Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
MathynK
Vandaag
om 10:43:46
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 10:42:09
Duitser met hoedje (Beurs Houten)
door
Hasenwald
Vandaag
om 10:31:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Huup
Vandaag
om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968
door
Wim1969
Vandaag
om 10:12:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 10:08:02
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:04:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:03:40
Rocrail terugstel tijd wissels
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
bernhard67
Vandaag
om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:40:16
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 07:31:52
PB models: koplopers (voorbespreking)
door
hmmglaser
Vandaag
om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Twinkie
Vandaag
om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo
door
martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin.
door
Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet
door
Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS
door
Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Materieel 1924 blokkendozen in model
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Materieel 1924 blokkendozen in model (gelezen 4465 keer)
Rob Moerkerken
Offline
Berichten: 805
Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Gepost op:
11 February 2025, 15:29:40 »
Inleiding
Mijn favoriete periode in de Nederlandse spoorweg geschiedenis is de periode vanaf circa 1968 tot circa 1981. Het is de periode van het moderniseringsprogramma ‘Spoor naar ‘75’, dat in januari 1969 door de toenmalige Hoofddirectie van de NS werd gepresenteerd. Onderdeel van het programma was onder meer het veel bekendere ‘Spoorslag ‘70’ dat vanaf het voorjaar van 1970 een sterk verbeterde dienstregeling invoerde.
Het is een periode van grote veranderingen, zoals de invoering van een nieuwe huisstijl, die begint met het op al het materieel aanbrengen van een modern logo. Het schilderen in de nieuwe huisstijl kleuren verloopt veel langzamer, waardoor er een bonte verzameling aan ‘oude’ en nieuwe kleuren ontstaat. In die periode is er een grote diversiteit aan treinstellen, locomotieven en rijtuigen, in zowel de ‘oude’ kleuren alsmede in de nieuwe huisstijl.
In model bezit ik dan ook een flink aantal locomotieven, rijtuigen en treinstellen uit die periode in allerlei kleurvarianten en vrijwel allemaal ‘gesupert’.
Naast deze favoriete periode uit de Nederlandse spoorweg geschiedenis ben ik tevens een groot liefhebber van het materieel 1924, de blokkendoos rijtuigen. Ik bezit dan ook een flink aantal van deze, door Roco uitgebrachte, rijtuigen.
Informatie
Veel bruikbare informatie betreffende de mat.’24 rijtuigen is terug te vinden op het internet en in een aantal boeken. Ik heb met name gebruik gemaakt van de volgende websites en boeken.
Websites
www.beneluxspoor.net
www.seinarm.nl
www.railwiki.nl
www.seinarm.nl
www.martijnhaman.nl/
www.hetutrechtsarchief.nl/
www.flickr.com
Boeken
- Van Stoom tot Stroom; Het blokkendozenmaterieel van de NS, N.J. van Wijck Jurriaanse, 2e druk, 1982
- Elektrische treinen in Nederland, deel 1, Carel van Gestel, Bert van Reems, Lex Tempelman, 1e druk, 1992
- Blokkendozen op het spoor, Carel van Gestel, 1e druk, 2022
Materieel 1924, blokkendozen
Het materieel 1924 bestond uit verschillende types motorrijtuigen en (volg)rijtuigen Het totaal aantal geproduceerde rijtuigen in de periode 1923 tot en met 1932 was 259 stuks in tien verschillende deelseries, zijnde: De motorrijtuigen type: mABD, mBD, mB4D, mC en mCv en de (volg)rijtuigen type: Aec, Bec, Cec, ABec en Ces.
Na de komst van het elektrische stroomlijnmaterieel vanaf 1935 werd de benaming van het materieel 1924 ‘Blokkendozen’, naar de hoekige vorm van de rijtuigen. Ook werd er wel gesproken over ‘elektrisch buffermaterieel’, ter onderscheiding van de gestroomlijnde, bufferloze elektrische treinstellen.
Met de motorrijtuigen en (volg)rijtuigen werden min of meer vaste combinaties (treinstammen) gevormd, meestal bestaande uit twee motorrijtuigen in treinschakeling en twee of drie volgrijtuigen.
De motorwagens waren aanvankelijk aan één zijde voorzien van een stuurstand in een dichte kop. Ter vergroting van de inzetbaarheid werd later ook een type motorrijtuig afgeleverd die was voorzien van een volwaardige stuurstand in combinatie met een vouwbalg (rijtuig type mCv).
In de loop der jaren werden diverse verbouwingen van het materieel doorgevoerd om dit aan te passen aan de gewenste vervoersbehoeften.
De rijtuigen gebouwd in de periode 1923 - 1929 waren uitgevoerd met houten daken en draai-stellen met het draagjuk bovenop de aspotten, zijnde het type Pennsylvania met de motordraaistellen type M en de loopdraaistellen type L. De rijtuigen gebouwd na die tijd, gebouwd in de jaren 1931 en 1932, waren uitgevoerd met een stalen dak en een nieuw type draaistellen met het draagjuk onder de aspotten, met de motordraaistellen type W en de loopdraaistellen type V.
Elektrische installatie en ligging van de leidingen op het dak van de motorrijtuigen
De motorrijtuigen waren voorzien van een elektrische installatie van Vickers, Westinghouse of Heemaf. De installaties van Westinghouse en Heemaf waren vrijwel identiek.
De ligging van de (elektrische) leidingen op de daken van de rijtuigen verschillen feitelijk alleen tussen houten en stalen daken. Bij een houten dak is er een aardleiding extra en bestaan de dakleidingen uit strip op isolatoren, bij een stalen dak liggen de leidingen in pijpen en is deze hele zaak geaard aan het dak zelf.
Later werden, in het kader van het meer stroomlijnen van de rijtuigen, diverse motorrijtuigen voorzien van stroomlijnkappen (kano’s) bij de stroomafnemers. Ook de leidingen werden zo veel mogelijk plat op het dak gemonteerd.
Er zijn ook motorrijtuigen geweest met een gedeelte van de leidingen plat op het dak en nog de houten vlonders. Hierbij waren de leidingen tussen de stroomafnemer en de dak schakelaar en tussen de dak schakelaar en de dak veiligheid plat op het dak aangebracht.
De leidingen tussen de dak veiligheid en de dak invoer bleven hoog. Hierbij bleven de leidingen op hun oude plaats.
Overigens wijken de dak installaties van de later tot motorpost (mP) of motordienstwagen (mDW) omgebouwde motorrijtuigen aanzienlijk af van de ‘standaard’. Bij deze rijtuigen heeft de installatie twee dak veiligheden gekregen dicht bij de stroomafnemers, de leidingloop is hierdoor ook geheel anders.
Stroomlijn maatregelen
Halverwege de dertiger jaren was er het plan om de rijsnelheid van het materieel te verhogen tot 125 km/uur. Een van de te nemen maatregelen was om het mat.’24 zo goed mogelijk te stroomlijnen door middel van:
- Gestroomlijnde plaatbekleding rondom de voetstukken van de stroomafnemers (kano’s);
- De hooggelegen leidingen op het dak van de rijtuigen verlagen tot op het dak;
- Het aanbrengen van een dekplaat op de stelbalk aansluitend op de onderzijde van de zijwand;
- Het aanbrengen van een schortplaat voor het draaistel onder de hoofdstuurstand.
Vanwege de oorlogsomstandigheden werd feitelijk alleen de eerste maatregel uitgevoerd. Pas na de oorlog werden diverse van deze stroomlijn maatregelen alsnog op een aantal rijtuigen toegepast.
Klasse wijziging
Met ingang van 3 juni 1956 werd de West-Europese klasse verlaging van kracht. Hierbij werden de ‘oude’ eerste en tweede klasse de ‘nieuwe’ eerste klasse en werd de ‘oude’ derde klasse de ‘nieuwe’ tweede klasse. Kortgezegd; de B-rijtuigen werden A-rijtuigen en de C-rijtuigen werden B-rijtuigen. De rijtuigen van de serie B 8532-8560 werden echter geen B-rijtuigen, maar ondergingen een verbouwing tot AB-rijtuig.Daarmee was het wijzigen van de klassen veelal niet meer dan een administratieve handeling. Van een verbetering van het zitcomfort was meestal geen sprake. De klasse wijziging hield vaak niet meer in dan het vervangen van de klasse aanduidingen op en in de rijtuigen.
De type aanduiding en de nummering van de rijtuigen werd ook niet gewijzigd.
De klasse borden werden als zodanig ook gewijzigd:
Tot 2 juni 1956 1e en 2e klasse zwart cijfer op wit vlak, 3e klasse wit cijfer op zwart vlak
Na 2 juni 1956 1e klasse zwart cijfer op wit vlak, 2e klasse wit cijfer op zwart vlak
Kleuren mat.’24 rijtuigen tijdens de overgangsperiode
In het begin van de jaren vijftig besloot de directie van de NS om andere kleuren voor al haar materieel toe te passen.
Voor het elektrisch stroomlijn materieel inclusief de gestroomlijnde postrijtuigen alsmede de mat.’24 blokkendoos rijtuigen werd gekozen voor grasgroen met een rode bies onderlangs de wagenbak.
Voor de getrokken rijtuigen werd gekozen voor de kleur Berlijns blauw met een crème gele bies onderlangs de wagenbak bij de rijtuigen.
De nieuwe kleuren konden natuurlijk niet in één keer op al het materieel worden aangebracht. Veelal gebeurde dat pas tijdens groot onderhoud of na reparatie van schade. Daardoor is er een lange periode waarin zowel de oude als de nieuwe kleuren door elkaar heen liepen.
In het midden van de vijftiger jaren werden dan ook een aantal blokkendoos (motor)rijtuigen in de grasgroene kleur geschilderd zoals deze gold voor stroomlijnmaterieel.
Niet veel later begon, vooruitlopend op de inzet van de mat.’24 rijtuigen in de getrokken dienst, de ombouw, waarbij de rijtuigen alvast in het Berlijns blauw werden afgeleverd.
Daarnaast waren er natuurlijk nog rijtuigen die in de ‘oude’ standgroene kleur rondreden.
Rond 1955 zat voor de mat.’24 rijtuigen hun tijd als treinstel erop. Veel rijtuigen werden verbouwd tot getrokken rijtuig, dus geschilderd in het Berlijns blauw, maar er waren ook rijtuigen die in het oorspronkelijke standgroen of in het nieuwe grasgroen (verbouwd dat wel) in dienst kwamen.
In het laatste jaar van de inzetbaarheid van de mat.’24 rijtuigen in de elektrische dienst waren er stammen mat.’24 waarin zowel oorspronkelijk standgroene, alsmede nieuwe grasgroene of Berlijns blauwe rijtuigen voorkwamen.
Ombouw tot getrokken materieel en/of dienstmaterieel
Nadat in het midden van de jaren vijftig nieuw (stroomlijn)materieel van het type hondenkop (mat.’54) en de getrokken rijtuigen type plan E werden afgeleverd, werden de mat.’24 rijtuigen teruggetrokken uit de reguliere elektrische dienst.
Vanwege een groot tekort aan rijtuigen is een groot deel van de blokkendozen verbouwd tot getrokken rijtuig, waarbij onder meer van de motorrijtuigen de tractiemotoren en stroom-afnemers werden verwijderd en de dichte koppen werden vervangen door een doorloopkop. Hierbij werden de bij de motorrijtuigen afgenomen dichte koppen gebruikt om motorrijtuigen te creëren met aan beide zijden een volledige stuurstand, dit werden de motorposten en de motordienstwagens.
Een ander deel werd verbouwd tot dienstmaterieel, zoals bovenleidingmontagewagens, gereedschapswagens, e.d., ten behoeve van verschillende onderdelen van de NS.
Na terugtrekking van de rijtuigen uit de getrokken dienst werd ook hiervan nog een aanzienlijk deel verbouwd tot dienstmaterieel.
Gelogd
Rob Moerkerken
Rob Moerkerken
Offline
Berichten: 805
Koploper, LocoNet, Digikeijs, TP IV
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #1 Gepost op:
11 February 2025, 15:32:02 »
Mat’24 rijtuigen als reizigersmaterieel – periode 2e helft 1956 tot 30 mei 1959
Modellen mat.’24
De modeltreinfabrikant Roco heeft, in de loop der tijd, van het mat.’24 diverse type rijtuigen uitgebracht. Helaas niet alle types en ook niet altijd even precies en natuurgetrouw.
Op basis van de beschikbare Roco mat.’24 blokkendoos rijtuigen wil ik een stam van vier rijtuigen en een versterking van twee rijtuigen samenstellen, zoals deze rond gereden zou kunnen hebben in de periode vanaf de klasse wijziging van 3 juni 1956 tot het einde van de reguliere treindienst op 30 mei 1959.
Deze periode is interessant omdat er alvast blokkendoos rijtuigen waren omgebouwd tot rijtuig bestemd voor de getrokken dienst en deze rijtuigen dus blauw waren geschilderd, maar nog rondreden in de blokkendoos treinstellen. Ook reden er (motor)rijtuigen rond in de nieuwe grasgroen kleur zoals de NS deze had voorgesteld voor treinstellen en natuurlijk reed een deel van de rijtuigen nog rond in het standgroen.
Daarnaast waren er rijtuigen die in meer of mindere mate waren gestroomlijnd, uiterlijk veelal zichtbaar door de stroomlijnkappen (kano’s) bij de stroomafnemers, laag gelegen leidingen op het dak en afdekking van de stelbalk. (Motor)rijtuigen met de ‘oude’ M of L draaistellen en (motor)rijtuigen met de nieuwe W of V draaistellen.
Er is dus een bonte combinatie van rijtuigen te maken, overeenkomstig de werkelijkheid in de periode vanaf de klasse wijziging tot het einde van de reguliere elektrische dienst.
Materieel ’24 stam van vier rijtuigen
De stam van vier mat.’24 blokkendoos rijtuigen zal bestaan uit de volgende rijtuigen:
- mBD 91xx, standgroen
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig een nummer uit de reeks 9101-9120 en 1e klasse aanduiding.
- ABec 85xx, standgroen
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig een nummer uit de reeks 5101-5111 en 1e en 2de klasse aanduiding.
- Cec 8160, blauw
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig het nummer 8160 en 2de klasse aanduiding.
- mCv 9419, grasgroen
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig het nummer 9419 en 2de klasse aanduiding.
Materieel ’24 versterking van twee rijtuigen
- Ce8c 8189, standgroen
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig het nummer 8189 en 2de klasse aanduiding.
- mC 94xx, grasgroen
Op basis van de beschikbare informatie krijgt dit rijtuig een nummer uit de serie 9452, 9453, 9454, 9459, 9460 of 9465 en 2de klasse aanduiding.
Mat.’24 blokkendozen als dienstmaterieel – periode 1970 - 1980
Veel van de mat.’24 blokkendoos rijtuigen kregen, na het oorspronkelijk gebruik als elektrisch buffermaterieel en vervolgens het gebruik als getrokken rijtuigen, nog een tweede of derde leven verbouwd tot dienstmaterieel.
Dat dienstmaterieel was zeer divers van samenstelling, er werden rijtuigen omgebouwd tot (bovenleiding)montagewagen, gereedschapswagen, werkwagen, instructierijtuig, materiaalwagen, kantoor, sproeiwagen, slijpwagen, motordienstwagen, magazijnwagen, verblijfswagen, meetrijtuig, motorpost, enz.
Op basis van de beschikbare Roco mat.’24 rijtuigen ga ik een aantal kenmerkende, tot dienstmaterieel omgebouwde, blokkendoos rijtuigen bouwen:
- Een gereedschapswagen;
- Een bovenleiding montagewagen;
- Een houtwagen, behorende bij de ongevallentrein;
- Een motordienstwagen voor het wegleren van machinisten in opleiding;
- De slijpwagen, als onderdeel van de slijptrein, inclusief de twee bijbehorende waterwagens;
- De sproeiwagen, als onderdeel van de sproeitrein, inclusief de drie bijbehorende waterwagens en een bijbehorende Gs.
Gelogd
Rob Moerkerken
Duikeend
Team forummoderators
Online
Berichten: 2581
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #2 Gepost op:
11 February 2025, 15:42:55 »
volgen staat aan
Gelogd
Groetjes, Ferenc
mijn knutsels
,
1500 in parts
en een
hondekop
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #3 Gepost op:
11 February 2025, 16:56:46 »
Ik ga dit ook volgen.
Op mijn baan heb ik 5 Roco blokkendozen, die ik altijd laat rijden in een vaste samenstelling.
Daarnaast ben ik ooit begonnen aan een mP/mD in messing. Is te zien in het draadje Onvoltooid messing.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92367.45
Die verkeert nog steeds in dezelfde staat als daar beschreven, maar gaat ooit afgebouwd worden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rob Ellerman
Online
Berichten: 5408
Modelspoor is emotie...
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #4 Gepost op:
11 February 2025, 17:06:35 »
Idem. Heb de afgelopen jaren al wat Blokkendozen verhakseld/aangepast. Mooie gelegenheid om wat te laten zien. Nu ff gaan zoeken.....
Gelogd
Tbinnebarretije…
AB 7216
Online
Berichten: 1629
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #5 Gepost op:
11 February 2025, 17:14:10 »
Hier zijn ook al wat blokkendozen verbouwd, dus ik volg!
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
IJmc
Offline
Berichten: 1447
Take It Or Leave It
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #6 Gepost op:
11 February 2025, 17:55:55 »
Dan ik wel.
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
spoorijzer
Offline
Berichten: 2724
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #7 Gepost op:
11 February 2025, 20:59:21 »
Hoewel ik zelf niet bouw/verbouw, heb ik sinds een half jaar interesse in de blauwe (getrokken) versies van de blokkendozen. In de afgelopen maanden heb ik een spitstrein samengesteld vanuit bestaande Roco modellen, alleen van de nieuwe(re) generaties (zie
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=112608.90
). Kortom, ik volgt graag mee
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Eric B
Offline
Berichten: 7605
NS tijdperk II(c)/III
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #8 Gepost op:
11 February 2025, 21:07:05 »
Ik lees ook mee 🙂
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Pauldg
Offline
Berichten: 7487
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #9 Gepost op:
11 February 2025, 21:39:39 »
Zo, dat is op een telefoonscherm een hele dode zeerol aan tekst
, maar de laatste alinea is zeer interessant. Kom maar door!
Gelogd
Don't be part of the problem. Be the entire problem!
IJmc
Offline
Berichten: 1447
Take It Or Leave It
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #10 Gepost op:
11 February 2025, 21:41:51 »
Ik heb dan een verlofgangerstrein in elkaar gezet.
De meeste mid. 60er.
Enkele wagens nog tot begin 70er te gebruiken.
Zoals deze:
https://stortenbeker.eu/groot1.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_24&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=15
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26737
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #11 Gepost op:
11 February 2025, 23:06:44 »
Citaat van: Pauldg op 11 February 2025, 21:39:39
Zo, dat is op een telefoonscherm een hele dode zeerol aan tekst
,
Als je de telefoon dwars houdt worden de regels langer en de rol korter.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Wijshake
Offline
Berichten: 573
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #12 Gepost op:
11 February 2025, 23:44:40 »
Interessant draadje, ik volg ook even mee
Zelf ook viertal combinaties gebouwd en er een aantal keren over gepubliceerd in het maandblad Railhobby; naast de 'standaard' Roco rijtuigen heb ik
- crème/groen zeswagenstel mBD-Bec-Aec-mCv-Cec-mC (Oude Lijn)
- crème/groen driewagenstel mABD-Ces-mC (IJmondlijn, met mC als versterking)
- groen vierwagenstel mB4D-ABecm-Cec-mCv (Alkmaars Viertje, voor de Zaanlijn)
- groen tweewagenstel mABD-Cesc ('Crisis-tweetje')
De standaard Roco's laat ik even buiten beschouwing.
Gelogd
janw
Offline
Berichten: 2212
Bruggen-IG:
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #13 Gepost op:
12 February 2025, 01:11:19 »
Heel interessant dit! Ik ga dit volgen.
Ik heb zelf een keer motorposten in karton gebouwd die hier te vinden zijn:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=26772.0
en ook:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/De_Galerie:_Haagse_Motorpost_uit_karton
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 714
Re: Materieel 1924 blokkendozen in model
«
Reactie #14 Gepost op:
12 February 2025, 15:01:32 »
Leuk, hier ook 1 die al jaren plannen heeft ..... Welke kleur gaat het worden? : zie link
https://stortenbeker.eu/groot1.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_24&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=17
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Materieel 1924 blokkendozen in model