Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 15:05:34
Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail door Mug
Vandaag om 15:03:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:00:09
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 14:56:48
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door LJ
Vandaag om 14:56:35
wanneer en extra voeding voor loconet? door Dirk
Vandaag om 14:53:06
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:46:59
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 14:42:45
Artitec 2026 door Hammondman
Vandaag om 14:29:02
3weg wissel rocoline in iTrain door rjr
Vandaag om 14:25:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 14:23:17
Interesse stamtafel/club Amersfoort? door Ronald69
Vandaag om 14:22:41
Oudere Marklin S3/6 opleuken door puntenglijder
Vandaag om 14:22:35
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:17:16
De (3d) knutsels van Ronald. door NS264
Vandaag om 14:13:35
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door NS264
Vandaag om 14:08:56
Mte korting door Forever Rocofan
Vandaag om 13:53:00
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Simplex
Vandaag om 13:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:07
Albula 2. 0m door maartenvdb
Vandaag om 12:34:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Benrail
Vandaag om 12:29:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:19:53
NS Stempelautomaat 1:87 door Eric B
Vandaag om 12:00:12
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 11:48:30
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:44:28
Digikeijs DR4088cs extra installeren door Sjack
Vandaag om 11:16:08
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Peter van der Leek
Vandaag om 11:06:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:20:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:47:28
Baanplan De Oosthoek (h0, 360 bij 140) door spoorijzer
Vandaag om 09:20:13

Auteur Topic: Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail  (gelezen 940 keer)

Gerrit H

• Offline Offline
Re: Betrouwbare Stroomafname met Trix C-Rail
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 11:36:29 »
Aangezien je de rails met allerlei schoonmaakmiddelen hebt aangevallen, voldoende stroomtoevoerpunten op de baan hebt en ook de draaistellen hebt schoongemaakt en de problemen zich voordoen op wissels is er in mijn beleving maar 1 onderzoekje nodig, namelijk de spanning naar de baan toe.
Zelf heb ik een Ecos 50220 en een aantal locs van Brawa en Fleissmann, hadden er geen zin in. Bleek de spanning domweg te laag. Stond op 15 V. Deze naar 16,5 V gebracht en het euvel was verholpen.
Dus mogelijk hier even naar kijken. Kan dus ook een reden zijn, behalve vuil.

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 11:43:35 »
Ik heb wel een diode schakeling ingebouwd vanwege de stroomdetectie op de bezetmelders. Hiermee is de baanspanning wat lager als ik het goed heb.

Maar dan zou het probleem overal moeten optreden, het speelt nu enkel op de wissels. Op de rechte stukken rails heb ik geen enkel probleem.
Groet,

Martijn

Overet

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 12:08:21 »
Ik zie dat de wissels polariseerbare puntstukken hebben. Maak je daar gebruik van?

Verder zou ik, zoals al eerder is geadviseerd, de multimeter te voorschijn halen en nagaan of alle delen van de wissel betrouwbaar van spanning worden voorzien. Vooral de tongen zijn daarbij op voorhand verdacht. Ook bij bijvoorbeeld Roco is dat een bekend zwak punt.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 12:17:24 »
Maar dan zou het probleem overal moeten optreden, het speelt nu enkel op de wissels. Op de rechte stukken rails heb ik geen enkel probleem.
eerder zei je nog dat sommige treinen geen 30 cm rijden zonder duwen, dat klinkt voor mij alsof t toch wel een probleem is op recht spoor? (al ging dat geloof ik om een hamo-ding en die zijn nogal es wat mager qua stroomafname)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 12:27:34 »

Waarschijnlijk niet je gaat gewoon af op verhalen van anderen waar forums vol mee staan feit is dat er een schurende middelen in die blokken zitten!
Ik ga geen discussie voeren mijn advies is die dingen niet te gebruiken wil je dat wel moet je het zelf weten!

Dat is idd de gemakkelijkste weg... laat ons (de rest) het dan alsjeblieft onzin vinden, oke?  :) Alles wat je onder een microscoop legt heeft microkrasjes dus heel druk maar ik mij er maar niet over.

