Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Eindhoven - (Baanplan H0)  (gelezen 9208 keer)

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Eindhoven - (Baanplan H0)
« Gepost op: 15 juli 2008, 19:28:08 »
Met de bouw van mijn nieuwe hobby zolder, ben ik aan het ontwerpen geslagen. De zolder is ongeveer 5,40 x 3,00 dus best een lekkere ruimte. De indeling is grotendeels bekend, ik moet alleen nog een trap en een bedje kwijt, dus dat stuk is nog variabel. Ik märklin met K-rails, en wil zoveel mogelijk digitaal maken mbv intellibox of marklin CS icm met Koploper.

Het thema van mijn baan moet worden een kopstation (ja eindhoven is ineens een kopstation) aan het eind van een dubbelsporige hoofdlijn. Halverwege de hoofdlijn takt er een enkelsporige lijn af naar een haven/overslag bedrijf. Tijdperk V, varierend van 2200-en tot class 66, van intercities tot Linten of plan V's.



In het station zijn er 3 perronsporen, 2 voor getrokken materieel, en 1 voor treinstellen. Dit zijn de lichtblauwe sporen.
Voor het opstellen van treinstellen zijn de rode sporen. Het oranje spoor is voor tractie.

De donkergroene sporen zijn de goederensporen en de bijbehorende opstel/uithaal sporen. Het bruine spoor wordt een aansluiting van PTT post met de bijbehorende motorposten etc.

De donkerblauwe sporen zijn voor kop en zij lading etc.
De paarse aftakking onderin, is de havenspoorlijn, maar het ontwerp daarvan is afhankelijk hoe de zolder verder ingericht wordt. Dit wordt waarschijnlijk iets van een loskade voor kolen e/o erts.

De hoofdlijn loopt naar beneden naar een schaduwstation. Ik ben nog aan het denken hoe ik dit zo kan maken, dat de treinen zo lang mogelijk rijden etc..

Ik zou zeggen laat jullie kritische blik eens waaien over mijn creatief bedenksel.

Ik weet alleen niet hoe ik het wintrack bestand kan toevoegen hier.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2008, 21:01:41 door Hans van de Burgt »

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Baanplan "Eindhoven" commentaar gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2008, 19:59:57 »
Daan,

Ik heb even je baanplan bekeken. Eerste indruk: ziet er leuk uit!
Ik zal proberen een paar kleine verbeterpuntjes te noemen, waarvan je zelf moet bedenken in hoeverre ze voor jou relevant zijn.

- Ik zou de 2 blauwe stationssporen in het verlengde van de grijze baan leggen, zo hoeven treinen niet per se door wissels in gebogen stand te rijden. Dit bevordert de doorstroming.

- Ik zou het meeste rechtse spoor (rozig) proberen te verlengen. Je kunt in dat geval het spoor gebruiken om treinstellen van de rode sporen uit te halen, zonder het hoofdspoor te gebruiken.

- Het onderste rode opstelspoor voor treinstellen is onhandig gepositioneerd. Je kunt vanaf dat spoor slechts het onderste blauwe spoor bereiken, zonder extra rangeerbewegingen te maken. Door de wisselstructuur in het grijze deel anders te leggen, zijn er meer rijmogelijkheden te realiseren.

Verder schiet me op dit moment weinig te binnen. Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat er erg veel rails gepland is. Dit maakt dat de baan veel (speel-)mogelijkheden heeft, maar doet daarbij wel afbreuk aan het realisme.

Het schaduwstation zou je onder het reguliere station kunnen plaatsen. Door de grijze sporen onder via een spiraal te laten dalen kun je genoeg hoogte overbruggen. Een spiraal bewerkstelligt ook veel rijlengte. Ik snap echter niet waar je de rijlengte voor wilt hebben; treinen kunnen in het schaduwstation uiteraard ook opgesteld worden.

