Je hebt in ieder geval Motorola decoders nodig, van welk merk dan ook. Die heb je dan weer voor verschillende typen motoren.Er zijn nog enkele decoders die speciaal zijn bedoeld voor de oude motoren met veldspoelen. Allstrommotoren worden die dan meestal genoemd. Er zijn zelfs decoders die dan nog gebruik kunnen maken van lastregeling. Uhlenbrock en Tams hebben zo'n decoder. Die kunnen allemaal zonder meer in die oude locs.Voor betere rijeigenschappen kun je de motor ombouwen tot gelijkstroommotor. Daarvoor zijn dan die motoronderdelen bedoeld. Ook dat kan weer goedkoper en duurder.Bij veel modellen is het mogelijk om alleen de veldspoel te vervangen door een zogenaamde HAMO-magneet. Worden verkocht door Märklin en ESU.Nog betere rijeigenschappen krijg je door niet alleen de veldspoel te vervangen, maar ook het anker en het motorschild. Die onderdelen zitten in die setjes.In beide gevallen heb je een Motoroladecoder nodig die voor gelijkstroommotoren is bedoeld. Daarvan zijn er tientallen.Hier wordt bijvoorbeeld beschreven hoe een 3048 wordt gedigitaliseerd met een ESU magneet en een ESU decoder. Kost 30 tot 40 euro. Daar wordt een DCC Lokpilot gebruikt, maar er is ook een Lokpilot die DCC en Motorola begrijpt. Op de site van ESU vind je de magneten (Produkte en dan Zubehör) en verdere informatie welke magneet voor welk type motor.Dus nee, je hoeft niet per se 100 euro uit te geven.
Bedankt voor de info!Ik dacht aan deze oplossing omdat de oude motoren van marklin zo goed zijn van bouwkwaliteit. Mijn oudste locs kunnen reeds bij een laag vermogen beginnen rijden. En ze zijn ongelooflijk sterk. 2 locs hebben 25 jaar stilgelegen in een doos; En rijden van de eerste keer weer zonder problemen.het enigste dat ik heb is dat ze op c-rails over de dwarsrails denderen.