Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:32:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:26:33
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 19:23:39
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 18:56:03
bufferbalken BR 141 Fleischmann H0 door ArjanB
Vandaag om 18:39:58
Trek/Duw spitstreinen op Dieselbaanvakken met een 1200, energiewagen en Plan-E door Jeronimos
Vandaag om 18:39:24
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 18:20:20
L vorm 260-200-120-140 H0 Baanplan door Peter J K
Vandaag om 17:59:02
Once upon a time... door roadster36
Vandaag om 17:48:03
Een leuke vrachtwagen door roadster36
Vandaag om 17:34:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijnstein
Vandaag om 17:17:03
Repareren van gebarsten tandwielen door HuubvG
Vandaag om 17:02:16
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 16:51:15
PB models: koplopers (voorbespreking) door Silvolde
Vandaag om 16:49:53
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 16:47:21
BNLS-Werkspoor - HIAB hijskraan t.b.v. Sik door MOVisser
Vandaag om 16:47:06
Roco NS 1211 blauw door Ben
Vandaag om 16:41:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:26:15
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 15:29:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:12:58
Tram groefrail door skiptram
Vandaag om 14:40:33
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:49:46
Olaerts M4 rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 12:24:52
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 12:06:42
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 11:04:50
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:19
Spotten op station Lage Zwaluwe door R1954
Vandaag om 08:44:56
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huibert
Vandaag om 07:40:23

Auteur Topic: Trek/Duw spitstreinen op Dieselbaanvakken met een 1200, energiewagen en Plan-E  (gelezen 497 keer)

Ronald A.

• Offline Offline
De diverse treinsamenstellingen met 2x 2200 / Energiewagen / Plan-E zijn bekend en hebben op diverse noordelijke/oostelijke baanvakken gereden. Sommige van deze diensten hadden de bijnaam "Klompentrein".

Maar... In de '1200 Bijbel' van Henk Bouwman kwam ik een wel zeer interessante opname tegen van een Berlijns blauwe 1200 met energiewagen en Plan-E rijtuigen en een diesel opduw-loc erachter, waarvan ik het type zo niet goed kan duiden op deze foto.
Deze samenstellingen reden met name in de spits, zo staat in het bijschrift.

Maar ik vermoed (gegeven ook het bijschrift) dat de 1200 alleen werd ingezet om deze trek/duw stammen ergens op te halen en naar de wp te Zwolle over te brengen.
Immers, op specifieke Dieselbaanvakken heb je natuurlijk geen bovenleiding.

De 1200 zal dus niet in de reizigersdienst zelf ingezet zijn, maar zou op bovenleiding baanvakken evengoed wel mogelijk geweest kunnen zijn.

Nog nooit eerder/elders gezien, deze fraaie samenstelling.
Zijn hier misschien meer foto's van (ook op andere baanvakken)? En welke typen diesellocs reden er dan mee?

Op zich wel een leuke en bijzondere samenstelling om eens mee op de clubbaan te rijden.....

Wie weet hier meer over?

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:26:40 door Ronald A. »

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Hoi,

Even terug lezen. ;)
Voor onderhoud kwamen deze achter een 1200 (en zal ook wel eens een ander type geweest kunnen zijn) naar Zwolle.
De diesel zal daar ook wel zijn onderhoud krijgen.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
Maar ik vermoed dat de 1200 alleen werd ingezet om deze trek/duw stammen ergens op te halen en naar de wp te Zwolle over te brengen.
Dat klopt en staat ook zo in het bijschrift.

Ik meen dat de dieselloc op de achtergrond een 2900 is, die zla het rangeerwerk in Zwollen verrichten of is ook meegelift naar de werkplaats.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Ronald A.

• Offline Offline
Dank Dave, en het bijschrift is daarin ook wel duidelijk, alleen vraag ik mij af waar deze stammen dan werden opgehaald, en evt. ook weer afgeleverd voor een volgende dienst?

Vraag mij af of er misschien mensen zijn die er meer foto's van hebben, d.w.z. elders dan in de Wp Zwolle?

En ja, op bovenleiding baanvakken zou een 1200 als trekloc op zich ook mogelijk geweest zijn, alleen heb je dan feitelijk de energiewagen niet meer nodig. Dat zal dus inderdaad nooit zo hebben plaatsgevonden.

Zal best erg leuk geweest zijn een dergelijke samenstelling tijdens het treinspotten tegen te komen destijds....

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
Diesel is idd een 2900

Mvg Johan

Mispoes

• Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
Citaat
en een diesel opduw-loc erachter, waarvan ik het type zo niet goed kan duiden op deze foto.

Het is geen opdrukloc. Deze 2900 zal gebruikt zijn om de stam naar de werkplaats te rangeren, nadat de 1200 is afgekoppeld. De rangeerder begeeft zich op de foto naar de 1200 voor afkoppelen.

Citaat
De 1200 zal dus niet in de reizigersdienst zelf ingezet zijn, maar zou op bovenleiding baanvakken evengoed wel mogelijk geweest kunnen zijn.

Ik acht de kans groot dat de 1200 met de Plan E's gewoon een rit in de reizigersdienst heeft gemaakt als stoptrein(serie 4500) van Groningen naar Zwolle.

Op 19 maart 1974, zo'n 2 jaar later, reed loc 1150 (met 1214 in opzending) stoptrein 4540 van Groningen naar Zwolle met een soortgelijke DE-stam+EW.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:47:35 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ronald A.

• Offline Offline
Dank voor de aanvullende informatie.

De 2900 is dus van Wp Zwolle voor het rangeerwerk.

Evengoed wel leuk dat zo'n 1200 dan mogelijk nog een dienst heeft gereden met de Plan-E's en de energiewagen (al zal deze laatste dus alleen maar meegereden hebben, want de 1200 kon de rijtuigen natuurlijk gewoon zelf van stroom voorzien en verwarmen).

Ben heel benieuwd of er nog meer foto's van deze samenstelling ergens enroute opduiken......
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:28:28 door Ronald A. »

j.ossebaar

• Offline Offline
De 1200 kon de stam alleen verwarmen als de verwarmingsschakelaar omgezet was . Zo te zien loopt de rangeerder naar de koppeling , en is de verwarmingskabel niet aangesloten want de beide beugels staan nog op .

Blausee-Mitholz

• Offline Offline

De 2900 is dus van Wp Zwolle voor het rangeerwerk.

De tijd dat de 2900 bij NS in dienst was waren ze alleen gestationeerd te Zwolle.
Van daar uit werden ze ingezet en ook voor rangeerdienst.

Mvg Johan

marco

• Offline Offline
Een hele stam ging voor onderhoud naar Zwolle, eens per maand werd er gewisseld. Ik weet nog van een foto met 1100 ... maar waar ik die gezien heb ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Jeroen