Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: baan bekleding  (gelezen 5120 keer)

duitser

• Offline Offline
baan bekleding
« Gepost op: 30 June 2008, 17:44:50 »
Op mijn net gebouwde tafel wil ik over het triplex van 9 mm een laagje schuim lijmen (je weet wel van dat witte isolatieschuim voor onder parket etc.) en daar over heen wil ik isolatieplaten lijmen van ca 3 mm (Huib Maaskant gebruikt dat ook vlgs zijn site) Als die platen liggen wil ik ze verven in een beige achtige kleur, de naden wil ik opvullen met alabastine  daarna wil ik op roofmate van 2 cm mijn baan leggen, let op de roofmate komt alleen onder het spoor te liggen, dus het "dorp" ligt 2 cm lager.
Mijn vraag is nu, hoe heten die platen van 3 mm en waar kan ik die verkrijgen, de gamma (waar huib ze schijnbaar koopt)  bij mij in de buurt kent alleen groene vloerisolatieplaten maar die lijken me nogal poreus en dus niet of moeilijk te schilderen? En is dit mogelijk wat ik wil?

groetjes,

Robert

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: baan bekleding
« Reactie #1 Gepost op: 30 June 2008, 18:28:23 »
Het ligt bij de laminaatafdeling van Gamma. Als je naar blauwe ondervloer voor onder laminaat vraagt, weten ze het doorgaans wel. Een doos van 10 m2 kost ongeveer 25 euro.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 30 June 2008, 18:31:13 »
oke thnx, klopt de rest van mijn denkwijze ook, ik bedoel qua lijmen , schilderen etc?

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 June 2008, 20:19:36 »
Anders moet je even naar een hornbach gaan. die hebben het wel in verschillende diktes.

Richard

duitser

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 01 July 2008, 10:11:41 »
oke bedankt voor de tip, alleen is Hornbach niet bij ons in de buurt maar ik zoek nog wel eens bij een andere Gamma, Praxis, etc.

Klopt mijn verdere redenatie wat betreft het schilderen, opvullen enz.?

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 01 July 2008, 11:01:53 »
Ik heb die ondervloerplaten van 3 mm niet meteen beschilderd. Ik heb ze eerst van een laag primer voorzien, wat je volgens mij het beste twee keer kunt doen en daarna wel beschilderd. Dat was voor in de spiraal. Voor de overige delen ga ik de ondervloer niet beschilderen, want die dient uitsluitend als mijn raildijkje en zal toch verdwijnen onder de ballast.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 July 2008, 14:35:07 »
oke dat snap ik maar ik wil de gehele plaat beleggen met deze platen en daarop dus de scenery bouwen, om ervoor te zorgen dat die blauwe kleur nooit doorschijnt denk ik erover om ze zandkleurig te schilderen. De rails komen te liggen op roofmate van 2 cm (die dus boven op die onderplaten worden gelijmd)

Wat van primer en verf heb jij gebruikt?

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 01 July 2008, 14:46:09 »
Spuitbus primer bij de Praxis gehaald. Is voor kunststof. Qua verf iets van donkerbruin zijdeglans. Dan ziet het er zo uit. Let wel: de zijkanten zijn niet geverfd, want die worden grotendeels in een berg weggewerkt.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 01 July 2008, 17:22:35 »
ziet er goed uit, bedankt voor de duidelijke foto. Het kan dus wel zoals ik het in gedachte heb? Over de gehele onderplaat, isolatieplaten leggen en die verven en dan de roofmate met de rails. Uiteraard wordt de roofmate dan ook geschilderd. Waarschijnlijk heb je donkerbruin gekozen zodat het blauw er niet door heen komt?

duitser

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 03 July 2008, 16:04:41 »
heb de blauwe platen inmiddels gevonden maar nu vraag ik me toch echt af of die wel geschikt zijn als ondergrond voor mijn huisjes, wegen, bomen etc. Het lijkt me redelijk zacht of is dat geen probleem? De rails komt op een 2 cm dikke laag roofmate te liggen die ik dus boven op deze onderplaten lijm.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 July 2008, 16:35:42 »
Ik heb in de spiraal bewust voor een donkere kleur gekozen. Enerzijds om het blauw er niet doorheen te laten komen, anderzijds omdat ik niet de hele spiraal in een berg ga verbergen, maar af en toe een stukje spoor wil zien.

Buiten de spiraal zal de ondervloer alleen dienen als ondergrond/dijkje voor de rails. Door ballasten zal het blauw uit het zicht verdwijnen.

Lijm eens een proefstukje op hout vast met houtlijm. Je zult zien dat het erg strak en recht zit. Of je daar huisjes en wegen op gaat zetten, moet je zelf weten. Ik doe het niet, want de ondervloer laat de rails net even iets hoger lopen.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 July 2008, 17:04:35 »
ik denk ik me niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt, zal mijn probleem/vraag nog een keer proberen te omschrijven.

Op mijn tafel van triplex wil ik over het geheel die blauwe platen leggen als ondergrond voor de huisjes, wegen etc.  De rails wil ik leggen op roofmate van 2 cm dik, deze roofmate komt dus boven op die blauwe platen gelijmd. Zodat de gehele spoorbaan 2 cm hoger ligt dan de huisjes, wegen etc.  De roofmate komt dus alleen onder de rails te liggen, zodat er een dorp/stad onstaat die iets lager ligt dan het spoor.

Sorry als ik onduidelijk ben geweest. Maar kan dat wat ik wil, of is dat af te raden?

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 03 July 2008, 17:09:01 »
Robert, als je de blauwe ondervloer te zacht of te flexibel vindt, moet je het niet doen. Het is jouw baan en jij moet er plezier aan beleven en straks van kunnen genieten. Ik zie niet in waarom het niet kan, maar ik doe het zelf niet zo, dus ik kan niet zeggen dat ik een ervaringsdeskundige ben. Ik denk alleen wel dat je die blauwe ondervloerplaten wat vaker moet beschilderen voor je ze gaat 'aankleden'.

Als je zo'n plaat hebt, waarom snij je niet een klein stukje eraf en neem je een klein stukje triplex of mdf en lijm je de ondervloer vast en gaat kijken hoeveel schilderwerk je nodig hebt om het naar je zin te krijgen. 'Meten is weten', zegt men hier vaak. In dit geval bestaat het meten uit een testje.

duitser

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 03 July 2008, 17:32:50 »
oke, bedankt voor de tip. Ben totaal nieuw op het gebied van het maken van een vaste tafel dus vandaar mijn vele vragen en onzekerheden, maar inderdaad is het mijn baan en als ik het goed vind dan is dat het belangrijkste. Ik wil alleen geen geld uitgeven aan iets waarvan jullie zeggen dat het totaal niet kan of dom is. (mijn geld is er door een vervelende scheiding nl niet meer op geworden ;-)) Deze hobby is voor mij een welkome afleiding na een zware tijd.
Wat dat betreft kan jou tip misschien wel geld besparen of in ieder geval een hoop ellende.

thnx.

Mochten er nog ervaringsdeskundigen zijn dan hoor ik dat graag.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 03 July 2008, 18:54:58 »
Robert, wat is de reden dat je huisjes e.d. op isolatie- en geluidsdempende plaat wilt zetten ? Heb je veel stampende Preizers ? Of dreunt het te veel in de plaatselijke Preizer-discotheek ?

Ik zeg niet dat het niet kan, maar wat is het nut van die blauwe plaat over de gehele tafel en dan de treinen nog eens een tweede dempende laag ?

Sander