Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:29:56
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:20:47
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 12:15:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Programmeren cv door maartenvdb
Vandaag om 12:02:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49

Auteur Topic: Artitec DE1  (gelezen 540382 keer)

Karst Drenth

• Online Online
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec DE1
« Reactie #1785 Gepost op: 05 July 2010, 09:50:38 »
Frank,

Ben benieuwd hoe en met wat je de nieuwe snor er dan weer gaat opzetten.

Heb zelf e.e.a. geprobeerd uit te meten met Philo snorren, maar naast dat die oranje zijn, komt de maatvoering nog voor geen meter overeen.

Ben toen aan de slag gegaan om er een decal voor te maken, maar wegens tijdgebrek er maar gewoon een likje verf opgezet ;)

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 05 July 2010, 09:59:19 door Karst Drenth »

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #1786 Gepost op: 05 July 2010, 10:04:51 »
Ha Karst,

Ik had je al gemist in dit draadje. Dit is het plan:

-snorren verwijderen
-voorzichtig koplampen verkleinen/vervangen
-nieuwe snorren aanbrengen (Reitsma of Kleinspoor), waarbij de nieuwe snor over de littekens gaat
-enkele andere opschriften aanpassen (wellicht vernummeren)
-vernissen
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Karst Drenth

• Online Online
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1787 Gepost op: 05 July 2010, 10:14:27 »
Citaat van: Mispoes
...Ik had je al gemist in dit draadje...

Tja... wrong time wrong place :)

-voorzichtig koplampen verkleinen/vervangen

Heb de koplampen als op de foto als volgt 'verbeterd': Lensjes eruit, houders uitboren, zodat de lensjes ca 0.5 a 0.7mm verder naar binnen vallen, dan vijltje over de rand ( ca. 0.3 a 0.4 er af ) likje gele verf over de lamp-aanzet ( eerst afplakken met de gatentangmethode ), dan met wattenstaafje met M600 de rand ( binnenkant en de schroeven ) weer vrijmaken en evt. aantippen met een beetje rood.

Gaf vond ik toen een afdoende verbetering. Nu zou ik nog iets rigoreuzer gaan en de bovenrand van de snor ook 'rechttrekken'. Gelukkig is de kleur gelijk aan kleinspoor zandgeel :)

Grtzz,

Karst

PieterW

• Offline Offline
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
« Reactie #1788 Gepost op: 05 July 2010, 10:24:39 »
Karst

Misschien staat het al ergens, maar welke kleur gebruik je om de raamstijlen te schilderen?
De lampranden ga ik ook de kleur geven. Stoort idd minder

Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #1789 Gepost op: 05 July 2010, 10:30:59 »
De kleur is idd een groter verschil dan de maatvoering. Daarbij is het idd een foto die gewoonweg enorm vergroot is, en daarom geen vergelijking kan geven.. De buitenmaat van het lampglas in 1:1 is exact op maat t.o.v. het model, en zelfs nauwkeurig tot op de tiende mm, evenals de plaatsing, gemeten vanaf de onderkant van de bak.

Aankomend weekeinde zal ik voor de vergelijking enige foto's nemen van het origineel, de NS-41.

mvg,
Robin

Karst Drenth

• Online Online
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1790 Gepost op: 05 July 2010, 10:53:30 »
Citaat van: PieterW
Misschien staat het al ergens, maar welke kleur gebruik je om de raamstijlen te schilderen?
De lampranden ga ik ook de kleur geven. Stoort idd minder

Raamstijlen heb ik met Revell 87 gedaan geloof ik ( kan het niet nakijken tot Zaterdag ) . Maar dat was een haastklus :( dus gaat nog een keer overnieuw, ben niet tevreden ;) En dan met zijdeglans en niet met mat zoals nu....

@Robin,

Ik heb wel de indruk dat ze iets te ver 'uitsteken', vandaar de uitboor en afvijl actie ;)  Maar kwa andere proporties lijken ze mij idd heel aardig overeen te komen  (y)

Grtzz,

Karst

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #1791 Gepost op: 05 July 2010, 10:59:00 »
wat ook een vertekend beeld geeft is dat de lampen van de echte dubbel glas hebben, achter het schuine buitenlampglas zit een gewoon naar voren gerichte lamp, dat smoelt natuurlijk anders dan een lamp die in zn geheel schuin staat waarvan verder de maten wel kloppen, het ding kijkt scheel en zo. Natuurlijk is het mogelijk zo'n dubbel lampglas in model te maken, maar dan is t weer een paar tientjes duurder. T neusje op karsts foto oogt trouwens wel erg goed moet ik zeggen!
wat de kleur voor de raamlijsten betreft, revell 374 ofzo? naar smaak wat zwart of wit toevoegen... gewoon god naar foto's kijken hoe licht of donker het overkomt in verhouding tot het rood en het daar zo'n beetje op bepalen.

PieterW

• Offline Offline
    • Gemeente Laagstad-Hoogdorp
« Reactie #1792 Gepost op: 05 July 2010, 11:01:19 »
Karst bedankt!

Ik wacht je berichtje nog even af.

Groet Peter
Niet iedere kop is een Hondekop

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #1793 Gepost op: 05 July 2010, 11:22:06 »
T neusje op karsts foto oogt trouwens wel erg goed moet ik zeggen!

