Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waarom de internationale nachttrein niet van de grond komt. door Eric B
Vandaag om 16:55:29
Botsing bij SGB 29-12-2025 door TonM
Vandaag om 16:40:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:12:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:07:21
terugkoppeling vanaf een draaischijf over positie door bask185
Vandaag om 16:04:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:46:58
Bezetmelders standaard actief? door bask185
Vandaag om 15:45:02
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 15:39:57
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rjr
Vandaag om 15:38:46
Verlichting gaatjes aanbrengen door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:34
programmeren MArklin decoders door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:52
Iemand al eens een claim bij Ebay neergelegd? door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:16
Hulp gezocht: Vreemde kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 15:30:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:11:45
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 15:09:51
Slaaprijtuig WL type MU Trans Euro Nacht rond 1980 in NL door Eric B
Vandaag om 15:06:31
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 15:02:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:42:17
Artitec DE1 digitaal probeem door phdirk
Vandaag om 14:16:09
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Frank Bunnik
Vandaag om 14:02:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:58:33
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:54:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 13:51:15
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 13:39:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 12:56:19
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:52:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Montanbahn
Vandaag om 10:51:55
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:57:48
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 09:33:40

Auteur Topic: Waarom de internationale nachttrein niet van de grond komt.  (gelezen 733 keer)

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
Re: Waarom de internationale nachttrein niet van de grond komt.
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 11:42:59 »
De nachttrein is traag, duur en weinig comfortabel. Altijd maar wijzen naar het vliegtuig of de auto lost dat probleem niet op.
Wat wel een giga voordeel is, is dat je die tijd slapend kunt afleggen. En dan heb ik niet de behoefte om halverwege de nacht uit te moeten stappen. Ik slaap leiver door. Dat voordeel heb je met de nachtboot ook. De verplaatsing gebeurd slapen.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 11:45:52 »
We hadden vroeger toch de TEE? En ik lees verhalen dat je vanuit Londen met de veerboot aankwam in Hoek van Holland en aldaar met de trein verder kon reizen tot diep in Europa, zonder overstappen. Wat is er mis gegaan? Concurrentie van vliegtuig en auto zijn al genoemd, maar ik denk dat er meer oorzaken te noemen zijn.
Het probleem wat thans speelt is vooral de verschillende bovenleidingvoltages in verschillende landen en ook verschillen in treinbeveiligingen. En dat de nationale spoorwegmaatschappijen vooral hun eigen belangen voorop stellen, de internationale treinen worden door hun als "lastig" gezien.
En dan hebben we het nog niet gehad over grensoverschrijdende vervoersbewijzen en hoe je geld terug kan krijgen in geval van vertraging of gemiste overstappen.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 11:53:31 »
Veel goedkope vlieg prijzen worden weer teniet gedaan door dure shuttle of taxi kosten om van de luchthaven in het centrum te komen....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 12:50:49 »
Charles, juist in deze tijd zijn de voltages geen punt meer door multiciurante locomotieven.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 12:56:33 »
Omdat vliegen door belastingvoordelen niet eerlijk concurreert met andere vervoer-modi.
Ook is de milieu-impact van vliegen gigantisch vergeleken met andere vervoermiddelen. (Krijgen we daar ajb geen off-tipic discussie over?)

wacht even.  Je opent een topic en dan lees ik dat je daar ajb geen discussie over wilt?

wat maakt mij die subsidies op kerosine uit. Als treinen met subsidie op stroom goedkoper kunnen? , doen!  (of betalen die spoorweg maatschappijen niet hetzelfde als ik voor een Kwh )
en mijn auto (ook veeel accijns en heffingen op de brandstof, aanschaf en onderhoud) rij ik ook goedkoper.

geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

https://maps.app.goo.gl/FDugmb1FTxdXz7QW8

Huibert

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 12:58:55 »
Beter lezen! ;)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 13:30:38 »
Bovendien, zijn onze geliefde NS genegen om anderen ruimte te geven? Of houden ze hun ruimte liever voor henzelf?
Wees gerust, de 'geliefde' NS gaat niet over de capaciteitsverdeling maar Prorail.

En als ze het zelf allemaal gaan doen, willen 'we' dan dat de gewone prijskaartjes omhoog gaan? Of verwachten we dat de overheid bijspringen?
Als je het artikel leest zie je dat er (onder andere) subsidie nodig is, daar gaan de normale treinkaartjes niet van omhoog in prijs.

De nachttrein is traag, duur en weinig comfortabel.
Een nachttrein hoeft juist niet snel te zijn, ander staan de reizigers om vijf uur 's nachts op een perron in plaats ban negen uur. Misschien kan je de vraag van Bram beantwoorden wat er precies niet beviel aan de reis.  (y)

De nachttrein zal natuurlijk nooit concurreren met een vlucht van 12.000 km. Er is ook niemand die dat verwacht.
In dit topic kennelijk al iemand.

Ik ben benieuwd: Hier op het forum waren liefhebbers van de trein als vervoermiddel rond. Wie heeft allemaal een nachttrein genomen in de afgelopen tien jaar? Zo ja: Welke en waarom? En zo nee: Waarom niet?
Met een nachttrein ben ik nog niet mee geweest, wel moest begin dit jaar de keus gemaakt worden tussen de trein en het vliegtuig voor een reis naar Londen. Eén kaartje naar Londen kostte met de trein bijna 200 euro, retour met twee personen dus bijna 800 euro. Dan had ik een reistijd van zo'n 5 tot 6 uur met overstap in Brussel óf rechtstreeks maar dan moest ik rond 5:30 op Amsterdam zijn. De goedkoopste vliegreis met een budgetmaatschappij was 220 euro, retour met twee personen en sneller maar zonder bagage.
Die keus was dus snel gemaakt, een normale vliegmaatschappij met bagage, normale aankomst- en vertrektijden en vliegvelden voor 550 euro.

Het probleem wat thans speelt is vooral de verschillende bovenleidingvoltages in verschillende landen en ook verschillen in treinbeveiligingen.
Nee, dat is geld voor nieuw materieel en treinen. Zoals gezegd bestaan multicourante locomotieven al een tijdje.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • H0, 2-rail DC, analoog
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 13:42:42 »
Charles, juist in deze tijd zijn de voltages geen punt meer door multiciurante locomotieven.
Dan komt de vraag naar boven waarom internationaal goederenvervoer binnen Europa blijkbaar geen probleem is, maar het wèl is voor reizigerstreinen.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 13:53:13 »
Naast de financiering wordt in het artikel de 'Cross‑border bureaucracy' (heerlijk woord ;D) aangegeven als belemmering.
Voor de rest ben ik het wel eens  ;D met mijn favoriete reaguurder Rick.
En ja, het zal altijd wel een niche blijven, maar zoals in het artikel meermaals wordt aangegeven, er is zeker vraag.
Ik ben dit jaar tweemaal op en neer naar Wenen geweest met de Nightjet.
Van die 4 enkele reizen kwam er eentje op tijd aan. Meestal door de Duitsers, maar we vertrokken ook een keer een uur te laat  ??? uit Wenen.
Allemaal goed en wel dat een lange reisduur geen rol speelt in de beleving, maar als je omgeleid wordt over Osnabrück en daar uit de trein gegooid wordt om over te stappen op de EC Berlijn-Amsterdam, word je niet echt vrolijk. Aan de positieve kant; binnen 10 dagen had ik de compensatie van de OEBB op mijn rekening, dat dan weer wel.
De laatste keer heb ik in zo'n nieuwe NIghtjet gereisd, mits je niet claustrofobisch bent is dat echt prima! Je hebt privacy en de prijs is maar marginaal hoger dan de voormalige couchettes. En het design maakt echt heel slim gebruik van de ruimte. Maar idd, vast peperduur om te construeren.
Naast reeds genoemde argumenten gold voor mij dat ik mijn fiets bij me had, dat is met een vliegtuig toch wel een heel gedoe en meestal ook prijzig.

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 13:54:52 door BrightonBelle »

BramFokke

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 15:11:07 »
Dan komt de vraag naar boven waarom internationaal goederenvervoer binnen Europa blijkbaar geen probleem is, maar het wèl is voor reizigerstreinen.
Dat vind ik een heel interessante vraag. Is de opbrengst van een nachttrein zoveel hoger dan een goederentrein? Of heeft het met punctualiteit te maken? Ik kan me voorstellen dat het voor goederen een minder groot probleem is als de trein vier uur te laat aankomt dan voor passagiers.

Marcel112

• Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #25 Gepost op: Vandaag om 15:16:13 »
een normale vliegmaatschappij met bagage, normale aankomst- en vertrektijden en vliegvelden voor 550 euro.

Maar dan nog naar en van de luchthaven komen...

Tel je dat ook mee in die 550?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marcel112

• Lid EMV & NLMV
  • Offline Offline
    • Project "Spoor op Vleugels"
« Reactie #26 Gepost op: Vandaag om 15:17:56 »
De nachttrein is traag, duur en weinig comfortabel. Altijd maar wijzen naar het vliegtuig of de auto lost dat probleem niet op.

Kijk eens naar de gemiddelde leeftijd van het meeste materieel.
Enige maatschappij die dúrft te investeren is de ÖBB in nieuw materieel.

De rest gebruikt nog altijd het oude spul uit de goede oude tijd.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

BrightonBelle

• Offline Offline
  • Southern....de oude dan
« Reactie #27 Gepost op: Vandaag om 15:30:42 »
mss nog een kleine toevoeging; er werd gevraagd naar persoonlijke afwegingen. Dat kan natuurlijk van alles zijn. Zo ga ik in September naar Split, Ryan Air vliegt er vast heen.
Maar ik heb de tijd, en een interrail, mijn planning is dus met de dag trein naar Wenen en daar overstappen op een nachttrein naar Split. Dat kost me dus idd >24 uur.
Het is ongetwijfeld goedkoper met RA, hoewel die niet vanaf Charleroi (waar ik dan heen moet) naar Split vliegen.
Maar zou ik het anders plannen voor mijn pensioen? Waarschijnlijk......

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:32:50 door BrightonBelle. Reden: typo »

741230

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: Vandaag om 15:41:06 »
Ik ben lang geleden eens met de nachttrein door Europa gereisd, ik weet even niet meer waarheen precies. Het was een leuk avontuur, en ik had best goed geslapen. Wel weet ik nog dat het vrij warm was, de ramen konden niet open. Ik lag in een couchette dus tja veel privacy heb je dan ook niet, en het was vrij krap qua bewegingsruimte. Toen was dat leuk maar als ik dat nu weer zou doen, dan zou ik wel voor de nieuwe comfort coupes gaan van ÖBB nightjet (1 of 2 personen), met eigen wc en douche. En een ontbijtje en koffie erbij.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 15:42:38 door 741230 »
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #29 Gepost op: Vandaag om 16:55:29 »
Ik kan me voorstellen dat het voor goederen een minder groot probleem is als de trein vier uur te laat aankomt dan voor passagiers.
Dat kon je nog wel eens tegenvallen met het 'Just In Time' systeem en de zo kort mogelijke tijd die (container)schepen in de haven (willen) liggen.
Vrijwel overal zijn, door verschillende oorzaken, de exploitatiekosten uit de pan gerezen, waardoor vertraging al snel veel geld kost.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.