Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Ronald81
Vandaag om 13:49:56
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Martijnstein
Vandaag om 13:48:16
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door HugoB123
Vandaag om 13:39:19
Roco modellen op aliexpress door Luc2000
Vandaag om 13:37:04
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:31:38
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 13:24:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 13:24:27
Trix 1707 DCC resetten door Luud H
Vandaag om 13:18:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:12:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:00:47
Airtex foto behang als achtergrond door robstuart
Vandaag om 12:31:41
Van 2D afbeelding naar 3D model door Stootjuk
Vandaag om 12:24:04
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:07
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 12:10:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 11:56:16
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:52:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:35:06
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 11:28:43
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door maartenvdb
Vandaag om 11:26:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:02:17
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 10:40:43
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Pauldg
Vandaag om 10:32:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:25:51
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 09:11:22
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Jelmer
Vandaag om 08:56:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 08:14:59
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
  

Auteur Topic: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)  (gelezen 16979 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #90 Gepost op: 01 November 2025, 18:24:53 »
Ik heb voor Zeebeke spiegelend acrylaat gebruikt, daar kan je vrij eenvoudig een gat in zagen. Waar je wel over na moet denken is dat de spiegel een gelijke hoek moet hebben aan de hoek die de baan maakt ten opzichte van de voorrand. Dat is ook precies het venijn, want acrylaatglas trekt krom als je het niet vlak tegen iets aanplakt, dus dan moet je zijwand ook schuin zijn, of je moet een soort wig maken (dat heb ik gedaan.

Of beter, gewoon 90 graden aanhouden.  ;)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #91 Gepost op: 01 November 2025, 18:40:52 »
Leuke ideeën die hier worden aangedragen. Maar niet allemaal makkelijk uitvoerbaar. Bij alles houdt ik rekening met het transport.
Een van de beperkingen is dat er op de baan niets hoger mag zijn dan 10 cm. Een echt stationsgebouw valt dan al af. Ik zat meer te denken aan een eenvoudig plaatskaartenkantoortje zoals de Sextant. Of misschien helemaal geen gebouw.

Een spiegel, zeker als die schuin moet staan, wordt ook lastig bij transport. En de boel recht leggen om de spiegel onder 90 graden ter houden, dat is een gepasseerd station.

Voor de verdwijntruc van de sporen aan één kant zat ik te denken aan een viaduct over de sporen. Als ik in alles de grenzen aanhoudt moet dat passen binnen een hoogte van 10 cm. En de toegang naar het perron kan dan via een trap vanaf het viaduct. Dat is een situatie die ik in Engeland een paar keer ben tegengekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #92 Gepost op: 01 November 2025, 19:16:15 »
Hoi Klaas ,.
 
Het is maar een plotslinge gedachte als ik  jouw plannen lees.
Heb je wel eens gedacht aan een rollator  ? Dan ben je van het poten probleem af. de rollator als  transport  / draagwagen en als onderstel voor de baan  als hij in werking is..
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1579
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #93 Gepost op: 01 November 2025, 20:24:34 »
Is een    rollator    hoog genoeg om de sporen op 1,30mH te brengen?   
« Laatst bewerkt op: 01 November 2025, 20:26:39 door hervé »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8925
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #94 Gepost op: 01 November 2025, 20:29:05 »

Ha Klaas,

Om de spiegel onder een hoek te maken hoeft de bak niet onder dezelfde hoek te worden gebouwd. Aannemend dat het spoor maar een paar graden schuin op de bak ligt, geldt dat voor de spiegel evenzeer. De bak kan gewoon recht blijven. Van voor naar achter scheelt dat dan maar een paar cm die je aan de voorkant 'minder' hebt.
Wat het stationsgebouw maakt het denk ik niet zoveel uit of t een gebouw is of een bouwwerkje. Zelfs een wachtruimte kan. Als t maar de helft is van wat met het spiegelbeeld samen een heel is.  ;)
Sikko's idee van spiegelend acrylaat is wel een goeie, denk ik. Lichter en minder kwetsbaar.
Een trap vanaf een viaduct is denk ik een typisch Engelse oplossing, net als de veel voorkomende gietijzeren trapconstructies. Ik ken ze in Nederland eigenlijk niet.

Groet
Huibert

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #95 Gepost op: 01 November 2025, 21:12:28 »
Een trap vanaf een viaduct ken ik in Nederland ook niet. In België wel veel gezien maar daar is het vaak een gemengde situatie. De perrons kunnen zowel vanaf het viaduct als vanaf een gelijkvloerse weg worden bereikt. Het viaduct dient dan vaak als verbinding tussen twee perrons.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #96 Gepost op: 01 November 2025, 21:31:12 »
Is er bij de halte Delft Campus geen trap naar de perrons vanaf het viaduct?

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8925
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #97 Gepost op: 01 November 2025, 22:27:23 »
Even op maps streetview gekeken, en inderdaad.:...

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26889
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #98 Gepost op: Vandaag om 08:13:09 »
De situatie bij Delft Campus ken ik wel. Maar ook daar is er een gemengde situatie. Je kunt ook vanaf een weg onder het viaduct op het perron komen.
Maar een situatie waarbij de trap vanaf het viaduct de enige toegang is tot het perron ken ik in Nederland niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #99 Gepost op: Vandaag om 11:07:51 »
Das war einmal: sinds het Delft campus is zijn de trappen naar het viaduct niet meer.
Er is wel een tunneltje onder de sporen bijgekomen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2413
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #100 Gepost op: Vandaag om 12:02:07 »
De situatie bij Delft Campus ken ik wel. Maar ook daar is er een gemengde situatie. Je kunt ook vanaf een weg onder het viaduct op het perron komen.
Maar een situatie waarbij de trap vanaf het viaduct de enige toegang is tot het perron ken ik in Nederland niet.

Dit was nog in de tijd dat het station Delft Zuid heette volgens mij.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7786
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #101 Gepost op: Vandaag om 12:38:09 »
Een trap vanaf een viaduct ken ik in Nederland ook niet.
Het is jouw project Klaas, maar in deze zeg ik "laat je niet te sterk beperken door de werkelijkheid en laat voldoende ruimte voor fantasie".
Ik heb jouw ideeën, mogelijkheden en beperkingen doorgelezen en m.i. heeft Delft-Zuid best wel wat overeenkomsten met wat jij zou willen.
Met name de foto's uit de jaren 70 op Stationsweb bevatten volgens mijn duidelijk overeenkomsten met jou plannen en dus ook inspiratie en ideeën.
Met een Sextant krijg je een voorstadhalte uitstraling, met IJmuiden Zeeweg een landelijke -.
In het laatste geval zou je i.p.v. een viaduct ook kunnen kiezen voor een dijk, met onderdoorgang, met een knipoog naar Beugen-Laag.

Succes met de doorontwikkeling van dit interessante project  (y)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martijnstein

  • Online Online
  • Berichten: 1563
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #102 Gepost op: Vandaag om 13:48:16 »
Den Haag Centraal en Maastricht Randwyck hebben ook een trap vanaf een viaduct. Verder zijn er stations aan het begin van een insnijding zoals Overveen, Oosterbeek en Baarn waar er vlakbij het station een viaduct is.