Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door Forever Rocofan
Vandaag om 06:25:42
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Stefan88
Vandaag om 04:27:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:45:29
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:39:04
Roco 2025 door prutser
Vandaag om 00:31:15
Repareren van gebarsten tandwielen door MOVisser
Vandaag om 00:11:52
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:32
WORKSHOP Scenery by MTD (Edegem - België) door Frans Peeters
31 January 2026, 23:49:58
Gare de Tannay, Frans N-spoor door hervé
31 January 2026, 23:49:20
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
31 January 2026, 23:25:07
DCCNext probleem door gerrit1966
31 January 2026, 23:06:46
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
31 January 2026, 23:05:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
31 January 2026, 22:32:18
US diorama in H0 door Wim Vink
31 January 2026, 22:28:35
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
31 January 2026, 22:23:53
Lok adres programmeren lukt niet met multimaus door Sven
31 January 2026, 22:10:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
31 January 2026, 21:05:28
Rivarossi 2026 door Robert vh Prutsert
31 January 2026, 20:43:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huibert
31 January 2026, 20:08:38
Bouw graafmachine Artitec. door Robert39
31 January 2026, 19:35:46
Omnummeren van Roco NS 1211 naar NS 1204 door Sven
31 January 2026, 19:01:08
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door NL-modelspoor
31 January 2026, 18:49:59
Aachenau West door defender
31 January 2026, 18:32:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Peter J K
31 January 2026, 18:19:47
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 January 2026, 18:02:32
Kan een bezetmelder buiten een pc om melden? door Ronald Halma
31 January 2026, 17:59:01
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
31 January 2026, 16:51:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
31 January 2026, 16:42:57
Nijmegen in h0 door Wim Vink
31 January 2026, 15:38:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
31 January 2026, 15:25:17

Auteur Topic: Repareren van gebarsten tandwielen  (gelezen 5728 keer)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Repareren van gebarsten tandwielen
« Reactie #30 Gepost op: 14 January 2026, 13:09:13 »
Een andere oplossing voor tandwielen die je niet meer kunt klemmen: lijmen op een gladde as werkt nauwelijks. Maar dat is te ondervangen door een groefje in de as te vijlen en dat te vullen met secondenlijm bij het plaatsen van het tandwiel, dat kan wel een hoop hebben. Ik heb dat meermalen succesvol toegepast zo.

RETROBAHN A.G.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #31 Gepost op: 14 January 2026, 16:03:58 »

Het probleem is ook al heel vaak langsgekomen hier op het forum. Er schijnen mensen te zijn die de tandwielen lijmen, anderen vinden dat een idioot idee... Eens kijken wat ze hier dan van vinden ;).

Ik heb mijn gelijmde tandwielen maar eens nagekeken en ze zitten nog steeds knetter vast op de as en zijn niet meer gebroken.
Er zijn van de 6 assen 2 gerepareerd en de andere zijn nog steeds ok, omdat ik nog 2 reserve assen heb heb ik ze toch maar omgewisseld.

Stephan.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 January 2026, 17:02:16 »
Je kunt ook nog een replica van het tandwiel zelf maken met Blue Stuff en UV kunsthars. Je zou dat nieuwe tandwiel iets breder kunnen maken voor meer stevigheid. Als je ABS like resin neemt, zou het sterk genoeg moeten worden.

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #33 Gepost op: 14 January 2026, 20:07:34 »
Zo'n 10 jaar geleden had ik een defect tandwiel van een ADE DHG 500.
Helaas was de firma gesloten/failliet.
Toen heb ik in Polen een tandwiel op maat besteld: https://shop.kkpmo.com
Ik was slechts ongeveer € 10,- inclusief verzending kwijt voor een messing exemplaar. (Andere materialen kunnen ook).
De prijzen zijn nauwelijks gestegen, zie ik net. Dus dat is ook een degelijk alternatief.
Met vriendelijke groet, Maarten

Sam

• Offline Offline
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
« Reactie #34 Gepost op: 15 January 2026, 13:55:43 »
Als eerste wil ik even waarschuwen voor de reactie Nr5 van Eric B. WD40 is zeer brandbaar. Om dat te gebruiken om iets te koelen dat je met een soldeerbout verhit lijkt mij niet slim.
Verder een mooie oplossing die helder uiteen gezet is. En blijkbaar ook nog werkt.
Mocht je toch nieuwe tandwielen nodig hebben, laatst kwam ik deze site tegen. Die hebben allerlei tandwielen in kunststof en messing, voor hele schappelijke prijzen. Wie weet kun je daar wat mee als deze methode niet werkt.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #35 Gepost op: 15 January 2026, 14:05:38 »
Goed en vooral begrijpend lezen is ook een kunst ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #36 Gepost op: 15 January 2026, 17:49:16 »
Verder een mooie oplossing die helder uiteen gezet is. En blijkbaar ook nog werkt.
Mocht je toch nieuwe tandwielen nodig hebben, laatst kwam ik deze site tegen.

Bedankt voor het compliment, Sam. Dat ”Bits and Parts” is een welkome aanvulling. Ik zie wel dat ze vooral tandwielen met moduul 0,5 aanbieden. Terwijl naar mijn ervaring M0,4 vaker voorkomt bij modeltreinen.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #37 Gepost op: 15 January 2026, 18:24:11 »
Dat laatste gaat dus precies niet werken, tenzij je vantevoren weet dat een tandwiel zal gaan breken maar ja, die luxe heb je meestal niet. Is een tandwiel eenmaal gebarsten dan zul je t met lijm (lastig, want vaak van dat glibberige onlijmbare plastic) of door de vorm (ribbels of platte kant aan de as oid) op de as moeten vasthouden want klemmen gaat niet meer.
Ik heb het verkeerd geformuleerd. "Dat kan ook", als in dat ik niet bedoelde dat het gaat werken, maar dat Ferdinand dat ook kan doen als hij zo de extra ribbeltjes wil omzeilen.
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Syb030

• Offline Offline
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
« Reactie #38 Gepost op: 15 January 2026, 21:51:04 »
Wat een interessante oplossing is dit.

Het roept bij mij de vraag op of het ook zou kunnen werken bij die gebarsten cardan-as-bolletjes die ik in een paar Roco locomotieven zag.
Ik heb me nooit erg druk gemaakt om de oorzaak van het barsten (weekmakers in de smeermiddelen wellicht?) en vervangende onderdeeltjes waren goedkoop. Maar wat je zegt herken ik wel: repareren is veel leuker (als het lukt).

Overigens: bij die cardanas-bolletjes heb ik een paar keer als overbrugging van een onderdeel bestelling met superlijm (al dan niet met extra baking-sodapoeder voor nog meer lijmkracht) gewerkt, - maar uiteindelijk barstte dat dan vaak al voordat het bestelde reserve-onderdeel in  huis was.

Ik vraag me af of de verhitting van zo'n klein bolletje ook al leidt tot voldoende (ont)spanning om die bolletjes weer stevig rond de as te laten geraken. Bij die bolletjes heb ik namelijk geen groeven gezien en altijd gedacht dat het de krapte van het gat was dat ervoor zorgde dat bolletje grip had op de as. Heb ik groeven over het hoofd gezien?
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #39 Gepost op: 15 January 2026, 23:35:41 »
Een kapotte kardan kun je makkelijk vervangen met een siliconen slangetje. Verkrijgbaar bij ondergetekende, maar ik denk ook via SkipTram.
Stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #40 Gepost op: 31 January 2026, 22:23:36 »
In het Wohnzimmer AW is intussen, voor de zekerheid, op de Liliput NS 3500 het bestelde vervangende messing tandwiel geplaatst. De Versuchsanstalt wilde weten of het meer is dan een gelukje, dus zijn nog twee experimenten gedaan met deze methode.

Dit keer met behulp van een pincet en een "natte kraag" om het wiel te beschermen tegen oververhitting (het wiel heeft kunststof isolatie):

De pincet is ingezet omdat er bij eerste verhitting niet zoveel gebeurde. Het resultaat is nog altijd niet naar tevredenheid:

Aan de linkerkant is de scheur dicht, aan de rechterkant niet. De tanden lopen niet mooi parallel. Dat komt waarschijnlijk door die kraag: aan de linkerkant wordt de as goed warm, maar aan het andere einde van het tandwiel niet.

Een proef met een ander tandwiel laat iets vergelijkbaars zien. Hier weer een barst die onzichtbaar is als het tandwiel los ligt, maar zichtbaar als het op de as zit:

Nu is ook een kraag gebruikt maar is de as bijna op zijn kop gehouden, met de soldeerbout aan de onderkant. Met als doel dat de warmte van de soldeerbout beter naar boven trekt. Ook door de lucht, zo bleek; een deel van het tandwiel is gesmolten :(.

Dat is niet de bedoeling. Terug naar het andere tandwiel: dat is omgedraaid (het kwam ook nog zonder problemen van de as) en de as is een tweede keer verhit. Waarbij is gewacht totdat de linkerkant een beetje smolt:

Het tandwiel-deel zelf is niet aangetast. De barst is nog zichtbaar maar de tanden staan nu netjes evenwijdig. Op de rollenbank loopt de V200 in ieder geval zonder bonken.

Het lijkt dus beter te zijn om beide wielen eraf te halen, zodat de as door en door warmgestookt kan worden. Zo krijgt het tandwiel de kans om netjes om de as heen te krimpen.
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #41 Gepost op: 31 January 2026, 22:34:15 »
Nu is ook een kraag gebruikt maar is de as bijna op zijn kop gehouden, met de soldeerbout aan de onderkant. Met als doel dat de warmte van de soldeerbout beter naar boven trekt. Ook door de lucht, zo bleek; een deel van het tandwiel is gesmolten :(.
Juist door de lucht. Het is een misverstand dat warmte altijd naar boven trekt.
Bij gassen en vloeistoffen wel, omdat warm gas en warme lucht lichter zijn dan de koude toestand, en dus opstijgen.
Maar bij vaste stoffen zoals metalen speelt de zwaartekracht geen rol bij het warmtetransport. De warmte gaat net zo makkelijk naar beneden of opzij als omhoog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #42 Gepost op: 31 January 2026, 23:16:54 »
Dat stelt gerust; een goede reden om de volgende keer de soldeerbout weer bovenop te houden.
Wohnzimmer Rbf

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #43 Gepost op: Vandaag om 00:11:52 »
Als dit module 0,5 tandwielen zijn kan ik er wel een paar toesturen.
12 tanden.

Maar repareren geeft meer voldoening...... :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 14 feb (Namac) en 21 februari (treinen) ben ik weer in Houten.