Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR 80 stoomloc, Roco 04114 C door Deetrein
Vandaag om 02:03:23
Inbouwen Loksound 5 in ROCO 2200 door Biesje
Vandaag om 01:32:30
Projekt 083-338 door ArjanB
Vandaag om 00:44:37
Ronald bouwt opnieuw een US Micro Layout! door hervé
Vandaag om 00:02:12
Raadplaatje door grossraumwagen
28 April 2026, 23:59:50
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
28 April 2026, 23:28:40
Welke systemen voor een verse start? door reinderlf
28 April 2026, 23:25:11
Baanplan Fleischman H0 Profirails DB door HeVe01
28 April 2026, 22:57:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 April 2026, 22:32:27
Een baantje in de Limburgse heuvels door SuperSylvester
28 April 2026, 22:30:15
Fleischmann 4230 koppelingen/verlichting vraagje door henk
28 April 2026, 22:10:23
Baan in Los Angeles door AndrevdG
28 April 2026, 21:39:02
Smalspoor op eiland Rugen door Reeks77
28 April 2026, 21:29:33
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
28 April 2026, 21:25:19
DR4088LN hoe pius en min aansluiten door Klaas Zondervan
28 April 2026, 21:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
28 April 2026, 20:56:43
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Sven
28 April 2026, 20:52:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door AB 7216
28 April 2026, 20:51:44
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 20:50:06
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door Ploeger
28 April 2026, 20:49:14
NCS-72 / NS-3600 door FritsT
28 April 2026, 20:34:57
Piko 55922 stoomlocomotief BR 003, sound, rook, digitale koppeling door 741230
28 April 2026, 20:26:40
Au bord de la Cèze door defender
28 April 2026, 20:19:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 April 2026, 19:59:26
Line-up foto's van modellen door defender
28 April 2026, 19:36:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
28 April 2026, 19:35:21
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Duikeend
28 April 2026, 18:54:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
28 April 2026, 18:22:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Daan Knoben
28 April 2026, 17:03:00
probleem met draaischijf 6152 fleischmann door kawaaad
28 April 2026, 16:59:33

Auteur Topic: Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026  (gelezen 67975 keer)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
Re: Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026
« Reactie #225 Gepost op: 10 March 2026, 03:46:23 »
Zou dit helpen, met tekst in de gangbare talen…. ;D

Tbinnebarretije…

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #226 Gepost op: 10 March 2026, 07:49:16 »
@Rob Ellerman: Dat is een oude... Kom je nog wel eens tegen bij Intermodellbau.

Leest: dat kan natuurlijk ook voor Ontraxs gelden natuurlijk :D

OntraXS! heeft vaak geen last van "slecht" weer. Niet voor niets is deze editie verplaatst  ;) Ook wel gehad dat ik als deelnemer stond en dat er als nog niet veel mensen kwamen vanwege het weer. Waar OnTraXS! soms wel last van heeft is juist "het mooie weer". Zelf zou ik het als beursorganisatie overwegen. Een datum in oktober / november is geen onbekende tijd voor de Modelspoordagen.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #227 Gepost op: 10 March 2026, 07:51:59 »
Ik zet om de meter een muizenval op tafel/baan. Zo'n klap ding. Daar mogen de vingertjes aankomen maar doen dat dus echt niet. Boodschap komt altijd goed over.
Veel minder werk om te maken en weer verwijderbaar als het niet nodig is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #228 Gepost op: 10 March 2026, 09:03:35 »
Degenen die niet van ongewenste handjes houden, die moeten bliksemafleiders maken. Knopjes waar mensen op kunnen drukken en dat er dan iets op de baan gebeurt, dan is de drang om iets op de baan aan te raken er niet meer. Men gaat weer verder na het drukken op de knoppen. Vorig jaar stond er grote een baan met veel drukknopjes en ik heb daar gevraagd of mijn theorie daar zo werkte. Deze werd bevestigd.

Ik stond enkele edities geleden als hulp bij de 0 baan Arbutus Corridor van Evan Daes. Daar zitten knoppen op in oranje die de wissels omleggen. Dus zeker niet voor de bezoekers. We stonden recht tegenover de ingang en wat denk je? Als een idioot recht af op de....... oranje knoppen  ;D Na een tijdje was ik er aan gewend en keek eerst even naar de stand van de wissel voordat ik er overheen ging rijden. Maar idd heeft een gekleurde knop een enorme aantrekkingskracht op de gemiddelde bezoek(st)er  :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 10 March 2026, 09:59:22 »
Bij Braubach zitten de knopjes voor wissels en seinen iets verdiept. Meestal plakken we die af met zwarte duct-tape zodat niemand er meer bij kan.
Ondanks dat het kleine knoppen zijn hebben ze op sommige mensen een ontzettende aantrekkingskracht.
Ik heb wel eens de reactie gehad: ja maar die knoppen zitten er toch niet voor niks?
Maar over het algemeen valt het héél erg mee met schade en aanraken van de baan.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2026, 10:01:10 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #230 Gepost op: 10 March 2026, 10:02:57 »
Precies. Of zoals ik ooi gehad heb: "Er staat niet bij dat ik ze niet aan mag raken". Waarop ik zei: "er staat ook niet bij dat je ze wel aan mag raken".... en dat antwoord beviel desbetreffende meneer niet ;)

In Roermond vorig jaar bij een Duitse vriend. Stond er eentje zo wild aan een schakelaar te rammen dat het ding spontaan kapot ging.... je hebt ze er bij  ::)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #231 Gepost op: 10 March 2026, 10:05:19 »
Ik heb trouwens het idee dat als je erbij zet "niet aanraken" dat de drang erg groot is bij mensen om het juist WEL te doen  :)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #232 Gepost op: 10 March 2026, 10:10:50 »
Tijdens de show in de Zeelandhallen meegemaakt dat mensen de schakelaars op het frontpaneel bedienden.
Dat was lachen, die werken alleen tijdens handmatig bedrijf en ik draaide op de automaat. Die hangt aan de zijkant en daar komen bezoekers niet zo makkelijk bij. Bovendien zitten de knoppen op de automaat een beetje verscholen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel(inmiddels gesloopt)
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #233 Gepost op: 10 March 2026, 11:24:02 »
  Dus ... een namaakpaneeltje voorzien vooraan, met fake-schakelaars gecombineerd met nep LED-lichtjes en show-bliepjes en -piepjes ...

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 10 March 2026, 11:25:43 »
Met een reservoir met water en een pompje ....  ;D
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #235 Gepost op: 10 March 2026, 11:32:43 »
OntraXS! heeft vaak geen last van "slecht" weer. Niet voor niets is deze editie verplaatst  ;) Ook wel gehad dat ik als deelnemer stond en dat er als nog niet veel mensen kwamen vanwege het weer. Waar OnTraXS! soms wel last van heeft is juist "het mooie weer". Zelf zou ik het als beursorganisatie overwegen. Een datum in oktober / november is geen onbekende tijd voor de Modelspoordagen.

oke, dan nu inhoudelijk:

Dit jaar in Januari was een uitzondering. Er lag veel sneeuw en er werd slechte wegcondities (als gevolg van het weer) voorspeld. Dus er ligt wel vaker sneeuw, maar niet zo erg dat je de beurs gaat verplaatsen. Dus om een uitzondering een beurs te gaan verplaatsen, vind ik persoonlijk een slechte.

Daarnaast is het nogal een karwei. Het is volgens mij eenvoudiger om een nieuwe beurs op te starten, dan een oude beurs te verplaatsen. Ten eerste moet er ruimte zijn op de locatie. De Broodfabriek wordt voor vele evenementen gebruikt, waardoor heel veel weekenden al gelijk afvallen.

Dan heb je ook nog de beurzen in het nabije buitenland die ook bezoekers trekken. Regio Antwerpen/Gent/Leuven kan een concurrent zijn, en niet alleen vanwege de Vlaamse bezoekers. Dus het is wijs om daar ook rekening mee te houden

Een derde punt is de afspraken die we hebben met importeurs en leveranciers. Ook zij moeten de ruimte hebben om op een andere datum op de beurs te kunnen gaan staan. En het lijkt mij, dat in de herfst hun hoofd eerder staat richting de feestdagen dan een beurs. Maar het zou ook versterkend kunnen werken. Nochtans dienen daar afspraken veranderd moeten worden. Dus is het maar de vraag of je ze binnenboord kunt houden.

De enige keer dat ik mij kan herinneren dat de beurs in de herfst werd georganiseerd, was direct na de lockdown periodes, 2022. Toen waren er geen concurrerende data van andere beurzen, was er ruimte en konden alle leveranciers ook vrij gemakkelijk. Ook zij hadden een legere agenda.

