Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Alternatieven voor servo's door schipcas
Vandaag om 08:51:16
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 08:43:51
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Martijnstein
Vandaag om 08:24:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 08:15:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
  

Auteur Topic: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning  (gelezen 690 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Gepost op: 10 November 2025, 13:34:44 »
Film van Han de Vries uit de jaren 50 van de vorige eeuw over de Friese zeedijk en de buitendijkse landaanwinning door middel van slipbezinkvelden.
Vanaf 14:23 zien we hoe de benodigde palen en bundels rijshout per smalspoor naar de kust worden vervoerd.

<a href="https://www.youtube.com/v/ysT4Uz93-a4&amp;t=938s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ysT4Uz93-a4&amp;t=938s</a>
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #1 Gepost op: 10 November 2025, 14:34:02 »
Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11549
    • nulpunt
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #2 Gepost op: 10 November 2025, 15:00:00 »
Hoe zat dat met dijkaanleg en onderhoud op de waddeneilanden?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #3 Gepost op: 10 November 2025, 15:27:15 »
Geen idee Frits, dat wordt in deze film niet genoemd, enkel de dam tussen Holwerd en Nes op Ameland komt heel kort ter sprake.

Ik heb even kort gezocht naar de geschiedenis van de polders op Terschelling Frits, maar die lijken meer via de weg van omdijking van droogvallende gronden te zijn ontstaan, dus niet zoals die aan de Friese kust.
Op zich denk ik ook wel te verklaren, de polders op Terschelling liggen aan de lijzijde van het eiland, de natuurlijke landaangroei door slibbezinking, zal daar veel groter (geweest) zijn dan aan de Friese  kust, welke aan de loefzijde ligt.
« Laatst bewerkt op: 10 November 2025, 16:53:19 door Eric B. Reden: Aanvulling m.b.t. Terschelling. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2703
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #4 Gepost op: 10 November 2025, 16:23:33 »
Heel mooi! In het buitendijkse land boven Ferwert, waar ik een aantal jaar heb gewoond, heb ik nog wel restanten van dat spoor zien liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #5 Gepost op: 10 November 2025, 16:30:27 »
In dat land is via Google Maps ook nog duidelijk de wallen- en greppelstructuur te herkennen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Charles_

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #6 Gepost op: 10 November 2025, 16:42:15 »
Dat was zwaar werk. Zou nu ook ARBO technisch niet meer mogen.
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3091
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #7 Gepost op: 10 November 2025, 17:13:27 »
leuke film!

Van Rijkswaterstaat is er 1 loc en een aantal lorries bewaard gebleven in Valkenburg:

https://stoomtreinkatwijkleiden.nl/portfolio-item/motorloc-010/

Dat lijkt niet deze loc te zijn, want ik zie een loc zonder cabine. Wel (voor mij) duidelijk dat het een Diema loc betreft. In de documentatie van Toon Steenmeijer (http://www.industriespoor.nl/DIEMA-Lijst-HOLLAND-oktober_2010.pdf) was er sprake van een huurloc bij Rijkswaterstaat. Alleen was dat in Groningen. Mogelijk is in Friesland wel hetzelfde materieel ingezet?

Groeten,
Rogier

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #8 Gepost op: 10 November 2025, 17:24:10 »
Toen was er nog geen bureaucratie en waren er geen protocollen, procedures, regeltjes enz. enz. waardoor anno nu bijna niks meer kan.
Men was toen ook nog niet bang om vuile handen en voeten te krijgen, kom daar nu eens om.
Daar ga je echt wel anders over denken als je een bedrijfsongeval hebt meegemaakt!...

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2025, 17:41:52 »
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Charles_

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #10 Gepost op: 10 November 2025, 20:42:42 »
Indrukwekkend hoe die buistoren gebouwd werd. En dat alle secties ook nog eens perfect pasten.
Dat waren inderdaad andere tijden toen vrijwel alles nog gewoon hier in eigen land gemaakt werd.

Ik mis echter wel de statistieken waarover Eric B het heeft.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #11 Gepost op: 10 November 2025, 20:58:22 »
Ik bedoel dit moment.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 484
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #12 Gepost op: 10 November 2025, 21:48:29 »
In die jaren was, om verschillende redenen, het aantal bedrijfsongevallen veel lager hr. Koopmans.

Deze film over de bouw van de Gerbrandytoren in IJsselstein getuigd daar ook mooi van.
Met name de statistieken aan het einde :)
Mijn bijdrage ging over het bijwonen van een bedrijfsongeval!
Overigens is bovenstaand commentaar een onbewezen mening. Kijk naar de statistieken van het CBS.
Jaarboek 1995 industrie bedrijfsongevallen per 100.000 arbeidsjaren in 1990: 2316
De website van de arbeidsinspectie over 2024 meldt 63 ongevallen per 100.000 banen.
Mvrgr

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7851
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 07:10:16 »
Appels met peren vergelijken hr. Koopmans, we hebben het over de jaren 50 en 60, niet over de jaren 90 en het heden.
Ver voor de belasting-loon spiraal en de spreadsheetmanagers met hun deadlines en daarmee soms extreem toegenomen werkdruk.

Werk rustig en zonder zorgen, wat niet af is komt wel morgen, houdt de rust altijd in ere , alleen een dwaas werkt zich de klolere!
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 07:11:49 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22655
Re: Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 08:06:03 »
Ik dacht dat dit draadje over smalspoor in Friesland zou gaan.

In plaats daarvan lees ik hoe leken op het terrein van de geschiedenis en op het terrein van de arbeidsongevallen elkaar te lijf gaan met onvergelijkbare statistieken en met de bouw van een zendmast waarbij gelukkig geen slachtoffers waren te betreuren. Iets bijzonders in die tijd bij dergelijk werk. Vandaar dat het expliciet wordt benoemd.

Nu heb ik toevallig wel verstand van beide zaken. Het valt niet mee een beetje zinnige statistieken te vinden. Maar het CBS heeft heel lang de ongevallencijfers geregistreerd in het kader van de toenmalige Ongevallenwet; een voorloper van de huidige arbeidsongeschiktheidswetten. Dan lees je dat er in de jaren vijftig meer dan 400.000 arbeidsongevallen per jaar werden geregistreerd waarbij medische zorg nodig was.
https://historisch.cbs.nl/detail.php?nav_id=0-1&positie=0&id=102094135

Tegenwoordig gaat het over ongeveer 200.000 arbeidsongevallen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/statistische-trends/2023/arbeidsongevallen-en-beroep/2-arbeidsongevallen-in-nederland

Bedenk daarbij dat de beroepsbevolking tegenwoordig aanzienlijk groter is. We draaien met zijn allen, ondanks de kortere werkweken, een keer of drie meer arbeidsuren dan in de jaren vijftig.

Deze cijfers zijn vast ook niet helemaal te vergelijken. Maar de verhouding is wel zodanig dat we veilig kunnen concluderen dat de kans op een arbeidsongeval destijd aanzienlijk groter was. Ook in risicovolle beroepen als de bouw. Destijd vielen er alleen al in de bouw meer doden dan tegenwoordig in de hele beroepsbevolking.
Overigens is spoorwerker heel lang een zeer gevaarlijk beroep geweest. Door regelgeving is dat veel minder het geval geworden. Ondanks als het nachtwerk.

Tot slot, het gaat alleen maar over ongevallen en niet over beroepsziekten die zich pas na verloop van soms lange tijd openbaren. Dat vergelijken is nog veel ingewikkelder.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:20:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.