Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrineplankje door Jelmer
Vandaag om 21:21:53
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:17:37
Nieuw Boek :Het sein staat op rood. door Peter Kleton
Vandaag om 20:59:33
Gekleurde ketelringen bij duitse stomers door Stefan88
Vandaag om 20:48:57
servo montage onder wissel door pietV
Vandaag om 20:38:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Chrisjantje
Vandaag om 20:21:00
Post II Baarn van Magica-Miniatura door Rob Ellerman
Vandaag om 20:19:57
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:15:15
Reeks 21 en 27 door André82
Vandaag om 19:57:31
RailBOX Electronics RB1110 DCC Centrale uit Polen door Etsmodelspoor.nl / Modelspoorbaanwinkel.nl
Vandaag om 19:57:22
Kurk-Rubber of Kurk? door henk
Vandaag om 19:56:49
PIKO 4.1 XP Smartdecoder icm ESU automatische koppelingen. door Sikko
Vandaag om 19:27:50
Holland Scale huisjes bouwen en pimpen. door Jeroen Water
Vandaag om 19:26:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:22:55
De bouw van station Laarbeek H0 door HenkN
Vandaag om 19:09:57
LEDs aansturen met oude Conrad stadsverlichting module (191906) door Menno
Vandaag om 19:08:14
Opdracht fotowedstrijd februari, maart 2026 "Mens en trein in model" door Bob R.
Vandaag om 19:03:21
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Peter Soonius
Vandaag om 18:59:16
Albula 2. 0m door maartenvdb
Vandaag om 18:49:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:31:05
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door roadster36
Vandaag om 18:21:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Paulus
Vandaag om 16:49:03
Modelbaan station Brussel-Luxemburg anno 1920-1930 (schaal N) door Michiel VL
Vandaag om 16:48:57
Issue met PIKO 4.1 programmeren door 008200
Vandaag om 15:21:59
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:58:26
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:28:53
Viessmann 4700/4701/4702 vs 4500/4501/4502 door Rolf S
Vandaag om 13:35:32
Rheinburg, TP V/VI door puntenglijder
Vandaag om 12:37:37
Lemke 2026 H0 & N (Hobbytrain, LSM, Mehano) door Rick
Vandaag om 11:42:17

Auteur Topic: Albula 2. 0m  (gelezen 21100 keer)

maartenvdb

• Offline Offline
Re: Albula 2. 0m
« Reactie #120 Gepost op: 31 January 2026, 14:25:09 »
Hah, ben ich me daar toch gans vrolich en opgeroimt, want da is een groosse opreuming plaatgehad en gevonden. Kijken sie maar selver, geen schmuts meer te zien.  En das onder mein welvoortgevaren leiting, want das maak ik natuutlik niet selber, dat is arbeit van de arbeitsgemeenschap.  Met arbeit werde ich gans muuh, dus das mache ik nieht.
Mar ik heb zoegesehen en geschaut en da werd fleisig gemacht en ich habe me dan mit fluussigheit beschaft.  Niet zu viel, kein hersenverschmutsing.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #121 Gepost op: 31 January 2026, 14:36:29 »
En weil dat ne groosse arbeit war hab ik me dar gut gepreppereerd, want da in de nacht is donkel en kan man niet zu fiel sehen, dus hab ich elektrificatiemachien geordonneerd en bekommen en kumten die atbeitsgemeinschaftlijke leuten ook in donkel verdermachen.

En da moeste ik me beslissen en vaststellen en ordonneren of da ne meschien sei met besiene of met diesel.  Da is me eingefaalen ik mis me die dampfgereuk en da mag ik geerne de dieseldampf  davoor zetrug hebben.
En noch was:  die diesel ist niet alleine goetgekoopt, is ja noch alzeit sehr viel Rappen, mahr da is me eingevallen (heeft kein weh gemaakt) das im land suudlich van die platte landen met zeitliche eiskap noch allezeit die rote diesel vervoegbaar is.
En das mal bielieg !

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 04 February 2026, 11:23:08 »
Verontgeschuldiging, mahr ik hatte even wenig tsijd.   Ik moes dar onder mijner allesumfattende leiting laten soechen naar de materiaal voor de oentergroend van die vernieuwerde baandelen.
Und was is da heraus gekommen ?  Habt der der nieks gemacht hat toch noch etwas gemacht, die hat de daarfoor bestemte materiaal meetgenommen naar een anderes projekt.  En zwar de ganse rolle die ja daar war vorigen jahr aan de 26 februaar. Onder dokumentierten akte en reaktion met nummer 103 !

En was ik in mein rsjersjen gefonden hab.  Dieser mistvieh nuutst das ontgevreemde materie, want ja foor kreuzungsstelle Sankt bestemt, das leegt er noen foor de oendergroend van een, ja ooch kreuzungsstelle, met namen Spinasie an de andere seide van onsere langen Albula tunnel.  Er is een verrater want er ist overgelaufen over de Albula mit die ganse rolle.  End met meiner sloffen duurt das te lange om die sachen weer zerug te hoolen.

En ooch dabij:  er sal sein kopf in de spinasie steken bis er gruun seeht.  Ich haal me enen anderen undergegrond.
« Laatst bewerkt op: 04 February 2026, 11:28:27 door maartenvdb »

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #123 Gepost op: 04 February 2026, 11:47:07 »
Mahr dats alles noch nicks bei andere gepasseerde en voorgebeie saachen.
De 4 Russen hebben da weder vergenieuwde Vierrussen gestuurd en zwar inbevloedende Unfluenzers.  Davan kan men ja werkelich ziemelijk ziekelijk worden. 

Die 4 sijn dan met vlieggetuig hierhin gekomen aber die kunten ja niecht fliegen also sein dan schlecht gelandet en geflogen.
Nein, davondaan geflogen, niet mehr im fluugelzeug.

De vluchtgelingen hebben sich dan vergestopt, maar das beweis is zekergesteld door de mitgeleden van onsere burgerwache en bewachungsdienst.  Die haben bisondere presteratie gemaakt en met gefaar vor leben en welsijn hoochgekletterd en weder met de masjien abgezeild. 
Innerhalf eniger zeit word das zoig dan uitgestald (niet in de scheune) in ons anti- vierrussen museum, dat auf mein opdraging door de Sankter gemeenschappelijkheid opgericht en gebauwd worden sall.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #124 Gepost op: Vandaag om 18:31:11 »
Wahr stekken dan die russen ?   Ener diese vier russen is waarscheinlijk achtergebleben en verstopt gebleben en nieht gefunden gebleben en heeft dan die arme mutter onseren tapferen waakzaamheitsbewacher erfast en die is jets ins bet met temperatur vergehoging en pain in de knochen.  Heeft die rus da sein influenzerschaft gebruicht en benutst.

Maar dan noch was voor ich weder terugga in de historie van mein verblevenheit in da groen nederigge land.

Ik hep da gereeknend was ich an materiaal neutig heb en hebben moes en bestellen moes. Ik ben ja meetserrekenaar vor de jugend hier in Sankt.

De dekke van de onderdekke is 20 Zentimeter dikke.  Das is dus 0,2 meter in metrische systeem, Englischen meelesern sullen das verrekenen moetsen naar duimen en foeten.  Raar jung die Engelander mit duim aan de foet.
De wisselweichen ist an ener seide 2 meter fufzig en anderseits 5 meter also in mitten ungefeer precies 3 meter en fijf en ook noch zefentig zentimeter.   En ist 25 meter in de lange.
En dan mein reechenwonder.  Ich heb dus notig:   0,2 x 3,75 x 25  ist 18 en weder fif en ook nog zefentig,  haha , keen meter maar Kubieke meter. En dan voor 2  stuuks tesammen 37 en halve Vierkantige in de Kubus meter.

En dan noch 2 stucken tesammen 55 meter bij de breedheid van 2 en half en dieptigheid van 0,2 en dat maakt 27 en halve Kuup.
Dusch ik heb nodig 37,5 en 27,5 maakt 130 kubikmeter sand, voor sicherheid ich heb genoek en ooch noch was voor de kinder om mit te spielen.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #125 Gepost op: Vandaag om 18:42:37 »
En dan heb ich das bestelt en komt gelijkelijk de reechening. Verstaan ich niet, die vertrouwen mich niet ?  Moes ik voraf schoon bezahlen.
Glukkigerweis is da ersten Februar feesteliche schlacht aller spaarfarchen in Sankt, en da hebben die kinderscharen von Sankt me total en alles insgesammeld 2854 Rappen overgehandigd en in de hand gegeben, neen, in een groossen schweeren sak natuurlich.  En de letste 6 Rappen heb ich dan selver aus de broektas geneemt end met mein grosgeaard hart dabei getaan en dan was alle 2860 Rappen da en das is precies en genau en ook eksakt de berekening voor de lefering.

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #126 Gepost op: Vandaag om 18:49:04 »
En dan ist nun en jetst en ooch noch dadlich maar warten tots da de lefering plaatsfind en de 130  kubussen sand hier geliefert en abgesteld en gestort worden.  Ich heb dan gefraagt een beetje eile te machen want ik will desen project doch inner en ook halb van 5 jaren gemaakt en ook nog klaar en bereidbaar hebben. En ich moes selber mit kruipwagen de sand van stortplats naar baanplats vertransporten.

Dan hebben wir in fuunf jaahr weder een nieuw eropeningsfest, da kunnen die zuugen wehr rollen.