Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 13:58:20
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 13:57:43
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 13:51:36
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door spoorijzer
Vandaag om 13:45:16
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door spoorijzer
Vandaag om 13:43:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:42:27
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Frank 123
Vandaag om 13:39:51
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:38:20
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:25:58
Piko blauwe 1000 door Pauldg
Vandaag om 13:22:52
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 13:22:04
Inconsistenties in uitlezen decoders met z21 Start door 008200
Vandaag om 13:16:37
Esu 51820 SwitchPilot v2 door RobVille
Vandaag om 13:14:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door maartenvdb
Vandaag om 13:07:28
losse onderdelen door henk
Vandaag om 12:36:56
Modelbaan Beltheim. door Charles_
Vandaag om 11:37:34
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 10:16:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Charles_
Vandaag om 09:44:26
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 08:45:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:28:35
Lodewickshaven door Ronald Halma
28 November 2025, 23:21:53
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
28 November 2025, 22:09:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
28 November 2025, 21:56:22
Terschellinger Spoor door Michiel2
28 November 2025, 19:12:03
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 November 2025, 18:33:19
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Rob Ellerman
28 November 2025, 18:32:58
Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
28 November 2025, 17:35:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
28 November 2025, 17:13:05
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
28 November 2025, 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
28 November 2025, 16:26:42

Auteur Topic: losse onderdelen  (gelezen 758 keer)

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
  • Analoog gelijkstroom rijder.
losse onderdelen
« Gepost op: 28 November 2025, 22:29:30 »
Het is mij opgevallen dat er vaak "losse" onderdelen worden meegeleverd bij -vooral- locomotieven. Een plastieken frame waarin die onderdelen bevestigd zitten. Meestal betreft het luchtslangen en andere items die doorgaans nog aan de bufferbalken aangebracht dienen te worden.
Waarom niet direct af fabriek reeds aangebracht? Ik kan dat niet begrijpen.
Heeft ook enkele Nederlandse treinen in Lego.

Casmir

• Offline Offline
Re: losse onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 28 November 2025, 22:32:44 »
Dat houd de lokomotieven betaalbaar.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 28 November 2025, 23:22:45 »
Weleens van arbeidsloon gehoord?  ;) Hoe meer handelingen aan het spul, hoe duurder het wordt.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

hervé

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 November 2025, 23:59:22 »

toebehoren aan kopkanten (bufferplaten) van locs is meestal ook een kwestie van keuzes: 
rijden met een KKK (kortkoppelingskinematiekje) aan 1 of 2 zijden van de loc
of   helemaal geen functionele koppeling, voor een zogenaamd vitrinemodel,   enz....
'vroeger'  had je die keuze niet  ...

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:21:49 »
Ja, Roco levert al heel lang precies hetzelfde raampje met luchtslangen en zo bij zowat alle locs. Dan kan je kiezen hoever je het front kan en wil aankleden. Dan heeft het zelf monteren een logische praktische functie.

Dat van arbeidskosten zal, maar of dat nou het grote verschil maakt. Een medewerker die met een hele reeks modellen bezig is en de juiste gereedschappen heeft, plaatst de resterende onderdeeltjes in seconden. Het is ook allemaal nogal willekeurig. Bij een Roco BR189 moet je de ruitenwissers erop plaatsen. Bij een BR193 zitten de wissers er al op, maar moet je twee pietepeuterige koppeldozen onder de ramen prutsen. Die ellendige metalen handgrepen op het front, weerhouden mij ervan ooit nog een Roco 1200 aan te schaffen.

Gelukkig wordt het ook wel minder. De Roco t3000 gelede draagwagen is een soort bouwpakket waar je rustig een uurtje prutsen met net niet passende onderdelen voor mag uittrekken. De later uitgebrachte en verwante vierassige t5 draagwagen wordt zoveel mogelijk gemonteerd geleverd. Alleen de onderdelen die de inzet bepalen (containers of opleggers) moet je nog plaatsen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:53:49 »
Het argument of je de locomotief inzet op de baan danwel slechts als vitrinemodel wenst is een argument die ik vaker voorbij heb zien komen. In enkele gevallen maakt dat inderdaad een verschil, maar doorgaans is dat niet het geval.
Het is een heel gepruts om die onderdelen zelf alsnog aan te brengen en dat valt echt niet mee met mijn ogen die hun beste tijd reeds gehad hebben, en dan te bedenken dat ik mezelf nog lang niet een pensionade mag noemen. Daarvoor ben ik veels te jong.

hervé

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 11:00:05 »

dacht dat     -bijvoorbeeld-    de nieuwe UIC2-open wagen van Exact~train af-fabriek supercompleet is afgemonteerd

(maar 'k heb nog Klein-ketelwagens waarvan de Esso ovalen schildjes nog steeds op moeten, want geen enkele gaatje, steuntje of    merkteken op de gladde ketelwand, ...)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 11:03:49 door hervé »

henk

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 11:34:50 »
Het argument of je de locomotief inzet op de baan danwel slechts als vitrinemodel wenst is een argument die ik vaker voorbij heb zien komen. In enkele gevallen maakt dat inderdaad een verschil, maar doorgaans is dat niet het geval.

Dat maakt bij vrijwel alle locs een verschil Charles. Zodra je een koppeling in de schacht drukt en een trein wil aankoppelen, kan je niet meer alle volledige luchtslangen plaatsen. En dat gaat niet alleen over de vitrine. Ik heb heel wat locs rijden met een compleet ingericht front aan de ene kant en een koppeling aan de andere kant. Bij de Roco 2400 worden complete open en gesloten bufferbalken geleverd. Helemaal goed wat mij betreft.

Ik heb ook niet zo'n bezwaar tegen wat onderdelen plaatsen. Een nieuwe loc moet ik toch gereed maken voor inzet: decoder plaatsen en afregelen, als het even kan wielstellen met asb vervangen door wielstellen zonder asb, en misschien wat onderdeeltjes.
Het kan alleen te gek worden. Ik heb nog zo'n t3000 liggen. Al een paar weken eigenlijk.  :P :)

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 11:46:27 »
Ja, en dit van Roco:

Maar ik vind het wel leuk en wat mij betreft een onderdeel van de hobby. En ogen die minder worden vind ik niet zo'n goed argument om het te laten. Bij het Kruidvat koop je voor een paar euro een leesbrilletje.

Charles_

• Beginner
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 11:51:10 »
Bij het Kruidvat koop je voor een paar euro een leesbrilletje.
Oh, maar die gebruik ik ook samen met een felle lamp. Blijft het feit dat maar 1 oog van mij functioneerd. Het andere oog geeft een sterk vertekend beeld en daar is niets aan te doen, na vier oogoperaties gehad te hebben.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 11:56:52 »
Het is ook model*bouw*. Maar het zijn inderdaad vooral de luchtleidingen en (imitatie)koppelingen die een functionele (kort)koppeling in de weg zitten. Nu is het aan de modelbouwer om het evenwicht tussen details en functionaliteit in te vullen.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 12:07:29 »
Ik heb vanaf geboorte een lui oog wat feitelijk niet mee doet en het hindert me niet. Maar goed, ieder z'n ding en vind je het lastig dan laat je het.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 12:16:55 »
Wat mensen ook wel als smoes gebruiken is dat het model dan meer waard is als je het wil verkopen, met ´alle Kleinteile nog aanwezig´.... Net als die vreemde OVP fetish. Ik koop een model omdat ik het wil hebben. Niet om er na 25 jaar nog een tientje meer voor te krijgen omdat ik het doosje 25 jaar heb bewaard..... Doet me denken aan een andere tak van sport: mensen sparen bouwkitjes van vliegtuigjes en bootjes en wat dies meer zij... niet om te bouwen maar om te bewaren.... Rare jongens die modelbouwers....

Albert
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil

https://denapp.blogspot.com/

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 12:23:50 »

Ook jij weet dat je lang niet alles hoeft plaatsen uit de zakjes die in beeld gebracht zijn. Voor zij die deze wagens niet kennen: Roco geeft je de keuze wagens als vitrinemodel of voor op de baan uit te rusten, waarbij je in het laatste geval de keuze hebt voor opleggers, wissellaadbakken of containers in verschillende maten EN levert nog onderdeeltjes voor de opleggers mee.

Ik heb 14 van die dingen geloof ik, en het gros van de naar keuze te monteren delen had ik niet nodig.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 12:26:27 »
Wat mensen ook wel als smoes gebruiken is dat het model dan meer waard is als je het wil verkopen, met ´alle Kleinteile nog aanwezig´.... Net als die vreemde OVP fetish. Ik koop een model omdat ik het wil hebben. Niet om er na 25 jaar nog een tientje meer voor te krijgen omdat ik het doosje 25 jaar heb bewaard..... Doet me denken aan een andere tak van sport: mensen sparen bouwkitjes van vliegtuigjes en bootjes en wat dies meer zij... niet om te bouwen maar om te bewaren.... Rare jongens die modelbouwers....

Als ik iets tweedehands koop is het wel prettig als de losse onderdelen er nog bij zitten, die ga ik er dan namelijk (deels) opzetten.

Ken ook iemand die alles in de vitrine mikte, maar de losse onderdelen niet monteerde wegens "meer waard bij verkoop". Zit je naar je modellen te staren met de gaten voor onderdelen mooi in beeld.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT