Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Hammondman
Vandaag om 14:09:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:09:56
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bellejt
Vandaag om 14:08:26
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:59:10
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ronald Halma
Vandaag om 13:51:10
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Ronald Halma
Vandaag om 13:49:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:46
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 13:32:08
NS Mat 35 Maple Leaf door R1954
Vandaag om 13:19:25
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door Eric B
Vandaag om 13:04:21
hamo digitaaal maken door Biesje
Vandaag om 12:39:45
Frie ?? door janw
Vandaag om 12:28:39
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:13:45
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 11:48:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:42:56
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 11:27:57
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door Herb73
Vandaag om 10:53:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 10:51:09
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 10:48:50
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:46:40
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Montanbahn
Vandaag om 09:47:22
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:48:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33

Auteur Topic: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC  (gelezen 10219 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
« Reactie #105 Gepost op: 19 November 2025, 19:06:08 »
Dat zou ansich geen probleem zijn als je bepaalde dingen uit had kunnnen zetten.

Dat dus ... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #106 Gepost op: 19 November 2025, 20:38:47 »
Laat een maker dan niet kiezen wat basis, geavanceerd of expert is dat lukt hem nooit.
De maker vindt namelijk alles simpel en wat de een geavanceerd vind is voor een ander basis.
Krijg je wel een hele lange discussie.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #107 Gepost op: 19 November 2025, 21:11:39 »
Die discussie had ik dus met mr Xander  ;D. Die is opzich nog wel vatbaar voor beredenering, maar de rest wat op dat forum daarentegen.. die zijn dat ietsjes minder. Maar ook Xander voelde er in the end niet heel veel voor, helaas.  ::)

Hij had wel een bepaalde visie die niet onlogisch klonk. Hij heeft natuurlijk al lang door dat sommigen het wel kunnen en anderen erg lang naar zwarte beeldschermen kunnen staren. Dus hij had bedacht dat diegene die het wel kunnen de clubbanen bedienen en de andere kunnen dan evt met een iTrain app oid handmatig treintjes tussen door bedienen, zodat ook zij iets kunnen doen.

Citaat
Ik had van Reinder van TrainTastic begrepen dat hij daar wel iets mee wilde doen. Dus wie weet, wordt het nog een keer toegankelijk voor iedereen  ::)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

henk

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 19 November 2025, 21:45:17 »
Het automatiseren van een modelbaan is altijd al ingewikkeld geweest. Dat was in het analoge tijdperk al zo met relais en later elektronische componenten. Ook toen was het niet opmerkelijk dat alleen de mensen die het systeem hadden gebouwd een grote geautomatiseerfe clubbaan konden opstarten en wisten wat te doen als er iets niet werkte. Ook toen zijn er genoeg mensen vastgelopen bij een poging de zolderbaan te automatiseren.

Denk dat een zogenaamde basisuitvoering van een hedendaags computerprogramma niet zoveel verschil maakt. Vooropgesteld dat de basis van automatisering - de treinen kunnen zelfstandig rondrijden - er nog in zit.

Om terug te komen op die Automaus. Het apparaat hoeft niet per se te weten welke trein moet worden weggezet. Ik begrijp dat het systeem weet welke opstelsporen bezet zijn. Kan de Automaus  zelf een opstelspoor kiezen voor een trein die zich bij een soort verzamelmeldpunt voor het schaduwstation meldt?
« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 22:07:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #109 Gepost op: 19 November 2025, 22:12:58 »

Laat een maker dan niet kiezen wat basis, geavanceerd of expert is dat lukt hem nooit.
De maker vindt namelijk alles simpel en wat de een geavanceerd vind is voor een ander basis.
Krijg je wel een hele lange discussie.

Dit, precies dit wil ik in Traintastic maken, zie: https://github.com/traintastic/traintastic/discussions/71

Aangezien ik de maker ben en alles snap, want ik heb het zelf gemaakt, is dat voor mij ook best lastig om af te wegen.  Het zal sowieso geen exacte wetenschap zijn :) Ik zou graag een beroep doen op jullie mening wat betreft bepaalde instellingen. Dit topic is daar niet geschikt voor dus, dus als jullie mee zouden willen denken dan hoor ik het graag via een PM :) (https://discourse.traintastic.org heeft m'n voorkeur, maar kan me ook voorstellen dat jullie niet perse op een account daar zitten te wachten.)

« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 22:39:33 door reinderlf »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #110 Gepost op: Vandaag om 06:32:00 »

... kunnen kiezen voor Basis-/Geavanceerd-/Expert modus bijvoorbeeld.

Koploper kent dat min of meer. De gebruiker wordt gewaarschuwd als je de uitgebreide modus actief maakt.

Gr, Ben.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: Vandaag om 09:08:14 »
Precies, en die optie staat standaard uit, en voor de meeste beginnende gebruikers ook gewoon uit laten staan. Pas als je tegen beperkingen aanloopt en meer wil kun je er voor kiezen die aan te zetten. Dan komen er veel meer mogelijkheden bij.
Maar als beginner hoef je je er dus niet druk om te maken. Wat het leren gebruiken van het programma alleen maar ten goede komt.

Ik had als gevolg dan voorgesteld om een soort 'easy mode' toe te voegen waarbij je bepaalde opties kan uitzetten. Als je bijvoorbeeld op melders rijdt ipv positie, dan hoef je in principe geen blok lengtes noch trein lengtes in te voeren. Je hoeft ook geen treinen te ijken enzo. Dat zijn dus heel veel settings die uit het zicht verborgen zouden kunnen worden.

Deze optie heeft koploper ook, ok de opties voor blok lengtes en trein lengtes zijn wel zichtbaar, maar hebben een default waarde, die kun je laten staan en hoef je niet aan te passen, dan rijd alles gewoon.
ijken hebben we het al over gehad, ook niet nodig.

Dus ja, in elk geval koploper heeft z'n easy mode.
Moet wel zeggen dat dit voor andere programma's niet altijd zo is, ook een reden voor mij om nog vast te houden aan koploper. En ook mensen die er mee willen beginnen help ik het liefs aan koploper waarbij ik deze easy mode uitleg en die gebruikt wordt voor een eerste opzet. Voor sommigen is dat genoeg, en blijven daar bij. Anderen krijgen later toch wat meer wensen, en dan gaan we kijken naar de uitgebreidere mogelijkheden.

Roelco

bask185

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: Vandaag om 10:53:41 »
Easy mode snijdt hier aan 2 kanten, want ik herinner me bijvoorbeeld ook dat je in koploper zelf moet aangeven welke blokken tegen elkaaraan  liggen. En in iTain wordt dat voor je gedaan. You gain some, you lose some, zeg ik dan maar.

Citaat
ok de opties voor blok lengtes en trein lengtes zijn wel zichtbaar, maar hebben een default waarde
Dit is bij iTrain niet anders volgens mij.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #113 Gepost op: Vandaag om 11:22:20 »
Persoonlijk heb ik het gevoel dat het veel verschil maakt door wie en vanuit welk oogpunt software geschreven wordt.

Ik merk dat ook in de software beschikbaar voor m'n andere hobby, radiozendamateur.
Radioamateurs die (zich)zelf geleerd hebben om software te schijven doen dat vaak vanuit een "wat heb ik nodig om?" benadering, terwijl professionele programmeurs m.i. meer vanuit "wat is er allemaal mogelijk?" lijken te schrijven.
Het wordt helemaal een zooitje als de ontwikkelaar van een mooi stuk freeware/shareware, uiteindelijk toch zwicht voor een som geld.
Meerdere mooie en functionele software is op die manier in korte tijd veranderd in een duur en onhandig gedrocht.
Wellicht is dat ook wel de reden dat Paul de broncode van Koploper nooit heeft vrijgegeven.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #114 Gepost op: Vandaag om 12:27:18 »
Volgens mij hebben de meeste systemen wel meerdere levels, maar dat is meer vanuit een beperking op het aantal mogelijkheden zodat een beginner niet direct voor hoge kosten komt te staan en dus soepel te landen. Dan zit de beperking bv in de omvang van het aantal blokken/rijwegen/bezetmelders etc, meer dan een basisversie. Dat zou denk ik een mooie toevoeging zijn!

Ik hoor meerdere mensen over Koploper. Als ik eerlijk ben, is Koploper nu net niet de software die ik overweeg. En dat is puur omdat de ontwikkeling en dus ook het onderhoud (helaas) is gestopt. Dit onder het motto: als ik toch tijd/geld ergens in moet steken, dan liever in iets wat op de lange termijn haalbaar is/blijft.

Om terug te komen op die Automaus. Het apparaat hoeft niet per se te weten welke trein moet worden weggezet. Ik begrijp dat het systeem weet welke opstelsporen bezet zijn. Kan de Automaus  zelf een opstelspoor kiezen voor een trein die zich bij een soort verzamelmeldpunt voor het schaduwstation meldt?

Dit is nu net de ontwikkeling die (mede) naar aanleiding van dit topic wordt overwogen. Op dit moment is het nog dedicated (Trein A gaat altijd naar Spoor X, Trein B naar spoor Y etc), maar juist dit lijkt mij super  (y)

borotof

• Offline Offline
« Reactie #115 Gepost op: Vandaag om 12:47:13 »
Koploper is uitontwikkeld, dat wordt m.i. als een te groot probleem gezien, voor een gratis programma dat vrijwel al je wensen op de een of andere manier kan vervullen. Zeker als je het vergelijkt met zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #116 Gepost op: Vandaag om 13:06:35 »
Dit onder het motto: als ik toch tijd/geld ergens in moet steken, dan liever in iets wat op de lange termijn haalbaar is/blijft.

Dan zou ik RocRail als treinbesturingprogrammatuur eens overwegen en bekijken.

Voor de beginner zijn er duidelijke Videos van Albert G. op Youtube,.
https://www.youtube.com/watch?v=X_qW8xk9gO8
https://www.youtube.com/channel/UC1UVuMhBRtDYMIzs-UW-krg/videos

De handleiding is meertalig en de NL versie wordt op dit moment weer actief bijgewerkt aan de Engelse & Duitse versies.

In Rocrail maak je grafisch een spoorplan en daarna genereert het programma zelf de rijwegen, en koppelt de melders en seinen aan de blok definities.
Natuurlijk alleen als je de seinen en melders ook in je grafische spoorplan hebt opgenomen.

Daarna kan je ook virtueel rijden om te zien of het OK en naar wens is.
Uiteraard biedt RocRail ook manueel/handmatig en automatisch rijden.
En het heeft een tussenvorm waarbij de treinen met de handregelaar bediend worden en de rijwegen automatisch gezet kunnen worden.
Deze modussen kunnen dus door elkaar heen per trein gebruikt worden,

Er wordt elke dag verder ontwikkeld en onderhoud / storingshulp geboden door een team van moderatoren.
Die vaste groep van moderatoren hebben ook toegang tot de broncode benevens de ontwikkelaar om de continuïteit te kunnen borgen.

Rocrail heeft voor gevorderden wel een hoog DIY uitdagingsgehalte.
Maar dat past bij de ongebreidelde mogelijkheden die het programma en de te verbinden hardware heeft.
Maar hulp via het forum is dan ook weer dichtbij.

Je kunt digitaal maar ook analoog met RocRail rijden.

Enfin, iedereen kiest het product wat hem/haar het best past.

Eric

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #117 Gepost op: Vandaag om 13:23:06 »
zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.
Getuigt van een groot  "mijns inziens".   Al in huis gehaald ?   Al mee bezig geweest ?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #118 Gepost op: Vandaag om 13:26:16 »
Zeker als je het vergelijkt met zo'n automaus, dat mi niet meer is dan een veredelde keerautomaat.

Iets met een klok en klepel? Iets meer verdiepen of geen voorbarige conclusies trekken.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Ben

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: Vandaag om 13:30:28 »

Dan zou ik RocRail als treinbesturingprogrammatuur eens overwegen en bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=o3dyFrrOcOQ&t=500s   ;D ;D

Gr, Ben.