Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:51:04
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door mamory
Vandaag om 11:49:07
Bollenwagen, diverse vragen door gtw6016
Vandaag om 11:47:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
  

Auteur Topic: Airbrush  (gelezen 5425 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Airbrush
« Gepost op: 07 June 2008, 22:30:42 »
Om mijn Gips muurplaten en tzt ook mijn bergen te gaan kleuren zou ik gebruik willen maken van een Airbrush.

Moet dus een apparaat zijn dat met de  gangbare  verfsoorten die op gips gebruikt worden overweg kan.  Wil dit  gelijk in combi met  een kleine betaalbare compressor .

Wie heeft  ervaring, tip en kan me iets  aanbevelen hieromtrent

Tx

Peter
Petdig1

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2008, 22:38:03 »

In Almere zit een Airbrush specialist, die weten waar ze over praten en geven goed advies. Eigenlijk maar 1 tip, kijken op de site.
[sorry ik maak geen reklame]

airbrushen maar,
Frederico

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 622
Re: Airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2008, 22:45:38 »
Hallo Peter,


Ik ben een airbrush gebruiker met een betrekkelijk beperkte ervaring. Met name de problemen rond de verfnevel die bij spuiten ontstaat houd tegen dat ik te pas en onpas de airbrush pak. Let daar dus goed op bij het gebruik van de airbrush.

Mijn ervaring is dat de verf die je gaat spuiten ongeveer net zo dun moet zijn als water. Bij bepaalde verfsoorten is het aanbrengen van meerdere lagen nodig omdat door de dunne verf in een keer dekken niet lukt. Bovendien kun je bij overmatig verf gebruik tranen krijgen op je werkstukken.

In eerste instantie ben ik begonnen met het gebruik van een spuitbus als druk gever. Omdat ik toch al niet te veel gebruik wilde maken van de airbrush leek mij dat een goede oplossing. Helaas, naarmate de het gas in de bus opraakt, neemt ook de druk af. Gevolg is een onregelmatige aanvoer van verf wat spuiten erg lastig maakt.

Daarom heb ik een niet al te dure compressor gekocht waarmee gedurende ongeveer 15 minuten een goede verfnevel geproduceerd kan worden. Na 15 minuten wordt de compressor heet en in de handleiding wordt dan ook aangeraden het ding even uit te zetten.

Effectief levert mij dat ongeveer 10 minuten spuittijd op waarmee tot nu toe de zaken die ik met de airbrush wilde behandelen, ook uitstekend zijn verlopen.

Het aanbrengen van een aantal zeer dunne lagen verf, levert vaak uitstekend resultaat met behoud van details. Ik bewerk op dit moment een aantal bussen in schaal 1:87 en door het gebruik van de airbrush blijven de kleinste details zichtbaar. Ook de oneffenheden!

Het hierboven staande punt geeft aan dat je je werkstukken tot de hoogst mogelijke graad van nauwkeurigheid moet voor bereiden. Dus goed schuren, plamuren, schuren etc. daar waar van toepassing.

Na het gebruik van de airbrush is het uitermate belangrijk het gereedschap goed schoon te maken. Een maal opgedroogde verf maakt de airbrush volledig waardeloos.

Succes met de airbrush.

Richard

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2008, 22:48:04 »
Op http://www.nproject.nl/airbrush/de-airbrush.html staat wel wat algemene informatie over de airbrush, maar de tip van Frederico  is 100% correct. Zie: http://www.airbrush-services-almere.nl

Alhoewel het wellicht een eind rijden is, is het meer dan de moeite waard.

In principe kun je elke verf wel spuiten, maar je moet het dan wel verdunnen tot de viscositeit gelijk aan melk.
Mvg,
Frans

ReesCees

  • Gast
Re: Airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2008, 22:59:30 »
Peter,

Kun je me uitleggen waarom je een airbrush wilt gaan gebruiken om berg/muurplaten van gips te spuiten?

