Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 13:00:26
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:57:26
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Trix BR94 ontspoort door jerrytrein
Vandaag om 12:26:41
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Wat was jullie allereerste loc? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:58:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 11:49:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 11:26:43
Zolderbaan 2025 door MOVisser
Vandaag om 11:23:39
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:13:35
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 09:36:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Edelweisz in model door 1200blauw
Vandaag om 09:00:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
  

Auteur Topic: Omzet schakeling verlichting.  (gelezen 4718 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Omzet schakeling verlichting.
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2008, 21:10:19 »
Ik doelde hiermee op de uitgangen van de decoder. Of deze op een of andere manier beschermd worden voor spanningen van buitenaf.

'T is toch gewoon een soort kraan die dicht zit? Van beide kanten kan er dan niks door?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Omzet schakeling verlichting.
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2008, 23:02:35 »
Hoi,

@René, de beide verlichtingsingangen (wit en geel) zijn bij mijn LD-G-21
op geen enkele wijze beveiligd. Volgens het inwendige schema bestaat de verlichtingsschakeltrappen elk uit een enkele (transis)tor met een basisweerstand.
Heb ook een aantal andere schema's van de zelfde fabrikant bekeken en daar worden ook, ofwel gewone torren danwel FET's (Field Effect Transistors), voor het schakelen van de verlichting gebruikt, zonder enige vorm van beveiliging.
Het is dus aan de gebruiker ervoor te zorgen dat de opgegeven maximale stroom en spanning niet overschreden worden.
Hoe het bij andere merken decoders geregeld is, weet ik niet. Heb daar nog geen schema van kunnen vinden.

@Peter, een H-brug is zeker ook een mogelijkheid en waarschijnlijk ook een betere. Maar wat ik me afvraag is, ''hoe zit de bestaande schakeling in elkaar''. Kun je daar een schema van geven? Want stel je voor dat die schakeling in je loc zo in elkaar zit dat je de lampen en/of de schakeling van de locmassa moet gaan scheiden.

Ik kan nu namelijk geen enkele garantie geven dat het met mijn schakeling , of met een H-brug, goed en betrouwbaar gaat werken.
Daarvoor moet ik meer gegevens hebben, zoals het schema, het totale  stroomverbruik van de betreffende schakeling en de stroomopname van de lampjes en of er per rijrichting twee of vier branden.

@Stig, je kunt een tor inderdaad als een kraan beschouwen, maar dan wel eentje die maar in één richtig stroom doorlaat. (in het geval van een 2N2905 is dat van Emitter naar Collector) Zodra er een te grote stroom de andere kant op gaat, kan de tor naar de eeuwige electronische jachtvelden.  :)

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.