Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 11:44:56
Rondom Charlois door Charles_
Vandaag om 11:40:41
Roco 2026 door hmmglaser
Vandaag om 11:36:17
Grasmasters door Simplex
Vandaag om 11:27:29
Gewoon wat busfoto's door martijnhaman
Vandaag om 11:25:36
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 11:16:07
Roco NS 1211 blauw door Luc2000
Vandaag om 11:11:44
Liliput NS 3500 - kortsluiting (verholpen?) door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:06:25
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:02:31
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:02:11
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 10:48:36
Jouef 2026 door TGVfreak
Vandaag om 10:05:54
📐 Gezocht: Ontwerper voor Märklin H0 K-rail baan (AnyRail) – digitaal & automat door Ronald Halma
Vandaag om 10:00:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:56:40
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 09:41:52
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:34:17
Roco 42616 door Stefan88
Vandaag om 01:24:25
Div. (mini) diorama's van Michiel/neudalhausenstadbahn door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:59:07
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:46:28
Preisertjes(?} in Leeuwarden ? door gdh
16 January 2026, 22:40:26
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Ad Cleijsen
16 January 2026, 22:05:18
memling, welke loc? door jarietje
16 January 2026, 21:52:22
Benelux I4-rijtuigen, door Heris of LS Models door gtw6016
16 January 2026, 21:50:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 January 2026, 20:17:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
16 January 2026, 19:23:42
Aachenau West door puntenglijder
16 January 2026, 19:23:33
65 baanplannen door reinderlf
16 January 2026, 18:44:45
Ik ben een Märklin 3013 aan het restaureren maar… door Bahn-AG
16 January 2026, 18:40:24
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door Maarten-1-14
16 January 2026, 18:07:43

Auteur Topic: Liliput NS 3500 - kortsluiting (verholpen?)  (gelezen 1321 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
Liliput NS 3500 - kortsluiting (verholpen?)
« Gepost op: 15 January 2026, 21:40:19 »
Mijn Liliput NS 3500 "Goudvink" heeft een probleem met de elektronica. Deze loc heeft nog niet gereden in het Wohnzimmertal, omdat eerst het gebarsten tandwiel gerepareerd moest worden. Bij een test op de rollenbank doet de machine het prima vooruit: de motor loopt en de LED's voor de frontseinen branden.
Achteruit loopt de motor, bij toenemende spanning, steeds langzamer en de LED voor de sluitseinen begint zachter te schijnen en te knipperen. Erger is dat twee diodes op de printplaat in de tender erg heet worden! Er lijkt ergens kortsluiting te zitten, maar in één rijrichting. Ik heb een tijdje naar de print zitten turen maar kan niets ontdekken dat - verkeerd - aangepast is door een vorige eigenaar. En nu weet ik even niet verder.

De handleiding toont het elektrische schema:

De print ziet er van boven zo uit:

Ter verduidelijking: kijkend naar het schema en de print denk ik dat C1 en C2 van naam gewisseld zijn. C1 op de print is C2 in het schema. Die staat parallel aan LED 3, die de sluitseinen in de tender verlicht.

De LED voor de sluitseinen zit haaks op de grote print gesoldeerd:

En dit is de onderkant van de printplaat:

De loc is dus digitaal voorbereid maar heeft een brugsteker (H1 in het schema). Ik heb de "jumpers" voor het omschakelen tussen AC en DC niet gevonden, ook niet in de loc. Ik neem aan dat die alleen in een AC-versie van het model zit. De spanning van de wielen komt netjes binnen op poot 4 en 8 van de brugsteker.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn dat maakt dat D2 en D4 oververhit raken?
« Laatst bewerkt op: 16 January 2026, 23:07:17 door Ferdinand Bogman. Reden: Kortsluiting verholpen, maar nu een nieuw verschijnsel… »
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

008200

• Offline Offline
Re: Liliput NS 3500 - kortsluiting (alleen achteruit)
« Reactie #1 Gepost op: 16 January 2026, 09:06:37 »
Achteruit loopt een en ander blijkbaar zo zwaar door het defecte tandwiel , dat de stroom groot wordt en de boel oververhit raakt.  Eerst tandwiel  vervangen ( in Polen  bestellen!) .
Daarvoor het drijfwerk demonteren.  Dat is een precieze klus met een kleine schroevendraaier maar als je goed kijkt is het te doen. Kijk op foto bij de montage van het aandrijfwerk!
En boel wat smeren en dan opnieuw testen!
Succes!
François
« Laatst bewerkt op: 16 January 2026, 09:44:50 door 008200 »

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #2 Gepost op: 16 January 2026, 09:24:19 »
Dag François,

Dat is een voor de hand liggende conclusie. Maar het tandwiel is al vervangen (door een uit Polen). En, ik had erbij moeten schrijven: het probleem doet zich ook voor als de loc (en de motor) is afgekoppeld.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2026, 09:26:04 door Ferdinand Bogman »
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 January 2026, 09:39:08 »
Ik heb de "jumpers" voor het omschakelen tussen AC en DC niet gevonden, ook niet in de loc. Ik neem aan dat die alleen in een AC-versie van het model zit.
Die "jumper" zal die soldeerkwak aan de onderkant zijn als ik het schema zo volg
Gr.
Eric

008200

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 January 2026, 09:48:32 »
Als de boel  achteruit niet soepel loopt dan moet je helaas de oplossing in het drijfwerk of de tandwielen zoeken. Met de hand het vliegwiel draaien tot je een zwaar punt tegen komt...
Je kunt de motor ook rechtstreeks met twee draadjes met een trafo verbinden om een en ander in twee richtingen te testen.
François
« Laatst bewerkt op: 16 January 2026, 09:55:44 door 008200 »

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #5 Gepost op: 16 January 2026, 11:36:56 »
Om misverstanden te voorkomen: het probleem heeft niets te maken met de aandrijving. Het doet zich ook voor als ik de loc weglaat en alleen de tender op de rollenbank staat.
Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 16 January 2026, 11:47:23 »
Erger is dat twee diodes op de printplaat in de tender erg heet worden!
Ik denk dat je het daar moet zoeken. Die diodes staan tegengesteld in serie op de voeding. Als ze heet worden betekent het dat één van de twee is doorgeslagen.
Lossolderen en apart meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Bahn-AG

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 January 2026, 11:53:55 »
Ik vermoed dat een van de 2 diodes (D1, D2) doorgeslagen is.

Bart

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2026, 12:55:07 »
Die diodes zal ik proberen los te solderen en door te meten.

Ter verduidelijking: kijkend naar het schema en de print denk ik dat C1 en C2 van naam gewisseld zijn. C1 op de print is C2 in het schema. Die staat parallel aan LED 3, die de sluitseinen in de tender verlicht.

Voor mijn begrip: als de loc (of de tender ;)) achteruitrijdt, brandt LED 3 en zou D4 moeten geleiden. Waarom zou die dan heet worden als hij doorgeslagen is? En als D2 is doorgeslagen, zou de LED niet branden, toch?

Wohnzimmer Rbf

Mar-Cas

• Offline Offline
  • Samen bouwen a.d. woonkamerbaan is wel zo gezellig
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2026, 13:58:20 »
C1 en C2 zijn inderdaad gewisseld qua text. Hier ook.

D1 voorziet de sluitlichten van spanning bij de juiste polariteit achteruit.
D2 voorziet de frontlichten van spanning bij de juiste polariteit vooruit. Kortsluiting maakt hier niet uit.

D2 is niet geheel kortgesloten echter wel een lage waarde. Je trafo probeert de gewenste rijspanning te handhaven met gevolg een grotere stroom. Die rijspanning is nog net genoeg om de sluitlichten te laten branden.
Totdat de limmit word bereikt met gevolg dat de spanning wordt verlaagd bij een nog grotere vraag aan vermogen.
Je schrijft  "LED voor de sluitseinen begint zachter te schijnen en te knipperen" dus dat kan wel kloppen

D4 wordt ook warm echter niet uit zichzelf, maar door zijn buurman D2. Die gehele hoek van de print zal wel aardig warm worden.

Echter de maximaal stroom zal zich ook door D1 begeven en waarvan ik vermoed dat deze ook wel een lichte temperatuurverhoging heeft. Die zit op de tegenovergestelde hoek.

Greetz Caspar

008200

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2026, 15:45:24 »
Ik heb vanaf het begin verkeerd gezien wat het probleem hier was. Duidelijk.
Nu je toch bezig bent op de printplaat kun je misschien een ander pijn-puntje in deze loc oplossen:
de weerstanden en diodes zijn zo ongelukkig gekozen dat de frontseinen nauwelijks licht geven,
en door wat te wijzigen in deze weerstanden kun je de frontseinen wat beter laten verlichten dan tot nu het geval is.
Ik heb in het verleden zo'n 10 van deze locs onderhanden gehad (allemaal met een rot tandwiel, en ook om ze te "vergroenen" tot NS3502).
En die flauwe frontseinen zijn gewoon het gevolg van een fout in het printontwerp.
François

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2026, 22:01:36 »
Met dank aan de commentaren hierboven is het probleem opgelost - en dat binnen één pagina! ;).

Diode D2 is vervangen door een exemplaar uit de voorraad (een 1N4148, als ik het me goed herinner):

De sluitverlichting werkt weer. Ik heb nog niet getest of de loc het dan ook weer doet, maar dat lijkt me logisch - anders laat ik het hier nog wel weten.

Naar de tip van François ga ik ook nog even kijken; ik had al eens gelezen wat je erover schreef op het spoor over de “vergroening”.
Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
Re: Liliput NS 3500 - kortsluiting (verholpen?)
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2026, 23:17:44 »
Toch maar even getest voor de zekerheid, want de proef zit in het eten van de pudding, of zoiets. De loc loopt nu beide kanten even hard. Maar de LED’s doen een beetje raar:

Link naar Youtube short

We zien de tender-print in de bankschroef en de loc op de rollenbank op de achtergrond. Ongeveer halverwege draai ik de rijrichting om. De LED’s voor en achter branden netjes fel als ze aan de beurt zijn, maar óók zacht en onregelmatig knipperend als ze niet aan de beurt zijn.

Waar komt dit door; is het een bijwerking van deze schakeling, of is er toch nog iets kapot?
Wohnzimmer Rbf

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2026, 23:50:40 »
EMK vanuit de motor waarschijnlijk.

Stephan.

grossraumwagen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 10:15:50 »
Dat knipperen van de achterste LED komt vaker voor bij Liliput.
Dit euvel treedt bv ook al op bij de Wittfeld ETA's van Liliput/Austria (witte doos).