Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 19:29:23
Railcom zender bouwen
door
piksov
Vandaag
om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:12:04
20 jaar BNLS
door
Tomasso
Vandaag
om 18:48:17
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Frank 123
Vandaag
om 18:43:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
US modeller
Vandaag
om 18:43:03
Lichtprintjes NS2400
door
Hans Gvz
Vandaag
om 18:33:11
Zaagsel?
door
Prutsert
Vandaag
om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 17:53:52
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 17:19:52
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 17:00:19
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking
door
Mug
Vandaag
om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 16:41:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 14:51:24
US diorama in H0
door
Frank 123
Vandaag
om 14:27:43
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 14:16:46
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:47:05
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn
door
Sikko
Vandaag
om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder.
door
Theo Mol
Vandaag
om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model
door
ES44C4
Vandaag
om 09:14:49
CIWL type P
door
willyTEE
Vandaag
om 08:20:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Roco WR 1042 in de Rheingold??
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco WR 1042 in de Rheingold?? (gelezen 3349 keer)
Dennis
Gast
Roco WR 1042 in de Rheingold??
«
Gepost op:
14 July 2008, 22:04:48 »
In Rm 255 staat in de product informatie een nieuw Roco model
Het is de Wr 1042.
Hierbij staat dat dit model geschikt is voor de Rheingold,Rheinpfeil of Loreley in de NL rond 1955.
Nu heb ik een D10 met de blauwe liliput rheingold rijtuigen.
Kan ik dit rijtuig hier verantwoord inzetten?
Grts,
Dennis
modelspotter
Gast
Re: Roco WR 1042 in de Rheingold??
«
Reactie #1 Gepost op:
15 July 2008, 00:19:11 »
Het Rheingold, Rheinpfeil en Loreley-verhaal is vrij complex, vooral omdat de Rheingold Express (anno 20-5-1951) eerst drie klassen kende en de latere slechts twee en uiteindelijk alleen 1e klas.
Toen in het begin van de jaren vijftig door het succes van de RhgEx een groot aanbod 1e en 2e klas reizigers ontstond, is destijds de Rheingold Express opgesplitst. Zo verscheen op 18-5-1952 de 1e en 2e klas Rheinpfeil (Express).
Nadat de Rheinpfeil omgedoopt werd in Rheingold Ex (17-5-1953) werd de oude drie klassige Rheingold Express vernoemd in Loreley Express. Op 23-5-1954 verloor de Rhg Ex de toevoeging Express. Dus had je toen de A en B in de Rheingold en A, B en C in de Loreley Ex.
In al deze treinen reden tot 22-5 1955 WR's van de CIWL, echte WR's uit de serie 4200 laag, en in WR verbouwde Pullman's zoals die uit de series 4000 en 4100.
Nadien, dus een jaar voor de definitieve afschaffing van de luxe 1e klas, reden in de Rheingold en Loreley DSG rijtuigen dienst. Dat waren overwegend rode Schürzenwagen. Maar niet altijd waren dat de laatst gebouwde rijtuigen, ook oudere types zoals die van Roco, Fleischmann en "Matrix" (= Fleischmann) kwamen voor.
Met ingang van de zomerdienst 1956 was de echte 1e klas verdwenen en heeft men de 3e vernummerd in 2e en de 2e in 1e klas, maar het comfort van de oude 2e en 3e klas was eigenlijk niet veranderd. Bij NS verdween weliswaar het houten materieel maar 2e klas in Blokkendozen was nog altijd 3 plus 2 op een rij. De Rheingold reed toen met blauwe A4ümg rijtuigen van 26,4 meter lengte en een rode WR (voorloorlogs, want de nieuwe WR's bestonden nog helemaal niet).
De Rheingold had toen dus uitsluitend A-rijtuigen (plus een WR en een Pw (later D genoemd)), de Loreley A, B en een WR plus Pw.
Terug naar de WR's. Mijn opmerking dat ze in de Nederlandse Rheinpfeil reden, is dus niet juist. Ik kom daarop tzt. terug met een treincombinatie-verhaal wat juist ingaat op de hiervoor genoemde treinen, een en ander met de exacte samenstellingen zoals die in de VRM's is weergegeven en bespreking van de (verkrijgbare)modellen. Het blijkt dat Trix nogal heeft gerommeld met de blauwe "Schürzen" bagagewagen...
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2008, 00:26:22 door modelspotter
»
Reinier Z.
«
Reactie #2 Gepost op:
15 July 2008, 09:33:05 »
Als niet-kenner vind ik 't altijd een hele puzzel om een "correcte" treinsamenstelling te vinden. Voor de Rheingold heb ik me gebaseerd op het hoofdstuk "Treinsamenstellingen" in het Praktijkboek Modelspoorwegen. Modelspotter kent dit hoofdstuk vast wel
Maar goed, dat hoofdstuk ging over de treinsamenstelling in 1956, na de klassewijziging, en ik wilde zomer 1955 als uitgangspunt. Ik nam aan dat alle A's van 1956 in 1955 nog AB's waren. E.e.a. heb ik op een Duitse site geverifieerd. Daar stond ook het hele verhaal van de diverse expressen en naamswijzigingen.
Uiteindelijk heb ik een samenstelling van 3x AB4üe, 1x WR4ü(e), 1x Pw4üse en weer 1x AB4üe, allemaal Schürzenwagen van Trix. De WR is een rode DSG, de rest is blauw.
Uiteraard kreeg ik prompt de opmerking dat de samenstelling niet klopte. De opmerking betrof de klasse. Vandaar mijn vraag aan Modelspotter: Kan mijn samenstelling zo, of heb ik me toch ergens vergist?
Wat me aan de Trix-rijtuigen trouwens meevalt, is dat de lengte keurig 1:87 is, als de lengte-opschriften tenminste kloppen.
Reinier
modelspotter
Gast
«
Reactie #3 Gepost op:
15 July 2008, 16:10:51 »
Ja, da's goed vanaf zomer 1955 tot en met zomer 1956 ook qua klasseaanduiding en inzet DSG WR.
Wat betreft de rijtuigen, die zijn wat minder geslaagd omdat de AB "Schürzenwagen" van Matrix onderdoen voor die van B-Liliput.
De rijtuigen hebben zo hun tekortkomingen en er zijn voor de ingewijde wel wat afwijkingen tov. realiteit te constateren (voor commentaar op de rijtuigen van Matrix, zie
www.drehscheibe-online.de
).
Hierbij wat citaten uit begin 2005:
- angespritzte Dachlüfter (und ggf. viel Aufwand diese zu ersetzen)
- schlecht umgesetzte Batteriekästen und fehlende Details am Wagenboden, (zumindest diejenigen) die hinter/unter den Schürzen hervorschauen
- teilweise schlechte Gravur der Schürzen (z.B. WR, WL)
- aufgedruckte Lüfter beim WR (die kleinen zwischen den Fenstern)
- zu hohe Pufferbohlen (typisch Märklin)
- falsche Drehgestelle am Postwagen (eigentlich ohne 4. Federung)
- falsche Drehgestelle beim Pw 4ü-40 (Epoche II), da hier eigentlich die "Einheitsbauart Reichsbahn" zur Anwendung kam
- gleiches Untergestell für WR und WL und damit ist (mindestens) einer von beiden nicht korrekt (ich glaub es ist der WL, der nicht stimmig ist)
- man sieht leider die Rastnasen zwischen Wagenboden und Wagenkasten durch (ist zumindest meine Erfahrung bei allen bislang gesehenen Wagen, selbst bei geschlossener Lücke sieht man am Rahmen wo sich die Rastnasen befinden --> leichte Vertiefungen)
- viel zu einfache Faltenbälge (ok, ich bin von den neueren Roco- und Liliput-Typen verwöhnt)
- einfache Gestaltung der Stirnwände, teilweise nicht stimmige Form der Stirnschürzen (zumindest WR, WL)
- von den Stirnwänden her eine leicht abweichende Darstellung des Dachbereichs (würde ich zumindest so sehen bei WR und WL)
- zu dicke Nieten an Speise- und Schlafwagendächern (gleichwohl gab es die Nieten für Epoche II und III)
- schlechte Darstellung der Küchenfenster beim WR
- falsches Ofenrohr beim WR (zumindest Ep. II)
- Einbuchtungen für Puffer an beiden Seiten der Stirnwandschürzen (eigentlich sollten diese Einbuchtungen nur auf einer Seite jeder Stirnwand zu finden sein)
- keine Nachbildung der E-Kabelklappe in den Stirnschürzen
- die nachrüstbaren Schürzenteile bei den WR und WL entsprechen in Epoche II nicht der Farbe der unteren Schürze
- schlechte Nachbildung der Inneneinrichtung (besseres bei Roco- und neueren Liliput-Modellen gewohnt, wenngleich z.B. GFN und Brawa auf ähnlichem Niveau liegen wie Märklin)
- die Rußspuren auf dem Dach bei der ersten DRB-Serie (es sieht furchtbar aus und es wäre sicherlich besser gewesen, jedem selbst zu überlassen, ob und ggf. wie er seine Wagen mit Betriebsschmutz versieht, zumal die Märklin-Betriebsspuren "sehr real" auf den Dachbereich begrenzt sind)
- beim Adenauerwagen völlig falsche Darstellung der Stirnwände (von den normalen Reiszugwagen übernommen)
- beim Adenauerwagen völlig falsche Längsschürzen (nicht nur in der Klappenanordnung, sondern auch in der Höhendimension flasch, da vom WR/WL übernommen)
- bescheidene Darstellung der Lüfter beim Adenauerwagen (Abteilseite)
- furchtbare Darstellung der Dachantenne am Adenauerwagen (zumal am Vorbild seinerzeit eigentlich zwei nebeneinander laufende Antennen zu finden waren und nicht nur eine) - in diesem Punkt sind sogar die Liliput-Salonwagen besser nachgebildet (ausgenommen wiederum der 10 205)
- beim Autotransportwagen wurde das Untergestell vom WL/WR verwendet und das führt gleich zu zwei Fehlern - erstens: der Wagen ist zu lang (LüP Original: 22,9m; LüP 'Fälschung': 23,5m); zweitens: der Wagen weist Trittstufen auch an dem Wagenende auf, bei dem keine vorhanden sein sollten (das Ausfahrt-Ende)
- falsche Darstellung der Übergangsstirnfront beim Autotransportwagen
Tja...
De instroom van de lange rijtuigen vond plaats tussen 30-9-1956 en 29-9-1957.
Dan nog een samenstelling van de F9 "Rheingold" in Duitsland tijdens inrijden Mannheim op 14-8-1958:
V200 027, Pw (wit logo DB, blauw, gestroomlijnde uitkijk), WR Schürzenwagen type, A4üm, A4ü (type 28 !), A4üm.
Het aardige van de Rheingold van october 1955 af is bijvb. dat er een AB in mee liep waarvan de A door een metalen plaat was afgedekt.
Zie ill.
Zomer 1954
Winter 1955
Zomer 1960
www.spoorinfo.nl/images/rhgzomer1954.jpg
www.spoorinfo.nl/images/rhgwinter1955.jpg
www.spoorinfo.nl/images/rhgzomer1960.jpg
Plezier ermee,
Modelspotter
«
Laatst bewerkt op: 15 July 2008, 16:16:56 door modelspotter
»
Reinier Z.
«
Reactie #4 Gepost op:
15 July 2008, 16:39:11 »
Bedankt voor de uitgebreide info, hoewel ik van het commentaar op de rijtuigen natuurlijk minder vrolijk wordt
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best mooie rijtuigen vind, hoewel ik toegeef dat ik ze nooit naast die van Liliput gehouden heb.
Sommig commentaar betreft overigens andere productieseries, zo te zien. Wat wordt eigenlijk bedoeld met de Adenauerwagen?
Ik zie er maar even vanaf om zelf op Drehscheibe te gaan zoeken. Ik kan weinig systeem in dat forum ontdekken, en ook een zoekfunctie zie ik zo 1-2-3 niet.
Reinier
modelspotter
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
15 July 2008, 16:46:46 »
"Adenauerwagen" is het rijtuig (10205) gebaseerd op een der salonrijtuigen van de vele salonrijtuigen van Hitler en cs. van voor en uit WO2. Een paar jaar geleden uitgebracht door Matrix.
Best mooie rijtuigen, .. in het land van blinden enz. Zet er een recente B-Liliput naast en dan gaan de ogen open. Maar op afstand en snel rijdend op de doorsnee modelspoorweg, dan valt het best mee. Ik lig dan ook niet wakker van het missen van een "Elek. Heizungskupplung" om maar wat te noemen, want ze zijn tussen de rijtuigen onderling toch niet doorverbonden.
Even aanmelden en dan krijg je faciliteiten om te zoeken. Het is een zeer "groot" forum gezien het aantal geinteresseerden dat reageert.
Bij Historische Bahn zijn vaak foto's in relatie met NS aan te treffen, foto's uit tijdperk 3 vooral.
Dennis
Gast
«
Reactie #6 Gepost op:
15 July 2008, 19:27:37 »
Nu heb ik een D10 met alle drie de klasses erin,Dus van voor 18-5-1952?
kan ik dan de ``oude`` Roco WR erin plaatsen, dat is mij nog niet geheel duidelijk.
Grts
Reinier Z.
«
Reactie #7 Gepost op:
15 July 2008, 19:55:24 »
Citaat van: modelspotter op 15 July 2008, 16:46:46
Best mooie rijtuigen, .. in het land van blinden enz.
Tja...
Gekocht met de kennis van dat moment... bovendien meen ik dat Liliput op dat moment die rijtuigen niet had, of niet in de goede uitvoering. Ik heb toen de Trix-en zo uit de catalogus gekocht, er van uitgaande dat die kwalitatief in ieder geval mee zouden kunnen komen met ander materieel. Kennelijk niet dus.
Gebrek aan kennis dus, ik heb verder geen Trix-materieel.
Maar goed, dit was eigenlijk Dennis z'n draadje, en het ging over Roco. Helaas kan ik 'm niet verder helpen met z'n vraag.
Reinier
modelspotter
Gast
«
Reactie #8 Gepost op:
15 July 2008, 23:36:26 »
@Dennis
Tot mei 1955 was alles van de CIWL, dus geen rood op NS gebied en in Duitsland geen rood transiet, wel nationaal. Na 1955 vond verdeling plaats tussen CIWL en DSG. Rheingold en Loreley werden van de DSG om het zo maar te formuleren.
@Reinier
Dat geldt eigenlijk altijd. Over een paar jaar zijn er weer mooiere modeltreinen. Als eerstdaags de rijtuigen met de te openen deuren verschijnen is dat nu opmerkelijk, over tien jaar niet meer.
Modelspotter
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|