Succes,

Frank
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2008, 20:01:29 door Frank »

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: Baanplan "Eindhoven" commentaar gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2008, 20:02:48 »
Ik vind het een mooi plan. Alleen zou ik de materieelsporen (rode en oranje) vanaf de andere kant inrijdbaar maken, of vanaf beide kanten berijdbaar. Als je nu tijdens de spits een rijtuig wilt bijzetten of na de spits wilt weghalen, moet je een behoorlijk eind het station uitrijden, al ligt er wel een uithaalspoor voor. (da's al netjes..)
Ook vind ik de afstand tussen de omrijdwissels op de 2 onderste lichtblauwe sporen behoorlijk ver uit elkaar liggen. De lok maakt kop en moet dan eerst heel de wisselstraat over rijden voordat hij een wissel tegen komt die hem naar het andere spoor brengt. In het echt rijdt de lok niet in zijn eentje "eindhoven" uit om kop te maken, maar ligt er een extra setje wissels om die omloopbeweging te kunnen maken.
In jouw geval zou ik het extra omloopspoor combineren met een aansluiting naar het onderste rode opstelspoor (links wissel en engels wissel).

Misschien een idee om het bovenste lichtblauwe spoor via het oranje spoor bereikbaar te maken, de rest weghalen en via een wisselstraat vanaf het onderste lichtblauwe spoor een aansluiting te maken naar opstelsporen die de andere kant op lopen (tegengesteld aan de perronsporen) in de rechterhoek van de baan.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Baanplan "Eindhoven" commentaar gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2008, 20:55:08 »
Ik zou het oranje spoortje weghalen/verplaatsen. De sporen erboven krijgen een krappe straal terwijl de andere sporen juist zo mooi in een flauwe boog liggen.
Hou er bij het ptt-spoor rekening mee dat de Mp's eventueel ook losse postwagons meevoeren en er dus ook ergens mee gerangeerd moet kunnen worden.

Verder; mooie ruimte en een mooi groot baanplan. Bouwen maar en foto's plaatsen! :D
No dress rehearsel, this is our life.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2008, 21:11:44 »
Hoi Daan,

Mooi plan, en erg ambitieus...

Kun je aangeven welke herkenbare punten je gaat toepassen om Eindhoven 1:1 ongeveer te benaderen.
Denk aan de locloods, reparatie/onderhoudswerkplaats, de twee aanwezige wascabines enz.

Aan de rechterzijde (=oostzijde) splitst de lijn in het echt richting Venlo en Maastricht/Heerlen. Je zou dat terug kunnen laten komen in het onderste deel van je baanplan. Leuk detail is dan dat de lijn naar Venlo voorzien kan worden van betonportalen (zie Railz), die naar Maastricht van standaard DIN-portalen.

Groetjes,

Hans van de Burgt


Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 16 juli 2008, 09:20:13 »
Oh en trouwens, de boog rechtsonderin moet in een tunnel komen liggen, zodat de krappe straal (700mm ofzo) niet zichtbaar is. Het is lastig om het station in n mooie grote boog te leggen, en toch flink spoorlengte (2,5m) te krijgen, zonder ook nog eens de hoofdbaan in gebogen wissel te laten rijden. Maarja ik moet zowieso toch nog wel naar de tekentafel(wintrack), maar dit forum helpt ofc. enorm.

@ Hans: had eigenlijk vooraf niet de insteek om iets van Eindhoven na te bootsen, alleen de naam. Maar kan misschien mooi idee zijn. Aangezien ik werk op 7 hoog pal naast de stationskap van Eindhoven zal ik eens inspiratie op gaan doen.

@ Marc: Mischien is het handig om de donkerblauwe sporen voor post te gebruiken, en ze achteraan van omloopwissel te voorzien. De reden dat die kruising erin zit, is puur omdat ik die al heb, en heb geprobeerd die erin te passen. Misschien laat ik die wel weg. Het oranje spoor kan ik ook weer uit laten komen op het middelste perronspoor

@ Daan: Met die bogen bovenin moet ik nog ff worstelen ja. Ik had eerst gedacht een wegbrug over het station te leggen, en pal achter het oranje spoortje de pilaar te zetten. Overigens die opstelsporen pal tegen het peron zijn geinspireerd op de sporen 53,54,55 in Venlo(zijn sporenplan.nl) waar oa. Plan-U, DM-90 en DE-2tjes stonden. Ook in Maastricht zijn er opstelsporen tegen het perron. Als je een treinstel bij wil zetten kan deze natuurlijk alvast klaar worden gezet op het uithaalspoor(lichtroze, die nog wat langer mag zijn overigens). Over het omlopen gesproken, heb de wissels wel zo geplaatst, dat er altijd 2 of 3 treinbewegingen tegelijk kunnen plaatsvinden. Maarja ik moet nog eens wat meer varianten op de wisselstraat bedenken.

@ Frank: Het rechtse grijze spoor kan ik via engels wissel ipv gewone wissel door laten lopen in het middelste perronspoor. De reden dat ik ze via wissel in gebogen stand laat gaan is enerzijds omdat ik anders meer lengte nodig heb als ik en de wissel in rechte stand wil en de bocht om wil naar links. Het rode spoor onder was ook eigenlijk alleen bedoelt voor het onderste perronspoor. Welke sporen vind jij teveel/overbodig?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 16 juli 2008, 11:20:47 »
Hallo Daan,

Over het algemeen ben ik voor een tunnel om de krappe boogstralen weg te werken. Maar misschien is het een alternatief om de hoek rechtsonder helemaal vol te bouwen met bos. Als de bomen dicht op elkaar staan, en voldoende schaalhoogte hebben, ontneemt dat het rechtstreekse zicht.

Tot nu toe dacht ik dart zulks een kostbare aangelegenheid was, maar de oplossing die ik eerder deze week zag voor het maken van bomen, was voor mij een eye-opener. Gewoon met diverse planten uit de tuin. Kan de link nu zo snel niet vinden...

groetjes,

Hans van de Burgt

Herberich

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 16 juli 2008, 11:56:57 »
Dag Daan,

Ikzelf worstel momenteel ook met mijn baanplan in een +/- gelijkaardige ruimte.  De opmerkingen van andere posters kan ik bijtreden.  Toch vind ik jou baanplan voor mij erg inspirerend, vooral het goederengedeelte.

De scherpe bocht rechtsonder zou je ook kunnen verbergen door het plaatsen van een rij oude werkmanshuisjes, zoals je die wel eens vindt in de buurt van een station.

Groeten en succes gewenst.

Gerd

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2008, 12:54:52 »
Ik denk dat ik toch voor de tunnel ga, onder een kanaal door o.i.d. Aangezien er toch een haven moet komen, past dat kanaal ook weer goed:)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2008, 13:56:04 »
Ik begrijp niet goed waarom je thema 'Eindhoven' kiest als je een kopstation en een havenaansluiting wil. Beide zijn daar niet. Waarom dan niet Hoek van Holland of Enkhuizen? Die hebben dat wel en leveren ook genoeg mogelijkheden, zeker Hoek van Holland. Ruimte heb je zo te zien wel!
In de Railhobby van november 1982 staat volgens mij een baanontwerp met thema HvH.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2008, 13:57:57 door janw »

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2008, 14:12:38 »
Tis ook meer dat ik uit de regio Eindhoven kom, en ik het dus leuk vind het station Eindhoven te noemen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2008, 14:19:30 »
Pas je toch de naam aan. Maar er Eindhaven van.
Sla je twee vliegen in een klap. Je kan er een haven bij maken en aangezien het een kopstation is kan je dat voor de trein zien als een eindstation.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2008, 16:34:38 »
Dan zou ik me, als je dus toch eigenlijk iets met je eigen omgeving wilt doen, als ik jou was afvragen of het niet veel spannender is om een realistische nabootsing van die omgeving te maken! Bv. op een modulebaan, waar je dan (bijvoorbeeld) op elke module een punt uit het Eindhovense trace nabouwt dat jou aanspreekt, en die je dan dus aan elkaar kunt hangen en over rondrijden. Volgens mij is dat op den duur veel bevredigender dan een fantasie-ensemble maken dat deels op je eigen stad lijkt maar toch eigenlijk niet.

Daan Knoben

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2008, 19:39:23 »
Eindhoven station is te groot om na te bouwen, en trace eromheen ook. Ik hou het lekker bij mijn thema. Als er nog mensen ideeen hebben over het baanplan, GRAAG!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Eindhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 17 juli 2008, 17:35:03 »
Hallo Daan,

Ik kom nog even terug op die URL waar ik las hoe je op heel goedkope wijze een bos kunt maken.

Klik maar op:
http://modeltreinbaan.nl/?page_id=1232

groetjes,

Hans