Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 15:21:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
  

Auteur Topic: Postvervoer per dieselspoor?  (gelezen 2959 keer)

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Postvervoer per dieselspoor?
« Gepost op: 09 June 2008, 16:34:49 »
Hoi,

Werd er in Nederland ook post vervoerd met dieseltreinen (na WOII) op dieseltrajecten? Tot wanneer was dat dan en hoe ging het in z'n werk? Met die personentrein mee of per goederentrein? Etc.

Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 09 June 2008, 16:52:07 door RJ »

Lvdwerf

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #1 Gepost op: 09 June 2008, 16:42:36 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #2 Gepost op: 09 June 2008, 16:43:19 »
Hallo ErJee,

Via google vind je een schat aan informatie (google op posttrein).

Je ziet MP's Pec's enz enz voorbij rijden.

Succes met je zoektocht.

Kees-Jan

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #3 Gepost op: 09 June 2008, 16:53:10 »
Ik bedoel postvervoer over de dieseltrajecten en lossen op de stations gelegen aan die lijnen. MP's en Pec's ken ik wel.

ReesCees

  • Gast
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #4 Gepost op: 09 June 2008, 17:02:12 »
Er is een boek over:post per spoor (zie wbsite Nicospilt)

Kees-jan

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #5 Gepost op: 09 June 2008, 18:22:34 »
Misschien werd er wat met gewone treinen vervoerd, en er gingen ook wel Pec's achter dieseltreinen mee (hoewel dat volgens mij dan ledig mat was), maar er waren geen poststations langs diesellijnen (in elk geval niet sinds in '65 de mP's kwamen)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #6 Gepost op: 09 June 2008, 19:42:09 »
Ging dit niet gewoon met Pec's? Die deuk in de neus was volgens mij om een koppeling omhoog te klappen zodat ze zowel aan diesel stellen als aan elektrische stellen gekoppeld konden worden.
Het omklappen was om te kunnen kiezen tussen de verschillende AK's van Scharfenberger.
De oude DE3en waren nl voorzien van een ander type dan wat later volgde.

Maar aangezien al snel de koppelingen van DE3 gewisseld werden, vervielen die klapkoppelingen ook.
Ze hebben WO2 dan ook noooit gehaald...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #7 Gepost op: 09 June 2008, 20:01:28 »
Heb wel eens een foto gezien van een 2400 met een Plan E post erachter.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #8 Gepost op: 09 June 2008, 21:19:24 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #9 Gepost op: 09 June 2008, 21:36:00 »
hebben de DDAR-stammetjes eigenlijk niet min of meer dezelfde koppelingen als de DE3'en oorspronkelijk hadden?
Nee, sterker nog, de koppelingen van een DDAR zijn van BSI, en die van een DE3 is een Schaku...

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3884
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Postvervoer per dieselspoor?
« Reactie #10 Gepost op: 09 June 2008, 22:03:54 »
Voordat we weer gigantisch afdwalen in gewauwel over koppelingen even terug naar posttreinen op de diesellijnen.

In het laatste jaar van de Pec's (1979) reed er op een bepaalde slag in de week standaard eentje mee achter een Plan U tussen Enschede en Zwolle. Na aankomst te Zwolle werd de Pec met een Sik of Bakkie en koppelwagen afgerangeerd. Dit was een duidelijk voorbeeld van een Pec op een diesellijn.
In 1951/1952 reden Pec's ook mee/tussen vooroorlogse DE3 en DE5'en in de expresstreinen van Leeuwarden/Groningen naar het Westen.

Verder werden wel postzendingen meegegeven aan diesels op de lokaallijnen. Vaak in de vroege ritten vanaf een groot station (met stationspostkantoor, weet u het nog :P) de provincie in. De post reisde dan mee in de bagageafdeling van de Blauwe Engel of Rode Duivel.

Conclusie: het kan en kwam voor ;D

mzzl,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie