Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
Vandaag om 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:50:24
Station Roodeschool door Nohome
Vandaag om 20:36:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 20:34:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 20:33:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:14:32
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door spoorijzer
Vandaag om 19:44:59
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Remco vM
Vandaag om 19:31:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
Vandaag om 19:25:03
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 18:37:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:25:41
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
Vandaag om 18:00:32
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 17:45:40
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM  (gelezen 35145 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #15 Gepost op: 26 June 2008, 23:10:46 »
Ja, zelf was me dat ook opgevallen. Maar volgens tekeningen uit 'Spoor en Trein' was de indeling zo. De foto van de 'echte' ICR, is uit 1983 of eerder (boekje 'Treinen' uitgegeven in '83, en heeft een 'niet roken-sticker' (net als de LSM ICR). Hoe zit dit dan?

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #16 Gepost op: 27 June 2008, 15:48:19 »
Wat ik hierboven geroepen hebt klopt niet, er zit namelijk een 'roken' sticker op het echte rijtuig. Wanneer is dit dan veranderd? Strikt gezien zou ik dus de pictogrammen aan moeten passen, om het rijtuig in begin jaren '80 in te kunnen zetten.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6031
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #17 Gepost op: 27 June 2008, 16:51:58 »
De stoelen zijn mooie aangepast. Even dit draadje goed in de gaten houden zodat ik straks dit zelf ook ga doen.

Dion
groetjes Dion

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #18 Gepost op: 27 June 2008, 16:54:11 »
Dat wordt nog een heel gepuzzel, hoe de rijtuigen er begin jaren 80 uitzagen dus.

Overigens vind ik de interieurs in dit draadje al heel mooi aangepast. Ik vind ze al heel mooi, maar met wat verfwerk wordt het nog veel beter en door de grote ramen is het ook goed zichtbaar.

Gisteren al gezocht naar de juiste kleur geel. Het nieuwe geel van Kleinspoor is in elk geval te donker. Ik vermoed dat het oorspronkelijke huisstijlgeel beter past.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #19 Gepost op: 27 June 2008, 17:24:15 »
Wat ik hierboven geroepen hebt klopt niet, er zit namelijk een 'roken' sticker op het echte rijtuig. Wanneer is dit dan veranderd? Strikt gezien zou ik dus de pictogrammen aan moeten passen, om het rijtuig in begin jaren '80 in te kunnen zetten.

Maarten

Op de hoek van dit A-rijtuig, zit een niet rokensticker. Ik weet niet of dit aan de open zijde is of aan die van de hokken is.


5084 10-70 622-2 te Enschede, 30-12-1985
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #20 Gepost op: 27 June 2008, 17:34:26 »
Dat is de 'hokkenzijde', Mispoes.

Het is niet zo moeilijk om foto's uit begin jaren '80 te vinden. Op internet staan er een aantal, maar helaas zonder (niet)roken stickers:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1980-1990/151969


Bron: www.bert11.homeip.net/

Eigenlijk moeten de stickers er dus af (als alle rijtuigen dat hadden).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #21 Gepost op: 27 June 2008, 17:46:24 »
Het kan zijn dat ik fout kijk, maar ik hou me vast aan de dakventilatoren en dan zie ik dat op de foto van Mispoes de coupe's aan de kant van de kijker zitten met een (niet) roken vignet. Op de foto van Overlast kijk je op de andere kop van het rijtuig, maar wel aan dezelfde zijkant. Daar zie ik achteraan onder het een na laatste 1e klas teken toch weer het vignet staan? Dus links (bij de hokken/coupé's) wel een vignet en rechts niet. Heeft de ICR LSM ze overal wel? Ik heb ze even niet onder handbereik.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #22 Gepost op: 27 June 2008, 18:26:43 »
Ach, het blijkt ineens zo simpel: het rooster in het midden... Mijn foto is dus inderdaad gemaakt aan de hokkenkant.

Ik zal nog even wat meer foto's bekijken uit 1985, ik heb er wel meer want ik heb ICR altijd erg mooi gevonden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #23 Gepost op: 28 June 2008, 14:07:50 »
Ivo, ik zie geen vignet op de foto. Het valt me nu trouwens op dat de voetplaat blauw i.p.v. grijs was.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8986
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #24 Gepost op: 28 June 2008, 14:43:42 »
Alleen nog een dia van een A kunnen vinden uit 1985, weer aan de hokkenkant.

Hier 2A's in Enschede (feb. 1994).



Nier roken aan de niet-hokkenkant, maar ja... 1994
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #25 Gepost op: 28 June 2008, 16:34:11 »
Ivo, ik zie geen vignet op de foto. Het valt me nu trouwens op dat de voetplaat blauw i.p.v. grijs was.

Maarten

Beste Maarten,

Er zit inderdaad geen vignet aan de kant van het rijtuig het dichts bij de kijker. Maar als je de foto vergroot zie je onder de een na laatste 1 wel iets zitten. LS heeft ze aan beide kanten, wat dus mogelijk voor de eerste serie niet correct is. Overigens alleen voor roken en niet voor niet roken. De vraag is of dit voor alle rijtuigen gold, of dat het een incident is.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #26 Gepost op: 29 June 2008, 18:11:02 »
O ja, ik heb voor de opstaptreden Humbrol 164 i.p.v 128 gebruikt. 128 is veel te licht.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #27 Gepost op: 29 June 2008, 19:57:11 »
Omdat ik aan mijn plan U ben doorgegaan met het spuitwerk, heb ik ook een ICR buurland B uit elkaar gehaald. De bovenste gele band komt 0,5mm lager op de bak.

Ten eerste de juist kleur geel,



Hier een ICR gekoppeld aan een ICK, een Roco Bm234 door mij zelf gespoten met Kleinspoor verf. Hier heb ik het nieuwe NS geel gebruikt. Dat is dus te donker.

Vervolgens aan de slag met afplakken. Eerst heb ik 0,5mm tape tegen de onderste rand van het geel aangeplakt. Vervolgens Tamiya tape daartegenaan en aan de bovenrand in het geel ook 0,5mm tape geplakt, zodat ik door het spuiten een keurig randje krijg, waar ik later het dak moet afplakken. Tegelijk het hele dak afgeplakt, want anders krijg je een onnodig dikke laag verf op het dak. Immers ik ga er altijd vanuit dat geel niet in een laag op blauw dekt.



Dan is dit het eerste resultaat. De gele band begint nu 0,5mm lager, maar eindigt nu nog 0,5mm te hoog. Wel kun je meteen zien dat de breedte van de blauwe band nu conform realiteit is. De kleur geel (02 van Kleinspoor) is goed en dekt na een paar lagen afdoende. Er valt nu alleen nog iets op, dat ik eerder alleen op de koppen had gezien. Aan de onderkant van de gele band, waar LS deze spuit zit een gietnaad van de mal (niet een kier zoals bij de Piko Hondekop, maar een naadje zoals bij de Roco TEE DEIV). Daardoor is LS dus in de fout gegaan. Dit randje is aangenomen als de onderkant van de gele band. En daardoor wordt ook de indruk gewekt dat het geel door LS wel erg dik gespoten is. Als je de foto vergroot zie je ook weer de onregelmatige bovenkant in het ventilatierooster. Daar ben ik straks dus ook vanaf.

Nog uit een andere hoek:



Als het dak gespoten is denk ik dat het effect tevens is dat de bak nog langer lijkt. Dus nu met 1 rijtuig begonnen, nu nog 11 te gaan.
Het dak doe ik pas volgende week. Door schade en schande wijs geworden  laat ik geel eerst heel goed doorharden voordat ik verder ga. Het is dé kleur, die nog wel eens blijft hangen onder afplaktape

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #28 Gepost op: 29 June 2008, 20:02:59 »
Erg mooi gedaan, knap hoor dat je het aandurft, het is toch dik 40 euro per rijtuig. Ik vind het overspuiten van het dak van mijn 1800 nog net niet zenuwslopend maar daar kan niet zo enorm veel fout gaan maar dit, echt goed!

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: BNLS-Werkspoor - Pimpen ICR-rijtuigen van LSM
« Reactie #29 Gepost op: 29 June 2008, 20:03:43 »
Goed bezig Ivo! Dat beloofd wat.   :-*

Maarten ik denk zelfs dat Humbrol 196 'light grey' in aanmerking komt voor de opstaptreden. Als ik de foto's erbij pak van de net geleverde Icr's. Maar het kan ook net zo goed aliminium zijn. ???
« Laatst bewerkt op: 29 June 2008, 20:06:38 door Thowra »
We're all riders on this train.