Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:54:11
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:50:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:42:25
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 16:36:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Eric B
Vandaag
om 16:32:59
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 15:58:39
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Pauldg
Vandaag
om 15:53:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale
door
Theiske
Vandaag
om 13:53:22
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
VAM65
Vandaag
om 11:57:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus (gelezen 401 keer)
Bob R.
***
Team Beurzen en PR
Offline
Berichten: 8245
Lid MSG Haarlemmermeer
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
«
Gepost op:
25 October 2025, 14:32:13 »
Onlangs zijn we in Piraeus geweest. Vanaf de luchthaven namen we de trein:
Er gaat ook een metro naar de haven, maar wij namen de trein... geen idee of we het juiste kaartje hadden, want poortjes op het eindpunt stonden open.
Is een stuk comfortabeler dan de metro
Het station aan de buitenkant.
Vlak daarnaast ligt het metro station.
Het metrostation ligt achter dit gebouw verborgen
Ouderwets kaartjes kopen (er zijn ook gewoon automaten)
Binnen ziet er mooi en netjes uit
In het metro station zit een klein spoorwegmuseumpje, Het Elektrisch Spoorwegmuseum van Piraeus Het museum opende in 2005 en toont de persoonlijke collectie van een voormalig spoorwegmedewerker.
in de ruimte van het voormalige postkantoor op het metro station van Piraeus. Het museum toont een collectie van kleine voorwerpen, foto's en documenten met betrekking tot de geschiedenis van de spoorlijn Athene-Piraeus, de Griekse elektrische spoorwegen (EIS), de lightrail Piraeus-Perama, de tramlijn in de haven van Piraeus, het elektrisch transportbedrijf (IEM) en de elektrische spoorwegen Athene-Piraeus (ISAP). Daarnaast bezitten ze een van de eerste twaalf wagons die op deze spoorlijn in gebruik waren. Erg klein maar ondanks dat staat de kop van een treinstel in de ruimte.
Je kan daar ook in staan.
Helaas mocht je geen foto's nemen
Ik kwam erachter dat Athene ook een echt spoorwegmuseum heeft gehad;
Het Spoorwegmuseum van Athene, Griekenland, werd in 1978 opgericht door de Griekse Spoorwegen (OSE).
Het was gevestigd aan de Siokoustraat 4 in Athene, maar de collectie is in 2019 verhuisd naar het voormalige MPR-depot in Lefka, Piraeus.
Het museum heeft een collectie met voorwerpen die verband houden met de geschiedenis van het spoorvervoer in Griekenland, maar is nu (2022) gesloten voor publiek.
Tja, gesloten voor het publiek
Maar is er misschien toch nog wat te zien (we zijn toch in de buurt)
Vanaf Google earth zie je een beetje wat er nog staat.
Laat ook het probleem goed zien van de locatie, het is heel moeilijk voor bezoekers om erbij te komen...
Waar laat je je auto?
Ter hoogte van waar het spoorwegmuseum als laatste was vanuit de trein die ons naar Piraeus bracht
draisines voor het vervoer van spoorwerkers
We zijn zijn de volgende dag gaan zoeken, dat was natuurlijk makkelijk, gewoon het spoor volgen...
Een van de bemande spoorwegovergangen.... en we hadden geluk!
De trein kwam er aan (zoveel geluk was het ook weer niet, er komt elk half uur uit beide richtingen een trein)
We bleven het spoor volgen en kwamen bij de ingang van waar in 2022
Niet voor niets gelukkig, zowaar een stoom locomotief en een stam rijtuigen.
Veel is het niet, maar dat had ik ook niet verwacht
We zijn nog gaan lopen rond het complex wat vrij groot is, veel zie je niet , maar wel dat er weinig hoop is voor een heropening...
Materieel zal binnen staan, maar het was onmogelijk daar wat van te zien.
De depot gebouwen bieden geen kijkgaatjes.
Verderop kon ik over de muur kijken.
Even droevig, maar in de 2 hallen staan alleen treinstellen uit de jaren 70
We waren wel klaar zo...
Maar er was meer te zien in Piraeus!
Aan de overkant van de cruise en veerboot haven staat er een klein stationnetje.
Het oude treinstation van Piraeus, Het station, bestaat uit een centrale structuur van twee verdiepingen, geflankeerd door twee vleugels van één verdieping en met daarachter een grote loods, dokken en spoorlijnen.
Het station was een hele eeuw in gebruik - van 1904 tot 2004 - en werd bekend als het "station van de migratie", omdat het het vertrekpunt was voor veel Grieken die emigreerde naar Noord-Europa.
Vanwege de ligging en architectuur werd het in 2004 aangewezen als monument door de Centrale Raad voor Moderne Monumenten. Ter gelegenheid van de Olympische Spelen werd een renovatieproject gestart, maar nadat het na de Spelen werd voltooid, werd het station nooit meer gebruikt.
Tegenwoordig is het station verpacht aan de gemeente Piraeus, die van plan is er een museum te vestigen gewijd aan het Griekse muziek, een cultureel centrum, een park en fietspaden langs de oude spoorlijnen.
De sporen liggen er allemaal nog
We zijn ook achterlangs gelopen (waar verderop al een groot deel van dat park ligt)
Via de andere kant gelopen kwamen er toch een mooie verassingen, een complete trein, en wat wagons!
Van dit type staat een kop in het eerder genoemde museum in het metro station.
Zo te zien woont er een zwerver in
Terug bij de voorzijde hebben we nog even naar binnen gegluurd
Troosteloos, maar er is dus hoop voor een nieuwe bestemming...
Was dit nou de moeite waard?
Nou voor treinliefhebbers altijd, is maar hoe fanatiek je bent.
Als je toch op de veerboot of je cruiseschip moet wachten, misschien wel.
Gelogd
Vr. groeten,
Bob
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus