Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:22:36
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 20:22:06
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22

Auteur Topic: Micro baanplan Houdijk NL H0 tp IV  (gelezen 2688 keer)

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
    • https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102521.0
Micro baanplan Houdijk NL H0 tp IV
« Gepost op: 26 March 2025, 19:50:23 »
Hallo allemaal,

Al langere tijd loop ik met het idee rond voor een nieuw mini baantje. Nu ik een digitale hippel heb (de versie met schrikstrepen) wordt het tijd om hem eens aan het werk te zetten. Zware klussen zal hij niet krijgen, want de kans is groot dat er maar 1 wagen achter komt, dan hoeven er ook niet van die grote schaduwstations aan het baantje geknoopt te worden.

Het thema is een arbeiderswijkje aan een dijk met aan de overkant van de dijk een fabriek. Buiten dat ik dijkhuisjes met allerlei aangebouwde hokken erg leuk vind, geeft het hoogteverschil ook net wat meer diepte.
Omdat de huizen en de fabriek er eerder waren dan de stamlijn is er op deze locatie gekozen om straatspoor aan te leggen. Zo kon de haven (buiten beeld) toch bereikt worden. De huisjes grenzen met de tuin aan de kade. Hier was zo goed als geen ruimte voor, maar ik wilde dit toch om het idee compleet te maken. Naast de hippel die (tussen de huisjes door) af en toe op kruipsnelheid over de dijk rijdt, zit ik er aan te denken om misschien ook magnorail te gebruiken voor wat fietsertjes. Dan is er wat meer beweging in het redelijk statische geheel. Verder zou ik misschien wat meeuwen aan een soort boxmobiel met vertragingsmotor hun rondjes boven de dijk laten vliegen en een geluidsmodule inbouwen.

Het geheel is aardig krap, maar naar mijn idee niet té onrealistisch. Wel twijfel ik nog aan het fabrieksgebouw. Eventueel kan ik deze nog iets naar achteren verplaatsen en er een Heras hekwerk tussen zetten. Het moet in ieder geval een typisch Nederlandse uitstraling krijgen. Verder zal het tijdperk late jaren ‘60 / begin ‘70 zijn.

Alle tips en ideeën zijn uiteraard welkom!

Dan nu wat 3D plaatjes voor de beeldvorming. De huizen aan de linkerkant zijn nog niet af, maar de bedoeling is zo ongeveer wel duidelijk:

De huizen zijn tegelijk ook de verdwijnpunten voor het verkeer op de dijk:

Nog een plaatje mét kleur voor de fijnproevers:

Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Micro baanplan Houdijk NL H0 tp IV
« Reactie #1 Gepost op: 26 March 2025, 20:22:38 »
NL, H0 en in tp IIIc/IVa altijd leuk/interessant  ;D
Volgen staat bij deze aan.

Puur alleen korte goederentreinen en je verder lekker uitleven in zeer gedetailleerde en bewegende scenery kan zeker leuk zijn.

Aan de andere kant beperkt (uurdienst) reizigersverkeer met bij voorbeeld een DE-1 (met logo's en reclamebanen) zou ook nog een mogelijkheid zijn, die niet veel ruimte op een fiddle yard, of schaduwstation vraagt.

Succes!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #2 Gepost op: 26 March 2025, 21:45:34 »
Hoi,

Leuk plan!

Hoe micro is micro, aangezien er een micro-afdeling is hier. :D

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2025, 19:20:02 »
@ Eric: Leuk om te horen dat er interesse is!  (y)
Het is zeker de bedoeling om het geheel mooi en gedetailleerd te krijgen.
Ik zit er aan te denken om de magnorail aan beide kanten gedeeltelijk in de huisjes te laten keren. Door binnenmuren en/of gordijnen te gebruiken is dit niet zichtbaar vanaf de voorzijde.
Hierdoor heb ik alleen kleine schaduwstations nodig voor het korte treintje. Scheelt weer ruimte!

Of een DE1 ook op een stamlijn reed vraag ik me af, maar als het past kan ik het proberen.  ;D

@ Koen: Bedankt!  (y)
De afmetingen van het huidige plan zijn 50cm breed en 27cm diep, maar ik twijfel nog of ik de fabriek iets naar achteren ga verplaatsen. Ik zou dan op de huidige plek een heras hekwerk kunnen plaatsen en de dijk aan die kant 1,5cm kunnen laten aflopen. De fabriek komt dan iets lager te liggen wat extra diepte geeft en het beeld van de dijk compleet maakt. Het geheel zal dan zo’n 30cm diep worden. De afmetingen van de schaduwstations weet ik nog niet, maar groot zullen ze niet worden. :angel:

Binnenkort nog even verder tekenen en rekenen! ;)
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Frits C

• FCS Topeka
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2025, 19:39:19 »
Ook van een klein spoorbaantje kun je veel plezier beleven. Maak er wat moois van Ruben. The sky is the limit.
m.v.g.  Frits

USA trains minded.
Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2025, 20:01:54 »
Citaat
Of een DE1 ook op een stamlijn reed vraag ik me af, maar als het past kan ik het proberen.

Soms moet/mag je je fantasie wel een beetje laten gaan Ruben  :)

Er is zelfs een DE2 in Noord-Scharwoude Dorp en Warmenhuizen geweest, maar dat was tijdens een NVBS dieselrondrit.
Reizigerstreinen zijn inderdaad niet gebruikelijk op stamlijnen, of het moeten werkliedentreinen zijn, maar dat tijdperk was eind jaren 60 al ten einde zover ik weet.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2025, 18:08:18 »
Daar zit wel een kern van waarheid in, want een van mijn valkuilen is dat ik soms te veel met realisme bezig ben. In dit geval zal de sfeer vooral belangrijk zijn.

De fabriekshal met sheddaken vond ik eigenlijk te saai en een té eentonig beeld geven. Ineens herinnerde ik mij dat ik eerder eens was begonnen met het tekenen van de Andrelonfabriek in Bodegraven. Dit heb ik omgezet naar een 3D gevel en aan beide kanten voorzien van vleugels in dezelfde bouwstijl. Zo heb ik over bijna de hele breedte een fabriek zonder een grote strook lucht er boven. Ook vind ik de bouwstijl van deze fabriek veel sierlijker en meer passen in een Nederlands landschap. Ondanks dat het fantasie is, zou het zo in de omgeving van Wormerveer kunnen passen.

Verder heb ik de fabriek iets verder naar achteren geplaatst en staat deze lager dan de weg. Net achter de dijk dus. Ook staat er een heras hekwerk voor, zodat je de fabriek er nog wel doorheen kunt zien, maar ook wat meer dieptewerking krijgt.

Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn!

Het aangepaste ontwerp:

Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 30 March 2025, 18:59:23 »
Gaaf!

Leuk project, mooi ontwerp met die fabriek.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

AB 7216

• Online Online
    • Dwangrail.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30 March 2025, 19:08:40 »
Is het een idee om de fabriek aan laadperron te geven, kun je meteen wat bier overslaan van de Phoenix brouwerij..

https://indebuurt.nl/amersfoort/toen-in/toen-amersfoort-voormalige-bierbrouwerijen~4655/

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #9 Gepost op: 30 March 2025, 23:09:59 »
@ Tjalling: Bedankt, leuk om te horen dat dit ontwerp bevalt. (y)

@ Arjen: Dat is wel een heel leuk idee, maar qua ruimte en hoogteverschil is dit helaas niet mogelijk. Achter het hek loopt de grond een klein stukje af en de fabriek staat daar gelijk tegen de voet van de dijk. Het hek zorgt er voor dat dit wat minder opvalt.
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

Ruben90

• Offline Offline
  • NS tp V / VI
« Reactie #10 Gepost op: 01 April 2025, 21:34:06 »
Inmiddels weer wat tekenwerk kunnen doen.
De huizen aan de linkerkant hebben ook hun deuren en kozijnen gekregen.
Verder heb ik nog schoorstenen en dakkapellen kunnen tekenen om een wat completer beeld te krijgen van de bebouwing:

Ook heb ik gekeken of Magnorail met fietsertjes op de dijk mogelijk is.
Qua minimale ruimte op de weg past het net en het keren gaat prima in de dijkwoningen.
Maar waarom keren in de dijkwoningen? Omdat ik de schaduwstations afneembaar en zo klein mogelijk wil houden. Daarbij is het systeem met een ketting niet zo makkelijk af te koppelen, dus moest het wat mij betreft “binnen het theater” blijven. De schaduwstations wil ik zo ontwerpen dat ze bovenop het baantje passen voor transport. Dan is het geheel makkelijk mee te nemen.

De keerlus in de dijkwoning aan de rechterkant:

Het hele tracé van bovenaf gezien:

Nu wil ik voorkomen dat als je schuin voor het baantje staat, je de fietsertjes de huizen in ziet rijden. Al is dit denk ik wel op te lossen met wat hoger struikgewas en misschien een poortdeurtje bij het rechter dijkhuisje.

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen en of er goede ervaringen zijn met Magnorail.

Binnenkort meer!
Met vriendelijke groet,

Ruben Räkers

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2025, 11:53:46 »
Hoi,

Al aan gedacht om er een mooie foto achterwand van te maken?
Dan krijg je meer ruimte.
Je kan dan ook een deel van de fabriek uitbouwen binnen je micro module.

Gr. Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #12 Gepost op: 02 April 2025, 12:14:26 »
Hee Ruben,

Een leuk nieuw project, ziet er goed uit!

Als je een paar cm hebt, dan zou je bv al een bordes kunnen maken voor het fabrieksterrein. Dat geeft een goede reden om bv eens een wagon ergens te plaatsen en later op te halen. Als je meer cm's hebt, zou je een 2e spoor met bv een stootblok kunnen toevoegen. Dat maakt je rangeermogelijkheden groter.

Wil je aan de beide zijdes bv een lade maken als schaduwstation?

Groeten,
Rogier

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 02 April 2025, 12:37:42 »
Ruben,

Ziet er goed uit  (y)

Wat komt er op het grijze vlak (waar de trap vanaf de dijk naar beneden gaat) tussen de dijkhuizen?

Wat hier ook zou kunnen:
  • Een inham met steigertje waar b.v. bootjes kunnen liggen (als het strookje vooraan inderdaad water is) die dan via de trap te bereiken is
  • Trap weglaten en hier b.v. een stuk land maken waar b.v. schapen en/of geiten lopen en b.v. kippen (zou b.v. kunnen horen bij 1 v/d dijkhuizen)

mvg,

Matthijs