Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 21:34:33
Laadstation noodsluitseinlantaarn
door
Thom
Vandaag
om 21:33:46
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 21:24:40
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 21:01:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
Vandaag
om 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Paulus
Vandaag
om 20:51:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 20:40:54
Roco Plan T
door
henk
Vandaag
om 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
Robvl
Vandaag
om 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Rody v. G.
Vandaag
om 19:18:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 19:15:10
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel.....
door
Josephes
Vandaag
om 19:05:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:01:56
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Rody v. G.
Vandaag
om 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:32:08
wisselaandrijving MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:24:02
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:37
Sfeer op je modelbaan
door
Prutsert
Vandaag
om 18:05:06
Fleischmania Nostalgia
door
Besselspoor
Vandaag
om 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
VictorPM
Vandaag
om 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa
door
ns.1200
Vandaag
om 15:05:42
20 jaar BNLS
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:04:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:50:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:42:02
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:41:21
Lima IRM pimpen
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 14:34:31
US diorama in H0
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:04:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Het stationsplein
|
Help!!! Een grote collectie geërfd
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Help!!! Een grote collectie geërfd (gelezen 1538 keer)
Tamara1986
Nieuwe gebruiker
Help!!! Een grote collectie geërfd
«
Gepost op:
08 April 2025, 19:50:14 »
Hallo allemaal, ik realiseer me dat ik in de offtopic sectie aan het posten ben, dus laat ik me even voorstellen ik ben Tamara.
Recentelijk is een familie lid van mij overleden (die overigens niet in Den Haag heeft gewoond). Hij had een enorme collectie aan modeltreinen, een hobby waar ik eigenlijk niks van af weet.
Momenteel ben ik bezig wat hij had (en ik heb naar schatting nog zon 200 voorwerpen in doos zitten) aan het catalogiseren, ik heb er inmiddels al 134 netjes in een excel sheet staan
.
Ik hoop dat ik de collectie een mooie plek kan geven en dat het niet verloren gaat of dat er een hoop geld naar een opkoper gaat die enkel op winst uit is. Hij heeft bijna 60 jaar lang verzameld en ik zou het fijn vinden als "echte" enthousiaste verzamelaars een deel van/de collectie een thuis kunnen geven. Ik schat dat zo'n 80% allemaal van Märklin is, het grootste gedeelte is allemaal h0 schaal al heb ik ook hier en daar wat minitrix gevonden.
Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die hem gekend hebben, na zijn overlijden heb ik een hoop vragen erbij gekregen. Ik weet niet of de wereld van modeltreinen zo klein is als dat ik soms voor het gemak aanneem.
Omwille van mijn eigen privacy deel ik verder geen gegevens in deze post, ik ben wel benieuwd of jullie tips hebben voor mij als iemand die volledig buiten de hobby staat.
Een bericht sturen staat vrij, of als je dat prettiger vind hier in het draadje.
ALs ik helemaal verkeerd aan het posten ben, of dit soort berichten niet gewenst zijn hoor ik dat natuurlijk ook gewoon graag.
Voor nu een goede dinsdag avond,
Tamara
ruudns
Re: Help!!! Een grote collectie geërfd
«
Reactie #1 Gepost op:
08 April 2025, 20:22:13 »
Gecondoleerd.
Moeilijk om hem te kennen zonder zijn naam of nickname op deze site.
Post de lijst eens, zou ik denken.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #2 Gepost op:
08 April 2025, 23:23:34 »
Nou nee, dat mag dus niet.... dat zal echt in de verkoophoek moeten, zo zijn nou eenmaal de regels hier.
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Eric B
NS tijdperk II(c)/III
«
Reactie #3 Gepost op:
09 April 2025, 07:33:36 »
Dit lijkt me een voor het forum bijzondere situatie, die wellicht wat extra aandacht van moderatie/bestuur kan gebruiken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Martijn193
Bestuur
«
Reactie #4 Gepost op:
09 April 2025, 08:56:11 »
Hi
Als eerste gecondoleerd
Vooralsnog heeft Tamara nog niks aangeboden en zegt ze alleen waar ze mee bezig is en vraagt ze tips. Maar als ze op dat punt komt mag ze me een bericht sturen en dan zal ik haar helpen (en ja, dat gaat dan via Vraag en Aanbod).
