Dan is de vraag: Wat is een attractie en wat vindt het NSM wat een attractie is, en hoever liggen de feitelijke betekenis en de opvatting van het NSM uit elkaar?
Als een vergelijking nuttig zou kunnen zijn ? TrainWorld Afnemend bezoekersaantalhttps://www.bruzz.be/actua/cultuurnieuws/train-world-meer-dan-een-miljoen-keer-bezocht-maar-na-tien-jaar-neemt
Het lijkt mij gezien de huidige economische ontwikkelingen terecht dat een organisatie die deels aan het subsidie-infuus ligt eens goed wordt doorgelicht.Bor
Ik zag de naam Leeuwendaal al. Dat zijn de buren van het NSM
Nogmaals, welke subsidie??
Men leest daar overheen... staat er duidelijk: Om te voorkomen dat het failliet gaat moet het Spoorwegmuseum de organisatie anders inrichten. Momenteel zijn er verschillende evenementen, attracties en voorstellingen te zien. Die voorstellingen stoppen vanaf vandaag.
Het museum ontvangt incidenteel subsidies voor specifieke projecten, zoals eerder coronasteun (via Mondriaanfonds/Ministerie OCW) of bijdragen voor verduurzaming, tentoonstellingen of educatie.Bor
HalloAls ik het verhaal van Eelco zo lees, is het de bedoeling het museum weer de kerntaak te maken. Dat lijkt mij een prima idee.Als de ruimte van 1 of 2 attracties vrij komt voor de museale functie, dan is dat winst voor ons als geïnteresseerden.
Om in de toekomst een structurele rol te kunnen blijven spelen in het regionale enlandelijke museale veld is het noodzakelijk dat de financiën structureel op orde komen(met name door meer inkomstenbronnen aan te boren) en dat het museum wordtvernieuwd.Het museum heeft zich in de afgelopen decennia staande gehouden met zeer beperktestructurele subsidie-inkomsten, dankzij een sterke focus op bezoekersaantallen enzakelijke evenementen. Deze positie heeft veel gebracht, maar ook uitdagingengecreëerd. Museale kerntaken zoals educatie, participatie, conservering, structureelonderhoud van de collectie en het gebouw, zijn beperkt gefinancierd en (door)ontwikkeld.Dit vraagt nu om een grote transitie. Stilstaan is geen optie meer.