Ik gebruik trouwens Roco EN Peco poetsblokjes. Misschien is de laatste beter?  :P (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 12:31:44 »
Heb je met een microscoop naar met een roco clean behandelde rails gekeken?
Waarschijnlijk niet je gaat gewoon af op verhalen van anderen waar forums vol mee staan feit is dat er een schurende middelen in die blokken zitten
Nee. Heb ik ook geen interesse in. Waarom zou ik.
Die discussie is hier al zo vaak gevoerd. En nooit met overtuigend bewijs. Al helemaal geen microscoop foto's. Die zeggen niks. Want hoe ziet een nieuw geproduceerde rails eruit? Dan pas kan je een conclusie trekken.
Roco blokje doet prima zijn werk. Nooit problemen mee gehad. En met mij velen. Kijk de verschillende fora er maar op na.
Ja er zitten schurende middelen in. Maar van die aard dat dat amper invloed heeft.
Maar ik stop er verder mee. Sommigen willen toch niks geloven.
Gr.
Eric

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 12:40:48 »
Ik heb wel een diode schakeling ingebouwd vanwege de stroomdetectie op de bezetmelders. Hiermee is de baanspanning wat lager als ik het goed heb.

Een diode haalt tussen de 1,2 en 1,5 V weg van de baanspanning. Dus zal je dit mogelijk moeten aanpassen. Ik weet nog steeds niet met wat voor controller je werkt, maar ik zou - indien het kan - kijken of je iets kunt met de baanspanning.

De discussie over al dan niet het 'Rocoblokje' lijkt mij hier niet van belang.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 12:45:22 »
Ja er zitten schurende middelen in. Maar van die aard dat dat amper invloed heeft.

Als ik een Roco blokje pak voelt dat zacht aan en zeker niet als een schuurblok... tis een poetsblokje en de minuscule stukjes die eraf vallen in de tijd zijn zacht, niet hard. Zeker niet harder als een nieuwzilver railstaaf. Dus ho in hemelsnaam zou dat moeten schuren? Iets wat zacht is kan nooit krassen veroorzaken op zoiets hards ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 13:19:05 »
eerder zei je nog dat sommige treinen geen 30 cm rijden zonder duwen, dat klinkt voor mij alsof t toch wel een probleem is op recht spoor? (al ging dat geloof ik om een hamo-ding en die zijn nogal es wat mager qua stroomafname)

Wellicht niet helemaal duidelijk omschreven, dit is de situatie:

- Moderne treinstellen (Roco Plan V, Artitec Plan U) rijden mits de baan schoon is probleemloos.
- Moderne locomotieven (Roco 1600, Roco 1700, Piko 1100) rijden mits de baan schoon is probleemloos maar vallen geregeld bij lage snelheid op wissels stil.
- Oude treinen (Hamo Motorpost & Fleischmann Sprinter) rijden overal belabberd, ook al zijn ze helemaal schoongemaakt). Zelfde geld voor mijn Roco Sikje, ook al heb ik de asjes daarvan brandschoon kan ik die niet automatisch laten rijden. Die haalt geen rondje over mijn baan zonder ergens stil te vallen.

Kanttekening hierbij is dat de baan écht goed schoongemaakt moet worden. Als ik een paar weken niet gereden heb zijn er al weer div. plekken waar treinen haperen.

Een diode haalt tussen de 1,2 en 1,5 V weg van de baanspanning. Dus zal je dit mogelijk moeten aanpassen. Ik weet nog steeds niet met wat voor controller je werkt, maar ik zou - indien het kan - kijken of je iets kunt met de baanspanning.

De discussie over al dan niet het 'Rocoblokje' lijkt mij hier niet van belang.

Dat klopt, dat was nodig om de baanspanning gelijk te trekken met het geen de bezetmelders uitgeven. Toen ik dit nog niet had was de bezetmelding niet betrouwbaar. Zover ik weet is dit ook best practice.

Ik werk met een Roco z21 (de witte).
Groet,

Martijn

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 13:29:38 »
Al helemaal geen microscoop foto's. Die zeggen niks. Want hoe ziet een nieuw geproduceerde rails eruit? Dan pas kan je een conclusie trekken.
Naar aanleiding van eerdere discussies heb ik eens rails onder een microscoop gelegd. Conclusie: zelfs in nieuwe rails, zo uit de verpakking, zitten krasjes. En zo'n poetsblokje maakt het niet erger.
Ik kan die krasjes trouwens ook met een simpele loep zien.
Daarnaast snap ik het probleem niet. Wat gebeurt er met/in die krasjes?
Dus ik zeg ook: het verhaal dat poetsblokjes nadelig zijn voor je rails is onzin.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerrit H

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 13:33:38 »

Daar kun je helaas de baanspanning niet van veranderen. Deze levert volgens handleiding 16,6 to 18 V. Dus trek daar maar 1,5 V vanaf. Dan kun je best beneden de benodigde waar uitkomen.
Als je een wissel kunt uitnemen en een paar stukjes rail en dan even zonder bezetmelding, dan kun je kijken of het dan wel goed gaat of niet.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 13:37:06 »
De vraag van Tom is niet beantwoord:

Ik zie dat de wissels polariseerbare puntstukken hebben. Maak je daar gebruik van?

