Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 22:54:27
6 en 7 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 22:47:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 22:34:09
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:28:38
Minder wissels door Thom
Vandaag om 22:27:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
  

Auteur Topic: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)  (gelezen 3906 keer)

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Gepost op: 14 January 2025, 20:16:20 »
OK voorgeschiedenis. Gestopt met een N spoorbaan, met JMRI, DR5000, DK50018, DR5088RC. M.a.w. baan met werkende wissels (bij het blok getrokken) en alles werkte. Moeten stoppen met modelbaan vanwege o.a. oog probleem. Na anderhalf jaar nieuwe poging op H0 opgezet. Nieuwe tafel, nieuw ontwerp etc.

Testbaantje uitgelegd omdat ik wil overstappen naar ROCrail, maar nog niet overgestapt. Test-ovaal met DIGIKEIJS SW met 2 wissels. Treintje rijdt, wissels handmatig bediend, alles gaat goed. Volgende stap = 1 wissel aangesloten op DK50018, niets aan de hand, dus 1 wissel elektrisch, 2de wissel handmatig alles rijdt, wat ik ook doe. Dan sluit ik terwijl de DR5000 gewoon stroom levert aan de baan de 2de wissel aan in de DK50018, alles werkt en de 2 wissels zijn elektrisch te bedienen, welke stand ik op eender van de 2 wissels zet, trein rijdt en gaat van binnen naar buiten en andersom. Dan komt het, ik sluit de stroom af in DR5000 van de baan en daarna weer aan…. Kortsluiting. De baan is niet meer onder stroom te krijgen, niet eerder totdat ik de tweede wissel weer loskoppel. Dan werkt alles weer en kan ik weer aansluiten en verder rijden. Ander wissel geen verschil. Andere OUT op DK50018, geen verschil.

Iemand ervaring of oplossing uit ervaring? Wat doe ik fout of niet?






« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 20:23:11 door stevelind »
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #1 Gepost op: 14 January 2025, 21:12:06 »
Heb je een aparte voeding voor je wissels? Het klinkt alsof je die decoder voedt met DCC en dat de decoder tegelijkertijd beide wissels wilt schakelen als je hem aanzet met een kortsluiting als gevolg.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2025, 23:31:21 »
Hi Bas, ik heb geen aparte voeding op de decoder voor de wissels. Daar zit ook iets raars. Dat had ik namelijk wel maar die levert blijkbaar niet genoeg power om de wissel om te laten gaan, Dus neem ik de voeding vanuit de DR5000, maar dank voor je antwoord ik ga eens experimenteren....
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2025, 14:34:09 »
Bas, nog een kleine vraag wat zou er dan voor adapter aan moeten hangen bij voorkeur. Nu had ik een 12V 3A maar moet het voltage dan hoger zijn/worden?
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2025, 15:00:27 »
Dat hangt er vanaf welke aandrijvingen je gebruikt?
Als je van die 5A Peco's heb, zou je 10A nodig op 12V dacht ik, om ze gelijktijdig te schakelen.

Maar ik vind het sws raar dat de decoder 2 wissels tegelijk schakelt bij het opstarten. Hij moet eigenlijk 0 wissels aansturen.

Kan je iets doen met de instellingen?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2025, 15:15:32 »
En wat gebeurd er als je alleen die wissel die eerst handmatig was elektrisch maakt ?

Jos

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2025, 20:05:35 »
De wissels worden geschakeld middels de digikeijs DK50018 en daar hangt een voeding aan 12v 3A. De voeding van de DR5000 is 15V 3A zou dat het verschil zijn?

@Bas, idd is dat wel de oplossing voor de kortsluiting, dank je wel....
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2025, 22:32:20 »
Naar mijn mening heb je twee problemen:

1) DR50018 --> Max 2 Amp volgens destijds Digikeijs ==> Ongeschikt voor Peco spoelen, die willen minstens 5 Amp hebben ( verder is niet bekend welke en hoeveel bugs die DR50018 heeft... )
2) 12 volt is te weinig voor de Peco spoelen. Onze ervaring: minstens 15V, beter nog 18V


Oplossing:

Koop en gebruik een YaMoRC YD8008. En een 15V of 18V voeding. Die hoeft dan maar 1 Amp te zijn, voldoende voor het voeden van twee YD8008. Die hoge stroom ( 5A ) "maakt" de YD8008 zelf en heeft daarvoor maar 400 mA nodig. Velen gingen je voor. De YD8008 is immers speciaal ontworpen en gemaakt voor Peco, Gaumaster en SEEP stroomslurpers ;)

Grtzz,
Karst

[edit]

Ik kan het niet helemaal uit het verhaal opmaken, maar misschien heb je ook puntstuk polarisatie nodig. In dat geval is er de YD8044.

[/edit]
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 22:35:55 door Karst Drenth »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2025, 22:57:33 »
De titel geeft aan dat het profi wissels zijn. Kan je ook zien aan de artikelnummers in het baanplan. Dat zijn insulfrog wissels en behoeven dus geen puntstuk polarisatie.

Dit setje moet op papier ook 5A kunnen schakelen en kost de helft, ik wacht alleen nog op dat ene connectortje waarmee ik dat bovenste ding in dat onderste ding kan prikken  ::). Die is helaas iets vertraagd  ::)


Maar dat doet er allemaal niet toe, want ik realiseer me dat het het waarschijnlijk de bijbehorende aandrijvingen zijn. En trokken die niet iets van 1A ofzo?

Bas
« Laatst bewerkt op: 15 January 2025, 23:05:04 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2025, 23:14:27 »
@Karst, ik heb i.i.g. een zwaardere voeding besteld. En overgang naar Yamorc wil ik op termijn sowieso....
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

stevelind

  • Steve Lind
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2025, 11:29:57 »
De titel geeft aan dat het profi wissels zijn. Kan je ook zien aan de artikelnummers in het baanplan. Dat zijn insulfrog wissels en behoeven dus geen puntstuk polarisatie.

Dit setje moet op papier ook 5A kunnen schakelen en kost de helft, ik wacht alleen nog op dat ene connectortje waarmee ik dat bovenste ding in dat onderste ding kan prikken  ::). Die is helaas iets vertraagd  ::)


Maar dat doet er allemaal niet toe, want ik realiseer me dat het het waarschijnlijk de bijbehorende aandrijvingen zijn. En trokken die niet iets van 1A ofzo?

Bas

@Bas, ga je die voor jezelf afbouwen? Het ziet er "gelikt" uit, nben benieuwd of het ook werkt, tenminste ik maak uit je tekst op dat het nog niet helemaal af is....
Look me up on spotify! Music is food for your brains....

hgr

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #11 Gepost op: 16 January 2025, 12:06:34 »
Ik zit even mee te lezen en het valt mij op dat Bas oppert dat het stroomverbruik afhankelijk is van welke soort wisselspoelen gebruikt worden en geeft als voorbeeld de PECO-stroomvreter. Verderop lijkt het in reacties dat aangenomen wordt dat een PECO gebruikt wordt, terwijl dat mij bij profirails onlogisch lijkt. Logischer is de Fleischman wisselspoelen te gebruiken.

Ook lees ik dat bij aansluiten van tweede elektrische wissel er kortsluiting optreedt en bij loskoppeling het weer werkt.
Het is mij niet duidelijk of je beide wissels apart getest hebt

Als je dat nog niet gedaan hebt, zou ik dat doen.
Mogelijk zit er een storing in die wisselspoel
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5028
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #12 Gepost op: 16 January 2025, 12:09:21 »
Die decoder zelf is wel af, het is de opvolger van de vorige. Er zitten een paar miniscule veranderingen in zoals plugbare 'screw terminals' en de mogelijkheid om met een CDU (dat ding wat nog niet af is) te werken. Ook krijgt hij iets simpelere software omdat deze variant geen lichtseinen meer kan aansturen. Dat maakt het instellen simpeler.

En hij is niet voor mezelf maar voor verkoop. Als ik straks een rangeerbaantje af heb, neem ik er natuurlijk een paar voor mezelf  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #13 Gepost op: 16 January 2025, 14:41:48 »
Herbert,

Heb ik in reactie nr5 al aangegeven.

Jos

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Kortsluiting op wissels (H0 Profi)
« Reactie #14 Gepost op: 16 January 2025, 19:54:54 »
Citaat van: hgr
...het valt mij op dat Bas oppert dat het stroomverbruik afhankelijk is van welke soort wisselspoelen gebruikt worden en geeft als voorbeeld de PECO-stroomvreter. Verderop lijkt het in reacties dat aangenomen wordt dat een PECO gebruikt wordt, terwijl dat mij bij profirails onlogisch lijkt. Logischer is de Fleischman wisselspoelen te gebruiken....

Excuus, ja dat komt er van als er zaken bijgehaald worden die er niet toe doen  ::) . Ik was daardoor idd helemaal in de veronderstelling dat er Peco aandrijvingen in het spel waren. :'(

Maar evengoed, de YD8008 doet het ook geweldig aan de Fleischmann spoelen. Komende Ontraxs wederom live te aanschouwen ;)

Grtzz en nogmaals excuus,
Karst