Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Rick
Vandaag om 19:14:23
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 19:11:06
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:02:07
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 18:45:04
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: Postvervoer per dieselspoor?  (gelezen 2789 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Postvervoer per dieselspoor?
« Gepost op: 09 June 2008, 16:34:49 »
Hoi,

Werd er in Nederland ook post vervoerd met dieseltreinen (na WOII) op dieseltrajecten? Tot wanneer was dat dan en hoe ging het in z'n werk? Met die personentrein mee of per goederentrein? Etc.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2008, 16:52:07 door RJ »

Lvdwerf

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2008, 16:42:36 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2008, 16:43:19 »
Hallo ErJee,

Via google vind je een schat aan informatie (google op posttrein).

Je ziet MP's Pec's enz enz voorbij rijden.

Succes met je zoektocht.

Kees-Jan

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2008, 16:53:10 »
Ik bedoel postvervoer over de dieseltrajecten en lossen op de stations gelegen aan die lijnen. MP's en Pec's ken ik wel.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2008, 17:02:12 »
Er is een boek over:post per spoor (zie wbsite Nicospilt)

Kees-jan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2008, 18:22:34 »
Misschien werd er wat met gewone treinen vervoerd, en er gingen ook wel Pec's achter dieseltreinen mee (hoewel dat volgens mij dan ledig mat was), maar er waren geen poststations langs diesellijnen (in elk geval niet sinds in '65 de mP's kwamen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2008, 19:42:09 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.
Het omklappen was om te kunnen kiezen tussen de verschillende AK's van Scharfenberger.
De oude DE3en waren nl voorzien van een ander type dan wat later volgde.

Maar aangezien al snel de koppelingen van DE3 gewisseld werden, vervielen die klapkoppelingen ook.
Ze hebben WO2 dan ook noooit gehaald...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2008, 20:01:28 »
Heb wel eens een foto gezien van een 2400 met een Plan E post erachter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 21:19:24 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2008, 21:36:00 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?
Nee, sterker nog, de koppelingen van een DDAR zijn van BSI, en die van een DE3 is een Schaku...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2008, 22:03:54 »
Voordat we weer gigantisch afdwalen in gewauwel over koppelingen even terug naar posttreinen op de diesellijnen.

In het laatste jaar van de Pec's (1979) reed er op een bepaalde slag in de week standaard eentje mee achter een Plan U tussen Enschede en Zwolle. Na aankomst te Zwolle werd de Pec met een Sik of Bakkie en koppelwagen afgerangeerd. Dit was een duidelijk voorbeeld van een Pec op een diesellijn.
In 1951/1952 reden Pec's ook mee/tussen vooroorlogse DE3 en DE5'en in de expresstreinen van Leeuwarden/Groningen naar het Westen.

Verder werden wel postzendingen meegegeven aan diesels op de lokaallijnen. Vaak in de vroege ritten vanaf een groot station (met stationspostkantoor, weet u het nog :P) de provincie in. De post reisde dan mee in de bagageafdeling van de Blauwe Engel of Rode Duivel.

Conclusie: het kan en kwam voor ;D

mzzl,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie