Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:54:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 15:54:29
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door borotof
Vandaag om 15:44:50
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Sander Fondse
Vandaag om 15:36:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:22:55
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 15:20:54
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 15:11:12
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:05:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 15:03:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:42
Roco 290 digtaliseren door VAM65
Vandaag om 14:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 14:33:24
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 12:40:33
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:34:48
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:47:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 10:45:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:26:32
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47

Auteur Topic: Treinaansturing (digitaal) algemeen  (gelezen 2783 keer)

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Treinaansturing (digitaal) algemeen
« Gepost op: 03 March 2025, 16:52:38 »
Hallo,
Ik ben kortgeleden begonnen met modelbouw en probeer nu eerst alles rondom electra etc. me eigen te maken. Dat is zonder achtergrondkennis van electronica voor mij erg lastig. Electronica-jargon slaat helaas niet aan.
Het aansluiten en sturen van een sein en wissels is me gelukt, maar nu loop ik vast.
Ik wil o.a. graag meer weten over blokken en terug- en bezetmeldingen. Hoe richt je deze in (Märklin C-rails)? Ik heb al veel Youtube-filmpjes bekeken, maar het lukt me niet om het aan de praat te krijgen.
Daarnaast, wat ik nu begrepen heb is dat mijn mobiel station 2 (ook Märklin, 60653) geen terugmeldingen kan ontvangen. Is dit juist en moet ik dan voor de toekomst een nogal prijzig CS3 aanschaffen?

Ter info: ik heb ook de decoders M83 en M84.

Bvd voor de reacties.
Willem.

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Treinaansturing (digitaal) algemeen
« Reactie #1 Gepost op: 03 March 2025, 17:23:51 »
Willem,

Zo'n 6 jaar geleden had ik denk ik hetzelfde probleem. Na analoog een 'gat' van ongeveer 50 jaar en dan de andere wereld van digitaal in.
Ik heb me laten voorlichten door een detaillist (ANW, Medemblik) waar je een spreekuur kon plannen. Deze zaak bestaat helaas niet meer. Lid worden van een plaatselijk modelspoorclub kan je ook een goede zet geven. En inderdaad: YouTube (slimme zoektermen gebruiken) en last-but-not-least dit prachtige forum.

Rian

Josephes

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 March 2025, 17:34:52 »
En niet onbelangrijk, meld je ook aan bij het 3 rail forum.
Die kunnen je met bepaalde dingen beter helpen.
Marklin ( lees 3 rail )steekt net iets anders in elkaar dan 2 rail.

Jos

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #3 Gepost op: 03 March 2025, 20:58:27 »
Hoi Willem,
Ken je deze videoserie: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR56iqWCG9EGT7UBeJerOHHw?
In deel 10 leg ik uit hoe je contactrails maakt van C-rails.

Je Märklin Mobile Station kun je helaas niet op de computer aansluiten. En hij heeft ook geen aansluiting voor bezetmelders. Automatisch rijden is met de Mobile Station dus niet mogelijk.
De goedkoopste oplossing is een SRSEII, maar ik weet niet of die nog geleverd wordt.
Meer info: https://hobbymakers.nl/blog/

Je hoeft niet meteen een dure CS3 aan te schaffen, er zijn alternatieven. Je zou bijvoorbeeld een tweedehands CS2 kunnen kopen, die zijn een stuk goedkoper. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook nog de ESU Ecos en de Uhlenbrock Intellibox, maar het blijft een flinke investering.

Op 22 maart aanstaande geef ik tijdens de beurs in Houten een presentatie 'digitaal modelspoor voor beginners'. Je bent van harte welkom om daarbij aanwezig te zijn. Deze beurs valt samen met de HCC kennisdagen.

Als je lid bent van de HCC!m dan ben je aanstaande zaterdag 8 maart van harte welkom bij de gebruikersbijeenkomst in Soest.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Overet

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 March 2025, 21:11:47 »
Märklin C-rails zijn ook prima te combineren met aansturing middels DCC. Dan ben je veel minder geld kwijt voor een centrale. De vraag is of je veel locs hebt en of eventueel daarin aanwezige decoders DCC spreken.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 March 2025, 21:14:28 »
Ik zou lekker een z21 met wlan setje nemen. Die vind je voor weinig,  je hebt een rede goede app, dito multimaus, en je hebt nog altijd MM2 ter beschikking voor je oudere Märklin treinen   (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 March 2025, 09:08:48 »
Bedankt Jos,
Goede tip.
Ik heb me inmiddels geregistreerd.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 March 2025, 09:35:01 »
En om je een beetje in te lezen, neem ook eens een kijkje in de encyclopedie.
Waarschijnlijk vallen er dan al weer een paar kwartjes op hun plek.
Gr.
Eric

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 March 2025, 10:16:20 »
Bedankt Albert,
Ik had inderdaad al wat filmpjes van je ontdekt, maar ik denk dat aansluiten in Houten ook geen kwaad kan.
Met de blokken wil ik meerdere treinen tegelijk kunnen laten rijden. Ik begrijp nu in ieder geval dat ik daarvoor een ander CS nodig heb en dat ik van Märklin dan ook nog de terugmelddecoders S88 DC (60882) en de link S88 (60883).
Ik ga weer eens verder lezen en kijken. 

