Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat was jullie allereerste loc?
door
Joz
Vandaag
om 22:22:54
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg
door
GP20
Vandaag
om 22:14:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
Vandaag
om 22:13:16
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
grove den
Vandaag
om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0
door
NS264
Vandaag
om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 20:38:42
Her-(her-)beginnen
door
meino
Vandaag
om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421
door
EN446
Vandaag
om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw.
door
klusser
Vandaag
om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:23:54
US diorama in H0
door
wob
Vandaag
om 16:57:23
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Ronaldk
Vandaag
om 16:45:57
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 16:44:29
booster vraag
door
hmmglaser
Vandaag
om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:02
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 15:06:45
The Summer of 69
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:31:50
't Boemeltje
door
Sam
Vandaag
om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
NS264
Vandaag
om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:14:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 12:42:50
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Module vliegveld Jan van Mourik (gelezen 2274 keer)
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Module vliegveld Jan van Mourik
«
Gepost op:
03 August 2025, 12:15:46 »
Eind van deze maand zijn er weer de smalspoormodelbouwdagen in het Stoomtreinmuseum te Katwijk.
En dat al voor de 24e keer. Kom kijken.
Waarom?
Ze hebben daar heel veel pech met het spoor rond het meer.
Bij opstarten van baggerwerkzaamheden begin dit jaar is een deel van de kade instabiel geworden en gaan verschuiven.
Daardoor is een groot deel van het spoor weggezakt en niet meer bruikbaar.
Het bezoekersaantal liep, mede daardoor, fors terug.
Inmiddels zijn wat reparaties gedaan en gaat er nog over een klein deel een stoomtrein rijden op die dagen.
Maar goed.
Het Topic gaat over module vliegveld.
Jan van Mourik had altijd zeer veel gevoel voor techniek en heeft daar een module voor opgezet met vliegtuigen.
Ook hij had in Hamburg het stijgen en dalen gezien en dacht dat kan ik ook.
Daarvoor had hij de techniek uitgedokterd en gemaakt.
Maar tijdens testen bleek het wel eens te haperen.
Toch heeft hij samen met Henk Wüst er verder aan gewerkt, maar zoals jullie wel weten niet afgekregen.
De aankleding was nog niet af en er was geen geluid, zoals hij graag wilde.
Twee jaar geleden is die module bij mij terecht gekomen om de techniek te verbeteren.
Daar heb ik echt veel tijd in gestoken, en ook Henk Wüst, maar op de bouwdagen vorig jaar in het museum werkte veel, maar het vliegen niet.
Vandaar dit jaar een nieuwe poging.
On traXs ging voor mij niet door, vandaar weer in het smalspoormuseum dit jaar.
De module is geheel opnieuw opgebouwd, met andere techniek.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 12:19:28 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
NS264
Offline
Berichten: 8959
Het leven op de weg.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #1 Gepost op:
03 August 2025, 13:30:21 »
Het zou me niet verbazen als je 1:1 ook een handje aan het helpen bent bij de verzakking....
Mooi werk al.
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Wim Vink
Offline
Berichten: 26063
Eens komt het goed.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #2 Gepost op:
03 August 2025, 13:34:12 »
Zoals we allemaal weten is Ronald erg handig en nooit te lui om z'n handen uit de mouwen te steken
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3286
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #3 Gepost op:
03 August 2025, 18:19:31 »
Was dat die module met stinkende rookwolken eromheen? En dan nu met geluid erbij...
ik ga een standhouder helpen maar hoop wel dat deze module niet direct naast de onze staat.
Gelogd
Groeten,
Richard
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #4 Gepost op:
03 August 2025, 18:49:54 »
Stinkende rookwolken??
Waar moeten die dan vandaan komen?
Ja, er is 1 rookunit die slechts elke 30 minuten gedurende 0,5 a 1 min zal worden gebruikt.
Ronald Visser
(edit, geluid was er trouwens vorig jaar ook al)
ik ga geen hamburgers bakken of zo...)
«
Laatst bewerkt op: 03 August 2025, 18:59:34 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Modellbahnwagen
Offline
Berichten: 3286
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #5 Gepost op:
03 August 2025, 18:56:12 »
Daar houden we je dan aan
Gelogd
Groeten,
Richard
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #6 Gepost op:
04 August 2025, 11:02:57 »
Bijgevoegd foto`s van de voorgaande opzet.
Die wordt geheel overgenomen, maar dan opnieuw geplaatst.
De sleuven waardoor het vliegtuig "aangedreven" wordt, zijn erg opzichtig (3 tot 6 mm)
De ronding van de binnen baan aan de rechterzijde heeft een straal van 6 cm.
Dat is erg krap, met uitzondering van een aandrijving van 15 mm asafstand, haalt geen enkele loc de draai.
Het smalspoor dat ervoor is aangelegd ligt onder de zichtbare zijde op de onderplaat.
Daarbij gaat dit spoor omhoog en omlaag om stijgen te simuleren.
Een mini aandrijving is te licht om het geheel te kunnen laten rijden.
Stap 1
Ik heb een reep pakpapier over de baan gelegd en met een viltstift de rijbaan ingetekend (de sleuven)
Stap 2
Ik heb van de tekening een foto gemaakt en deze opgenomen in het programma Correldraw en over getrokken.
Stap 3
Zitten denken wat ik nu verder moet doen......
Wordt vervolgd
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 04 August 2025, 11:17:34 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #7 Gepost op:
05 August 2025, 23:31:12 »
Jan had voor het bewegen van het vliegtuig een aandrijving gemaakt.
Deze reed onder de bouwplaat op een smalspoor.
Door het spoor hoger en lager te leggen zie je boven de bouwplaat het vliegtuig dan ook werkelijk zakken en stijgen.
Al snel bleek dat er een specifieke aandrijving nodig was.
1 om vooruit te rijden
2 de verbindingsstaaf met het vliegtuig gaf veel weerstand door aanraking met de wanden van de sleuf
3 de staaf zou spanning moeten aanvoeren naar de propellor
4 het vliegtuig had de verbinding bij 1 van de wielen (dus niet in evenwicht)
5 de gebruikte straal van de bochten en dan met name de zeer krappe bocht.
Het gebruikte motortje was sterk genoeg, maar had geen gewicht.
Daarom werd lood geplaatst aan beide zijden,
Echter door het niet in evenwicht zijn moesten er zijwieltjes geplaatst worden op een asje.
Dat hield weer in dat er een apart rijpad gemaakt moest worden naast het spoor.
Door toch het scheef trekken in bochten viel het contact weg en zijn er twee extra stroomafnemers opgenomen.
1 voor en 1 achter.
Al met al had dit zoveel denkwerk en knutselarij met zich mee gebracht dat er niet veel tijd meer was voor de aankleding.
Toen ik de module overgedagen kreeg, werd mij gevraagd te kijken naar de techniek.
Ik kreeg in meer dan 6 maanden de techniek niet voor elkaar.
De stroomafnemers deden hun werk niet goed en het ook evenwicht bleef een boosdoener.
Toch mocht meegedaan worden met de Bouwdagen in Katwijk als eerbetoon aan Jan en aan Henk Wüst.
Henk heeft nog veel aan de scenery gedaan.
Na de beurs ben ik aan het denken gegaan om de zaak toch voor elkaar te krijgen.
De conclusie was opnieuw beginnen, maar dan wel volgens Jan zijn idee.
Ik heb de magneet ingebracht.
In plaats van extragewicht heb ik een dubbelle spoorbaan aangelegd.
Onder en boven een uit mdf 2 mm gelaserde baan.
De genoemde tekening is gebruikt om in 1 mm dik mdf de sleuf te laseren van 2 mm breedte.
De baan met de rails erop is daarop gebaseerd, 5 cm breed die het patroon volgt van de sleuf.
Spoor in het midden en de verbindingsstaaf volgt dan de sleuf.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
Aandrijving Jan, echter na meermalen aanpassen mijnerzijds. Hetgeen dus niet lukte.
«
Laatst bewerkt op: 05 August 2025, 23:47:43 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
MaraNCS
niks gebouwd, niet geleefd
Offline
Berichten: 715
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #8 Gepost op:
06 August 2025, 14:27:39 »
Hoi Ronald, succes met alles.
Alles uitdenken en dan zo inbouwen dat het ook nog naar behoren werkt...tsjonge je haalt je nogal wat op je nek.
Ongeveer 30 jaar geleden deed een beroemd brits echtpaar ook zoiets in de lucht met vogels...aan superdunne draadjes.
Dat werkte super, hele baan volgens mij aangestuurd met een enorme hoeveelheid relais bestuurd door een ronddraaiende trommel???
Gelogd
Station Baarn HIJSM
Wim Vink
Offline
Berichten: 26063
Eens komt het goed.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #9 Gepost op:
06 August 2025, 14:34:05 »
Al met al best een mega project!
Ben erg benieuwd hoe het eruit ziet als alles klaar is.
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #10 Gepost op:
06 August 2025, 22:34:06 »
Het is vorig jaar vanaf de beurs tot zeker januari, experimenteren geweest met met verschillende soorten aandrijvingen.
Allen zodanig dat er voldaan kon worden aan het voorkomen of juist inbrengen van de vorige genoemde aspecten.
In eerste instantie bedenken wat en hoe, dan het ontwerpen ervan, inclusief het corrigeren van onvolkomenheden in het denkproces.
Dan het printen ervan en het testen.
Printen werd altijd in tweevoud of drievoud gedaan.
Ook het testen met ander hars werd gedaan.
De krappe bocht was, en is nog steeds wel een boosdoener, en tevens het omkukelen van de aandrijving door de middelpunt vliedende kracht in de bochten.
In feite zou een breder spoor (dus H0 ) beter zijn dan het smalspoor zoals gebruikt.
Maar goed het blijft een smalspoor module, en daar ben ik dan ook mee voortgegaan.
Tomytec aandrijving is ervoor aangeschaft evenals micromotoren met verschillende vertragingen.
Hierna 2 foto`s die voorbeelden laten zien.
Een beperkte selectie. Er is nog veel meer uitgeprobeerd.
Weet dat na het printen en een eerste test er aanpassingen aan de onderdelen gedaan kunnen zijn door iets weg te slijpen of juist aan te vullen.
Of er brak gewoon iets af door een verkeerde beslissing.
Gelukkig was er dan een vervangend exemplaar.
Wordt vervolgd.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Wim Vink
Offline
Berichten: 26063
Eens komt het goed.
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #11 Gepost op:
06 August 2025, 22:36:12 »
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7129
Re: Module vliegveld Jan van Mourik
«
Reactie #12 Gepost op:
Vandaag
om 17:23:54 »
Waarom valt de toren van Pisa niet om:
Dat komt omdat de kracht (hier het gezamenlijke gewicht) aangrijpende vanuit het zwaarte punt, gericht is op een gebied binnen de voetafdruk.
Zou dit niet zo zijn dan valt de toren (of welk object dan ook) gewoon om.
Voor de aandrijving geldt hetzelfde.
Tijdens het bewegen/rijden mag de richting van de kracht nooit buiten de voetafdruk komen.
Het zwaartepunt kan naar beneden verplaatst worden door gewicht toe te voegen aan de onderzijde.
Daarmee verklein je de kans op omvallen.
Bij Pisa kan dit binnen in het gebouw. Maar daarmee vergroot je de kans op wegzakken vanwege de ondergrond.
Dit kan daar dus niet.
Bij de aandrijving kan dit wel.
Het spoor kan het extra gewicht best hebben.
Echter het zal buiten de aandrijving moeten aan beide zijkanten.
Door het smalle spoor (tijdens wiebelen) richt de kracht zich al snel buiten de voetafdruk
en door het gewicht zal dan sneller omvallen plaatsvinden.
Vandaar de inbreng van magnetisme en een tweede spoor aan de onderzijde.
De aandrijving wordt door de geplaatste magneet naar beneden getrokken zonder dat er echt gewicht toegevoegd moet worden.
Dit kan alleen door aan de onderzijde ook een magneet op te nemen die de bovenste magneet aantrekt.
Een stilstaande aandrijving vergt geen verdere voorziening aan de onderzijde.
Gewoon de magneet plaatsen/lijmen en klaar.
Maar een rijdende aandrijving zal steeds de magneet aan de onderzijde moeten hebben.
Deze magneet moet meebewegen met de aandrijving.
Vandaar een extra spoor/ karretje met de magneet.
Door de beide sporen en het elkaar aantrekken van de magneten bereik je ook een veel minder wiebelige aandrijving.
In het geval van de module zitten er twee wissels in het spoor, die dus ook aan de onderzijde zijn aangebracht.
Deze moeten gelijktijdig worden omgezet.
Anders kunnen de aandrijving en het karretjes elkaar niet volgen.
Net als de aandrijving is het karretje voorzien van assen en wielen aan beide zijden met in het midden de magneet.
Weet dat er ook andere manieren van aandrijving/gewicht/voorkomen van wiebelen zijn bekeken, maar dat de magneet constructie het meest effectieve lijkt.
Dit in relatie uiteraard met het smalspoor.
LGB spoor bv zou zeker helpen, maar is door de straal van 6 cm niet realistisch bedacht.
Wordt vervolgd
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op:
Vandaag
om 17:44:39 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Module vliegveld Jan van Mourik