Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 17:49:08
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
Project seaside Germany door Ronald69
Vandaag om 17:18:12
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door ArjanB
Vandaag om 15:39:17
mDDM, waarom 3 draaistellen? door j.ossebaar
Vandaag om 15:37:07
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Roco modellen op aliexpress door Remco vM
Vandaag om 15:21:37
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
De bouw van station Laarbeek H0 door Dave.......
Vandaag om 14:38:26
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 13:19:13
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 13:14:31
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 12:34:07
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 12:33:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
  

Auteur Topic: Plan T electrische gedeelte  (gelezen 5511 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Plan T electrische gedeelte
« Gepost op: 30 June 2008, 23:08:49 »
Zoals reeds besproken in andere draad.

Ik heb dus een plan T, welke ik ivm een nogal steile helling in mijn baan en het opdoen van ervaring (heb een Mehano thalys volle lengte en deze komt niet echt goed boven), wil voorzien van twee motoren.

De trein wordt digitaal, hoe pakken we dat aan?

- twee gelijke motoren, in eerste instantie fleischmann met loodanker.
- Motoren zitten in de kop rijtuigen (gaat net anders).
- twee gelijke decoders (motorola), welk merk en type past goed bij de fleischmann motoren?


Groet,

Arkadas

ReesCees

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2008, 23:22:40 »
Kleine reactie van mijn kant:

Is een plan T niet lichter dan een complete Thalys?

Idee: haal er eens één motor uit inclusief de tandwieltjes en probeer de helling eens te nemen?

En met de decoders:

2 dezelfde decoders nemen das het makkelijkste ivm afstellingen en ik weet niet wat voor besturing je hebt.

Bij een ECoS zou je aan dubbeltractie kunnen denken (?).

Kees-Jan

Lokpaint

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #2 Gepost op: 30 June 2008, 23:23:24 »
Hoi,

Hoezo twee decoders?

Volgens mij kun je beide motoren ook met een decoder aansturen.

Overigens vind ik de rijeigenschappen van de loodankers minder dan van de gewone. Het is net of deze de regeling van de decoder tegenwerken. Is mijn mening :-|

bart

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2008, 23:30:40 »
Lokpaint, weet je of één decoder zover overgedimensioneerd is, dat die het vermogen van twee moteren aan kan ?

ReesCees

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #4 Gepost op: 30 June 2008, 23:32:00 »
Twee decoders: Je kunt dan de rijstappen per stap instellen tov elkaar. Zet je er één decoder in dan kun je de motoren tov elkaar niet veranderen (als de ene van zichzelf al sneller loopt dan blijft die dat doen tov de andere).

Kees-jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2008, 23:33:14 »
Ligt aan je motoren. Ik ken Bemo locs met 2 motoren die moeiteloos door een standaard lenz bestuurd kunnen worden. Daarin tegen heeft een collega van mij moeite een decoder te vinden die niet overbelast op een oude Roco loc. Echt een oude loc.

Kortom, zorg dat je achter het stroomverbruik kunt komen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

ReesCees

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #6 Gepost op: 30 June 2008, 23:33:49 »
Lokpaint, weet je of één decoder zover overgedimensioneerd is, dat die het vermogen van twee moteren aan kan ?

Sander, een LGB decoder of zo van 1,5 ampere of meer kan dat wel.

Maar het probleem blijft bij twee verschillend lopende (identieke) motoren.

Kees-Jan

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #7 Gepost op: 30 June 2008, 23:35:49 »
Geen kruiscontrole gebruiken, anders krijg je "push-me-pull-you" effect.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #8 Gepost op: 30 June 2008, 23:38:03 »
Twee decoders: Je kunt dan de rijstappen per stap instellen tov elkaar. Zet je er één decoder in dan kun je de motoren tov elkaar niet veranderen (als de ene van zichzelf al sneller loopt dan blijft die dat doen tov de andere).

Kees-jan


Dit probleem heb je met twee decoders ook.

Je gaat er dan van uit dat de motoren nooit veranderen (inlopen).
Bovendien is het vrijwel onmogelijk om aanzet en remvertraging gelijk te krijgen.

Als je een decoder neemt mag er rustig wat verschil tussen de motoren zitten. De regeling compenseerd dan iets, maar weet ook niet precies wat ;D. Dit komt dan handig van pas.

Overigens kun je met een lopi gemakkelijk twee GFN motoren gelijktijdig aansturen.

bart

ReesCees

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #9 Gepost op: 30 June 2008, 23:38:44 »
Mag best aan blijven volgens mij.

Twee verschillende locomotiven (met verschillende decoders) krijg je best wel gelijk trouwens maar het is veel werk.

Ik zet ze 2 cm los van elkaar en ga dan in dubbel tractie rijden. Dan kijk ik op verschillende snelheden of ze niet van elkaar weg rijden of op elkaar rijden.

kees-jan

Lokpaint

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #10 Gepost op: 30 June 2008, 23:41:04 »
Hoi,

Twee decoders zijn in mijn ogen een onnodig dure oplossing.

Marklin gebruikt voor meermotorige loks ook een enkele decoder. en marklin motoren lopen nou niet bepaald gelijk.

Bart

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #11 Gepost op: 01 July 2008, 00:21:20 »
Bij gebruik van de lastregeling, gebaseerd op tegen-emk meting, moet je per motor een 'controller' ( == decoder) hebben.

1 decoder zal wellicht op het oog werken, maar zeker niet fijn af te regelen zijn !

Verder zijn idd met name de LOPI 3.0 heel goed op de loodankers af te regelen. Juist de LOPI heeft een aparte parameter voor de grootte (effectiviteit) van vliegwielen.

Daarnaast heb je met de LOPI legio mogelijkheden om o.a. vooruit/achteruit verschillen in de verschillende motoren te corrigeren.

Mijn advies: maak beide kopbakken kant en klaar en zelfrijdend.
Regel ze dan op exacte gelijkloop af ( makkelijk te doen door de decoders in 'consist' te zetten en ze elk een eigen adres te geven, zodat je ze via POM kunt bijregelen)
Vervolgens via de standaard verbindingen tussen de bakken alleen de railstroom doorgeven, zodat je een mooie lange stroomafname basis hebt.

Let wel even op met de bedrading dat de ene bak vooruit en de andere achteruit moet rijden. Dit heeft o.a. tot gevolg dat de rood en oranje draden op de motoren ongelijk aangesloten moeten worden.

Grtzz,

Karst

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #12 Gepost op: 01 July 2008, 08:28:03 »
Hallo, wat een reacties en dus diverse vragen van mijn kant.

@ Bart
Citaat
Marklin gebruikt voor meermotorige loks ook een enkele decoder.
- welk model is dat, heb je meer info over het type decoder?
 
Citaat
de rijeigenschappen van de loodankers minder dan van de gewone

- Is dat decoder afhankelijk? Wie heeft er nog meer ervaring met loodankers?

@ Karst
Citaat
Verder zijn idd met name de LOPI 3.0 heel goed op de loodankers af te regelen
- wat is LOPI 3.0?

Groet,

Arkadas


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #13 Gepost op: 01 July 2008, 08:30:55 »
Juist de karakteristieken van Fleischmann motoren kunnen behoorlijk verschillen. Als er dan twee motoren moeten worden gebruikt, dan ook maar beter twee decoders. Scheelt ook weer dradentrekkerij.
Maar waarom wil je per se twee motoren gebruiken? Die standaard Fleischmann motoren zaten ook in locs en daar kon je een flinke trein achter hangen. Eén motortje heeft trekkracht genoeg.
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 08:37:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ReesCees

  • Gast
Re: Plan T electrische gedeelte
« Reactie #14 Gepost op: 01 July 2008, 08:38:53 »
Maar waarom wil je per se twee motoren gebruiken? Die standaard Fleischmann motoren zaten ook in locs en daar kon je een flinke trein achter hangen. Eén motortje heeft trekkracht genoeg.

Dat zeg ik, zie eerste bericht na de vraagstelling.................mmmmmmmmmmmh

Kees-Jan