Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trein Eindhoven Brussel? door Hlv53
Vandaag om 17:33:41
PB Models, ICR-rijtuigen door De eerste Ivo
Vandaag om 17:32:35
Vraagje over servo aansluiting door Joost O
Vandaag om 17:19:49
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:17:01
Fleischmann 1898 set analoog>digitaal door Robert uut Salland
Vandaag om 17:15:26
Cv instellingen Fleischmann Sprinter door 008200
Vandaag om 17:08:22
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 17:06:40
Bovenleiding portaal H0 ontwerp. door Te 2/2
Vandaag om 17:05:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 17:01:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:47:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:21:40
H0e pizza layout door Sven
Vandaag om 15:39:10
NSB 20b en 21b door Simplex
Vandaag om 14:49:30
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 14:42:43
carnaval door Pauldg
Vandaag om 14:21:15
Multimaus Zwart door Jelmer
Vandaag om 13:14:18
WLAN Multimaus door Caspar25
Vandaag om 13:11:33
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 12:32:16
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 12:26:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:18:02
Piko Diesellok D&RGW 4000 (97456-1) + SmartDecoder XP (56500) door Remunj
Vandaag om 12:10:56
Da's Daz 2 door Huibert
Vandaag om 12:05:58
Mini Diorama Buhcholz Plarsiepweg door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:48:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 11:32:41
MERG CBUS/VLCB gebruikers? door meino
Vandaag om 10:46:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:42:55
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 10:07:00
Fabrieksplaten NS E-lok 1600 en 1700 door Kees-Jan
Vandaag om 10:03:29
Spoorwegmuseum in zwaar weer door Eelco Storm
18 February 2026, 23:23:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
18 February 2026, 21:47:52

Auteur Topic: Trein Eindhoven Brussel?  (gelezen 684 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Trein Eindhoven Brussel?
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 13:11:34 »
En het blijkt inderdaad de Ijzeren Rijn te zijn lees ik:

Zoals al opgemerkt:  nee dus.
De Ijzeren Rijn en de eventuele opleving daarvan is een al langer ingezet traject, wat dankzij Nederland uit concurrentie overwegingen (Rotterdam - Antwerpen) maar niet van de grond komt. (mening)

De rechtstreekse verbinding Eindhoven - België is lang geleden opgeheven en afgebroken.  Dat was de verbinding Eindhoven - Geldrop - Valkenswaard - Achel Statie - Neerpelt.

Die lijn zal niet meer herleven gezien het volbouwen of ombouwen (fietsbaan door natuurgebied). Ik ben dus heel benieuwd naar wat er dan zo al in de gedachten zit voor een directe verbinding.  Aansluiting in Neerpelt ligt voor de hand en is tevens de combinatie met de eerder genoemde Ijzeren Rijn.  Zoals gebruikelijk zijn de Belgen hierin al héél lang veel verder dan die kaaskoppen, want vanaf Neerpelt is de lijn al geëlektrificeerd.  Ongeveer hetzelfde als met de N69.  Dat heeft 30 jaar geduurd voordat Nederland een stuk omgelegd heeft om dorpen te ontzien.  Eindigend in een karrenspoor tot aan de grens en dan 4 baans verder.

Een andere iets minder directe optie is via Tilburg en dan naar het zuiden.  Daar lag vroeger ook een spoorlijn.  En de derde optie is misschien wel de meest interessante.  Directe verbinding over Tilburg - Breda - HSL - Antwerpen - Brussel.  Dan hoeft er geen apart tracé aangelegd te worden, maar kunnen bestaande lijnen uitgebouwd worden.  En ook hier weer: alleen in Nederland, de zuiderburen hebben de zaak al in orde  :D

(PS komt de lijn over Achel - Neerpelt er toch, dan kan ik op 500 meter loopafstand van mijn kleinkinderen uitstappen  ;D .  Ben ik groot voorstander van.  Hoezo eigenbelang ? )

henk

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 13:56:30 »
Ja, het gaat over de verbinding Eindhoven-Brussel.
Onderaan staat dan dat er ook nog andere dossiers zijn en worden Terneuzen-Gent en een de IJzeren Rijn genoemd. Maar dat zijn dus echt aparte onderwerpen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 14:11:47 »
En wat is er mis met een studie, niets toch?
In Brainport regio Eindhoven zit de hightech maakindustrie waar nu maar zeker in de toekomst de centjes verdiend worden. Er zijn duizenden niet ingevulde vacatures, het worden er alleen maar meer en dat vraagt om o.a goede verbindingen, ook met België / Brussel.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 14:21:00 »
En wat is er mis met een studie, niets toch?

Helemaal niks, sterker nog:  dat hadden ze al véél eerder kunnen doen en hebben dat ook al véél eerder geweten.

Ja, het gaat over de verbinding Eindhoven-Brussel.
 en een de IJzeren Rijn genoemd. Maar dat zijn dus echt aparte onderwerpen.

Nou, dan is het maar te hopen dat de/een studie de Ijzeren Rijn samenknoopt aan de verbinding Eindhoven - Brussel. Om kortzichtigheid en daardoor hogere kosten en langere uitvoeringstijd te voorkomen.

De positie van Brainport, dus niet alleen ASML,  ( inderdaad, euro's verdienen) is sterk genoeg om zaken voor elkaar te krijgen.  Kijk maar naar de ontwikkelingen in het wegennet rond Eindhoven.  Puur als voorbeeld:  vanuit een terrein ( dus één van de vele) van ASML gaat een aparte aansluiting TEGEN HET NORMALE VERKEER IN naar de Randweg.  En aan de andere kant (westkant) is ook een aansluiting op de snelweg gekomen om ASML beter bereikbaar te maken.
Moet ik wel een stukje omfietsen, maar ja, je kunt niet alles hebben.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:22:41 door maartenvdb »

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 14:22:02 »
En de derde optie is misschien wel de meest interessante.  Directe verbinding over Tilburg - Breda - HSL - Antwerpen - Brussel.  Dan hoeft er geen apart tracé aangelegd te worden, maar kunnen bestaande lijnen uitgebouwd worden.  En ook hier weer: alleen in Nederland, de zuiderburen hebben de zaak al in orde  :D
Wat ontbreekt er dan op het Nederlandse tracé?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 14:27:29 »
Snelheid op het traject Eindhoven - Breda.   Allesomvattend, dus capaciteit (meer sporen zoals Eindhoven - Boxtel), maximale snelheden, géén spoorwegovergangen, rijdend materieel (bijv. ICE of Thalys, denk aan Düsseldorf - Brussel over Eindhoven)  en daarvoor ingerichte stations. En alles wat je er verder nog bij nodig hebt zoals locale verbindingen van industrieterrein naar station(s).

En vooral:  vooruitdenkers, geen remmers.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 14:35:18 »
Dat alles is niet specifiek voor een trein naar Brussel maar zou op het hele net gedaan mogen worden wat mij betreft. Voor een verbinding vanuit Eindhoven kan je een ICNG-B inzetten, eventueel met combineren/splitsen in Breda voor de verbinding met Den Haag.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 15:07:40 »
De verbinding, zo begreep ik, zal worden verkort naar 2:30u. Nu is die met 2 overstaps, 2:23u. Waar zit de winst?

saskia

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 15:24:23 »
Die ijzeren rijn mag voor mij nog 40 jaar uitgesteld worden.
Heb geen zin om 24/24u naar gedonder in de ondergrond voor mijn deur te moeten luisteren, mijn nachtrust is nu al naar de bom.
Als er vervoer van de havens naar D moet, dat ze het dan via die duitse havens maar doen.

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 15:48:06 »
En ook hier weer: alleen in Nederland, de zuiderburen hebben de zaak al in orde  :D
Het is opvallend inderdaad hoe vaak je dit verschil ziet tussen NL en B. Volgens mij komt dat omdat de Nederlandse politiek al jarenlang geen echte keuzes durft te maken mbt onderwerpen die gevoelig liggen. Zowel politiek gevoelig alsook in onze samenleving, de welbekende nimby's. De Hedwigepolder was wellicht het meest spraakmakende, maar ook de aloude IJzeren Rijn.

Wat betreft de IJzeren Rijn, dat spoor ligt er al sinds mensenheugenis en ook hier weer is het een politieke kwestie. Dat spoor loopt voor een klein stukje over Nederlands grondgebied maar wij hebben daar geen profijt van. En dat zal ongetwijfeld de echte reden zijn voor Nederland om de heropening ervan tegen te houden. Dat het door een stukje natuur loopt wordt als argument gebruikt om ertegen te zijn. Maar die natuur was er al tijdens de aanleg, dus om dat als argument te gaan aanvoeren...
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 16:53:13 »
Volgens mij zou er in België ook nog wel een en ander moeten gebeuren voordat we uit Eindhoven serieus sneller per trein in Brussel arriveren.

Die ijzeren rijn mag voor mij nog 40 jaar uitgesteld worden.
Heb geen zin om 24/24u naar gedonder in de ondergrond voor mijn deur te moeten luisteren, mijn nachtrust is nu al naar de bom.
Als er vervoer van de havens naar D moet, dat ze het dan via die duitse havens maar doen.

Maak je niet druk, dat vindt Duitsland zelf ook.
Gedurende het hele gekrakeel over de IJzeren Rijn en vingerwijzen tussen Nederland en België bleef altijd onderbelicht dat Duitsland nooit van plan is geweest het goederenvervoer tussen Roermond en Mönchengladbach te hervatten. Ze hebben daar al lang geleden alle varianten afgeschoten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 17:23:18 »
 Oeps, te snel gelezen en ik ging er eigenlijk al vanuit kortste route over bestaand spoor dus Ijzeren Rijn maar er staat inderdaad wat anders. Als je met de trein moet omrijden via Breda of Luik (?) dan kun je beter de auto pakken?

maar ik zie dat ik vanavond nog met de directe bus vanuit Eindhoven naar Brussel kan, duurt 2:05 uur en kost 11,49 euro  :) .

Hlv53

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 17:33:41 »
Probleem voor D is oa Rheydt, net vóór Mönchen-Gladbach. Vroeger kon je daar rechtstreeks doorsteken naar Keulen en dan zo verder zuidwaarts. Dat kleine stukje is weggehaald, alhoewel het bruggenhoofd van de fly-over er nog wel ligt. Natuurlijk ligt dr nu een wijk, dus dat gaat nooit meer lukken. Al het verkeer via MG naar Neuss omleiden heeft ook geen zin voor transport dat naar het zuiden moet, aangezien er dan in Neuss kopgemaakt moet worden. Je kunt natuurlijk vibMG en dan Viersen rijden...maar dan kun je net zo goed via Venlo rijden.
Kortom, de Ijzeren Rijn gaat nooit meer komen. Het Duitse netwerk is daarnaast gewoon verzadigd aan die kanten. Je staat er meer stil dan wat anders.