Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Piko 1100 "botsneus" door Hennie
Vandaag om 17:48:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 17:44:42
Welke koppeling onder de BR116? door Eric B
Vandaag om 17:41:15
Gare de Tannay, Frans N-spoor door Echelle N
Vandaag om 17:33:43
Is hier een functiedecoder stuk? Of is er wat anders mis? (Roco Plan V DC DCC) door phdirk
Vandaag om 17:11:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:09:49
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
Vandaag om 16:43:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Eric B
Vandaag om 16:30:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 16:21:20
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 16:02:53
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 15:46:53
automaus : Bespreking & Ervaring door Tjalling
Vandaag om 15:45:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:30:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 15:17:22
664470 door stoombr38
Vandaag om 15:12:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:52:49
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 14:48:44
19 Toen door roco
Vandaag om 14:34:31
Perron: rechte zijkant (bv muurtje) versus aflopend schuine zijkant door spoorzeven
Vandaag om 14:31:35
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:25:46
Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:18:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:14:53
Koninklijk rijtuig NCS: is er een kleinseriemodel van? door martijnhaman
Vandaag om 13:26:04
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Ronald Halma
Vandaag om 13:09:22
Roco NS 1211 blauw door IJmc
Vandaag om 12:59:38
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Gerco van Beelen
Vandaag om 12:05:42
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 11:41:01
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 11:29:33
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 11:28:35
📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door hmmglaser
Vandaag om 11:22:00

Auteur Topic: Gare de Tannay, Frans N-spoor  (gelezen 113 keer)

Rik

• Mehh..
  • Online Online
Gare de Tannay, Frans N-spoor
« Gepost op: Vandaag om 16:22:02 »
Hallo allemaal,

Ik loop al een tijd mee in het wereldje van modelspoor. Het bouwen van projecten gaat altijd door. Soms wat vlotter, soms staat het bijna stil. En zo gaat het ook met dit project.
Het was al een poos geleden dat ik voor het laatst een tentoonstellingsbaantje had. Het kriebelde echter wel om weer eens zoiets te maken, zeker tijdens beurzen waar ik hielp bij het bedienen van baantjes van vrienden. Eigenlijk wou ik langzaam met mijn modulebaan in Nul beginnen, maar ik had een gebrek aan ruimte. Toen kwam het idee om een klein project tussendoor te doen in N. Even snel tussendoor werd het natuurlijk niet, en voor ik het wist was het alweer een project wat jaren loopt. Maar nu, twee verhuizingen verder, heb ik eindelijk de ruimte voor mijn project in nul. Maar daar wou ik niet aan beginnen zo lang dit niet afgerond is. Dus tijd om de N-baan af te maken!

Het idee van de baan is simpel. Een klein stationnetje met passeerspoor langs een enkelsporige diesellijn. Verder een klein riviertje met spoorbrug. Een weg met spoorwegovergang. En verder vooral akkers. Het lanschap is fictief, maar zou zich ergens in de Morvan moeten bevinden, net als het echte Tannay. Het geheel speelt zich af in de winter, grofweg nu zeg maar, half januari. Maar dan omstreeks 2000/2005. Het is een grauwe, gure dag, maar zonder sneeuw. De keuze voor schaal N is in dit geval gemaakt om de weidsheid en kaalheid van het landschap goed over te kunnen brengen.

De baan is gebouwd op twee modules van 60*100cm, de modules maken een lichte hoek ten opzichte van elkaar. Het schaduwstation moet nog geconstrueerd worden maar zal naar verwachting drie sporen krijgen. De bakken met landschap krijgen een geintegreerde frieslijst en uiteraard eigen verlichting. Het gebruikte rail materiaal is uiteraard van Peco. Zij maken naar mijn mening het mooiste spoor. Het lage railprofiel van hun Streamline code 55 vind ik erg realistisch over komen.

Qua gebouwen is er sowieso het stationsgebouwtje. Dit is een model uit gips van kleinserie fabrikant Gerard DUCRET. Volgens mij heb ik het gebouwtje al meer dan 20 jaar in bezit, maar krijgt het nu eindelijk pas een bestemming. Het idee is dat het gebouw geen stationsfunctie meer zal vervullen maar dient als woonhuis. Daarnaast heb ik een kleine betonnen abri gemaakt en komt er nog een kleine abri met kaartautomaat. Verder komt er nog een soort loods of iets dergelijks op de baan, ik denk als een soort autogarage.

De komende tijd zal de focus liggen op het afmaken van de bomen en bossages. Ik maak de bomen zelf van koperdraad. Er moeten echter veel bomen op de baan komen. Ik denk dat ik er nu nog een stuk of 20 a 30 bij wil, dan is het goed. Verder ontbreekt het nog enigszins aan fijne details. Een hekje hier of daar, een kastje, een voertuigje, zulk soort gefrut. Daar ga ik komende tijd ook langzaam mee aan de slag. En als laatste moet de achtergrond nog gemaakt worden.

Voor nu heb ik een paar fotootjes van hoe het er nu ongeveer bij staat. De sfeer begint er langzaam wel lekker in te komen vind ik zelf. Ik zal proberen komende tijd verdere updates te blijven geven als ik meer vorderingen maak. Excuses voor de magere foto kwaliteit, ik moet een keer een fatsoenlijke camera erop los laten in plaats van de telefoon.

Groet, Rik.

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
Re: Gare de Tannay, Frans N-spoor
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 16:46:23 »
Mooi! Ik volg!
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 16:46:50 »
Mooi sfeertje (y). Erg leuk om te zien. Zeker de dreigende lucht er boven draag er goed bij.
Hoe heb je die lucht gemaakt?

Groet,
Michel

Rik

• Mehh..
  • Online Online
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 16:57:11 »
Dank voor de complimenten!

De achtergrond is nog niet definitief. Ik weet nog niet of ik een hele nieuwe ga maken of deze verder af maak. Het is gewoon wit karton dat ik met een spuitbus grijs gemaakt heb. Doordat ik het niet helemaal dekkend heb gemaakt lijkt het op wolken.
Het geeft zo in ieder geval vast een beetje de sfeer waar ik heen wil, lekker grauw.

Echelle N

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 17:33:43 »
Magnifique! Ik ga deze volgen. Het landschap is precies zoals ik dat ken in de Nievre zo vlak bij de uitlopers van de Morvan. Het geeft de realiteit erg mooi weer.
Woon zelf wat zuidelijker in de Morvan maar als ik een keer in de buurt ben ga ik zeker langs het station van Tannay.