Dus Tamara, hou dit draadje even voor eventuele tips en als je via dit forum iets zou willen verkopen, doe dan even een bericht aan mij dan kunnen we kijken hoe we eea kunnen aanvliegen.
Tips (die je deels zelf al hebt gevonden)
- Per item verkopen is handiger als je een leuke prijs ervoor wilt hebben, opkopers zitten idd vaak onder de helft van de waarde die je van particulier kan krijgen. Dat is niet raar, zij maken kosten en willen er nog wat aan verdienen.
- Marktplaats is een goede, wil je geen mensen aan de deur kan je altijd alleen verzenden aanbieden (wel goed verpakken)
- Maak goede foto's, dat maakt dat mensen sneller weten wat ze kopen
- Als je kan zeggen dat het technisch ok is helpt dat mee. Iets verkopen waarvan je niet weet of het werkt zal altijd minder opbrengen
- Als je er 'snel' van af wilt, houd daar dan rekening mee in je prijsstelling en wees bereid te onderhandelen. We zien nogal eens wat mensen die denken dat ze goud in handen hebben terwijl de hobbyisten denken 'Mwah'. Dat goud gaat dan weer over naar de volgende generatie
- Bedenk dat, uitzonderingen daargelaten, dit een markt van vraag en aanbod is. Dat jouw familielid iets een bepaalde waarde toekent wil niet zeggen dat een ander dat doet.
Martijn
(Voorzitter)
PS Als je wilt weten of jouw familielid hier actief was, stuur dan even een PB, dan kunnen we even kijken wat we kunnen vinden.
«
Laatst bewerkt op: 09 April 2025, 08:58:21 door Martijn193
»
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
spoorijzer
«
Reactie #5 Gepost op:
09 April 2025, 09:12:44 »
Hoi Tamara,
Allereerst natuurlijk gecondoleerd. Ten tweede lijkt het mij lastig dat je een collectie hebt gekregen, waar je zelf weinig kennis van hebt.
Om even met je mee te denken mijn eerste gedachten. Uiteraard is dit mijn persoonlijke noot, dus iemand anders kan er anders in staan en iets anders adviseren.
Het voordeel van Marklin is dat het waardevaster is dan sommige andere merken. Er bestaat een catalogus met de waarde van een bepaalde modellen. Omdat je de doosjes hebt, zou je dus kunnen zoeken op de artikelnummers.
Dit betekend echter niet dat de collectie per definitie heel veel geld waard is. Vaak is de opbrengst wel (veel) lager dan de investering.
De waarde en verzamelbaarheid is ook zeker afhankelijk van de staat. Werkt het? Is het compleet? Onbeschadigd? Originele doosje? Dat verhoogt (of het ontbreken ervan verlaagt) juist de prijs.
Hetzelfde geldt voor goede beschrijvingen en goede foto's. Vooral goede foto's (van alle zijdes, incl onderzijde) geven een koper een goed beeld
Per stuk verkopen is meer werk, maar verkoopt wel makkelijker.
Bij verzenden is goed verpakken zeker een must.
Probeer inderdaad een Excellijst te maken, met prijs, omschrijving, maar ook staat en wel/niet OVP (originele Verpakking). En via Ebay/marktplaats etc kan je zoeken naar richtprijzen voor soortgelijke stukken. Dan heb je een bandbreedte waarin je kan "onderhandelen".
Mijn ervaring is dat marktplaats prima werkt. Daar zijn veel mensen die uit nostalgie modeltreinen zoeken, ik denk eerlijk gezegd dat het publiek op dit forum naar meer modellen van nu zoekt (iets kritischer qua detaillering etc). Ik heb wat oudere modellen prima via marktplaats verkocht, maar zelden/niet via dit forum. Hier zitten te veel kenners?
Veel succes! Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Tamara1986
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #6 Gepost op:
09 April 2025, 21:26:18 »
Hallo allemaal,
bedankt voor de vele reacties, wat een warme gemeenschap hebben jullie hier opgebouwd!
Ik reageer niet altijd even vlug (er komt immers best veel op me af momenteel) maar wil zeker laten weten dat ik de reacties enorm waardeer!
De collectie die ik wil verkopen heb ik voor zover ik dat kan gecontroleerd op beschadigingen. Helemaal zeker weten of ze nog functioneren weet ik niet.
Het aantal controlepanelen en hoe ingewikkeld het eruit zag schrikte mij een beetje af om er aan te rommelen
.
Voor nu alvast heel veel dank voor alle inzichten.
spoorijzer
«
Reactie #7 Gepost op:
10 April 2025, 08:04:40 »
Er zijn hier op het forum misschien wel mensen die mee kunnen kijken hoe één en ander werkt. Je geeft controlepanelen aan, zijn die zelf gemaakt of echt Marklin apparatuur? In het laatste geval is het mogelijk digitaal. In het eerste geval (analoog) is het een idee om een simpel rondje of stukje spoor te maken met een losse transformator om te testen of e.e.a. rijdt.
Groeten,
Rogier
www.spoorijzer.nl
Tamara1986
Nieuwe gebruiker
«
Reactie #8 Gepost op:
10 April 2025, 18:45:43 »
Ik heb sterk het idee dat het beide aanwezig is, er is zeker ook zelf bouw aanwezig maar ook meer moderne Märklin apparatuur qua controle panelen. Ik ben er 100% zeker van dat er moderne digtale treinen zijn, tegelijkertijd maar ook spul dat minstens zestig jaar oud is.
Er ligt zeker te weten voldoende materiaal en transformators om een test ronde te maken echter is dat niet mijn forte. Van het weekend zal ik onderzoeken hoe ver ik daar mee kom. Wel had hij stapels aan 9 volt batterijen liggen (ik had gelezen dat je daar ook mee kan testen).
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Modelrailroading is fun!
«
Reactie #9 Gepost op:
10 April 2025, 19:10:53 »
Haal er een kenner bij... dat is de enige manier om te bepalen wat je in huis hebt en wat ongeveer de verkoopwaarde is. Of beter; laat die kenner het voor je verkopen voor een commissie van een bepaald percentage. Dat scheelt jou erg veel werk en hij of zij doet dan het werk voor je en gaat evt de beurzen af (wat ook kosten meebrengt voor hem of haar). Ja, kost je misschien een 20 tot 30% van de waarde maar daarvoor heb je dan ook een klap minder werk.
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
Ben
«
Reactie #10 Gepost op:
10 April 2025, 20:19:48 »
Ik zou zeggen verkoop het als geheel want als je het op fora per stuk aanbiedt worden de krenten uit de pap gevist en blijf je met de 60 jaar oude analoge Marklin meuk zitten.
Frits C
FCS Topeka
«
Reactie #11 Gepost op:
11 April 2025, 06:54:59 »
Citaat van: Tamara1986 op 10 April 2025, 18:45:43
Wel had hij stapels aan 9 volt batterijen liggen (ik had gelezen dat je daar ook mee kan testen).
Zet dan de locomotief op een stuk rails en sluit daar die batterij op aan.
Sommige locomotieven halen de ene spanning van het voorste draaistel en en de andere van het achterste draaistel. Dus als je daar de batterij tegen de wielen houdt gebeurt er niets en lijkt de locomotief defect. Op een stukje rails rijdt hij echter wel.
eigen ervaring
m.v.g. Frits
USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical
Martijn193
Bestuur
«
Reactie #12 Gepost op:
11 April 2025, 09:17:39 »
Helaas,
Ze heeft het over Marklin. Dan gaat het batterij truukje niet helpen
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor
Blausee-Mitholz
«
Reactie #13 Gepost op:
11 April 2025, 10:59:32 »
Marklin analoog alstrom motor draait ook op gelijkstroom.
Mvg Johan
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|