Is hiervoor een dry-brush techniek niet veel eenvoudiger en vele malen goedkoper (bedenk eens hoeveel verf en kwasten je voor het geld van een airbrush kunt kopen?).

Kees-Jan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 08 June 2008, 00:22:40 »
Peter,

Kun je me uitleggen waarom je een airbrush wilt gaan gebruiken om berg/muurplaten van gips te spuiten?

Is hiervoor een dry-brush techniek niet veel eenvoudiger en vele malen goedkoper (bedenk eens hoeveel verf en kwasten je voor het geld van een airbrush kunt kopen?).

Kees-Jan

Dacht  dat het een goed alternatief zou kunnen zijn om enerzijds de grondlaag aan te brengen, anderzijds nadien kleurschakeringen en verwering aan toe te voegen. 
Maar dat gezegd zijnd kan ik er dus helemaal naast zitten.

Heb op dit geen enkele ervaring met kleuren en verweren van gips ( wel vroeger met kleuren van bergen maar daar nooit echt van het resultaat tevreden over geweest wegens te grote kleurverschillen ( die voor mij als deels kleurenblinde heel moeilijk te vermijden zijn °

Ik heb dus ook geen ervaring met jouw genoemde techniek en vind helaas ook weinig of geen geschreven info ( boek met technieken  etc ) hierover)   Dacht echer dmv van spuiten enerzijds egaler groter vlakken gelijkmatig te kunnen kleuren en nadien te kunnen highlighten waar nodig.

Verdere tips dus zeker welkom

Peter
Petdig1

HSB

  • Offline Offline
  • Berichten: 271
Re: Airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 08 June 2008, 00:53:32 »
Peter, voor gipsen keermuren en bergen is het juist een voordeel als het geen egaal gekleurd vlak wordt. Dat ziet er namelijk veel natuurlijker uit. Voor wanden van gebouwen is een egalere basis misschien wel handig. De keuze van de verf is dan belangrijk, omdat gips veel vocht/verf opzuigt. Ik meen dat dat hier als eens in een draadje aan de orde is geweest.

Zelf heb ik ooit met gips keermuren gegoten en geschilderd. Bracht eerst enkele lagen zeer sterk met water verdunde oostindische aan, met daar overheen een of enkele lagen sterk verdunde waterverf in bruinige tinten. Alles grof geschilderd met enkele streken met een grote kwast. Dat was de basis, de voegen zeg maar. De stenen schilderde ik weer grof met een grote kwast met meer dekkende plakaatverf, weer enkele lagen in kleurnuances. Afwerken door drybrushen.

Airbrushen raad ik je echt af. Zoals Kees-Jan al aangaf, kun je veel kwasten, verf, gips en mallen kopen voor de prijs van goede airbrush spullen. (was zelf circa 180,-- kwijt, voor een redelijke airbrush en 2e hands compressor). Je bent erg lang bezig voordat je met de airbrush een dekkende laag op gips hebt. Je zit tijdens het spuiten in een stevige nevel en het resultaat zal je zeker tegen vallen, omdat het te egaal wordt, niet leeft.

Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

ReesCees

  • Gast
Re: Airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 08 June 2008, 06:58:12 »
Peter,

Dry brushen wil ik je wel een keer uitleggen, er is helemaal niets aan.

Het gebruiken van een grondlaag op gips: haal een grote pot acryl verf bij de bouwmarkt in de kleur lava en groen (voor het gras)  bijvoorbeeld. Deze verf is niet erg duur (per liter) en dekt vrijwel in één keer over gips zonder voorbehandeling hiervan.

Kees-Jan

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 10 June 2008, 17:54:19 »
Reel-Cees heeft een sterk punt over de prijs van de airbrush, die is aan de hoge kant, zeker in combinatie met een compressor, maar het resultaat is VELE malen beter als met het penseel / kwast, en dat je geen dekkende en egale lagen aan kunt brengen ligt niet aan de airbrush, maar aan de verf en de gebruiker. ik gebruik op de clubbaan gunze verf, die kun je zo uit het potje in de airbrush rottendruppelen, hoef je niet te verdunnen (kan overigens geneens zonder isopropanol!) en dekt in een keer, ik heb op verschillende ondergronden geprobeerd, en iedere keer een dekkend resultaat gehaald, zonder dat je hiervoor dikke lagen of veel verf hoeft te gebruiken.

verder, oefening baart kunst, zeker met airbrushen, ik heb nu al weer een hele bult uurtje airbrush ervaring, en zelfs ik leer nog iedere keer bij.

een goeie verf is dus erg belangerijk. overigens, ik heb voor m'n ondergrond gebruik gemaakt van grijze gamma metaalverf, ik denk overigens dat iedere verdunbare verf hiervoor voldoet, welke ik verdunde met terpentine (raampje open, afzuiger aan en regelmatig flink luchten, terpentine, en IEDERE verf die je hiermee KUNT verdunnen is schadelijk!!!), en verwerkte met een grote naald en nozzle (.4 of .6!), en dat werkte perfect. eventuele kleurschakelingen breng ik aan met acrylverf van bijvoorbeeld vallejo, klinkt duur, €1,90 voor een potje airbrushverf, maar het dekt er goed, werkt heerlijk, maar heeft wel als risico, net als iedere acryl trouwens, dat het vrij kwetsbaar wordt, lakken is dus mijn devies.

overigens, ik gebruik tegenwoordig enkel en alleen acryl voor m'n airbrushwerk, prettiger voor de gezondheid denk ik, ik wil nog lang kunnen blijven airbrushen, vandaar.

bij twijfel over de verfkeuze of materiaalkeuze, vraag maar raak, ik heb al een hoop geprobeerd en geleerd.

enne, een goed gezegde over het gebruik van schadelijke verfjes, op basis van terpentine achtigen (humbrol, revell, model master), op basis van wasbenzine, (kleinspoor, maar daar kom je eigenlijk niet onderuit, daar is geen altenatief voor), en de zogenaamde iso acryl's (tamiya is acryl pigment met als drager isopropanol, ook gunze valt hieronder!) is: If you can Smell it, You breath it!

mocht de prijs een groot struikelblok zijn, wat ik me prima kan voorstellen, mijn complete airbrush arsenaal kostte meer dan 1000 euro, compressor, ultrasoonreiniger, maar ook verschillende pistolen en verschillende soorten verf, probeer dan eens bij iemand in de buurt een soort van instap cursus te regelen. bevalt het, dan kun je ervoor gaan sparen, vind je het niets, dan is het verstandig om je geld er niet aan te besteden!

Timo

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: Airbrush
« Reactie #9 Gepost op: 10 June 2008, 18:02:21 »
@ Timo de Porto

Ik heb een Badger 150 met werther 108 comressor, PRIMA set zelfs voor veel spoorspuitwerk te goed, slechts E 195.00
Dus E 1000.00 is niet voor het normale werk nodig, nogmaals goed laten adviseren, werkt het best.

En voor die muren gewoon lazuren, of drybrushen is heel goed en mooi te doen EN dat scheelt E 200.00 of meer.

Lazuur ze,
Frederico

Timo de Porto

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: Airbrush
« Reactie #10 Gepost op: 10 June 2008, 22:39:13 »
klopt, ik heb oa een evolution Silverline two in one (duh!) en een olympos, en een lakpistool (kanon eigenlijk), en zo gaat het lijstje nog wel door, met daarbij een wat duurdere compressor, die gelukkig wel helemaal fluisterstil is (stiller als een koelkast), en het werkt heerlijk.

tuurlijk voldoet een badger 150, maar het is een hels karwei om em alleen al schoon te krijgen, en het mist net dat kleine beetje extra wat bijvoorbeeld de silverline wel heeft, het is maar een klein beetje, maar maakt voor mij een groot verschil, ik heb de badger in z'n standaard gehangen en eigenlijk nooit meer gebruikt.

overigens, ik probeer hier zo goed mogenlijk te adviseren, ik benadruk verschillen, voor en nadelen van verschillende soorten verf, maar heb verzuimd te melden dat MIJN set me 1000.00 euro heeft gekost (het scheelt overigens net geen 100 euro aan de juiste kant...), maar hierbij had natuurlijk moeten staan dat dit voor een beginner de bedoeling niet is, een airbrush set KAN voor weinig gekocht worden, maar in dat geval wens ik je succes... doelende op bijvoorbeeld de 15 euro kostende spuitset van de c*rad, spuit prima, maar is verder een hel.

overigens, het drybrushen is zowiezo nodig, je kunt met drybrushen details tevoorschijn toveren die er op geen andere manier uit zijn te krijgen, niet met de airbrush, maar zeker niet met de kwast.

zoals ik al vermeldde, laat je eens informeren, er is vast iemand (een mede beneluxer?) in de buurt die je een uitgebreide uitleg kan geven over airbrushen, en vooral, bezint eer ge begint, het is eeuwig zonde om een set aan te schaffen voor een hoop geld waar je verder niets mee doet, het groeit bij niemand op zijn rug!

Timo

edit: ik werdt door een MEDE beneluxer/clublid gewezen op een spelfout, waarvan akte!
« Laatst bewerkt op: 10 June 2008, 22:50:53 door Timo de Porto »

Lokpaint

  • Gast
Re: Airbrush
« Reactie #11 Gepost op: 10 June 2008, 23:14:26 »
Hoi,

probeer het boekje Märklinbahn+Landschaft eens op de kop te tikken. Hoewel volgens mij al zo'n 30-40 jaar oud, vind ik dit nog steeds een bijbel. Zeker voor een beginnende landschapsbouwer.

Verder zou ik ook voor drybrush of plakaatverf gaan.

Bart

ReesCees

  • Gast
Re: Airbrush
« Reactie #12 Gepost op: 10 June 2008, 23:59:07 »
Juist Bart hier sluit ik me bij aan.

Landschap dry- brushen (NB ik durf de strijd wel aan hoor dry vs air mbt bijv. ballast).

Modellen spuit je met de lucht spuit.

Naast het door Bart voorgestelde boekwerkje heeft Faller ook zo'n soort tijdschrift over landschapbouw en verftechnieken.

mvg,

Kees-jan

(tevens bezitter van een miezerige Badger voor het spuiten van kanarie geel en sky blue).

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Airbrush
« Reactie #13 Gepost op: 11 June 2008, 13:12:46 »
Tx voor vele  uitgebreide en interressante  info. Geeft een duidelijk beeld weer en inderdaad de goedkope 25 Euro setjes ( die ik ook al een 15 jaar heb liggen ) is leuk voor een occassionele spuiten van een dak of wagon maar dient  bij mij verder  alleen maar om zo nu en dan het stof van tussen een stoomlok weg te blazen......... Werkt fantastisch en tenmiste niet het geklieder  van de  hele boel weer schoon te  maken.

Denk dat ik inderdaad voor de door Kees-Jan  voorgestelde  optie ga..... en dus op zoek naar boekje met verftechnieken  ;D

greetz

Peter
Petdig1

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Airbrush
« Reactie #14 Gepost op: 11 June 2008, 13:32:53 »
Ga eens op zoek naar dit boek.
Ik vond het wel informatief en gemakkelijk te lezen voor beginners.
Het geeft uitleg over de diverse soorten airbrushes en technieken.

Ben er alleen nog niet toe gekomen om ook eens de stap te nemen om wat aan te schaffen en te proberen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric