Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23

Auteur Topic: Trein stopt niet  (gelezen 2794 keer)

Treinfreak

• Offline Offline
Trein stopt niet
« Gepost op: 19 May 2025, 16:41:54 »
Deel baan aangelegd met bezetmelders en Intellibox IR.
Trein laten rijden, maar stopt pas na 5 rondjes als regelaar al 5 rondjes op nul staat.
Soms is de Loc ook niet regelbaar. Af en toe begint hij pas na 3 minuten te rijden.
Kortom Locs doen maar net waar ze zin in hebben. IB en decoders al gereset, maar mocht niet baten.
Wie kan mij helpen ?

Groet Izak

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Trein stopt niet
« Reactie #1 Gepost op: 19 May 2025, 16:58:14 »
Voor alleen rijden via de IB heb je toch geen bezetmelders nodig? Of rij je via een pc? Dan even vermelden welk programma.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2025, 19:00:34 door Ronald Halma. Reden: spelfautje »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Treinfreak

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 May 2025, 17:27:13 »
Bezetmelders zijn aangesloten. het programma is iTrain.
maar de Locs moeten toch ook reageren zonder Pc op de IB ?

rjr

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 May 2025, 18:10:43 »
Ja, als de bezetmelders goed aangesloten zijn dan moet de IB de commando's gewoon op de rails zetten, ook in de secties met bezetmelders.
En daar zou de trein ook gewoon op moeten reageren.

Heb je de ervaring dat hij op bepaalde punten op de baan wel reageert, en op andere punten niet? Of maakt dat helemaal niets uit?

Een centrale zal commando's blijven herhalen, dus misschien dat als hij dat doet op moment dat de trein in een bepaalde sectie komt, dat de trein dan pas daarop reageert.
Maar dat kun je testen door b.v continue de snelheid te wisselen en kijken waar hij wel reageert en waar niet.

Zie je hetzelfde ook terug voor functies aansturen, b.v. licht aan/uit, of andere beschikbare functies?

Welke bezetmelders zitten er tussen?

Groet,
Roelco

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2025, 18:30:32 »
Ik ken Itrain niet,maar zal als koploper moeten functioneren
Staan de instellingen als stoppen op melder
optrekken /afremmen
heeft de loc een route
Staan de bezetmelders aangegeven in de baanstukken
Kan de trein van blok naar blok rijden (staat de route van melder naar volgende melder)goed ingesteld

Treinfreak

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2025, 18:57:21 »
@ Roelco, functies werken allemaal wel. maar de Locs reageren niet op de regelaar. Hij doet dit dus op de gehele baan, ondanks dat er ook nog boosterscheidingen inzitten.
Ik denk dat het met de centrale van doen heeft, of de stringen met melders.
De gebruikte melders zijn 2 stringen met de YD6016LN-CS en daarachter hangen  een viertal s88SD16-n van Rosoft.

@ jerrietrein, dit alles gebeurd zonder, maar ook met iTrain, dus iTrain is in iig niet de verstoorder.
« Laatst bewerkt op: 19 May 2025, 19:22:59 door Treinfreak »

Lars Smelter

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2025, 21:23:25 »
Ik vermoed dat het in de Intellibox zit. Na verloop van tijd reageren de knoppen niet meer goed. Dit heeft mijn vader ook gehad. Reparatie kost € 100,-, dacht ik. Zelf heb ik via het forum een over kunnen nemen, die nauwelijks gebruikt was.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 May 2025, 08:48:25 »
Als je alleen rijdt via de knoppen van de IB en de treinen reageren niet dan kan het niet in de bezetmelders zitten.
Als de bezetmelder namelijk niet goed zou zijn dan heb je geen stroom op de rails staan en rijdt er helemaal niets.

Rij je via een computerprogramma en reageren de bezetmelders niet dan zijn je bezetmelders stuk, ze zetten wel stroom op de rails maar het bezetsignaal komt niet door. Het kan dan ook zijn dat de terugmeldkabel geen goed contact maakt.

Als een trein er heel lang overdoet om te gaan stoppen kan de afremvertraging in de decoder heel hoog staan maar dat zal nooit zolang duren als jij schrijft.

Overigens kan je op de IB zien of de knoppen het goed doen, dan zie je de snelheidsstreepjes verminderen tot 0 en dan moet de trein stoppen.
Je kan eens proberen om op volle snelheid op de knop van de IB te drukken om de rijrichting te veranderen dan mindert de trein tot snelheid 0 en dan pas keert hij. Hoe lang duurt het dan tot hij stilstaat.
« Laatst bewerkt op: 20 May 2025, 08:53:15 door Wim Romijn »

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 May 2025, 10:09:06 »
Trein laten rijden, maar stopt pas na 5 rondjes als regelaar al 5 rondjes op nul staat.
Dit betekend dus dat je de regelaar op 0 zet, die geeft dan ook aan 0, je zit er verder niet aan, en 5 rondjes later reageert de lok en gaat die stil staan?
(of zit je er tussen door wel aan en zet je hem op nieuw op 0, en reageert de lok dan pas op die laatste actie)

Soms is de Loc ook niet regelbaar. Af en toe begint hij pas na 3 minuten te rijden.
Zelfde vraag hier eigenlijk, reageert de lok echt pas 3 minuten nadat je zelf de regelaar al los hebt gelaten? Of blijf je aan de knop draaien en komt er dan veel later pas echt beweging in, maar nog altijd wel direct nadat je zelf ook aan de knop draait? (terwijl al je eerder acties geen gevolgen heeft )

Je geeft aan dat functies wel gelijk reactie geven. Dus die commando's worden direct op de baan gezet, en ook direct opgepikt door de lok. De verbinding tussen centrale en lok is dus goed. Ook via de bezetmelders.
Dan is de vraag, waarom worden de commando's van de snelheid pas laat doorgegeven? of zit er inderdaad een probleem in de knoppen van de centrale en ziet de centrale je acties niet eens.

Dus afhankelijk van bovenstaande vragen:
Als het inderdaad zo is dat je een snelheid in stelt, daarna niets met de knoppen doet en pas na enkele minuten begint de trein te reageren, test dan het volgende:
stel andere snelheid in, laat de knop met rust (trein reageert niet ) schakel een functie om. De centrale zou dan ook de nieuwe snelheid direct mee moeten sturen.
In dit geval heb je een rare situatie waarbij de centrale wel een nieuwe snelheid van de regelaar ziet, maar die om een wazige reden niet de baan op stuurt.

Meer logisch zou echter zijn dat inderdaad de draaiknoppen niet goed meer zijn, en je acties door de centrale niet eens gezien worden. Maar dan zou voor bovenstaande vragen het dus zo zijn dat de trein uiteindelijk wel direct reageert als je aan de knoppen zit, maar niet elke keer dat je aan de knoppen zit.

Roelco

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 May 2025, 10:30:09 »
Citaat uit de Encyclopedie:
De Intellibox kan problemen geven als deze via de seriële aansluiting (de RS232C-aansluiting) is aangesloten op de computer. De problemen uiten zich als spontane resets. De resets ontstaan wanneer er teveel data over de seriële aansluiting verstuurd wordt. Deze resets zijn voor een groot deel te voorkomen door de Intellibox niet via de seriële aansluiting op de computer aan te sluiten. De Intellibox via Loconet op de computer aansluiten is een aan te bevelen oplossing.

Misschien zou het hier mee te maken kunnen hebben ?

Ikzelf denk eerder ook aan iets met de knoppen. Vervuild, te lang niet gebruikt  ?  Ik meen daar vaker over gelezen te hebben bij Uhlenbrock.  Net als bij de Lenz LH100, maar daar gaat over het interne "matje" met contacten. (rara hoe weet ik dat  ;D)

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #10 Gepost op: 20 May 2025, 18:12:44 »
Denk niet dat dat de oorzaak zal zijn want er reset niets. Commando's worden, zo te zien, niet doorgegeven.
Even stap voor stap checken. Een lok verandert niet van snelheid (of gaat niet rijden) nadat je de draaiknop hebt versteld. Zonder weer aan de draaiknop te zitten druk je nu op F0 of een andere functieknop. Verandert die functie dan wel aan de lok? Bijvoorbeeld licht an of uit? En verandert de snelheid dan nog steeds niet? Dan kun je er zeker van zijn dat de centrale de actie aan de draaiknop niet ziet.
Ander testje. Ik ken iTrain niet zo goed dus even een vraag voor. Kun je in iTrain een lok handmatig besturen zoals in koploper?  Wanneer je de lok handmatig bestuurt vanuit iTrain (indien mogelijk) reageert de lok dan wel direct op alle commandor's? Want dat gaat geheel buiten de knoppen en toetsen van de IB om.
Treden deze problemen op bij alle loks of alleen enkele bepaalde loks?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Ben

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 May 2025, 18:22:30 »
Ik zou een los stukje spoor met daarop één lok aan de IB hangen en kijken wattie doet. Dan weet je of het een "IB" probleem is of een "baan" probleem. Ik denk het laatste overigens, het signaal wordt ergens danig verstoord waardoor een decoder niet meer het signaal herkent.

Met iTrain of bezetmelders heeft het allemaal niets van doen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2025, 20:20:24 »
...Ik denk het laatste overigens, het signaal wordt ergens danig verstoord waardoor een decoder niet meer het signaal herkent....

Idem ik tip op slecht rail-loc contact.

Grtzz,
Karst

spock

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2025, 20:28:17 »
Doet me denken aan een hele oude koe uit de sloot.

Een LokSound4 met de ontbrekende ontstoorcondensator.

mvg spock

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2025, 20:53:01 »
Hi All,

De functionaliteit van de knoppen van de IB is overigens makkelijk te controleren door de IB in de testmodus te zetten. Dat doe je door op de mode-knop te drukken als je de spanning erop zet. Dan kan het goed werken van elke knop (ook de snelheidheidsknoppen) getest worden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer