Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 19:48:00
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
  

Auteur Topic: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit  (gelezen 18075 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #75 Gepost op: 20 October 2025, 19:29:49 »
Haha, je zegt zelf al dat t beter kan :angel:

Ik weet zeker dat de tweede beter gaat, maar je kan helaas niet met de tweede beginnen. En laffe zandwagens solderen om er in te komen doe ik niet aan  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 606
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #76 Gepost op: 20 October 2025, 19:39:35 »
Grote brander er over, alles uit elkaar 8)
Kan je het nog een keer over doen ;D

Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #77 Gepost op: 20 October 2025, 19:46:55 »
Hoop van niet, maar die optie is er inderdaad altijd  ;D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #78 Gepost op: 20 October 2025, 20:37:43 »
Paul,
Ik denk dat het uit elkaar halen nodig is. Probeer eens mijn werkwijze om messing weer netjes te krijgen. Het eerste wat ik doe direct na een soldeeractie is de boel afspoelen met keuken reiniger /ontvetter, je weet wel die spuitbus voor je fornuis schoon te maken. Even schrobben met een oude tandenborstel, je verwijderd dan alle fluxresten en laat het messing weer glimmen.
Goed afspoelen en afdrogen. Dan ga ik met een Proxxon polijstschijfje, die blauwe siliconen dingen, aan het werk. Je verwijderd dan alle overbodige tinresten en houd dan weer schoon werk over.
Werkt vele malen prettiger om dan weer verder te werken.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #79 Gepost op: 20 October 2025, 22:17:31 »
Uit elkaar halen? Ik mag hopen van niet Rob! Wellicht dat het op de foto allemaal erger lijkt dan het is. Je ziet tamelijk veel soldeertin, maar het gaat om een flinterdunne film. Ik zal inderdaad alles eens goed poetsen en polijsten voor ik verder ga, dan hebben we vast weer een heel ander gezicht.

Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #80 Gepost op: 20 October 2025, 23:18:38 »
Aha een schrijffout mijnerzijds. Ik was het woordje niet vergeten  ::)  Ik bedoelde je hoeft het niet uit elkaar te halen.  Oeps

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #81 Gepost op: 20 October 2025, 23:21:16 »
Gelukkig maar Rob!  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #82 Gepost op: 20 October 2025, 23:22:53 »
Jemig Rob voor hetzelfde geld hadden we nu met de brokken gezeten....  ;D

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #83 Gepost op: 21 October 2025, 10:58:42 »
Gelukkig ben ik eigenwijs Huup  ;)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #84 Gepost op: 21 October 2025, 18:10:52 »
Mooi project. De mijne kant en klaar gekocht.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #85 Gepost op: 21 October 2025, 18:39:20 »
Ja, dat is redelijk probleemloos  :D






Hier het eerste serieuze probleem: die (censuur) rvs roosters laten steeds los wanneer er iets nieuws wordt opgebracht. Typisch messingprobleem al heb ik het alleen met deze onderdelen.

Moet ik rvs met iets anders solderen? En nog een issue: het rooster moet opnieuw, maar is nu gewokkeld door de hitte. Hoe krijg ik dat weer netjes vlak?  ???
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #86 Gepost op: 21 October 2025, 19:00:25 »
Leg het rooster op een hout vlak plankje.
Doe op de hoekjes plakband zodat het rooster vlak licht.
Doe daarna een tijdje de hete feun er op stralen
Het zou mooi zijn als je een Luchtspuitje zou hebben.
Nadat je het rooster goed heet hebt gefeund moet je eigenlijk dan met het Luchtspuitje de boel gelijk weer koel blazen.
Als het goed is blijft hij dan na het verwijderen van de plakband weer vlak.
Maar je kan het proces ook proberen zonder luchtspuit.
Als er geen uitsteeksels zitten op het rooster zou je het ook eventueel door een miniwalsje kunnen halen

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 9164
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #87 Gepost op: 21 October 2025, 19:08:33 »
Doet me goed dat je zo met dat ding worstelt en daar ook fair over bent. Heb ik met een 2000. Ook hoognodig weer mee verder.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2627
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #88 Gepost op: 21 October 2025, 19:36:39 »
die (censuur) rvs roosters laten steeds los wanneer er iets nieuws wordt opgebracht. Typisch messingprobleem al heb ik het alleen met deze onderdelen.

Hoe dat een typisch messingprobleem kan zijn ontgaat mij. Je geeft immers aan dat het de RVS-roosters zijn die loslaten  ???

Het probleem kan twee oorzaken hebben en misschien wel een combinatie van beide:
De soldeerverbinding laat los doordat de warmte zich door het metaal verplaatst. Als je het werkstuk te lang verwarmt, bijvoorbeeld doordat de temperatuur van je bout niet hoog genoeg is om het soldeer snel te laten vloeien, kan de temperatuur op een andere plek oplopen tot boven het smeltpunt van de soldeerverbinding daar. En dan gaat de zwakste verbinding als eerste.
Daarmee komen we bij de andere (mogelijke) oorzaak: blijkbaar is de soldeerverbinding van het rooster de zwakste schakel.

Moet ik rvs met iets anders solderen?

Als je zeker weet dat het rooster van RVS is gemaakt, googel dan eens op "RVS solderen".

Een paar algemene tips om te voorkomen dat eerder gesoldeerde onderdelen loslaten:
- Maak na het solderen ter plaatse goed schoon. Als alle resten vloeimiddel zijn verwijderd, laat de verbinding minder snel los.
- Gebruik "heat sinks", bijvoorbeeld aluminium haarklemmetjes of natte watten bij het onderdeel om de warmte te absorberen.
- Als steeds hetzelfde onderdeel loslaat, leg dat dan apart en soldeer het als laatste. En gebruik dan soldeer met een lager smeltpunt dan de rest.

En als niets meer werkt, hou dan het onderdeel (rooster) apart en bevestig het nadat al het soldeerwerk klaar is met secondelijm.

het rooster moet opnieuw, maar is nu gewokkeld door de hitte. Hoe krijg ik dat weer netjes vlak?  ???

Mijn antwoord zou zijn geweest: "niet". Maar ik zie dat Casmir een methode aanbeveelt, dus laat s.v.p. eens weten of die bij jou ook werkt.

Grtz, Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7766
Re: Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
« Reactie #89 Gepost op: 21 October 2025, 19:59:15 »





Met messingprobleem bedoel ik natuurlijk een soldeerprobleem. Eerlijk is echter eerlijk: dit is de enige plek waar ik het had. De rest van de kap blijft keurig in elkaar.

Dank voor alle tips! Ik was alleen ongeduldig en ben zelf gaan klooien voor ik weer hier kwam. Alles netjes schoongemaakt met ontvetter, tandenborstel en glasvezel potlood. Daarna beide zijden dun vertind en met twee haarklemmetjes en een schroevendraaier gefixeerd. Vlam erover en het zit weer vast zoals ik het wou!
Don't be part of the problem. Be the entire problem!