Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
Vandaag om 22:19:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:10:29
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
Vandaag om 21:56:58
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door hervé
Vandaag om 21:56:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
Vandaag om 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
  

Auteur Topic: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)  (gelezen 16224 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #90 Gepost op: Vandaag om 18:24:53 »
Ik heb voor Zeebeke spiegelend acrylaat gebruikt, daar kan je vrij eenvoudig een gat in zagen. Waar je wel over na moet denken is dat de spiegel een gelijke hoek moet hebben aan de hoek die de baan maakt ten opzichte van de voorrand. Dat is ook precies het venijn, want acrylaatglas trekt krom als je het niet vlak tegen iets aanplakt, dus dan moet je zijwand ook schuin zijn, of je moet een soort wig maken (dat heb ik gedaan.

Of beter, gewoon 90 graden aanhouden.  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #91 Gepost op: Vandaag om 18:40:52 »
Leuke ideeën die hier worden aangedragen. Maar niet allemaal makkelijk uitvoerbaar. Bij alles houdt ik rekening met het transport.
Een van de beperkingen is dat er op de baan niets hoger mag zijn dan 10 cm. Een echt stationsgebouw valt dan al af. Ik zat meer te denken aan een eenvoudig plaatskaartenkantoortje zoals de Sextant. Of misschien helemaal geen gebouw.

Een spiegel, zeker als die schuin moet staan, wordt ook lastig bij transport. En de boel recht leggen om de spiegel onder 90 graden ter houden, dat is een gepasseerd station.

Voor de verdwijntruc van de sporen aan één kant zat ik te denken aan een viaduct over de sporen. Als ik in alles de grenzen aanhoudt moet dat passen binnen een hoogte van 10 cm. En de toegang naar het perron kan dan via een trap vanaf het viaduct. Dat is een situatie die ik in Engeland een paar keer ben tegengekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #92 Gepost op: Vandaag om 19:16:15 »
Hoi Klaas ,.
 
Het is maar een plotslinge gedachte als ik  jouw plannen lees.
Heb je wel eens gedacht aan een rollator  ? Dan ben je van het poten probleem af. de rollator als  transport  / draagwagen en als onderstel voor de baan  als hij in werking is..
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1579
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #93 Gepost op: Vandaag om 20:24:34 »
Is een    rollator    hoog genoeg om de sporen op 1,30mH te brengen?   
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:26:39 door hervé »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8925
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #94 Gepost op: Vandaag om 20:29:05 »

Ha Klaas,

Om de spiegel onder een hoek te maken hoeft de bak niet onder dezelfde hoek te worden gebouwd. Aannemend dat het spoor maar een paar graden schuin op de bak ligt, geldt dat voor de spiegel evenzeer. De bak kan gewoon recht blijven. Van voor naar achter scheelt dat dan maar een paar cm die je aan de voorkant 'minder' hebt.
Wat het stationsgebouw maakt het denk ik niet zoveel uit of t een gebouw is of een bouwwerkje. Zelfs een wachtruimte kan. Als t maar de helft is van wat met het spiegelbeeld samen een heel is.  ;)
Sikko's idee van spiegelend acrylaat is wel een goeie, denk ik. Lichter en minder kwetsbaar.
Een trap vanaf een viaduct is denk ik een typisch Engelse oplossing, net als de veel voorkomende gietijzeren trapconstructies. Ik ken ze in Nederland eigenlijk niet.

Groet
Huibert

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #95 Gepost op: Vandaag om 21:12:28 »
Een trap vanaf een viaduct ken ik in Nederland ook niet. In België wel veel gezien maar daar is het vaak een gemengde situatie. De perrons kunnen zowel vanaf het viaduct als vanaf een gelijkvloerse weg worden bereikt. Het viaduct dient dan vaak als verbinding tussen twee perrons.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #96 Gepost op: Vandaag om 21:31:12 »
Is er bij de halte Delft Campus geen trap naar de perrons vanaf het viaduct?

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8925
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
« Reactie #97 Gepost op: Vandaag om 22:27:23 »
Even op maps streetview gekeken, en inderdaad.:...