Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 12:40:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 12:13:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02

Auteur Topic: Yet Another Servo Decoder  (gelezen 23564 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Yet Another Servo Decoder
« Reactie #45 Gepost op: 24 October 2025, 12:39:02 »
Nog even een korte update, na enige maanden gebruik. In de meeste gevallen werkt de decoder prima, alleen vergeet hij soms de laatste positie. Tijdens power-on zorgt dit in een aantal gevallen voor extra bewegingen, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Het probleem blijkt uiteindelijk veroorzaakt te zijn door een korte dip in de 5V voeding. Onmiddellijk na het wegschrijven van de nieuwe positie in EEPROM, zet (enable) ik 5V op de servo voedingslijn, zodat daarna de servo in beweging kan worden gezet. Hierdoor zakt de voedingspanning korte tijd (< 1 ms) een klein beetje in, maar genoeg om de EEPROM write onbetrouwbaar te maken.

De oplossing is uiteindelijk heel eenvoudig: na iedere EEPROM write heb ik een delay van 10ms ingevoerd, zodat de voedingsdip ietsje later komt. Probleem verholpen.

Ook heb ik de lay-out van de voedingslijnen op de print wat aangepast. Hoe je de print banen het best kan leggen blijkt toch echt wel een vak apart te zijn; hoe meer ik daarover lees, hoe interessanter dat wordt.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 24 October 2025, 14:20:49 »
Je kan ook relatief makkelijk/goedkoop de 5V van de logica ontkoppelen van servo 5V. Als je achter de buckconverter een kleine schottky diode zet met daar achter een kleine elco of tantalum van zeg 10uF ofzo dan zou je microprocessor geen spanningsdippen meer tegen komen. Nog mooier zou zijn om naast de buckconverter nog een 5V spanningsregulator te zetten, maar dat is wellicht een beetje overkill
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spock

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 24 October 2025, 21:02:54 »
De oplossing is uiteindelijk heel eenvoudig: na iedere EEPROM write heb ik een delay van 10ms ingevoerd, zodat de voedingsdip ietsje later komt. Probleem verholpen.

Met alle respect, dit is geen oplossing maar symtoombestrijding. Het echte probleem is dat de processor geen stabiele voeding heeft.
Los dat probleem op en dan heb je deze "oplossing" niet nodig.

Ook heb ik de lay-out van de voedingslijnen op de print wat aangepast. Hoe je de print banen het best kan leggen blijkt toch echt wel een vak apart te zijn; hoe meer ik daarover lees, hoe interessanter dat wordt.

Als de ligging van een paar gelijkspanningsbanen kritisch is, dan is het ontwerp van de schakeling gewoon niet goed.
Ik zou zeggen, terug naar de tekentafel.

mvg spock

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: Vandaag om 08:42:19 »
Dank voor de feedback

@Bas: er zit al een 10uF (zie schema in eerste bijdrage in dit draadje). En ja, helemaal gescheiden voedingen zouden het probleem inderdaad hebben voorkomen, maar zag ook ik een beetje als overkill.

@Spock: hierbij de uitnodiging om mee te denken  ;D
Het schema van de voeding en de servo staan in mijn eerste bijdrage. Het schema van de AVR staat daar niet, maar binnen 1mm van alle GND/tV aansluitingen zitten 100nF keramische condensatoren. In het schema van mijn eerste bijdrage zie je ook dat de AVR zijn 5V krijgt via een ferrietbed (L12) gevolgd door 10uF (C10).

Groet, Aiko

spock

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: Vandaag om 10:59:55 »
Hallo Aiko,

Ik kan je maar 1 tip geven. Een seperate voeding voor de processor is geen overkill maar essentieel.

Ik heb het schema van de voeding bekeken en ik vind het high-tech. Een nadeel is echter dat in de praktijk de voeding niet voldoet (zoals je hebt gemerkt).

Het probleem is dat de voeding niet voldoende stroom kan leveren bij een impuls en dat daardoor de spanning inzakt. Ik hanteer een vuistregel bij het ontwerpen van (of kiezen) een voeding dat de inschakelstroom van een servo 400mA is.

Als ik dan naar het schema van de voeding kijk, dan vind ik geen condensatoren die dat kunnen opvangen.

In het schema van mijn eerste bijdrage zie je ook dat de AVR zijn 5V krijgt via een ferrietbed (L12) gevolgd door 10uF (C10).

Deze spoel en condensator zijn er om "gras" van de gelijkspanning te halen, niet om te bufferen.
(en C10 is geen 10uF maar 100nF).

mvg spock

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #50 Gepost op: Vandaag om 12:46:04 »
Jep, dat zeg ik ook: bij schakelende regelaars is het ontwerp van de print van levensbelang, een van de redenen dat dat niet m'n favoriete regelaars zijn. Als het werkt is het prachtig, maar bij moeilijkheden kunnen kleine dingen een groot verschil maken.

Het datablad is heel duidelijk wat betreft een model-opmaak:

Maar bij jou zie ik dit:

De start-condensator (bootstrap-condensator) zit volledig buiten de lus van de spoel en diode om, terwijl 'ie in het ontwerpvoorbeeld de stroom als allereerste 'ziet'.
Idem voor de diode en spoel, die in je ontwerp eigenlijk omgedraaid zijn qua locatie.

Daarnaast gaat voor schakelende regelaars bij deze frequentie op dat in- en uitgaande voedingsbanen dicht bij elkaar leggen vaak vragen om moeilijkheden is: in je ontwerp lopen ze gigantisch dicht naast elkaar. Let op dat dat in dit soort gevallen capacitieve bij-effecten oplevert.

Daarnaast moeten in- en uitgangscapaciteiten bij deze frequenties van een totaal andere kwaliteit zijn dan bij lagere frequenties of lineaire regelaars. Het datablad heeft ook een duidelijke vermelding dat er additionele buffercapaciteit nodig is als de regelaar zich verder dan een bepaalde afstand bevindt van de voedingsbron. Daarbij wordt echter consequent over hoge kwaliteit keramische capaciteiten gesproken, waar jij (zo te zien) een 470 uF elco hebt gebruikt. Kan die elco de vereiste piekstromen leveren én wat is (dus) de ESR bijvoorbeeld?

Ook de kleinere ingangscapaciteiten zijn zorgenkindjes: Ze ogen erg klein, maar ik weet niet wat de ingangsspanning is. Hou er echter rekening mee dat bij een ingangsspanning van (ik noem maar wat) 20 Volt, een 25 Volt keramische condensator met X7R diëlectrum amper capaciteit over heeft bij die spanning. Grote kans dat je 50 Volt exemplaren moet gebruiken (daar wordt in het datablad ook voor gewaarschuwd overigens)

Maar het belangrijkste in dit geval lijken mij de weerstanden in de voedingsleiding. 5 Ohm is niet veel, maar je werkt wel met een regelaar die enorme piekstromen kan trekken. Tuurlijk, die elco moet dat opvangen, maar ook die kan slechts zoveel stroom trekken als die 5 Ohm toelaat.

Daarnaast snap ik niet wat die VCC-uitgang nog voorstelt na passage door een inductiviteit met (schijnbaar) een gelijkspannings-weerstand van 600 Ohm.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:55:46 door Menno »