Helemaal mee eens; het meeschilderen van een deel van de lampen verbetert het aanzicht enorm!

Karst Drenth

• Online Online
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1794 Gepost op: 05 July 2010, 11:29:39 »
Thnx  ;D

Citaat van: Bert van Gelder
...T neusje op karsts foto oogt trouwens wel erg goed moet ik zeggen!...

Vond ik destijds ook, maar toen reageerde bijna niemand  :-\ Misschien dat er niet veel mensen tot aanschaf van de 47 overgegaan zijn in april  :P

Grtzz,

Karst

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #1795 Gepost op: 05 July 2010, 12:02:08 »
@Karst,

Het schilderen van de lamp helpt. Dat was ik ook al van plan. lastiger is het om de haren van de snor recht te krijgen als deze schuin omhoog lopen. Schilderen is dan nauwelijks een optie, omdat de haren te dun zijn. Daar helpt denk ik alleen een transfer.

@Robin,

De foto is niet voor alles vergelijkbaar zoals ik al zei. Met name het perspectief klopt niet, waardoor de lampen meer naar buiten lijken te kijken dan ze in realiteit doen. Ik denk dat een betere vergelijking te maken is door met een telelens een dergelijke modelfoto te maken.

Misschien is het meest opvallende uiteindelijk dat zowel de koplampen als de sluitlichten te dik op het model staan. De sluitlichten zijn wel oplosbaar door ze af te vijlen en een paar draadjes als boutjes in te lijmen. De koplampen ga ik niet aanpassen, behalve de suggestie van Karst om de lensjes te verdiepen. En een tweede lens erachter zoals Floris suggereert lijkt me wel te doen.

mvg,
Ivo

P.S., Op die schuine lenzen in de kop heb ik nog wat te oefenen op een nog te bouwen DE-III en 2 stel mat '35.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2010, 12:04:12 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1796 Gepost op: 05 July 2010, 12:09:11 »

tervergelijking
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mispoes

• Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Hengelooo 1:160
« Reactie #1797 Gepost op: 05 July 2010, 12:20:03 »
Thnx  ;D

Vond ik destijds ook, maar toen reageerde bijna niemand  :-\ Misschien dat er niet veel mensen tot aanschaf van de 47 overgegaan zijn in april  :P

Hoe zeg ik dat diplomatiek? De verbetering ging mij niet ver genoeg... De snor blijft te kort en te dik, dat is vooral te zien als je de DE-1 van de zijkant bekijkt.

Ik zeg niet dat ik een beter eindresultaat boek maar ik ga proberen een langere en slankere snor aan te brengen (want zo ken ik de rode diesels) zonder dat het hele model overgespoten (laatste optie*) hoeft te worden. De nieuwe koplampen worden daarbij iets kleiner en iets eenvoudiger (dus minder details).

Mijn deelfoto van de 95 op 23-05-1985 pak ik er nog maar even bij:

(*niet onaantrekkelijk waarbij ik dan tevens de zandgele bies over de kop rechtdoor laat lopen)
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

robin binsbergen

• Offline Offline
« Reactie #1798 Gepost op: 05 July 2010, 12:52:41 »

De foto is niet voor alles vergelijkbaar zoals ik al zei. Met name het perspectief klopt niet, waardoor de lampen meer naar buiten lijken te kijken dan ze in realiteit doen. Ik denk dat een betere vergelijking te maken is door met een telelens een dergelijke modelfoto te maken.

Misschien is het meest opvallende uiteindelijk dat zowel de koplampen als de sluitlichten te dik op het model staan. De sluitlichten zijn wel oplosbaar door ze af te vijlen en een paar draadjes als boutjes in te lijmen. De koplampen ga ik niet aanpassen, behalve de suggestie van Karst om de lensjes te verdiepen. En een tweede lens erachter zoals Floris suggereert lijkt me wel te doen.

Zojuist gepoogd een goede foto (met telelens) van het model te maken, maar helaas gaf het niet het gewenste resultaat ter vergelijking. Wel heb ik alles nog eens nader bekeken, waarbij mij opgevallen is dat het glas vertekend aangezien de ruimte achter het lampglas mist. het is een uit een stuk gegoten ichtgeleider, waardoor het wit in de 'holle ruimte' mist.

De mooiste vergeijking is een foto van het echte model inzoomen op het scherm zetten en het model in de hand ernaast. dan lijken de maten toch echt te kloppen. het meest opvallende op die manier is het reed besproken missen van het zandgeel op de 'basis' van het frontsein.

Misschien dat iemand die het model aan het verbouwen is een foto zonder de lichtgeleiders kan maken?

Voor de liefhebbers, zaterdag neem ik ook even een schuifmaat mee, en meet alle maten (ook de hoogte t.o.v. de bak) en vergelijk deze met het model.

mvg,
Robin

Karst Drenth

• Online Online
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #1799 Gepost op: 05 July 2010, 13:10:37 »
Hoe zeg ik dat diplomatiek?

;D ;D ;D

Maar je hebt wel gelijk. Zoals al eerder gezegd, had ik grote plannen in die richting, maar kon gewoon niet de moed opbrengen om in een ( te ) korte tijd er iets heel moois van te maken. Ik had zelfs voor dat het model uit was ( Rail2010 ) al via Wim Wolters een kanaal voor snorren aangeboord :)

Grtzz,

Karst