Daarnaast denk ik, dat als het als een probleem wordt ervaren, dat er twee beurzen relatief dicht bij elkaar georganiseerd worden, dat beide partijen bereid moeten zijn om te bewegen. Want dan ga je samen uitzoeken bij welke partij dat het makkelijkst gaat, meeste voordeel oplevert, dat soort zaken. Het kan niet zijn, dat er vanuit één beurs aan de andere beurs geadviseerd wordt om na te denken over een andere datum. Daarmee sluit je een mogelijkheid tot een gesprek, in plaats van dat je een gesprek ermee opent.

Groet,
michel

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 10 March 2026, 11:41:05 »
Klopt helemaal. Maar een Eurospoor trok toch altijd in de hoogtijdagen volle bak, ook fabrikanten en importeurs. En in Oktober. Dat die niet meer wilde komen had een bepaalde reden maar anders was dat zeker zo gebleven. En was najaar zeker geen probleem geweest :)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #237 Gepost op: 10 March 2026, 11:57:52 »
Een derde punt is de afspraken die we hebben met importeurs en leveranciers. Ook zij moeten de ruimte hebben om op een andere datum op de beurs te kunnen gaan staan. En het lijkt mij, dat in de herfst hun hoofd eerder staat richting de feestdagen dan een beurs. Maar het zou ook versterkend kunnen werken. Nochtans dienen daar afspraken veranderd moeten worden. Dus is het maar de vraag of je ze binnenboord kunt houden.

Importeurs en leveranciers hebben mogelijk meer uitdaging met januari. In februari is vaak ook andere zaken zoals de beurs in Neurenburg. Al wordt die ook minder belangrijk maar de nieuwtjes zijn rond die tijd.

De enige keer dat ik mij kan herinneren dat de beurs in de herfst werd georganiseerd, was direct na de lockdown periodes, 2022. Toen waren er geen concurrerende data van andere beurzen, was er ruimte en konden alle leveranciers ook vrij gemakkelijk. Ook zij hadden een legere agenda.

In de periode dat de locatie net "EXPO RIJSWIJK" ging heten werd het richting november geduwd.

Daarnaast denk ik, dat als het als een probleem wordt ervaren, dat er twee beurzen relatief dicht bij elkaar georganiseerd worden, dat beide partijen bereid moeten zijn om te bewegen. Want dan ga je samen uitzoeken bij welke partij dat het makkelijkst gaat, meeste voordeel oplevert, dat soort zaken. Het kan niet zijn, dat er vanuit één beurs aan de andere beurs geadviseerd wordt om na te denken over een andere datum. Daarmee sluit je een mogelijkheid tot een gesprek, in plaats van dat je een gesprek ermee opent.

Of het een probleem is durf ik niet te zeggen. Ze vragen mij wel eens of ik ook nog kom demogeven op Rijswijk of dat ik help bij een baan. Zoals de data van volgend jaar: komt mij totaal niet uit. Dus dat doe ik dan ook niet. Zelfs niet als Ronald H met een baantje gaat.  :) Zeker je zou beter zijn met elkaar moeten overleggen. Zie wat in België nu gebeurd. Voor de beurs die ik samen met Ronald H organiseer hebben we uitgebreid naar het landschap van beurzen in binnen en buitenland gekeken. We wilden natuurlijk het liefst "in de periode" zitten. Dus oktober tot en met april. Later in het seizoen kan wel maar de kans op erg mooi weer is aanwezig. Gekeken naar de opties. Welk publiek willen we binnen hebben? Welke banen willen wij hebben? Dan komt uit dat op zich "februari" geen probleem moet zijn. Bij de locatie van de DRU konden we in februari wel terecht. Allen toen waren de kosten voor het verwarmen al zo hoog dat het niet interessant werd. Dan later in het seizoen? Dan hoeven we de hal niet meer te verwarmen. Dan later als we de hal niet hoeven te verwarmen. Dat ging 2 jaar terug allemaal goed. Voor dit jaar was voor ons Intermodellbau het belangrijkste dwangpunt omdat een paar handelaren daar aanwezig zijn. Daar moeten wij het van hebben. In overleg is ook besloten om voor de huidige datum te gaan. Dat is ook een mooie datum. Zo nog voor Intermodellbau.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2026, 12:00:43 door Ronaldk »

Frank Bunnik

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 10 March 2026, 13:28:53 »
Met een reservoir met water en een pompje ....  ;D

of gewoon 240 volt op die knopjes zetten. Bordje erbij: "omzetten van de schakelaars op eigen risico".

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #239 Gepost op: 10 March 2026, 14:15:41 »
Zou dit helpen, met tekst in de gangbare talen…. ;D

Zoiets Rob?

Die Susan zag er net iets teveel uit als misschien de moeite waard om wat op te lopen
 ;D ;D
RETROBAHN A.G.