Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 22:09:34
Hoek van Holland - Warschau, samenstelling in model. Welke rijtuigen? door Rob68
Vandaag om 21:58:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:54:45
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 21:52:38
Wat is een redelijk goedkope dcc sein decoder? door meino
Vandaag om 21:49:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:35:30
De Hofstraat in Eindhoven (1:160) door Mitchell
Vandaag om 21:26:48
Train o Matic smart power pack door Sven
Vandaag om 21:21:30
MaTrix 2026 door W. Thomas
Vandaag om 21:00:50
Slijptrein door Eelco Storm
Vandaag om 20:48:15
Treinen afstellen door Hans1963
Vandaag om 20:43:24
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 20:40:30
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 20:40:29
Diesellok DB221 donor motor door Freddy
Vandaag om 20:36:12
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 20:35:13
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:00:04
Minitrix wissels verbranden door Patrick1977
Vandaag om 19:54:43
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door Ben
Vandaag om 19:36:57
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door WimC
Vandaag om 19:20:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:16:12
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 19:12:41
stroomdoorvoer k rails door schipcas
Vandaag om 18:58:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:15:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 18:00:19
Thanks, Chat door WimC
Vandaag om 17:52:51
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Bert54
Vandaag om 17:06:35
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:42:17
Botsing bij SGB 29-12-2025 door Reinier Z.
Vandaag om 16:39:35
Aachenau West door wob
Vandaag om 15:42:34
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door Sven
Vandaag om 15:23:19

Auteur Topic: stroomdoorvoer k rails  (gelezen 756 keer)

Kees van der knijff

• Online Online
stroomdoorvoer k rails
« Gepost op: 07 January 2026, 19:30:41 »
ik heb bij mijn analoge baan 4 sporen voor mijn station deze kan ik per spoor stroomloos zetten alleen nu heb ik overal ballast en gras opgelijmd met houtlijm gemengd met water dit is inmiddels hard geworden alleen nu krijgt op 1 spoor de middengelijding van 1 railstukje geen sroom hoe kan ik dit oplossen zonder het weer te slopen  gr kees

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: stroomdoorvoer k rails
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2026, 19:59:24 »
Tja, het enige wat je van bovenaf kunt proberen is een gaatje in je ballast bij het stroomloze railstukje boren tussen de dwarsliggers en ter hoogte van de middenrail. Daarna een stuk koperstaf van bij 0,5mm nemen en die haaks ombuigen. Daarna de staf door het gaatje steken en zorgen dat het haaks omgezette uiteinde tegen de middenrail komt te liggen. Dan dat stukje staf in het gaatje vastlijmen met secondenlijm. Aan de onderzijde van je baan kun je dan een draad aan het stukje staf solderen en die draad weer op de voeding van de middenrail aansluiten.

Let er wel op dat het stukje staf geen obstakel gaat vormen voor je sleepcontacten van je materieel.

Succes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2026, 20:03:28 »
Die coating laag op de onderkant is stroomgeleidend. In theorie kan je een gat boren van onderen en dan een koperen draad er door heen duwen of iets anders geleidend. Maar het is natuurlijk geen ideale oplossing.

Stel als dat echt niet lukt, dan kan je misschien het hele deel losweken met een paar washandjes en warm water en een beetje tijd. Dan kan je het stuk in zijn geheel door slijpen, er uit trekken, draden er aan solderen en terug plaatsen. En de rails moet je opnieuw verbinden aan de ringleiding aangezien die doorgeslepen is.

Die coating kan je er af schrapen en dan kan je draden aan de onderkant solderen. Die rails soldeert bijna niet (niet makkelijk althans), wat makkelijk is om dunne ijzerdraadjes een paar keer tussen de bielzen en de rails door te vlechten. Aan het ijzerdraadje kan je wel een draad solderen. Ik heb dit veel gebruikt om schakelcontacten te maken.

Side note:
Bij het aanleggen van K-rails, wat eigenlijk het aller beste is om te doen is om per railstuk minstens 2 draden aan de onderkant te solderen. Op de kopse kanten heb je een klein coating vrij stukje in het midden tussen de lipjes waaraan je draadjes kan solderen. Als 1 draad losraakt, dan heb je die 2e nog. Die lipjes kan je dan ook wegslijpen. En als elk railstuk zijn eigen draden heeft, kan je van elk stuk achteraf een schakelbare sectie maken. Dan haal je de benodige draadjes los van de ringleiding en prak je er een schakelaar tussen. Maar het is wel veel werk.

En anders kan je schakelbare secties maken door de railstaven te schakelen. Maar dan komt er veel slijpen bij kijken en het is evenveel werk. Maar je kan dan achter als rails al in het ballast ligt, nog dingen aanpassen. Maar ik zou zelf voor bovenstaande methode gaan.

Groet en suc6,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2026, 20:15:06 »
Als je een dremel hebt, even een stukje van een biels wegdremelen, draadje solderen aan de middenrail en stroom ergens vandaan halen. Heb ik wel vaker, op een gegeven moment krijg je (soms) toch wel last van een beetje roest op je geballaste sporen die net even een goed contact verhinderen. Voor aanleg de boel doorsolderen doe ik wel bij m'n volgende baan.

Kees van der knijff

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2026, 20:53:03 »
dankjewel voor de tip hier had ik nog niet aan gedacht ga het dit weekend gelijk proberen   gr kees

Kees van der knijff

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2026, 21:00:29 »
dankjewel voor je tips

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2026, 22:18:46 »
Heb je nu niets aan, maar voor de volgende keer: leg onder ieder spoor een dun koperdraad. Kun je gewoon overheen ballasten. Dat zorgt ervoor dat je overal goed contact hebt.

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 10:18:43 »

Of dit, i.p.v. koperdraad. De kleeflaag is geleidend.
Verkrijgbaar bij o.a. tante Ali
Je kunt hierop uitstekend solderen. Bij de AMC in de Rijp toegepast op een stuk tramrails dat blijkbaar RVS was en dus niet soldeerbaar. Folie op de rails geplakt en draadje aan de koperfolie gesoldeerd.

Succes voor de volgende keer. Nu is het, zoals 1200blauw schrijft, heb je er niets aan.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 14:58:32 »
koperfolie ...
Kopertape is er in 2 varianten (leverbaar o.a. bij banggood): enkelzijdig en dubbelzijdig geleidend. op dit forum bestaat een draadje over zelfbouw geleidende koppelingen met behulp van dit tape. Het voordeel van dubbelzijdig geleidend (veel duurder) is dat je verbindingen overlaps kunt kleven, en dan niet hoeft te solderen. Met enkelzijdig geleidend kan dat niet.

Op een ander forum heeft iemand uitgezocht met hoeveel ampère kopertape belastbaar is (2 A, genoeg om een trein op te laten rijden). Een vele malen duurdere oplossing kwam van Busch, dat was de eerste die met het idee voor treintjes aan kwam zetten (rond 2010 of zoiets), ook circa 2A belastbaar.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:01:15 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

schipcas

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:42:54 »
Kopertape is er in 2 varianten (leverbaar o.a. bij banggood): enkelzijdig en dubbelzijdig geleidend.
Ik begrijp dit niet helemaal, koperfolie (tape) is volgens mij standaard beide zijden geleidend. Het is koper, maar als iemand er een isolator onder aanbrengt, dan natuurlijk enkelzijdig.
Het door mij gebruikte folie is enkelzijdig klevend en de kleeflaag geleid gewoon de stroom.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 16:54:49 »
Als je koperdraad of kopertape onder je spoortjes moet leggen om te kunnen rijden is er iets goed mis (aldus deze ex Marklin K-rail rijder).  :(

Gr, Ben.

schipcas

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 18:58:54 »
Ben, je hebt helemaal gelijk. Moet niet nodig zijn.
Henk
2 rail DCC