Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Speedbuild; "Switch'n Play" -> Minimalist Approach door hervé
Vandaag om 11:05:41
LS Models 2026 door Corné81
Vandaag om 11:03:10
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:01:32
NS GZAW zandwagen (ex-usatc) door Eric B
Vandaag om 10:51:19
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door MathynK
Vandaag om 10:46:38
Spoorwegmuseum in zwaar weer door Remunj
Vandaag om 10:45:22
Lok adres programmeren lukt niet met multimaus door AlbertG
Vandaag om 10:42:33
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Remunj
Vandaag om 10:39:39
Traincontroller software gaat stoppen. door borotof
Vandaag om 10:23:05
Oudere Marklin S3/6 opleuken door Robert uut Salland
Vandaag om 10:18:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:09:29
NS 2264 van het NSM door V200-G2000
Vandaag om 09:54:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:35:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 09:29:29
Modelbaan in schaal TT omgeving Veluwe te bezoeken? door Ronald Halma
Vandaag om 09:14:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:08:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 09:04:56
Spotten in Sloehaven en Zeeuws Vlaanderen door spoorijzer
Vandaag om 07:55:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:40:35
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
12 February 2026, 22:30:31
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 February 2026, 22:25:10
Stub switches door Klaas Zondervan
12 February 2026, 21:28:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
12 February 2026, 21:15:21
RailBOX Accessoire Decoder RB4400 door Steven Loosman
12 February 2026, 21:15:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
12 February 2026, 21:09:20
Bediening OOC terminal Oss door timtrein
12 February 2026, 19:50:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
12 February 2026, 18:50:46
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Steven Loosman
12 February 2026, 18:12:17
Station Weesp door virmfan
12 February 2026, 18:05:15
Foto's station Weesp gezocht door virmfan
12 February 2026, 18:01:04

Auteur Topic: Traincontroller software gaat stoppen.  (gelezen 1939 keer)

Wim Romijn

• Offline Offline
Re: Traincontroller software gaat stoppen.
« Reactie #15 Gepost op: 12 February 2026, 15:59:30 »
Als je een bedrijf of auteursrechten verkoopt dan moet er voor een koper wel een verdien model zijn.

Je moet je dan ook afvragen is er, met meerdere programma's, nog een verdien model voor de koper?
Dan moet je denken aan:
1. Toekomstige gebruikers?
2. Een jaarlijkse bijdrage?

Daar de gebruikers al en sleutel oid. hebben zullen ze geen jaarlijkse bijdrage gaan betalen.
Nieuwe gebruikers bedenken zich nog een keer want wat is de levensvatbaarheid bij de nieuwe eigenaar.

Dit is tevens het toekomstbeeld van andere programma's.

Het is te hopen dat de eigenaar er voor zorgt dat je de software vrij kan en mag gebruiken ook als er een sleutel verloren gaat.
Daarom wil ik alleen software waar sleutel op zit die ik kan kopieren en niet op USB, CD, etc.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 12 February 2026, 17:38:13 »
Als je een bedrijf of auteursrechten verkoopt dan moet er voor een koper wel een verdien model zijn.

Waarom zou dat moeten?
Ja hangt af van de prijs. Maar als we even naar koploper kijken. Daar was geen verdienmodel maar was gratis.
Zou de code daarvan best willen hebben.
Niet als verdien model, maar om het draaiende te houden voor de gebruikers (waarvan ik er zelf dan 1 ben). Eventuele echte bugs uit te zoeken en op te lossen. Misschien wat aanpassingen doen voor nieuwe centrales. En als ik het zelf ook zou kunnen gebruiken zou ik ook nog wel willen nadenken over nieuwe functionaliteit.

Roelco

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #17 Gepost op: 12 February 2026, 21:12:47 »
Of je er als koper dan wel opvolger wat mee kan hangt ook sterk af van de kwaliteit van de codebase, dit soort producten zijn vaak klein begonnen en in 10+ jaar gegroeid met allerhande features. Wat je vaak ziet bij dat soort codebases is dat er doorgebouwd wordt op wat er was en daarmee ontstaat vaak ook de nodige technical debt, als daar geen actief maintenance op gedaan wordt dan wordt het steeds moeilijker om het goed te onderhouden, zeker voor iemand of en team die er koud in komen, als de bestaande ontwikkelaar niet beschikbaar is voor vragen dan is dat een enorme uitdaging, niet onmogelijk overigens.

De modelspoor software markt is een niche natuurlijk, de meeste projecten zijn het werk van voornamelijk 1 ontwikkelaar, dat is natuurlijk een enorm risico voor dit soort projecten. iTrain/RocRail/Modellstellwerk is 1 persoon zover ik weet, TrainController denk ik ook, WinDigiPet weet ik zo niet. JMRI zal vermoeddelijk wel wat meer ontwikkelaars hebben.

Voor Koploper (en zn gebruikers) was het mooi geweest als de source code beschikbaar was (bij voorkeur open source), Paul wilde dat zelf niet.

Heb er wel eens aan gerekend, om het als primair inkomen te kunnen gebruiken moet je toch wel gemiddeld twee licentie per dag verkopen (beetje afhankelijk van de prijs natuurlijk), dat lijkt me best een uitdaging.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 06:10:30 »

Voor Koploper (en zn gebruikers) was het mooi geweest als de source code beschikbaar was (bij voorkeur open source), Paul wilde dat zelf niet.

Gelijk had hij, hooguit wilde hij het beschikbaar stellen als hij 3 jaar eerder met pensioen kon schrijft hij op z'n website.  ;D

Bovendien is Koploper klaar..... af.....compleet...... of hoe je het ook noemen wil. De huidige versie 9.4 is al weer bijna 8 jaar online. Het doet wat het moet doen, ik als gebruiker en velen met mij zouden niet weten wat nog er aan veranderd moet worden. Wat Roelco daar over schrijft snap ik niet, hoezo draaiende houden? Er nog aan knutselen is dan meer een hobby binnen een hobby.

Gr, Ben.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 08:57:24 »
Gelijk had hij, hooguit wilde hij het beschikbaar stellen als hij 3 jaar eerder met pensioen kon schrijft hij op z'n website.  ;D

Schreef... pensioen heeft hij niet gehaald.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Echelle N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 09:06:11 »
Wil de systemen die mijn baan besturen ook helemaal niet aan internet hebben hangen, is nergens voor nodig, en geeft alleen maar risico's.

Oh, welke risico's zijn dat dan?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 09:08:14 »
En dat schreef rjr op een computer die... op dat moment aan het internet hing  ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 09:28:19 »
Het enige risico wat ik kan bedenken is dat als internet weer eens uit de lucht is mijn treinen niet kunnen rijden. ???

Overigens is Wifi en draadloos ook iets waar ik geen voorstander van ben.
Batterij plots leeg of verbinding valt weg dan gaan de treinen ook een eigen leven lijden.

Echelle N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 09:30:52 »
Het enige risico wat ik kan bedenken is dat als internet weer eens uit de lucht is mijn treinen niet kunnen rijden. ???

Batterij plots leeg of verbinding valt weg dan gaan de treinen ook een eigen leven lijden.

Zo lust ik er ook nog een: Als de stoom uitvalt doet niks het meer ...

rjr

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 10:06:30 »
..., als de bestaande ontwikkelaar niet beschikbaar is voor vragen dan is dat een enorme uitdaging, niet onmogelijk overigens.
Zeker geen onmogelijkheid, zelfs iets waar je prima van kunt leven :).

Wat Roelco daar over schrijft snap ik niet, hoezo draaiende houden? Er nog aan knutselen is dan meer een hobby binnen een hobby.

Gr, Ben.

Ben, De kleine bugjes die er nog in zitten er uit halen. Ook al kun je er inderdaad prima mee werken.
En eventueel nieuwe gebruikers gerust stellen dat ze er ook nog mee kunnen beginnen omdat het nog onderhouden wordt.
Kijken dat het ook nog weer draaiende te krijgen is op nieuwe OS versies.

Oh, welke risico's zijn dat dan?

Een computer die aan internet hangt, en waarmee je het internet op gaat moet ook beveiligd worden. Dus altijd een risico. Daarnaast heb je extra software op je systeem staan die impact heeft op het systeem. Mijn systeem daar is een oud beestje, die prima is voor dat doel, maar hopeloos achterloop als het op beveiliging aangaat.

En dat schreef rjr op een computer die... op dat moment aan het internet hing  ;D
Klopt helemaal, maar dat is dan ook een moderner systeem met alle benodigde beveiligingssoftware en updates.

Dat uit de lucht vallen is niet z'n probleem, mijne rijden prima zonder internet, maar zie hierboven, alles aan internet hangen betekend ook dat je alles goed moet beveiligen. Pas nog een probleem in Notepad++ naar boven gekomen, en deze week zelfs een probleem in een simpel programma als Notepad, waardoor systemen te hacken zijn.

Weet wel, wie heeft er nu interesse om mijn computer die de treinbaan aanstuurt te hacken, maar goed, als die er niet aanhangt hoef ik me dat ook niet af te vragen.
En ben ook geen voorstander va wifi of draadloos, al heeft dat niets met lege batterijen te maken.

Maar ieder natuurlijk zijn eigen ding,
Roelco

borotof

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 10:23:05 »

Bovendien is Koploper klaar..... af.....compleet...... of hoe je het ook noemen wil. De huidige versie 9.4 is al weer bijna 8 jaar online. Het doet wat het moet doen, ik als gebruiker en velen met mij zouden niet weten wat nog er aan veranderd moet worden. Wat Roelco daar over schrijft snap ik niet, hoezo draaiende houden? Er nog aan knutselen is dan meer een hobby binnen een hobby.

Gr, Ben.

Ditto hier, heeft alles dat ik denk dat ik nodig heb (22 geluidsfuncties bv niet). Enige is dat de hsi88 alleen in de seriele versie ondersteund wordt, die niet meer te koop is. Wellicht dat dat op te lossen is met een goede usb-> serieel adapter, maar ik heb ook begrepen dat er een testversie van KL is die wel hsi via USB ondersteund. Ik hoop nog eens tegen een kopie daarvan aan te lopen...

grtz rob