Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: Bipa  (gelezen 13921 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #75 Gepost op: 25 juni 2008, 20:50:39 »
Ander vraagje: weet jij tot hoe lang die Piko-versie met schuin dak in Duitsland heeft rondgereden? Ik kon geen foto's meer tegen van die dingen na de Wende.
Spoorwegen 96 van de Alk meld:
Citaat
Ten slotte zijn met ingang van de dienstregeling 1995/96 de laatste dubbeldeksrijtuigen van de series DBuv 572, 575 en DBvqz 590 buiten dienst gesteld. Zij werdern door de DR tussen 1952 en 1971 in dienst gesteld en bestonden uit eenheden van twee, vier of vijf, waarbij de bakken onderling een Jakobs-oplegging (= gemeenschappelijk draaistel) hadden.
Later ben ik er via boeken en enkele foto op internet achter gekomen dat die 5 baks eenheden wel heel erg afwijken van de 2 en 4 baks eenheden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #76 Gepost op: 25 juni 2008, 21:25:11 »
Die 5-delige zijn de "Gliederzüge". Daar had je 2 varianten van. De eerste variant had de overgang op de bovenverdieping zitten en kon daardoor niet gekoppeld worden met andere rijtuigen. Hier zijn speciale bagage en buffet rijtuigen voor gebouwd. Deze serie was voor het lange afstandsvervoer. Het profiel kwam overeen met de 2- en 4-delige eenheden maar ze waren langer en hadden op de kopbakken na geen deuren. De deuren zaten in aparte delen boven de draaistellen. Overigens was het prototype bagagerijtuig opgebouwd op het frame van een Italiaans bagagerijtuig (en dus in feite een Reko rijtuig).

De 2e serie had het profiel van de enkele dubbeldeksrijtuigen, had de overgang op de normale manier en kon daardoor met andere rijtuigen gekoppeld worden, was iets korter dan de 1e versie (8 ramen per bak in plaats van 9) en was ook uitgerust met een stuurstand. Deze rijtuigstammen waren meer voor het lokale vervoer bedoeld en reden onder andere op de BAR (Berliner AusenRing). Andere inzetsgebieden weet ik zo niet.

De 2- en 4-delige varianten zijn nog wel bewaard gebleven, de Gliederzüge helaas niet. Ook zijn de Gliederzüge nooit geëxporteerd, wat met de 4-delige variant wel is gebeurd (in verschillende varianten).

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #77 Gepost op: 25 juni 2008, 22:30:07 »
Ernst-Jan, heb jij foto's van die laatste 5 delige uitvoering? ik zou graag de verschillen tussen de 2 5delige treinen in beeld zien, ben daar namelijk nog niet goed genoeg mee op de hoogte.

Dat door jou genoemde bagage rijtuigen staat ook in de Umbau en Reko special van Eisenbahn Kurier.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #78 Gepost op: 25 juni 2008, 22:59:23 »
Hmmm... leuk, al die info over de dosto's van de Reichsbahn!

Overigens kwam ik net een driedelige variant van de Gliederzug tegen die ik nog niet kende: zie hier (derde en vierde foto).

De bij de dosto's horende bagagewagen zie je bijvoorbeeld hier (eerste foto) of hier (derde foto van onderen, goed kijken). En zojuist zag ik een foto van een bagagewagen in minder goede staat, zesde foto op deze plek.

Ik ben ook wel heel benieuwd naar die andere versie van de Gliederzug met normale kopeinden.

Groeten,

Geoffrey
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2008, 23:02:45 door en_voyage »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #79 Gepost op: 25 juni 2008, 23:11:15 »
@ Michiel: volgens mij heb ik een plaatje van de tweede variant gevonden, zie het forum van TT-Board bij dit draadje, klein beetje neerwaarts scrollen. Hier zie ik toch echt een Gliederzug met 8 ramen boven en een bakovergang op kopeinde op normale hoogte. Voila!

Groeten,

Geoffrey

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #80 Gepost op: 25 juni 2008, 23:25:53 »
Geoffrey, ik was al druk foto's aan het opslaan van de links die je gaf, ja dat hele oude Dubbeldeks verhaal is voor mij nog een beetje vaag. Als ik ooit een boek of special over die rijtuig stammen kan kopen dan doe ik dat direct.

Zijn er nog andere links naar websites met veel foto's van die oude DR dubbeldekkers( alle types, dus 2, (3,) 4 en de 5 delige? en ook van die enkeldeks DR rijtuigenmet midden instap en vooral de stuurstandrijtuigen zoek ik nog foto's.

Ps; als dit te veel offtopic gaat zouden we misschien een topic in de grootspoor vraagbaak kunnen openen over DDR rijtuigen, is dat een idee?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Bipa
« Reactie #81 Gepost op: 26 juni 2008, 00:03:05 »
Een apart draadje voor oude DDR-dosto's is wellicht een idee.

Het dubbeldeksverhaal is ook vaag. Zo is het verhaal van de driedelige Gliederzug dat deze bakken zodanig gevoelig waren voor corrosie, dat er sets werden samengesteld uit bakken die nog wel in redelijke staat waren. Zo kon een Gliederzug dus een bak missen, of juist worden samengesteld uit het beste van een aantal sets of juist restanten.

Verder zijn de verschillen in kop bij de twee- en vierdelige oude types aanzienlijk: wel of geen stuurstand, drie ruiten (zoals de Bipa hierboven gebouwd), twee ruiten, toiletruit enzovoorts. Deze types zijn inderdaad in 1995 buiten dienst gesteld (en vandaar de referentie in Spoorwegen 1996). Ook hier was corrosie een veel voorkomend euvel.

In Duitsland zijn diverse fora waar men zich met de Dosto-familie bezig houdt, ook in model, en vormen een ware bron van informatie.

Groeten,

Geoffrey

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #82 Gepost op: 26 juni 2008, 00:08:14 »
Nou die fora heb ik nog niet gevonden. Op DSO kun je wel wat vinden door de zoekfunctie daar te gebruiken.

NB ik heb er vaak zat in gezeten in Berlijn eo

Kees-Jan

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #83 Gepost op: 26 juni 2008, 17:07:04 »
Die 2 delige DR dubbeldekkers, waren die er met en zonder stuurstand, of alleen zonder. Bijna het zelfde voor die 4 delige, klopt het dat daarvan een deel wel en een deel geen stuurstand had?

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Bipa
« Reactie #84 Gepost op: 26 juni 2008, 20:02:35 »
De 2-delige zijn oorspronkelijk zonder stuurstand gebouwd. De 4-delige die met stuurstand zijn geleverd (lang niet allemaal) hadden maar in één kopbak een stuurstand, in de andere niet. Later (vooral na de wende) zijn de 4-delige stelletjes ingekort, vandaar dat 2-delige stelletjes met stuurstand voorkwamen, maar dit is dus niet origineel.

Overigens zie je nu in Polen ook dat 4-delige stelletjes ingekort worden tot 2- en 3-delige stelletjes.

Groetjes,

Ernst-Jan

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re: Bipa
« Reactie #85 Gepost op: 26 juni 2008, 21:28:04 »
Er was een verzoek gekomen tot splitsing van deze draad, maar dat is door alle reacties erg veel werk.
Een nieuwe draad opstarten is veel makkelijker, dus dat is dan ook onze tip.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #86 Gepost op: 26 juni 2008, 21:39:07 »
Dat ga ik dan nu doen, ik zal meteen proberen of ik alle groot spoor posts die er over gaan mee kan nemen.

Groetjes Michiel

Ps; mensen kan ff duren, beetje veel werk zoals chris zegt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Bipa
« Reactie #87 Gepost op: 26 juni 2008, 22:02:28 »
Het nieuwe topic is een feit, de grootspoor discusie mag hier verder, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

ReesCees

  • Gast
Re: Bipa
« Reactie #88 Gepost op: 26 juni 2008, 23:08:37 »
Op het kleine forumpje van de OELH staat ook al een draadje..........

Kees-Jan