Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:58:23
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:00
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 13:48:26
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 13:41:10
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door Joz
Vandaag om 13:23:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:13:21
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19

Auteur Topic: Advies en Inspiratie L/U vorm baanplan 2070 x 2660.  (gelezen 4420 keer)

Spoorloos

• Offline Offline
Advies en Inspiratie L/U vorm baanplan 2070 x 2660.
« Gepost op: 12 January 2025, 17:16:22 »
Beste allemaal,

Wegens een verbouwing hier in huis heb ik een andere ruimte toegewezen gekregen voor het bouwen van een baan.
Hierdoor is het tijd om een nieuwe baanplan te ontwerpen  :mrgreen:.

Ik ben terug naar de tekentafel gegaan en geleerd van de eerdere gemaakte fouten.
Een grote wens voor mij is de baan opdelen in (hanteerbare) module bakken. Zodat in toekomst de baan altijd kan verplaatsen en/of gezellig aan de keukentafel kan hobbyen in plaats van hele avonden me zelf op te sluiten.

De toegewezen kamer is een ruimte van 2070 x 2660 mm met een deur die naar binnen draait.

Ondertussen heb ik al wat tekeningen gemaakt die eigenlijk snel in de prullenbak zijn verdwenen.
Tot het laatste ontwerp waar ik zelf redelijk te vrede over bent. Maar sta natuurlijk heel erg open voor leuke input en ideeën.

(Heb de vraag ook gesteld op het N-spoor forum, maar heb gemerkt dat hier weer andere ervaren en actieve leden zitten waarvan ik graag dingen leer  :angel:)

Met vriendelijke groet,
Clinten
« Laatst bewerkt op: 12 January 2025, 17:24:22 door Spoorloos »

puntenglijder

• Online Online
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Advies en Inspiratie L/U vorm baanplan 2070 x 2660.
« Reactie #1 Gepost op: 12 January 2025, 17:21:57 »
Hallo Clinten.

Ik zou je station bij je draaischijf plaatsen, dat is in het echt ook zo.
Dan kun je beneden een parade spoor maken. ;)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 12 January 2025, 17:39:41 door puntenglijder »
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 January 2025, 17:31:03 »
Hallo Kees,

Helemaal vergeten me naam er bij te zetten, whoeps.
Dit gelijk aangepast.

Als het goed begrijp, station naar boven en beneden alleen een dubbel spoor laten lopen ?
Ik zal Anyrails er is bijpakken, bedankt (y).

Clinten.

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 January 2025, 21:04:26 »
Afgezien van komende aanpassingen zie ik wel een heel vreemde constructie bij het in- en uitrijden van het station.  Je maakt er eerst enkelspoor van, overigens ook van het doorgaande hoofdspoor.
Zou onderstaande opzet niet logischer zijn ?  Met eventuele verdere aanpassing van de dubbele overgang ?

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 January 2025, 23:15:54 »
Hallo,

Misschien goed nog even uit te leggen wat jouw bedrijfsplan is en met welk soort treinen.
Nu lijkt de draaischijf eenzaam in het landschap te liggen want het is zo leuk als hij ook meedoet. Ook de functie van de opstelsporen onderin is mij niet duidelijk.
treinstellen ?

succces jandcargo

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #5 Gepost op: 13 January 2025, 16:18:57 »
Enige uitleg over waarmee je wil rijden en wat de nu getekende sporen en grijze vlakken moeten voorstellen,is i.d.d. wel handig  ;)
Daarbuitenom,heb ik zowiezo nog wel 1 suggestie om het bouwen van de baan en het rijden later,leuker te maken.
Afgaande op je laatste plaatje waar alle sporen e.d. opstaan,wat zou je zeggen van een baan waar je kan rondrijden ipv de huidige L vorm ?
Als je evt de deur eruit haalt van die kamer en die evt vervangt door een gordijn,dan dan je aan de kant van mysterieuze opstel sporen links onder ,een eventueel uitneembare trace maken wat aansluit op het stuk bij de draaischijf.
Een dubbelsporige parade strecke om het zo maar even te noemen,dan heb je veel meer mogelijkheden om een beter/ander baanplan te maken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 14 January 2025, 20:22:21 »
Afgezien van komende aanpassingen zie ik wel een heel vreemde constructie bij het in- en uitrijden van het station.  Je maakt er eerst enkelspoor van, overigens ook van het doorgaande hoofdspoor.
Zou onderstaande opzet niet logischer zijn ?  Met eventuele verdere aanpassing van de dubbele overgang ?

Hallo Martin, Ik snap inderdaad wat u bedoelt.
Het idee was dat ik van enkel spoor kon kiezen welke richting ik naar het station gaat.
Rechtdoor binnen of buiten of recht binnen of buiten. Maar achteraf gezien is dit misschien niet heel realistisch.

