Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 November 2025, 12:04:45
  

Auteur Topic: Postvervoer per dieselspoor?  (gelezen 2916 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Postvervoer per dieselspoor?
« Gepost op: 09 June 2008, 16:34:49 »
Hoi,

Werd er in Nederland ook post vervoerd met dieseltreinen (na WOII) op dieseltrajecten? Tot wanneer was dat dan en hoe ging het in z'n werk? Met die personentrein mee of per goederentrein? Etc.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2008, 16:52:07 door RJ »

Lvdwerf

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2008, 16:42:36 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2008, 16:43:19 »
Hallo ErJee,

Via google vind je een schat aan informatie (google op posttrein).

Je ziet MP's Pec's enz enz voorbij rijden.

Succes met je zoektocht.

Kees-Jan

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2008, 16:53:10 »
Ik bedoel postvervoer over de dieseltrajecten en lossen op de stations gelegen aan die lijnen. MP's en Pec's ken ik wel.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2008, 17:02:12 »
Er is een boek over:post per spoor (zie wbsite Nicospilt)

Kees-jan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2008, 18:22:34 »
Misschien werd er wat met gewone treinen vervoerd, en er gingen ook wel Pec's achter dieseltreinen mee (hoewel dat volgens mij dan ledig mat was), maar er waren geen poststations langs diesellijnen (in elk geval niet sinds in '65 de mP's kwamen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2008, 19:42:09 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.
Het omklappen was om te kunnen kiezen tussen de verschillende AK's van Scharfenberger.
De oude DE3en waren nl voorzien van een ander type dan wat later volgde.

Maar aangezien al snel de koppelingen van DE3 gewisseld werden, vervielen die klapkoppelingen ook.
Ze hebben WO2 dan ook noooit gehaald...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2008, 20:01:28 »
Heb wel eens een foto gezien van een 2400 met een Plan E post erachter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 21:19:24 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2008, 21:36:00 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?
Nee, sterker nog, de koppelingen van een DDAR zijn van BSI, en die van een DE3 is een Schaku...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2008, 22:03:54 »
Voordat we weer gigantisch afdwalen in gewauwel over koppelingen even terug naar posttreinen op de diesellijnen.

In het laatste jaar van de Pec's (1979) reed er op een bepaalde slag in de week standaard eentje mee achter een Plan U tussen Enschede en Zwolle. Na aankomst te Zwolle werd de Pec met een Sik of Bakkie en koppelwagen afgerangeerd. Dit was een duidelijk voorbeeld van een Pec op een diesellijn.
In 1951/1952 reden Pec's ook mee/tussen vooroorlogse DE3 en DE5'en in de expresstreinen van Leeuwarden/Groningen naar het Westen.

Verder werden wel postzendingen meegegeven aan diesels op de lokaallijnen. Vaak in de vroege ritten vanaf een groot station (met stationspostkantoor, weet u het nog :P) de provincie in. De post reisde dan mee in de bagageafdeling van de Blauwe Engel of Rode Duivel.

Conclusie: het kan en kwam voor ;D

mzzl,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie