Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 13:54:27
PB Models, ICR-rijtuigen door Jos B.
Vandaag om 13:43:35
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 13:43:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:39:53
MB-module: "Slopershamer" door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:58
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door wob
Vandaag om 13:27:34
HS 4de klasse Staatsspoorstation door borotof
Vandaag om 13:25:55
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 13:24:49
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 13:24:28
Welke decoder is dit? door Martijn1974
Vandaag om 13:22:48
Doornvliet door Thurbo
Vandaag om 12:58:30
Ertstreinen in HO door Benelux795
Vandaag om 12:48:52
Wandplanken, advies. door Gerrit H
Vandaag om 12:38:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:36:00
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Rob H0m
Vandaag om 12:31:40
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 12:29:03
Onderhoud Marklin analoge locomotieven door Klarentrein
Vandaag om 12:14:40
railprofiel door maartenvdb
Vandaag om 12:13:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:01:52
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel. door eitreb
Vandaag om 11:48:58
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:46:59
Bouwen op dichte plaat of openframe door Carl
Vandaag om 11:41:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Charles_
Vandaag om 11:36:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 11:32:53
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 10:39:37
Asfalteren door Gerrit H
Vandaag om 09:50:07
Multimaus Zwart door Frank 123
Vandaag om 09:10:42
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:48:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
21 February 2026, 21:41:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door puntenglijder
21 February 2026, 21:19:31

Auteur Topic: Wandplanken, advies.  (gelezen 673 keer)

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
Wandplanken, advies.
« Gepost op: 21 February 2026, 22:23:16 »
Mijn modeltreinen staan opgesteld in een vitrinekast voorzien van schuifruiten met stofafdichting.

Voor mijn lego treinen hoeft dat niet, die mogen gewoon op een wandplank staan. Een beetje stof is niet zo erg, dat veeg je weer gemakkelijk af.
Maar nu de vraag: welke wandplanken + constructie? Er zijn diverse varianten in de handel, kant-en-klaar ook. Maar zonder uitzodering met meerdere dragers eronder en dat is iets wat ik nou net niet wens.
We hebben het over wandplanken van 1,5 mtr lang en ca. 15cm breed. Althans, dit is de door mij gewenste maat en die gaan natuurlijk doorbuigen. Ik vind twee dragers eigenlijk wel voldoende, maar hoe voorkom je dan het doorbuigen?
Zwevende wandplanken heb ik ook gezien en die zijn heel mooi, maar ook behoorlijk dik en schreeuwend duur.

Tja, dan ga ik hier maar eens om goede raad vragen. Wat is wijsheid voor mijn situatie en toepassing?
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Wandplanken, advies.
« Reactie #1 Gepost op: 21 February 2026, 22:37:23 »
Hoeveel kilo ga je op een plank zetten?

Neem je bijvoorbeeld de witte bouwmarkt planken van 18mm dik en je doet er twee steunen onder die bijv 90 cm uit elkaar zitten en waarbij de plank van 1,5 meter aan weerszijden dus 30 cm oversteken ten opzichte van de steunen, dan zou doorbuigen toch niet zo snel plaats moeten vinden? Ik zou dan wel voor een iets bredere plank gaan dan 15 cm.

En anders zou je de plank nog kunnen verstevigen door aan de muurzijde een stalen hoekprofiel onder en achter de plank te schroeven.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter J K

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 21 February 2026, 23:00:16 »
Zwevende planken hoeven niet schreeuwend duur te zijn: zie bijv. de LACK planken van IKEA. Ik heb er een paar hangen en als je ze met de juiste schroeven aan je muur bevestigt, moeten ze een paar Lego-treinen met gemak kunnen dragen.
Ja, ze zijn wat dikker, maar het is wat de Engelsen zeggen: ‘You can't have your cake and eat it, too’
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 07:13:41 »
Ik dacht ook gelijk aan Lack planken van Ikea. Leverbaar in wit, licht eiken en zwartbruin. Afmetingen 1,90 x 26. € 19,99 Deze hebben een frame wat je eerst tegen de muur schroeft, daarna schuif je de plank erop en je borgt ze aan de onderkant met kleine inbus boutjes.

Is deze afmeting voor jou bruikbaar ? Anders 1,10 x 26. Er staan meerdere van deze planken 1,10 lang en 1,90 lang te koop op Marktplaats ( ook nieuw in de verpakking )

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 08:07:13 »
Voor planken van 1,5 m lang zou ik zeker massief hout nemen, bijvoorbeeld een meubelpaneel. Neem er 1 van 1,5 m bij 30-40 cm en laat deze overlangs doormidden zagen. Twee dragers op 30 cm van de rand, dan hou je 90 over en ik denk niet dat het gaat doorhangen. Dat doen de planken van de blauw/gele blokkendoos wel met die overspanning, want dat is een vezelplaat.
Bij mijzelf heb ik voor de pc een meubelplaat van 150 bij 40 en de poten op 20 cm van de rand en deze geeft geen krimp.

Deel doorgestreept, omdat anderen deze ervaring niet herkennen. Ik dus helaas wel.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:50:05 door Gerrit H »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 08:12:15 »
Stelregel bij plankdragers is max. 50 cm h.o.h
En wat Ruud aangeeft, Lack. Het oog wil tenslotte ook wat
Mvh Steef

Peter J K

• Online Online
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:16:57 »
[…]doorhangen. Dat doen de planken van de blauw/gele blokkendoos wel met die overspanning, want dat is een vezelplaat.[…]
Heb je daar ervaring mee? Ik heb de LACK-planken al best een tijd hangen en bespeur geen enkele vorm van doorhangen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:30:01 »
Het is onzin, Lack wandplanken hangen niet door. Deze zijn al jaren oud en al een aantal keer van plaats veranderd.

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:42:05 »
Dank voor jullie reacties. De door mij genoemde maten in mijn startpost zijn niet willekeurig.
De lengte van de plank heeft te maken met de lengte van de loc + rijtuigen en de breedte heeft te maken met de lego rails, die zijn 10cm breed. PLank hoeft daarom niet veel breder te zijn. Er komen meerdere planken boven elkaar.

Ik kan natuurlijk gewoon naar een bouwmarkt of houtwinkel gaan en daar zaagt men de planken in elke gewenste maat. Dan blijft enkel nog over hoe te bevestigen. Ik blijf uiteraard volgen, wellicht dat er een geniaal idee voorbij komt, je weet maar nooit.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:49:02 »
Heb je daar ervaring mee? Ik heb de LACK-planken al best een tijd hangen en bespeur geen enkele vorm van doorhangen.

Hier er helaas ervaringen mee. Maar ik had ze aan de buitenmuur bevestigd en deze is niet geïsoleerd. Wij hebben alleen maar twee keer halfsteens met een spouw van maar 4 cm.
Ik heb mijn post aangepast.
En Ben, prima dat je het onzin vindt. Blij dat het bij jou goed gaat. Ben jaloers.

Oh ja en ze zwollen op. ::)

Ik heb in ieder geval met dit weer geleerd persoonlijke ervaringen niet te delen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:00:37 door Gerrit H »

Benrail

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 11:57:19 »
LACK planken hangen zeker niet door bij een normale belasting (wel als er vocht in kan trekken.)
Houten planken met een overspanning van meer dan 75 cm zeker wel op den duur.
15cm is niet erg breed dat kan schelen, maar zijn die te krijgen met een onzichtbare ophanging?

Je kunt planken op maat laten zagen plus extra stroken van ca 6 cm breed als je uitgaat van een materiaal dikte va ca 18mm
Die lijm en schroef je er er dan haaks tegenaan, vanaf de zijkant een L vorm, smalle plank steekt dan ca 4 cm onder de brede uit
De smalle plank voorzie je van ca. 5 boorgaten en daarmee kan je de plank mooi tegen de muur schroeven.
Is zeg maar half onzichtbaar en trekt niet krom.
Neem je MDF dan schilder je het gewoon in de kleur van je wand
Groet van Ben

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:30:25 »

En Ben, prima dat je het onzin vindt. Blij dat het bij jou goed gaat. Ben jaloers.

Oh ja en ze zwollen op. ::)

Ik heb in ieder geval met dit weer geleerd persoonlijke ervaringen niet te delen.

Nah... als je er bij had gezet dat de plank niet tegen een vochtige muur mag of in een vochtige ruimte kan had het zeker waarde. Nu ben je gepikeerd maar dat doe je jezelf aan toch?  ???

Gr, Ben.

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:38:54 »
...Nu ben je gepikeerd maar dat doe je jezelf aan toch?...

Nee hoor. Gewoon jaloers. Ik vind de Lack planken wel wat hebben en was er in eerste instantie blij mee.