Hoe zit het? En heb je weet van dit plaatje uit de handleiding van het wissel?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 13:38:03 »
Wellicht niet helemaal duidelijk omschreven, dit is de situatie:

- Moderne treinstellen (Roco Plan V, Artitec Plan U) rijden mits de baan schoon is probleemloos.
- Moderne locomotieven (Roco 1600, Roco 1700, Piko 1100) rijden mits de baan schoon is probleemloos maar vallen geregeld bij lage snelheid op wissels stil.
- Oude treinen (Hamo Motorpost & Fleischmann Sprinter) rijden overal belabberd, ook al zijn ze helemaal schoongemaakt). Zelfde geld voor mijn Roco Sikje, ook al heb ik de asjes daarvan brandschoon kan ik die niet automatisch laten rijden. Die haalt geen rondje over mijn baan zonder ergens stil te vallen.

Kanttekening hierbij is dat de baan écht goed schoongemaakt moet worden. Als ik een paar weken niet gereden heb zijn er al weer div. plekken waar treinen haperen.

Dat klopt, dat was nodig om de baanspanning gelijk te trekken met het geen de bezetmelders uitgeven. Toen ik dit nog niet had was de bezetmelding niet betrouwbaar. Zover ik weet is dit ook best practice.

dank voor je verduidelijking! hamo motorpost en sikje (welke versie?) zijn denk ik qua stroomafname hetzelfde, 2 wielen per kant en das zonder powerpack gewoon nogal mager. Als draaistellocs stilvallen op je wissels zou ik ze echt eens goed controleren of alles dat stroom moet hebben ook stroom heeft

VulcanRaven

• Online Online
  • NS 1960 - heden
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 13:45:57 »
De vraag van Tom is niet beantwoord:

Hoe zit het? En heb je weet van dit plaatje uit de handleiding van het wissel?

Nee helaas, ik heb qua stroomvoorziening niks aangepast aan de wissels. Enkel een decoder erin en aangesloten. De stukken rails ervoor en erna geven de stroom aan de wissel.

Toen ik mijn baan bouwde wist ik nog niet van deze techniek af.

Groet,

Martijn

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 14:14:11 »
Ik begin er moedeloos van te worden en overweeg zelfs helemaal opnieuw te beginnen met een ander type rails. Want het heeft weinig zin een mooie baan te hebben waar je niet op kan rijden. Het lijkt ook steeds erger te worden, voorheen had ik dit alleen met hele oude modellen. Modern materieel ging gewoon prima over de wissels heen.

Mag ik vragen waarom jij begonnen bent met deze C rail van Trix? Op 2 rail gebied zijn in mijn ogen veel andere aanbieders(Tillig, Peco, Roco) met mooiere rails dan deze van Märklin/Trix.

Heb je met een microscoop naar met een roco clean behandelde rails gekeken?
Waarschijnlijk niet je gaat gewoon af op verhalen van anderen waar forums vol mee staan feit is dat er een schurende middelen in die blokken zitten!
Ik ga geen discussie voeren mijn advies is die dingen niet te gebruiken wil je dat wel moet je het zelf weten!

Spanning met is niet echt betrouwbaar beter vanwege digitaal en of afstand kun je weerstand meten in spanningsloze staat!

Marklin zelf geeft aan geen roco clean op hun rails te gebruiken!
En trix is een onderdeel van Marklin als je dat nog niet wist!

Ach ja een aantal denkt het beter te weten maar helpen hierdoor mensen alleen maar van de regen in de drup!
Roco clean zorgt voor micro krassen die op hun beurt voor snellere vervuiling zorgen!

Klopt als een bus Mark, als je Märklinspullen hebt moet je vooral deze kopen en de rest laten liggen want dat adviseren zij toch?
Is vooral beter voor hun portemonee en de rest is prut. Dank voor de toevoeging dat Trix een onderdeel is van Märklin, dat wisten wij nog niet.  :-X

Als ik op pad ga met mijn Bw Baan dan poets ik deze na het opbouwen eerst met een poetsblokje en daarna rijden kruipen mijn locomotieven weer over de baan. Als ik op de 2e dag van een beurs even met mijn vinger over de rails veeg dan zit er een zwarte streep op mijn vinger maar de loks rijden daarna de hele dag zonder haperingen of tussendoor poetsen.
O ja, de baan is digitaal, maakt dat wat uit?
O ja 2, hij is binnenkort weer eens te zien en wel op Houten +. Mag je hem een keer in bedrijf zien.
Grt, Ronald.