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 March 2025, 10:19:57 »
Hoi Eric,
De encyclopedie had ik ook al doorgenomen, maar het is voor mij nog te weinig Jip en Janneke-taal. Is geen verwijt, ligt puur aan mijn kennis van electronica. Ik probeer eea te begrijpen zodat ik uiteindelijk ook zelf weet waarom iets werkt (of niet).
Dank voor je reactie.

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #10 Gepost op: 04 March 2025, 10:52:30 »
Tsja, best lastig. Ik zou nu me nu concentreren op wat je daadwerkelijk wil. Kijk, een centrale kopen is zo gebeurd, al hoewel de keuze ook een mijnenveld is, gezien sommige reacties. Nu kaart je een probleem aan met de bezetmelding, dat zou kunnen impliceren dat je met een pc met software wil gaan rijden. Zelf vond ik deze link. Op dit 3railWiki vond ik bijvoorbeeld deze uitleg met plaatjes -->

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=C-Rail_middengeleider_isolatie

Deze uitlegt geeft aan dat de terugmelding geregeld wordt door stroomdetectie. Wil je massa als terugmelder, dan kun je in deze database verder zoeken -->

https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_Contactrail_zelf_maken_(C-rail)

Kortom, ga eens op bezoek bij een modelbouwclub, On tracKS in Utrecht, modelbouwwinkels en stel je vragen, in dit geval waarom stroom versus massa. Bij persoonlijk contact kun je volgens mij veel meer antwoorden krijgen op je vragen.

Succes,
Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 March 2025, 11:27:01 »
Als beginner komen er inderdaad een hoop dingen op je af.
Mijn advies is om te beginnen met een simpele ovaal. Eventueel uitgebreid met een inhaalspoor.
Sluit dat aan op je centrale en begin met simpel rondjes te rijden. Dan leer je je centrale kennen.
Volgende stap kan zijn om wisseldecoders aan te sluiten om je wissels digitaal te kunnen bedienen.

En je hebt het over blokken en bezetmeldingen. Wat je zijn je toekomstplannen?
Wil je voorlopig handmatig rijden dan hoef je je over blokken nog geen zorgen te maken.
Blokken komen aan de orde als je geautomatiseerd wilt gaan rijden. Dan moet je je baan indelen in blokken waar altijd maar 1 trein in rijdt. En kan je bekijken welk besturingsprogramma je wilt gaan gebruiken en welke eisen dat programma aan de baanindeling stelt. Denk hier vooral aan het aantal bezetmeldpunten wat dat programma gebruikt voor een mooie treinloop.

Eerst leren lopen voordat je aan de marathon begint  ;D
Gr.
Eric

AlbertG

• Offline Offline
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
« Reactie #12 Gepost op: 04 March 2025, 17:13:55 »
Ik begrijp nu in ieder geval dat ik daarvoor een ander CS nodig heb en dat ik van Märklin dan ook nog de terugmelddecoders S88 DC (60882) en de link S88 (60883).

Dan heb je inderdaad een andere centrale nodig, maar niet perse de door jou genoemde bezetmelders (terugmelddecoders). Mocht je (bijvoorbeeld) een witte z21/ zwarte Z21 kopen dan heb je niets aan bezetmelders met een S88 bus.

Na de presentatie in Houten sta ik ook beneden in de zaal met een demobaan.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2025, 16:39:50 »
Als beginner komen er inderdaad een hoop dingen op je af.
Mijn advies is om te beginnen met een simpele ovaal. Eventueel uitgebreid met een inhaalspoor.
Sluit dat aan op je centrale en begin met simpel rondjes te rijden. Dan leer je je centrale kennen.
Volgende stap kan zijn om wisseldecoders aan te sluiten om je wissels digitaal te kunnen bedienen.

En je hebt het over blokken en bezetmeldingen. Wat je zijn je toekomstplannen?
Wil je voorlopig handmatig rijden dan hoef je je over blokken nog geen zorgen te maken.
Blokken komen aan de orde als je geautomatiseerd wilt gaan rijden. Dan moet je je baan indelen in blokken waar altijd maar 1 trein in rijdt. En kan je bekijken welk besturingsprogramma je wilt gaan gebruiken en welke eisen dat programma aan de baanindeling stelt. Denk hier vooral aan het aantal bezetmeldpunten wat dat programma gebruikt voor een mooie treinloop.

Ik kwam dit filmpje tegen en heb geprobeerd dit na te bouwen; https://www.youtube.com/watch?v=HtF6BVrON9c
Het lijkt een eenvoudige oplossing om zonder geautomatiseerde aansturing mbv blokken meerdere treinen te laten rijden. Wanneer echter mijn loc in het betreffende gedeelte komt blijft hij stilstaan en knipperen de lichtjes op de decoder en dat betekent dat de decoder niet goed aangesloten is op de baan (volgens de beschrijving).
Verderop op de baan heb ik een blok waarmee ik een sein regel. Dat loopt allemaal prima.
Ik verwacht dat het filmpje juist is, dus ergens op mijn baan klopt er iets niet. Heeft iemand een tip/idee?

Eerst leren lopen voordat je aan de marathon begint  ;D

Willem Dpvn

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2025, 16:41:27 »
Ik heb dus de functie 'citaat' niet goed gebruikt  :(
Hopelijk komt het bericht wel door.