Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Benelux795
Vandaag om 07:28:10
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof  (gelezen 15327 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2008, 10:59:41 »
Mooi vervuild station, inderdaad, maar is het niet TE veel vervuild? Het ziet er nu uit alsof het al jaren niet meer in gebruik en verlaten is. Of is dat de bedoeling? Net als dat goederenspoor overigens.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2008, 11:41:44 »
Het stationsgebouw heeft een kleur die heel snel of te weinig of te veel vervuilt is. Ik vond het in het begin ook een beetje te maar ik vind het nog opzich wel erg mooi. Ik twijfel wel nog steeds omdat het gebouw rozé/groen is en die kleur er pas 4 jaar op zit, en dan zou je zeggen is het wel te veel vervuild ook al is het een kleur die gevoelig is voor vuil.

Wat sporen betreft, ik val een beetje in herhalen maar wij Nederlanders zijn te veel gewend aan het onkruid vrij zijn van spoorlijnen. Dat komt ook omdat hier alles een ballast bedding heeft. Als er een zand bedding ligt zoals bij div. tramalijn zie je meteen dat er veel gras groeit, en dat is met spoorlijnen net zo. En als je niet sproeit komt het onkruid ook vanzelf, maar de bedding is nog het meest bepalend als je foto's gaat vergelijken.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2008, 15:30:34 »
Wat is het overdag hier toch slecht foto's maken, winter heeft toch zo z'n voordelen ::)( vroeg donker dus eerder goede foto's maken 8)), maargoed wat ik nu heb is acceptabel.

Ik kon het niet laten en heb de 2 zwaarst verouderde wanden van het stationsgebouw deels( het rozé deel) opnieuw geschilderd en verouderd. Het groen vond ik niet nodig omdat de Delbrücker Eisenbahn ook al groen gebruikte en die kleur er dus vele jaren langer op kan zitten terwijl de NDS de DE in 1996 heeft overgenomen en het rozé er nu(2001) pas 5 jaar op zit:



Gister heb ik de perrons van de goederenloods geschilderd maar nog niet verouderd. Hieronder op de foto's zie je meteen mooi het LN loketje er voor staan:




Verder gister van roerhoutjes van muurtjes gemaakt en daar zand achter gedaan met begroeing. Ik had het gedult niet om het hout eerst te schilderen, maar dat komt nog wel:





Het LN kantoorgebouwtje schiet ook al lekker op, dat is een leuke puzzel met rommel ;D:



Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #18 Gepost op: 26 augustus 2008, 23:51:52 »
Ruim een week geleden heb ik de randen die in de vorige post nog hout kleurig zijn om de stukken met groen heen geschilderd. Ze zijn nu beton grijs, ik moet er nog wat aan doen. Ik heb ze geschilderd op een heel vroeg tijdstip, het zal rond een uur of 4.30u geweest zijn, ja je moet iets als je niet meer kan slapen. Foto's heb ik daarvan nog niet gemaakt maar dat komt nog wel.

Vandaag heb ik iets veel leukers gedaan, ik ben namelijk abri's gaan maken voor het station. Ik heb daarvoor transparant kunstof gebruik van een verpakking ergens van( geen idee waarvan), wat staafjes kustof van een h0 hekje, wat flatkabel en bij sommigge wat papier.


Hier had ik de stukjes transparant kunstof op maat geknipt en heb ik ze in model gebogen met een plattebektang.

Hier zie je er eentje waar ik dat zwarte staafje op gelijmd heb met een stukje flatkabel er op als golfplatendak en het papier ligt erbij dat aan de onder zijn op het kunstof gelijmd moest worden.

Hier zit het papier er op maar door de Uhu Plast is het heel donker geworden, dus dat moest toch helemaal geschilderd worden.

Hier heb ik de binnenkant bij een aantal al geschilderd.

En bij deze de buitenkant.

Toen kwam het, ik heb stukjes van een roerhoutje van de kiosk op maat geknipt en geschilderd als bankje en dat erin gelijmd. Het spul kwam niet mooi recht te staan door de combinatie van papier en kunstof bleek achter af. Toen heb ik de föhn er even te dicht op gehouden in de hoop dat het tussen stukken metaal wat rechter ging zitten maar in plaats daarvan smolten ze alle 4 deels. Eentje bleek nog net zonder aanpassingen bruikbaar. Een ander heeft een dichte zijwand zonder ramen gekregen en 2 waren niet meer te gebruiken.

Daarvoor heb ik op de zelfde manier nieuwe gemaakt maar nu zonder papier en die blijven wel recht.

Één oude en de 2 nieuwe zijn nu klaar:


Het bierdopje ligt erbij om het formaat aan te geven.

Dit was een leuk klusje om te doen en zeker voor herhaling vatbaar. Ik heb er bewust voor gekozen een wat ouder type abri te maken. Foto's van dit soort heb ik niet maar zoiets heeft tot enkele jaren terug in het centrum van Kleve gestaan volgensmij.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #19 Gepost op: 27 augustus 2008, 11:48:18 »
Ziet er leuk uit! En het stations gebouw is erg mooi gelukt!

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #20 Gepost op: 27 augustus 2008, 14:27:07 »
Ziet er weer goed uit! Ben benieuwd naar de rest!

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #21 Gepost op: 27 augustus 2008, 17:16:37 »
Hoi Michiel,

Ik kan het niet nalaten om een opmerking over het belangrijkste deel van je busbahnhof te maken : de bussen.

De bus die je aanduidt als Den Oudsten B7000 is de Den Oudsten B79M380. Vanaf B79 werd deze type aanduiding gebruikt, 2 cijfers voor het jaar van ontwikkeling. De M staat voor de Mercedes motor en 380 voor het aantal cm's van de wielbasis.
(aanpassing : de bussen waren genummerd 7000-7058, wellicht oorzaak van je vergissing)

Voor de Volvo B10M-55 heb je een tekening geplaatst met een enkele voordeur. Voor zover ik weet werd de 55 (wielbasis 550 cm) alleen gebruikt voor de versie met teruggeplaatste vooras met ruimte voor een dubbele instap. Bij de enkele instap werd een 600 cm wielbasis gebruikt met aanduiding B10M-60.

Eigenlijk geneuzel als je je vorderingen ziet.

Groeten,
René
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 17:18:23 door Bolramer »
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #22 Gepost op: 27 augustus 2008, 23:50:52 »
René het is geen geneuzel maar zeer nuttige info want ik raak bij de type aanduidingen maar al te vaak echt de weg kwijt. Dus jou aanvulling word door mij zeer gewaardeerd ;)

Groetjes Michiel

Edit; René aanvullend vraagje een 9m Mercedes O405, word die gewoon als O405 aangeduid of hoort daar nog een toevoeging achter zoals de G bij een gelede wagen?
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2008, 23:56:38 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #23 Gepost op: 28 augustus 2008, 09:27:54 »
Michiel,

Van de O405 is een korte uitvoering geweest. Dat was de O402, waarbij de carrosserie van Göppel is. Ik meen mij te herinneren dat deze bussen ook smaller waren dan de O405. Göppel bouwt veel voor MAN. Ik zou dat verder moeten nakijken, maar ik dacht dat die bus de 9 meter niet haalde. Zelf heeft Mercedes een korte uitvoering van de lagevloer O405 gemaakt die heette O405NK. Er is ook een 13 m versie geweest van de de 0405. Of dat de lagevloer was of de gewone heb ik niet paraat. Dan moet ik mijn verzameling folders induiken.

Ze hebben de aanvullingen G voor geleed, N(en N2) voor lage vloer en T voor trolley. In Essen reden gelede Mercedes O405 bussen, die zowel een diesel als een trolley aandrijving hadden.

Anderen die wel op de VÖV II standaardbus gebaeerde korte uitvoeringen hebben geleverd zijn MAN, Vetter en Neoplan. De basis van deze bussen is hetzelfde, maar ze hebben een ander front.

Er is zoveel leuks te zien op het stationsplein!

Groeten,

René

Overigens in Spanje zijn er VÖV look-alikes geleverd op Pegaso en DAF chassis.
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #24 Gepost op: 04 september 2008, 21:22:50 »
Je kent het wel je wil bepaalde dingen bereiken met je diorama of modelbaan maar voor je zover bent dat je veel dingen kan gaan plaatsen gaat er altijd veel voorbereidend werk aan vooraf. Ik heb altijd het gevoel dat het een soort dood punt in het bouwproces in maar je soms een tijd bijna niet doorheen lijkt te komen. Als je er dan doorheen bent gaat alles in eens weer heel snel.

Dat is een beetje hoe de laatste week voor mij was wat bouwen betreft. Ik had een dienstgebouw dat maar niet opschoot en na een aantal mislukte pogingen voor een mooi groot rond plat dak toch maar een kleiner dak gemaakt dat niet over hangt.
Verder veel denken over het maken van bomen en veel dingen uit proberen. Ik heb een paar soorten verf gemengd om bomen te kleuren. De door mij vaak gebruikte droogbloemen kregen een bad in verschillende kleuren, de ene met strooisel de ander zonder. Sommige bomen met vlokjes andere weer met grasvezels, zo ontstonden 4 of 5 verschillende soorten bomen:



Verder een ladinkje lantaarnpalen gemaakt van 0,8mm koperstaaf en stukjes balsahout of stukjes van een luciferhoutje. het spreekt voor zich dat deze net als op eerdere diorama's niet werken.

Het bleek nog niet genoeg voor het hele diorama, voor langs de weg heb ik er nog één nodig en voor het voetgangers deel nog veel meer, ik denk een stuk of 6.

Inmiddels heb ik een deel van de lantaarnpalen geplaatst en dat dienstgebouw heb ik nu geplaatst. Ook heb ik de ondergrond waar dat dienst gebouw opstaat geschilderd maar nog niet verouderd. Ook word de keerlus voor taxi's en auto's bevolkt door een auto en 2 taxi's.









Ik wil zo snel mogelijk de overige lantaarnpalen plaatsen en de nieuwe maken en ook die plaatsen. Dan de bussen en poppetjes plaatsen en daarna de bomen. Verder moet hier en daar nog wat verouder werk gedaan worden en waarschijnlijk ga ik ook nog wat struiken op de voorgrond maken.

Genoeg te doen dus nog maar de leuke fase is bereikt en als ik zin heb kan het nu snel gaan.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #25 Gepost op: 09 september 2008, 21:22:13 »
Aangezien na mijn vorige post de reacties uitbleven had ik niet zoveel zin meer het laatste deel van de bouw van dit diorama stap voor stap vast te leggen. Daarom nu dan maar meteen een foto overzicht van hoe het uiteindelijk geworden is.

Ik heb sinds de vorige keer de bussen geplaatst, het LN gebouw nog wat verouderd met wat schade plekken omdat de bocht die de bussen er omheen maken krap is en dat nooit altijd goed kan gaan. Verder poppetjes geplaatst zo dat het past bij hoe de bussen neergezet zijn.

Daarna heb ik de bomen allemaal geplaatst, niet alle bomen vond ik mooi genoeg maar ik hield er genoeg over voor dit diorama.

Daarna moesten de karren voor de goederenloods verouderd worden en de kisten en tonnen en wat metalen dingen geschilderd worden. Deze heb daarna allemaal rond de goederenloods geplaatst.

Daarna kwam nog één belangrijk ding, struiken tussen de bomen. Ik heb wat oud ijslandsmos opgezocht dat in verdunde houtlijm gedompeld en op een snijplankje gelegt. Daar heb ik strooisel overheen gestrooid en het nog eens verzadigt met verdunde houtlijm.
De bruikbare stukken heb ik na 48uur drogen tussen de bomen gelegd en weer verzadigt met verdunde houtlijm en nog eens op de kale plekken bij gestrooit met strooisel. Dat is nu nog niet geheel droog maar het valt niet op dat het nog niet droog is dus heb ik vast foto's gemaakt.

Genoeg getypt, tijd voor foto's:




























Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #26 Gepost op: 09 september 2008, 22:25:54 »
Mooi geworden zeg!!

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 517
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #27 Gepost op: 10 september 2008, 08:01:38 »
Ziet er erg goed uit, dat doe ik je niet na.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7846
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #28 Gepost op: 10 september 2008, 08:57:16 »
heel mooi, vooral die bushokjes!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Diorama Delbrück Bf. busbahnhof
« Reactie #29 Gepost op: 10 september 2008, 10:36:22 »
Mooi geheel zo! Zelfs zie ik zelfgemaakte auto's, en de figuren, maak je die ook zelf? Klein puntje van kritiek: er lopen wel veel figuren met dezelfde oranje (LN) kleur jasje rond. Omdat die kleuren toch al veel aanwezig zijn, wordt wel wat veel van 't zelfde, maar verder hardstikke goed, ga lekker zo door.