Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan NL-BRD-DDR door Ronald Halma
Vandaag om 17:07:35
Peterstein - KPEV -H0 Fleischmann door spoorijzer
Vandaag om 16:58:23
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door a.moonen
Vandaag om 16:25:07
Stilstand schoonmaken lok gelocked door 1200blauw
Vandaag om 16:19:02
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 16:07:44
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
Vandaag om 15:55:25
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:43:15
Treinnummer ADE set Flughafen-Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:33:07
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:28:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:10:00
Aanpassen CV locs PIKO weinig effect door sjoef
Vandaag om 15:07:01
Halma ladies gaan bouwen voor....... OntraXS 2027! door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:05
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 12:25:28
Een stoomdepot, H0, zelfbouw 3-rail, fantasie maar realistisch… door Martijn193
Vandaag om 12:25:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:19:51
Trix NS 1108 door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:48
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door Boerammetje
Vandaag om 11:23:07
motor problemen roco 72263 door Herb73
Vandaag om 11:13:13
Is er een ESU Loksound voor een Sik? door spoorijzer
Vandaag om 10:01:06
inloggen door treintjesgek
Vandaag om 09:33:51
Nieuwe noordentree Zwolle door Huibert
Vandaag om 09:30:26
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 08:40:37
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 06:24:54
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:09:19
Raadplaatje door grossraumwagen
23 April 2026, 23:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 April 2026, 22:28:09
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Overet
23 April 2026, 21:56:43
probleem met communicatie tussen Intellibox en spoorbaan door phdirk
23 April 2026, 21:53:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
23 April 2026, 21:51:14

Auteur Topic: Stilstand schoonmaken lok gelocked  (gelezen 399 keer)

DeClutter

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Stilstand schoonmaken lok gelocked
« Gepost op: Vandaag om 11:53:47 »
Beste ervaringsdeskundigen,
<<Update: veel hiervan is al te vinden onder het topic Onderhoud muv tandwiel plaatsing>>

nu de kleinkinderen er aan toe zijn heb ik mijn marklin mini club z-spoor na 25 jaar weer tevoorschijn gehaald. Helaas, van de 5 loks reed er geen meer.
Op internet zoeken werd de oorzaak duidelijk: de gebruikte smeerolie verharst en blokkeert dus alle tandwielen. Ik zal mijn ervaring schetsen en heb dan wat vragen over schoonmaakmiddelen en montage.
Op internet wordt veelvuldig wasbenzine aanbevolen Toen ik dat echter bij een gerenommeerde trein club liet vallen was de reactie "dat maakt meer kapot dan u denkt, en daarna is er niets meer te redden".
Dat viel mij echter mee, de wielen met tandwielen zijn eenvoudig te verwijderen en na een nacht in wasbenzine, kon het met een druppeltje naaimachine/speciale micro tandwiel olie weer in elkaar gezet worden. Na veel gepruts met inelkaar en weer uitelkaar zetten, en de baan goed schoonmaken rijdt er nu weer 1 en trekt met gemak 8 wagonnetjes, ook op lage snelheid.
Maar voordat ik de andere 4 behandel zou ik graag meer willen weten:

1. Wat is het probleem met wasbenzine? Is dat de ontvetting, of aantasting van plastic delen? (de wielen hebben idd de plastic "spaken?)

2. Welke ander beter geschikte middelen worden aanbevolen en wat zijn de voor/nadelen? (Alcohol/Spiritus, Wapenolie/Ballistol, WD60??, Ultrasoon?)

3. Wat is de beste manier om de tandwielen onderling te positioneren zodat de drijfstangen goed staan? Ik doe nu eerst aangedreven wiel plaatsen, dan middelste en voorste; ieder wiel met de drijfstang bevestiging naar boven en rode merkteken onder. Dat de tussen tandwielen, en zorgen dat de wielen hun onderlinge positie behouden, eventueel eerst fractie verdraaien zodat het na plaatsen van tussentandwiel de uitgangspositie weer terug is. Oliën en bodemplaat plaatsen. Maar het is een heel gedoe.

Ik maak graag een draadje om alle ervaringen en tips voor anderen vast te leggen. Welk forum naam is hier het meest geschikt voor?
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:02:50 door DeClutter »

Remunj

• Offline Offline
Re: Stilstand schoonmaken lok gelocked
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 12:05:59 »
En hebben ze bij die "gerenomeerde" treinenclub dan ook aangegeven wat er dan precies niet meer te redden is?
Wasbenzine werkt prima om tandwielen en motoren schoon te maken.
Je hebt zelf al gemerkt dat dat prima ging.

En welke forumnaam? Als jij je gelukkig voelt bij DeClutter is dat toch prima  ;D
Gr.
Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 12:19:57 »
Beste club dan  ;D wasbenzine is wss een van de meer onschuldige mddelen. Zoutzuur zou ik voor kunnen stellen dat niet goed is  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 12:24:38 »
Inderdaad, niks mis met wasbezine voor het reinigen van tandwieltjes, stroomafnemertjes, wieltjes en dergelijke. Ja, het ontvet, en dat is ook de bedoeling. Dus na reinigen en weer in elkaar zetten beetje vet op de tandwielen en een druppie olie in de lagers.
Ultrasoon was een tijdje populair en zal nog best worden gebruikt, maar ik lees er niet veel meer over. Het werkt prima, maar persoonlijk vind ik het een tikkie omslachtig om hetzelfde te bereiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 12:38:28 »
Er zijn nog steeds mensen die denken dat wasbenzine plastic oplost. Maar let eens op de fles waar die wasbenzine in zit. Die is van hetzelfde materiaal als de tandwielen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 12:39:27 »
Dat  ;D

Ultrasoon is leuk maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van zo'n ding... misschien met speciale vloeistof maar niet met het huis, tuin en keukenspul  ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 12:46:40 »
Gewoon de motor in een pot met wasbenzine. Pot ff in de ultrasoon gevuld met water (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 13:27:50 »
Er zijn nog steeds mensen die denken dat wasbenzine plastic oplost. Maar let eens op de fles waar die wasbenzine in zit. Die is van hetzelfde materiaal als de tandwielen.

Dit klopt helemaal maar tis wel een beetje verradelijk om het zo te stellen. Thinner zit nl. ook in zo'n fles en die fles lost niet op. Maar veel plasticsoorten lijken hetzelfde als deze thinnerfles maar die lossen wel degelijk op in thinner.

Maar inderdaad, de meeste plastic soorten lossen niet op in wasbenzine.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:34:50 door Albert de Heer »

Albert de Heer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 13:34:28 »
Dat  ;D

Ultrasoon is leuk maar ik ben nog steeds niet onder de indruk van zo'n ding... misschien met speciale vloeistof maar niet met het huis, tuin en keukenspul  ;)

Ik heb ook zo'n ding, veel gebruikt om carburateurs van motoren in schoon te maken. Met alleen water met een sopje oid werkt het maar matig. Maar zodra je een paar druppels tickopur R33 in het water gooit wordt het in eens een stuk beter. Ik heb er nog nooit een complete locomotief motor ingegooid maar dat zal best goed kunnen werken.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 14:51:34 »
Kijk, dan heb je het spul wat ook werkt :) Maar idd, een sopje werkt zeker niet.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 14:52:32 »
TEC 7 cleaner
Greetings,salutations,groetjes,

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 15:29:35 »
TEC7 is een merknaam en "Cleaner" vertelt niet wat erin zit. Dat betekent meestal een (te) dure oplossing voor het doel. Wasbenzine bijvoorbeeld werkt doorgaans prima, is merkloos en daardoor doorgaans goedkoper en minder riskant.

"Plastic" of "kunststof" is een verzamelnaam voor allerlei polymere verbindingen. Dat is alles tussen polyester (van bijvoorbeeld roeiboten), polyurethaan (PUR-schuim voor de isolatie) tot polyetheen (boterhamzakjes en flesjes) en nog een boel andere poly's (behalve polykliniek ;)). Dat zijn honderden verschillende chemische stoffen met elk specifieke eigenschappen. Welk oplosmiddel voor welke kunststof geschikt is varieert dus. Als je dat zelf moet uitvogelen kun je het beste beginnen met een sopje in water (afwasmiddel, "één drupje is genoeg voor de hele vaat"), dan spiritus (werkzame stof is ethanol, "alcohol"), dan wasbenzine en als ècht niets werkt dan thinner. Thinner is de meest riskante, want daarin lossen behalve vet en olie heel veel kunststoffen ook gewoon op. Wat mechanische "kracht" (met beleid dus), zoals voorzichtig schrobben met bijvoorbeeld een borsteltje, of een schroevendraaier met een doekje eromheen wil vaak ook helpen, dus dat is bij alle genoemde reinigingsmiddelen aan te raden.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 15:36:16 »
samenstellingen kan je vinden op internet als je slim genoeg bent om ze te lezen :) en de echte tec 7 is enkel spuitend vernevelen en dan wachten en soms herhalen en reinigen met SR24.
Greetings,salutations,groetjes,

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 15:53:30 »
Dag DeClutter,

Welkom op het forum! Mijn ervaringen met wasbenzine, spiritus en een ultrasoonreiniger kun je hier lezen. In het kort:
  • Wasbenzine werkt prima als schoonmaakmiddel en lost geen plastic op. Mijn ervaring is wel dat verf verbleekt als je dingen er lang in laat liggen (dan heb ik het over zoiets als een nacht).
  • Spiritus haalde bij de kap van mijn locomotief vooral de verf eraf
  • Mijn - goedkope - ultrasoonreiniger deed weinig, zomin met spiritus als met wasbenzine
  • Doordat het niet geleidt, kun je een draaiende loc in een wasbenzinebad stoppen. Ik gok dat dat net zoveel effect heeft als een bad in een goed ultrasoonapparaat.
In het algemeen ben ik ook voorstander van het werken met eenvoudige huis- tuin- en keukenmiddelen, maar smaken verschillen - ook hier op forum.

Even organisatorisch: kun je misschien de titel wat minder cryptisch maken? Als je de titel van het eerste bericht aanpast, verander je daarmee de titel van het onderwerp. Nieuwe reacties krijgen de aangepaste titel mee. Een eerste bericht of reactie aanpassen kun je nog doen tot een week na plaatsing.
En waarnaar wil je verwijzen met je update-opmerking?
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 16:19:02 »
samenstellingen kan je vinden op internet

In plaats van enkel zo'n opmerking kun je natuurlijk ook even een linkje plaatsen. Kennelijk ben je een kei in opzoeken, dus dan zou je mensen echt helpen (y)