Hallo,

Misschien goed nog even uit te leggen wat jouw bedrijfsplan is en met welk soort treinen.
Nu lijkt de draaischijf eenzaam in het landschap te liggen want het is zo leuk als hij ook meedoet. Ook de functie van de opstelsporen onderin is mij niet duidelijk.
treinstellen ?

succces jandcargo

Hallo Jan, eerlijk gezegd heb ik niet echt een bedrijfsplan/soorten treinen ingedachten.
Ben eerst aan het tekenen geslagen om te kijken wat er mogelijk is met de oppervlakte.
Denk aan de hand daarvan ga ik het thema / setting bedenken.

Draaischrijf heb inderdaad daar neer geplaatst omdat meest gunstige plek wat qua ruimte  ::).

Enige uitleg over waarmee je wil rijden en wat de nu getekende sporen en grijze vlakken moeten voorstellen,is i.d.d. wel handig  ;)
Daarbuitenom,heb ik zowiezo nog wel 1 suggestie om het bouwen van de baan en het rijden later,leuker te maken.
Afgaande op je laatste plaatje waar alle sporen e.d. opstaan,wat zou je zeggen van een baan waar je kan rondrijden ipv de huidige L vorm ?
Als je evt de deur eruit haalt van die kamer en die evt vervangt door een gordijn,dan dan je aan de kant van mysterieuze opstel sporen links onder ,een eventueel uitneembare trace maken wat aansluit op het stuk bij de draaischijf.
Een dubbelsporige parade strecke om het zo maar even te noemen,dan heb je veel meer mogelijkheden om een beter/ander baanplan te maken  ;)

Hallo Floris, Opzich een leuk idee, maar das voor mij helaas geen optie om de deur er uit te halen.
Ben echt gebonden aan de afmetingen die ik tot me beschrikkig heb  :).

Mvg
Clinten.
« Laatst bewerkt op: 14 January 2025, 20:29:02 door Spoorloos »

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #7 Gepost op: 14 January 2025, 21:12:34 »

Hallo Floris, Opzich een leuk idee, maar das voor mij helaas geen optie om de deur er uit te halen.
Ben echt gebonden aan de afmetingen die ik tot me beschrikkig heb  :).

Vouwdeurtje? Scheelt enorm!

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2025, 15:47:16 »
Dat is ook nog een idee  (y)
Snap overigens de moeilijkheid niet van die deur weghalen,2/3 pinnen uit het midden van de 2/3 scharnieren meppen en de deur is los  ;D ::) :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2025, 17:01:37 »
Hallo Allemaal,

Aan de hand van de vele goeie feedbacks heb ik me bestaande baanplan aangepast.
* Heb de draaischrijf en het station samen gevoegd op het hoge niveau.
* Beneden een parade spoor gemaakt.

Ben benieuwd naar jullie mening :D

Frans Peeters

• Offline Offline
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2025, 21:02:28 »
Leg nu dat station op het hoge deel een beetje schuin. dan heb je tussen het station en het paradespoor een beetje ruimte om het paradespoor wat van de tafelrand weg te krijgen.
Je kan dan ook naar rechts de aanzet geven naar een stedelijk gebied - reden voor een station van dat kaliber.
Op dezelfde manier kan je op het verbindingsstuk de sporen ook iets 'peelser' leggen.

De hellingen die je tussen het hoge en lage deel hebt zijn uitermate steil, dus hou daar ook rekening mee dat de voet van dehlling een stuk verder zal komen.
Je kan het paradespoor dan op sommige plekken in een insnijding leggen. Krijg je gelijk de mogelijkehid om er een weg of iets dergelijks over te leggen.

Ik vermoed dat de sporen op het korte been je zichtbare 'schaduwstation wordt met een stukje industrie.
Ook hier, probeer los te komen van die tafelrand.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

RobVille

• Offline Offline
  • My Dark Side
    • Modelbanen - Rob
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2025, 22:47:46 »
Je plan is te massief, veel sporen en weinig ruimte voor bebouwing en landschap. Kies in ieder geval een thema. In jouw plan wil je eigenlijk alles integreren op een klein oppervlak.

Een grote wens voor mij is de baan opdelen in (hanteerbare) module bakken. Zodat in toekomst de baan altijd kan verplaatsen en/of gezellig aan de keukentafel kan hobbyen in plaats van hele avonden me zelf op te sluiten.

Lijkt me een heidense klus worden om een betrouwbare scheiding te maken tussen de modules met al die sporen en wissels. Leg je focus op een aspect, een paradebaan, een BW, een klein station ....

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 January 2025, 22:55:13 door RobVille »
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction
Het Boemeltje

bask185

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2025, 23:32:56 »
Ik zou zelf het station iets anders inrichten. En vooral inrichten om de onderste sporen goed te kunnen bedienen.

Dit is schematisch snel in elkaar geflanst. Je ziet dat je tussen station en industrie gedeelte kan rijden zonder het hoofdspoor te betreden. Als je dan met je goederen wagons op het station komt, kan je hem wegsteken naar van die opstelsporen, of je kan omlopen en het hoofdspoor op gaan.

Verder had ik nog een kruis er in kunnen verwerken, maar dat draaischijf deel daar heb ik weinig tijd aan besteed. Kan je veel mee doen nog.

Het station heeft verder 3 perronssporen. Dus daar valt wat mee af te wisselen.

Ik zou verder, en dit is volledig mijn persoonlijke smaak, die lus rechts van het station ondergronds laten gaan. het paradespoor achterwege laten en dat ondergrondse spoor doortrekken naar die helix die je onderin heb liggen. En daarbij heb je ruimte om iets van schaduwstation te maken. En je kan natuurlijk alsnog een stuk beneden zichtbaar maken ergens op die linker modules zoals je zelf ook al had.

En algemene tips:
probeer wat dingen schuin te leggen.
Als je kan, maak wat natuurlijke bogen met flex rails
en probeer zo ruim als mogelijke bogen in het zicht te gebruiken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2025, 16:04:29 »
Leg nu dat station op het hoge deel een beetje schuin. dan heb je tussen het station en het paradespoor een beetje ruimte om het paradespoor wat van de tafelrand weg te krijgen.
Je kan dan ook naar rechts de aanzet geven naar een stedelijk gebied - reden voor een station van dat kaliber.
Op dezelfde manier kan je op het verbindingsstuk de sporen ook iets 'peelser' leggen.

De hellingen die je tussen het hoge en lage deel hebt zijn uitermate steil, dus hou daar ook rekening mee dat de voet van dehlling een stuk verder zal komen.
Je kan het paradespoor dan op sommige plekken in een insnijding leggen. Krijg je gelijk de mogelijkehid om er een weg of iets dergelijks over te leggen.

Ik vermoed dat de sporen op het korte been je zichtbare 'schaduwstation wordt met een stukje industrie.
Ook hier, probeer los te komen van die tafelrand.

Hallo Frans, Bedankt voor de tips.
Ik ga ze meenemen met het nieuwe ontwerp  (y).

Je plan is te massief, veel sporen en weinig ruimte voor bebouwing en landschap. Kies in ieder geval een thema. In jouw plan wil je eigenlijk alles integreren op een klein oppervlak.

Lijkt me een heidense klus worden om een betrouwbare scheiding te maken tussen de modules met al die sporen en wissels. Leg je focus op een aspect, een paradebaan, een BW, een klein station ....

Rob

Hallo Rob,
Ik snap inderdaad wat je bedoelt en was hier ook een beetje bang voor.
Maar had begrepen via de "printplaat" optie dat heel goed te doen is.
Is voor mij helemaal nieuw, dus heb er eerlijk gezegd nog een ervaring mee  :angel:.

Ik zou zelf het station iets anders inrichten. En vooral inrichten om de onderste sporen goed te kunnen bedienen.

Dit is schematisch snel in elkaar geflanst. Je ziet dat je tussen station en industrie gedeelte kan rijden zonder het hoofdspoor te betreden. Als je dan met je goederen wagons op het station komt, kan je hem wegsteken naar van die opstelsporen, of je kan omlopen en het hoofdspoor op gaan.

Verder had ik nog een kruis er in kunnen verwerken, maar dat draaischijf deel daar heb ik weinig tijd aan besteed. Kan je veel mee doen nog.

Het station heeft verder 3 perronssporen. Dus daar valt wat mee af te wisselen.

Ik zou verder, en dit is volledig mijn persoonlijke smaak, die lus rechts van het station ondergronds laten gaan. het paradespoor achterwege laten en dat ondergrondse spoor doortrekken naar die helix die je onderin heb liggen. En daarbij heb je ruimte om iets van schaduwstation te maken. En je kan natuurlijk alsnog een stuk beneden zichtbaar maken ergens op die linker modules zoals je zelf ook al had.

En algemene tips:
probeer wat dingen schuin te leggen.
Als je kan, maak wat natuurlijke bogen met flex rails
en probeer zo ruim als mogelijke bogen in het zicht te gebruiken.

Mvg,

Bas

Hallo Bas,
Hartelijk dank voor je mooie ontwerp  (y).
Dit had precies nodig om een andere visie te krijgen dan alles "recht"
Soms moet je het eerst zien voor je het door hebt.

Ik ga er mee aan de slag in het nieuwe ontwerp.

Mvg
Clinten

Spoorloos

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 April 2025, 12:35:35 »
Hallo Allemaal,

Het is weer even terug maar ik heb besloten om me oude ontwerp overboord te gooien en een nieuw ontwerp te maken met de fijne feedback die ik gekregen heb.

Kort door de bocht er veranderd is:
#Terug gegaan naar een L ontwerp
#De diepte van de baan aangepast op mijn lichaam lengte voor de bereidbaarheid.
#Meer ruimte voor gebouwen / decoreren
#Draaischrijf gekoppeld bij het station.
#Schaduw station toegevoegd.

Het ontwerp is nog niet af, en moet hier en daar nog wat dingen aanpassen zoals het intekenen van bergen/gebouwen enz.
Maar de hoofdlijnen qua spoor is wel gedaan.
Maar ben erg gewieuwd naar jullie mening.

« Laatst bewerkt op: 22 April 2025, 12:38:18 door Spoorloos »