Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Frank 123
Vandaag om 15:35:57
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Rick
Vandaag om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door maartenvdb
Vandaag om 14:47:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 13:34:15
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door odaoda
Vandaag om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06

Auteur Topic: dilemma: indeling kamer  (gelezen 4783 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: dilemma: indeling kamer
« Reactie #15 Gepost op: 12 July 2008, 13:41:17 »
Voor de deur zijn verschillende oplossingen. De simpelste is een opening in de muur waar je deur kan, dus zonder deur erin.
De tweede mogelijkheid is een gordijn in de opening als je toch enige afscheiding wilt.
Iets luxer is een vouwdeur, neemt weinig ruimte in, want blijft in de deuropening hangen.
En tenslotte kun je er een rolluik in zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sn00zerman

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 July 2008, 17:52:41 »
Het is er inderdaad aan te zien dat jullie "serieus veel" ervaring hebben in deze hobby, de oplossingen zijn allemaal héél creatief, dingen waar ikzelf niet aan gedacht zou hebben ;-)

Ben ondertussen aan een baanplan begonnen, toch met een railspiraal (die "half" door de muur steekt, heb aan de andere kant nog een halve meter die ik kan gebruiken)
Ik wil namelijk een baan met 4 verschillende niveau's, en als ik een baan "rondom" maak zonder spiraal, kan ik bevoorbeeld niet naar niveau 3, zonder de trein zichtbaar door niveau 1 & 2 te laten rijden. Ook moet ik van niveau 3 terug kunnen (keerlus), dus is een spiraal nog niet zo'n slecht idee denk ik ...

Ik kan op 1m40 hoogte nog makelijk een lok op een spoor zetten als m'n tafel 80 diep is, dus dieper dan 80 zal ik niet gaan ;-)
Voor m'n lokloods heb ik ondertussen ook een oplossing, die komt aan een "vierkante plaat" van 1m20 x 1m20, maar ik kan wel van 3 kanten aan die plaat, dus dat moet lukken hé ;-)

groeten,
Kris
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 12 July 2008, 18:16:12 »
Kris, even een paar rekensommetjes.

In garage nr.1 kun je 50 cm 'pakken'. Wil je dat de machinist met z'n trein op de millimeter langs de gapende afgrond gaat rijden ? Pak maar 10 cm voor een ruime opstaande rand en een beetje reserve. Dus effectief 40 cm.

De muur is 10 cm dik, dus heb je nu 50 cm te pakken als je garage nr.2 binnen bent gekomen.

Een beetje fatsoenlijke boog neemt 125 cm (op de buitendiameter). Boogstralen worden opgegeven op de hartlijn van de rails, maar om te weten welke ruimte je nodig hebt, moet je met de buitendiameter rekenen.
Gevolg is dat de boog uit de muur dus 75 cm garage nr.2 binnensteekt.  Dat is dus al heel dicht bij de breedte van je tafel.

Een spiraal van 1m20 bij 1m20 kan nog net - is krap. Maar bedenk wel dat je dan spreekt over de buitenbaan. Wil je een dubbelspoor spiraal dan zou het wel een heel krap worden. Klimmen op het binnenspoor zou wel eens fout kunnen gaan.

Tip : Maak van de spiraal een ovaal. Dan heb je rechte stukken, die je helpen te klimmen/dalen. Dit geeft relatief veel ruimtewinst.

Sander

sn00zerman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 July 2008, 18:33:38 »
Hoi Sander,

die railspiraal zal inderdaad meer dan 120 x 120 cm zijn ;-)
(die 120x120 voor de lokloos, daar zit een keerlus onder, zonder hoogte verschillen, (enkelspoor), buiten de keerlus is het dubbelspoor ;-)

Ik ben van plan waar de railspiraal komt te staan, om daar de muur tussen beide garages weg te slaan. Zo kan m'n railspiraal een halve meter opgeschoven worden naar die andere garage, waardoor ik toch al gauw een halve meter win in garage nummer 2 ;-)
Ik gebruik marklin C-rail, R2 voor de binnenboog en R3 voor de buitenboog.
(binnenboog = dalen, buitenboog = klimmen)
Verder maak ik er inderdaad een ovaal van, met rechte stukken van 18.83 cm (da's toch bijna 50 cm recht spoor per omwenteling dan hé)

groeten,
Kris

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 July 2008, 18:46:38 »
Prima Kris, maar denk nog even na of je R2 en R3 wilt gaan rijden. R3 zal menigeen op dit forum als ondergrens zien en R2 beslist ontraden.

En dan nog dit : Je hebt twee garage's van 4m70 x 3m30 en nu maak je van de spiraal een ovaal met een railsje van 0m1883 ! "da's toch bijna 50 cm recht spoor per omwenteling dan hé"
Jij hebt echt gevoel voor humor - Je maakt mijn hele middag goed, m'n dag kan niet meer stuk.

Sander

sn00zerman

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 July 2008, 21:12:22 »
Ik heb het wel meer dat Nederlanders met mij lachen  8)

(Zit op't werk ook met Nederlandse collega's, en zit regelmatig in Spijkenisse voor m'n werk)

Probleem is dat in die 1ste garage nog een auto in moet, en en rekken staan met van die plastic "uniboxen" vol gereedschap. (een 40-tal van die bakken !)

groeten,
Kris

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 12 July 2008, 21:33:57 »
Kris, Een auto in de 1ste garagebox is storend, rekken met "uniboxen" zijn ook heel lastig. Maar waarom zouden een 40-tal van die bakken de trein ineens wel door een R2-spiraal kunnen sturen ? Regelmatig zitten in Spijkenisse is leuk, maar dat maakt echt geen verschil.
(De broer van de buurman van de neef van de zuster van de coillega van mijn baas z'n zus heeft een nicht, die tegenover een vrouw woont, die naast het huis van de buurman ook een garage heeft.)

Wat zoek je ? Een antwoord op een vraag -of- een bevestiging van wat je eigenlijk al vooraf besloten had te willen horen ?

Sander

sn00zerman

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 12 July 2008, 21:58:21 »
Misschien moet ik eerst maar eens een "grondplan" maken van de beschikbare oppervlakte, en dan terugkomen met m'n vragen.

Ik mag met die 2 garages doen wat ik wil van m'n vrouw, maar de auto moet zowieso binnen kunnen, dat gereedschap moet er allemaal in kunnen blijven, en persoonlijk denk ik dat ik me dus best tot één garage beperk, maar toch, waar mogelijk, een halve meter kan inpikken van die eerste garage, over een lengte van 3m20. (rest van die muur kan niet weg, daar hangt de CV-ketel en alle sanitaire verdelers enzo aan ...)

Ik ben jullie alvast dankbaar voor alle geleverde commentaar, er zitten echt wel enkele bruikbare zaken tussen waar ik rekening mee ga houden, maar uiteindelijk zal ik inderdaad zelf nogsteeds de eindbeslissing moeten nemen.

'k zal binnen een paar dagen eens m'n eerste baanplan plaatsen ;-)

groeten,
Kris

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 12 July 2008, 22:51:33 »
Sn00zerman, een volledig "grondplan" is niet echt nodig. Als je een paar foto's plaatst hoe je je vrouw en de auto buiten zet, het sanitair sloopt en de CV-ketel weg doet, kunnen wij ons redelijk goed voorstellen waar je in twee garage's een spiraal kunt plaatsen. Vaak zeggen een paar foto's veel meer dan alleen maar een simpele tekening :)

Sander