Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1211 blauw door grossraumwagen
Vandaag om 22:12:45
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door maartenvdb
Vandaag om 22:09:26
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
Vandaag om 21:55:30
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 21:38:39
Repareren van gebarsten tandwielen door Silvolde
Vandaag om 21:26:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 21:18:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 21:11:28
E C Brussel-Rotterdam CsD door ebs2650
Vandaag om 21:03:34
Bahnstrecke 5867 door Peter J K
Vandaag om 20:53:24
Hulp en/of advies gezocht: gebruik van Piko Sounddecoder in Märklin loc door Gouda
Vandaag om 20:51:21
Railz Miniworld door Marc tramt
Vandaag om 20:25:59
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:00:41
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 19:51:27
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 19:40:17
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 19:28:41
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 19:28:11
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Peter J K
Vandaag om 19:14:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:00:55
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 18:52:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:47:09
Kleurweergave losse led WS2812 door bask185
Vandaag om 18:26:03
MaTrix 2026 door Robkop
Vandaag om 18:24:23
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:18
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door DJV
Vandaag om 17:41:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door meino
Vandaag om 17:33:48
Station Arnhem jaren '80' door spoorijzer
Vandaag om 17:16:41
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door Ben
Vandaag om 16:22:50
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:03:05
Les Billards du Vivarais door Wim Vink
Vandaag om 15:40:46

Auteur Topic: Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden  (gelezen 3074 keer)

henk

• Offline Offline
Voor nu heeft de aandrijving verder uit elkaar halen en de worm schoonmaken en opnieuw smeren geholpen. Het probleem lijkt inderdaad bij de worm en omgeving te zitten. Maar wat er precies aan de hand was/is, is me onduidelijk gebleven. Als het wormwiel eigenlijk moet worden vervangen, dan merken we dat wel. Zoveel heeft het model hier eigenlijk nog niet gereden.

Nog een tip, ook voor mijn eigen geheugen.  :)
Het kapje boven de worm kan je verwijderen door de twee clipjes naar het midden te duwen. Zie de richting van de pijltjes.

Dan valt het hele draaistel er ook gelijk uit en kan je de aandrijflijn uitstallen.
Nog een weetje. Dat kegelvormige ding zit los over de wormas geschoven. Kennelijk wordt die door de vorm klem op de as gezet.

Het model zit weer helemaal in elkaar en riidt nu nog wat testrondjes. Het balkje zit weer op zijn plek Dave.  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:35:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
Is het niet de as bij het wormwiel wat teveel speling in het lagertje heeft, het geluid lijkt een beetje op het bekende Fleischmann rondmotor geluid als deze een versleten lager heeft.
Meer vet helpt dan ook maar na verloop van tijd begint het weer.

Stephan.

Bennie66

• Offline Offline
Even een TIP :   Dat kegelvormige ding waar je het over schijft , daar zat bij mij een barst in en ging slippen over dat asje.....dus mij hondekop ging steeds langzamer rijden na een tijdje en ik snapte niet waardoor dit nu kwam totdat ik zag dat die conische koppeling gebarste was.....ik had gelukkig nog een nieuwe liggen en nu rijd die weer prima bij mij ......dus controleer bij jou ook of die nog heel is anders moet je hem ddl weer openmaken/vervangen.

Ben

• Offline Offline
Bedankt Henk tot zo ver.

Ik heb nog even gereden zonder kap en goed te horen is dat de herrie uit de tandwielkast komt. Bij mij zit alles goed in het vet dus vooralsnog denk ik niet dat dat iets oplost maar ik weet het verder ook niet.

Ik ben voorts één stapje verder gegaan: alles gesopt in de wasbenzine en op zoek gegaan naar slijtage of breuk o.i.d.. De cardan as,  meenemer en worm zijn goed, evenzo de tandwielbak met alle tandwielen. Niets te vinden, ook geen slijtageplekken aan tanden of veel speling etc..

Wat ik wel vind zijn twee scheurtjes in het kunststof van de assen, aan één zijde. Het bovenste wiel op de foto met het ingestoken asje zit daardoor bij beide aandrijfassen min of meer los.  :(

Of dat de herrie veroorzaakt weet ik niet, ik kan pas testen als het gelijmd is en ik heb niets in huis, maar het is niet goed natuurlijk. Ik ga nu de boel opnieuw in het vet en in elkaar zetten en weer monteren, dan kan het stel weer dicht en de assen monteer ik later wel. Wordt wat mij betreft vervolgd dus.

Gr, Ben.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 17:24:11 door Ben »