Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door spoorijzer
Vandaag om 14:04:45
Welke merken H0 Materieel door spoorijzer
Vandaag om 14:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:58:08
Vraag bouwbeschrijving MK modelbouw Vickers panto door prutser
Vandaag om 13:56:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door caspervt
Vandaag om 13:26:06
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 12:17:52
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:42:51
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door MOVisser
Vandaag om 11:12:29
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Dave.......
Vandaag om 10:55:03
Wie heeft hier ook een Piko 52694 (NS 2255) door rhberk
Vandaag om 10:16:56
Anlage 2.0 door a.moonen
Vandaag om 09:44:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:29:30
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Benrail
Vandaag om 09:25:48
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:16:26
Alles over de NS DE2 door Rik
Vandaag om 07:59:58
Kurk-Rubber of Kurk? door HeVe01
12 May 2026, 22:47:24
Raadplaatje door Jelle Jan
12 May 2026, 22:23:15
Baanplan NL-BRD-DDR door Cegielski
12 May 2026, 21:56:51
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
12 May 2026, 21:55:13
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
12 May 2026, 21:47:36
Binnenverlichting Marklin rijtuig door heinvanuffelen
12 May 2026, 21:33:27
Traincontroller software gaat stoppen. door borotof
12 May 2026, 20:41:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Sven
12 May 2026, 20:33:59
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Johan Vermij
12 May 2026, 20:26:56
Een HTM 'Ombouwer' door Pauldg
12 May 2026, 20:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
12 May 2026, 20:02:09
25e smalspoormodelbouwdagen 29 en 30 augustus 2026 door Sven
12 May 2026, 19:57:06
Werkzaamheden Amsterdam centraal door kar
12 May 2026, 19:43:04

Auteur Topic: Welke merken H0 Materieel  (gelezen 82 keer)

Evoluzione

• Offline Offline
Welke merken H0 Materieel
« Gepost op: Vandaag om 13:27:13 »
Goedemiddag,

Welke merken materieel kan ik het beste kopen en/of mijden, en waarom?

Ik ben op zoek naar een aantal locomotiven (denk aan BR218, BR212, V36 etc), het liefst digitaal aangestuurd en bij voorkeur met geluid. Nu ben ik een beetje aan het rondkijken, en kom verschillende merken tegen. Welke merken zijn over het algemeen van goede kwaliteit, en hebben goeie rijeigenschappen?

Momenteel heb ik een paar oudere Fleischmann locomotieven, welke op zich netjes rijden. Maar wil bij het nieuwe materieel wat ik koop wel gewoon kwaliteit en mooi gedetailleerde exemplaren hebben. Momenteel heb ik een aantal modellen van ESU en Brawa gezien, echter veel reviews kan ik niet vinden. Of is het een betere keuze een ander emrk analoge loc te kopen, en deze te voorzien van een sounddecoder?

ModelWessel

• Offline Offline
Re: Welke merken H0 Materieel
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 13:36:06 »
Goedemiddag Evoluzione,

Misschien een stom antwoord, maar dat hangt echt af van wat je wilt. ESU staat vooral bekend om het feit dat allerlei snufjes in hun locs stoppen. Denk aan rookgeneratoren, sounddecoders, veel verlichtingsopties en inzetbaar op zowel AC als DC systemen. Het detailniveau is ook lang niet slecht. Daar betaal je ook wel voor.

Bij Brawa heb je minder technische snufjes, dat merkt legt zich vooral toe op de detaillering. Die is beter dan bij ESU. Wel hebben niet alle locs standaard sound.

Verder zal je op dit forum veel meningen te lezen krijgen over alle treinen, maar ik raad je aan om gewoon uit te zoeken wat je het liefst wil. Modellen kan je altijd voorzien van sounddecoders, alleen hebben ze niet allemaal een speaker. Die zal je er dan zelf in moeten solderen.

Qua goede merken kan ik je niet zo goed helpen, ik heb geen negatieve ervaringen gehad met modellen die slecht liepen. Ik kan dus geen specifieke merken aan- of afraden.

Ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben!

MVG,
Wessel
Met vriendelijke groet,
Wessel

NS Tp III-IV

Karben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 13:38:49 »
Moet het perse duits zijn? Ook andere landen hebben mooi spoorwegmaterieel!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 13:43:49 »
analoge loc te kopen, en deze te voorzien van een sounddecoder?

