Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 15:19:58
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111  (gelezen 4996 keer)

albertje

  • Gast
Hoi,

Ik heb een vraagje.
Ik heb nu voor m´n modelbaan een dubbeldekkerstam gemaakt met een BR111 ervoor. Ik heb nu m´n stuurstandrijtuig digitaal gemaakt zodat deze front en sluitverlichting heeft. Nu de locomotief toch in een vaste combinatie rijdt wou ik ook graag sluitverlichting in de locomotief bouwen en deze aan te sturen door middel van de 2e functieuitgang van de decoder. Dus beide draden gaan naar de voorkant van de locomotief. De ene functieuitgang gaat dan naar de gewone gloeilamp en de sluitverlichting wou ik aansluiten op de andere functieuitgang met smd leds ofzo.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft iemand tips ofzo voor mij?

Alvast bedankt,


   Albert

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2008, 20:07:07 »
OK, even weer een heel oud onderwerp ophalen, waar schijnbaar nooit op gereageerd is. In september 2006 was Albert van plan om sluitlichten in zijn BR111 van Fleischmann te bouwen en ik ben nu met precies hetzelfde bezig.

Het allereerste resultaat ziet er als volgt uit:



Dat het ene lampje (links op de foto) feller brandt dan het andere lampje komt doordat er pas één rode LED in zit:



Het inbouwen van de LEDs is dus geen probleem (ruimte genoeg) en deze kunnen dan met koperlakdraad via een weerstand (waarvoor ook genoeg ruimte is) worden aangesloten op de decoder. Het probleem is echter nog dat er ook licht door het bovenste lampje komt. Iemand suggesties hoe ik dit het betste kan voorkomen?



@Albert: heb jij dit plan nog wel eens uitgevoerd en, zo ja, hoe heb je dat gedaan en wat is daar het resultaat van.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2008, 20:21:28 door Talent (BR643) »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2008, 23:21:57 »
Recent was er een draadje over een dergelijk probleem.

Zie Flm 87 7386 met lichtlekkage , wellicht biedt dat een oplossing.
« Laatst bewerkt op: 27 mei 2008, 23:24:14 door santerdam »

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2008, 09:48:05 »
Dat draadje heb ik inderdaad ook gelezen, maar het probleem is daar wel iets anders. Het gaat daar namelijk over het doorlekken van licht door de kap, wat je dus kunt oplossen door de kap beter lichtdicht te maken (met zwarte verf/stift of van die zilverkleurige tape).

In dit geval kan ik het bovenste frontsein wel afplakken met die tape of zwart maken, maar dan schijnt het licht van het gloeilampje voor de witte frontseinen hier natuurlijk ook niet meer door. Ik heb zelf al wel zitten denken aan een oplossing waarbij ik de ruimte achter de frontseinen in twee stukken verdeel (met een stukje zwart kunststof ofzo), waarbij dan in het onderste stuk zowel witte als rode LEDs komen, en in het bovenste stuk alleen een witte LED. Dan moet ik echter wel de hele verlichting van de loc aanpassen.

Ik zou liever een oplossing hebben waarbij ik het originele gloeilampje blijf gebruiken voor de frontseinen (geeft eigenlijk ook nog steeds de meest natuurlijke kleur licht) en rode LEDs gebruik voor de sluitlichten. Als dat echt niet gaat lukken, dan zal ik over moeten gaan naar de oplossing met warmwitte LEDs voor de frontseinen...

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2008, 12:02:28 »
Ik zit met een H0 loc met een soortgelijk probleem. In jouw geval is de constructie me niet geheel duidelijk. Er zit 1 lamp in die met een lichtgeleider naar de 3 koplampen gaat? Als je in zo'n situatie een tweede lamp aanbrengt zal die ook alle 3 koplampen laten oplichten. Licht laat zich nu eenmaal niet uitsluitend in 1 richting leiden. Duoleds met rood+wit heb ik nog niet gevonden. Je oplossing zal dus moeten zitten in het loskoppelen van de bovenste koplamp van de andere twee. Die twee kunnen dan met 1 witte/gele led, of de orginele koplamp, worden bediend en worden rood door een rode led. Voor de bovenste lamp moet dan een aparte witte/gele led worden gebruikt. Die kun je dan helemaal afplakken.
Mvrgr
Koopmans

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2008, 12:46:46 »
Koopmans,

Dat is inderdaad de oplossing die ik zelf voorstelde in mijn vorige bericht.

De constructie van de loc is als volgt: er zit 1 lamp in die met 3 lichtgeleiders naar de 3 koplampen gaat. Vanuit elke koplamp is er dus een lichtgeleider die het licht van het lampje opvangt. Die drie lichtgeleiders zijn wel 1 stukje plastic, maar er wordt eigenlijk geen licht doorgegeven door de verbinding tussen de drie lichtgeleiders (ik heb dit geprobeerd door de bovenste lichtgeleider in te pakken met zwart plakband. Er komt dan geen rood licht meer door deze koplamp (maar dus ook geen wit licht meer).

Misschien moeilijk te zien op de foto's maar er komt echt veel meer licht uit de koplamp waar het LEDje achter zit dan uit de andere koplampjes. Ik wil dus een tweede LEDje achter de koplamp aan de andere kant zetten om die ook goed te verlichten. Ik moet dan alleen nog zorgen dat er geen licht vanuit deze LEDs meer op de bovenste lichtgeleider valt, maar wel zo dat het licht van het gloeilampje nog steeds bij alle lichtgeleiders komt.

Waarschijnlijk is de oplossing met aparte LEDs boven en onder gemakkelijker, alleen moet ik de LEDs dan wel aan de kap bevestigen of de lichtgeleiders verwijderen (anders laat de kap zich niet meer op de loc zetten). Die lichtgeleiders verwijderen is ook weer lastig, want dan zit er geen 'glas' meer voor de koplampen. Toch lastiger dan ik dacht...

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2008, 13:07:26 »
Is die lichtgeleider gewoon een stukje acrylglas met uitsteeksels als lampen?
Ik zou je suggereren de rode led in het midden tussen de koplampen te plaatsen, er is dan geen reden om verschillende sterkte te hebben. Vwb die lichtgeleider, gewoon doorzagen in de buurt van de bovenste, strookje zwartpapier in de zaagsnede en een ledje erboven.
Mvrgr
Koopmans

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2008, 11:13:48 »
Die lichtgeleider is inderdaad gewoon een stukje acrylglas met uitsteeksels als lampen, en met aan de binnenkant driehoekjes die dus als lichtgeleider fungeren. De oplossing die jij geeft kan, maar dat betekent dus zoals eerder al gezegd dat ook het gewone lampje vervangen wordt door LEDs, met als nadeel dat dit dan in de kap gebouwd zou moeten worden (en er dus draden van de kap naar het chassis moeten lopen).

Ik heb gisteren nog even een klein stukje zwart plastic aan de binnenkant van de kap gelijmd, zodat dit net boven de LED op bovenstaande foto zit. Het licht van de LED kan zo dus niet meer omhoog schijnen naar het bovenste frontsein, maar het licht van het lampje (wat in het midden zit) kan nog wel op de lichtgeleider van de onderste frontseinen schijnen. Ik heb dit pas aan één kant gedaan, maar er komt nu al bijna geen licht meer door het bovenste frontsein. Vanavond of komend weekend even de andere kant doen en dan kijken wat het resultaat is.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1508
  • HCC!m-IG
Re: Sluitverlichting inbouwen in digitale Fleischmann piccolo 7347, BR111
« Reactie #8 Gepost op: 29 mei 2008, 11:52:43 »
... Duoleds met rood+wit heb ik nog niet gevonden...

Ik heb een aantal weken geleden Rood/Witte DuoLEDs besteld bij AMW Huebsch in Oostenrijk.
http://www.amw.huebsch.at///Produkte/SMD_LED_RW.htm

De aansluitingen zijn geheel gescheiden voor Rood en Wit, dus je kunt hiermee alle kanten uit. Let op: De LEDs zitten anti-parallel in de behuizing, maar met een voorschakelweerstand en een losse voeding ben je er zo uit voor de aansluitingen...
Ik heb er helaas nog niet mee kunnen testen in een loc of stuurstand; uiteindelijk wil ik ze gebruiken om de Silberling stuurstand van FL* Piccolo te digitaliseren (Tams FD-5 of zelfbouw, DCC).

m.vr.gr.

Daan Neijenhuis
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V