Nooit doen is mijn advies.  Meestal wordt dat duurder dan kant en klaar en heb je ook nog het risico van allerlei beschadigingen bij het openmaken (ooit al eens gedaan ?) en inbouwen.  Garantie kun je dan ook schudden.
Dus als je sowieso van plan bent met geluid te willen rijden:  kant en klaar kopen.
ABC  ontwikkelen BM4

Evoluzione

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 14:02:36 »
Nooit doen is mijn advies.  Meestal wordt dat duurder dan kant en klaar en heb je ook nog het risico van allerlei beschadigingen bij het openmaken (ooit al eens gedaan ?) en inbouwen.  Garantie kun je dan ook schudden.
Dus als je sowieso van plan bent met geluid te willen rijden:  kant en klaar kopen.

Loc's openmaken ben ik niet onbekend mee, en ook is elektronica is geen probleem voor me. Nieuwere locomotieven hebben gewoon een stekker voor decoder. Dan zou garantie me verder geen problemen moeten geven?

Moet het perse duits zijn? Ook andere landen hebben mooi spoorwegmaterieel!

Zeker waar, maar ik verkies zelf Duits materieel op mijn baan.

Goedemiddag Evoluzione,

Misschien een stom antwoord, maar dat hangt echt af van wat je wilt. ESU staat vooral bekend om het feit dat allerlei snufjes in hun locs stoppen. Denk aan rookgeneratoren, sounddecoders, veel verlichtingsopties en inzetbaar op zowel AC als DC systemen. Het detailniveau is ook lang niet slecht. Daar betaal je ook wel voor.

Bij Brawa heb je minder technische snufjes, dat merkt legt zich vooral toe op de detaillering. Die is beter dan bij ESU. Wel hebben niet alle locs standaard sound.

Verder zal je op dit forum veel meningen te lezen krijgen over alle treinen, maar ik raad je aan om gewoon uit te zoeken wat je het liefst wil. Modellen kan je altijd voorzien van sounddecoders, alleen hebben ze niet allemaal een speaker. Die zal je er dan zelf in moeten solderen.

Qua goede merken kan ik je niet zo goed helpen, ik heb geen negatieve ervaringen gehad met modellen die slecht liepen. Ik kan dus geen specifieke merken aan- of afraden.

Ik hoop je zo een beetje op weg geholpen te hebben!

MVG,
Wessel

Vooral looks en rijeigenschappen hebben mijn voorkeur. Rijgeluid vindt ik wel tof, en verlichting is mooi meegenomen (denk aan front/sluitsein, cabineverlichting en evt interieurerlichting. Meer niet) Dat niet alles Sound heeft, begrijp ik inderdaad. Ik zoek hier wel meestal specifiek op, als ik aan het rondkijken ben:-)

spoorijzer

• Online Online
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 14:03:59 »
Hoi,

Je stelt nogal een brede en persoonlijke vraag. Mijn antwoord is dan ook: het hangt er vanaf wat je zoekt. Ben je bv handig (inbouwen sound is best een ding) etc.

Zo te lezen rij je gelijkstroom (2 rail). Het voordeel is dat je vrij makkelijk merken door elkaar kan laten rijden. Je kan dus zoeken naar het mooiste model en daarvoor gaan.

Om je een beetje richting te geven.
1. Fleischmann voor H0 bestaat niet meer, dat is overgenomen door Roco. Roco maakt prima locs hoewel er vast af en toe een misser tussen zit. Het oude Fleischmann was vaak wat lomp en (naar mijn idee) minder nauwkeurig als model, hoewel Fleischmann de laatste jaren ook echt mooie modellen maakte.
2. Piko is de laatste jaren flink aan de weg aan het timmeren en inmiddels (voor de "Expert" modellen) ook een premium merk. Werken veel met Sound en heb ik goede ervaringen mee. Hoewel niet iedereen blij wordt van de Sound decoders. Misschien ook een persoonlijke smaak?
3. ESU bouwt vrij weinig locs en is zich meer op de decoders etc gaan richten. Werken dan ook veel samen met andere merken.
4. Brawa heeft mooie modellen, maar is weer een kleinere speler. Dus de kans daar alle locs kan vinden is klein.

Ik zou zeggen, ga bv naar een beurs (aanstaande zaterdag Houten) of een goede modeltreinwinkel, zodat je e.e.a. kan vergelijken. Of bv op Youtube, daar vind je veel vergelijkingsvideo's van merken.

Ik denk dat ik eerst zou kijken naar Piko en Roco.

Groeten,
Rogier