Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:36:30
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:22:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49

Auteur Topic: Yet Another Servo Decoder  (gelezen 8882 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Yet Another Servo Decoder
« Reactie #45 Gepost op: 03 July 2025, 22:24:01 »
Ik zou een attiny 1616 nemen. Die zijn goedkoop en geschikt. Ik heb er ooit een lopi/Fx decoder mee gemaakt, maar ik heb ze nog niet kunnen programmeren  ::). Ze zijn ook erg klein. Als je ook voedt met DCC heb je ook geen optocoupler nodig. 1 enkel weerstandje volstaat, hoewel ik wel beter slaap met die bat54 er tussen.

Ik kan mn project niet meer vinden. Die had ik nog niet in git gezet en mn werk PC is gereset geweest  ::).
Die tool 'everything' zo geweldig. Ik kon hem nog terugvinden.

Had hem toch wel in git gezet, ik was zn naam vergeten. Ik had hem oorspronkelijk bedacht voor pantografen. Het is zelfs een 4-layer print.
https://github.com/bask185/Train-Science-DIY/tree/master/PCB_SOURCE/pantoGraph

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 03 July 2025, 22:47:47 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #46 Gepost op: 04 July 2025, 10:26:38 »
Bas,Aiko,

Dat ziet er al heel degelijk en ver uitgewerkt uit. (y)

Als ik het goed snap zijn er vanuit dit goede werk nu nog de volgende stappen te nemen:

1. FPC connectoren bestellen en testen op de ministeppers met een FPC4 of FPC12 slot erop passen (dat kan ik wel in gang zetten)
2. BAT54 erbij plaatsen op de print (zeker is zeker)
3. Signal input programmering van de Attiny op de print uitpuzzelen (dat lijkt me de meest ingewikkelde of snap ik het niet?)
4. Testen van de elektrische aansturing via het DCC signaal

en parallel denk ik

5. De 3D-voet verder ontwerpen voor Viessmann versus Schneider signalen (ala de Fremo’s Wattenscheider Schacht aanpak) (Aiko & Eric)
6. Testen van de mechanische aansturing

Kloppen mijn aannames en wie kan,wil wat doen in deze?

Eric

NB mbt Signal input programmering van de Attiny op de print uitpuzzelen

Wellicht voor jullie reeds bekend maar

Ik heb wat lopen zoeken en vond in deze video https://www.youtube.com/watch?v=CI9efIaWqr8 (deze is dus verouderd zie reactie Bas hierna) en vond daar dat
- er een Arduino library is op deze chip atTiny te programmeren via USB SPI Programmer (deze is dus verouderd zie reactie Bas hierna)
- Arduino IDE from the official website https://www.arduino.cc/en/software
- we dus de Arduino IDE programmer kunnen gebruiken om de chip te programmeren

Dan moeten we wel (t.b.v. het aansluiten van de USB SPI programmer) (deze is dus verouderd zie reactie Bas hierna)verbindende 6 draden met een connector opnemen in de PCB-print denk ik

bask185

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 04 July 2025, 10:51:28 »
Wrong chip, die is oud, bepert en vooraal heel duur. De NMRA library werkt er wel op.  Die Attiny1616 zijn beter, kunnen meer en ze zijn goedkoper. Die moet je programmeren een UDPI interface. Dan zijn 3 pinnen met 5V, UDPI pin en GND
Train-Science.com
Train-Science github

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 04 July 2025, 13:48:55 »
Wrong chip, die is oud, beperkt en vooral heel duur.
De NMRA library werkt er wel op. 
Die Attiny1616 zijn beter, kunnen meer en ze zijn goedkoper.
Die moet je programmeren een UDPI interface.
Dan zijn 3 pinnen met 5V, UDPI pin en GND

Dus gezocht op de AtTiny 1616 Programming en deze video gevonden. https://www.youtube.com/watch?v=AL9vK_xMt4E

Dus wederom gebruik maken van de Arduido IDE en een Arduino Nano om met behulp van jtag2updi een UDPI Programmer te maken.
Thanks to the great work of "El Tangas" we now can use JTAG2UPDI to build a UPDI Programmer out of an Arduino.

Zoekterm Google "jtag2updi programmer arduino nano Atmega328p" levert het nodige aan links en video's op

Een video https://www.youtube.com/watch?v=X7ZnNdqaL4c hoe het gaat
jtag2updi: https://github.com/ElTangas/jtag2updi
Wel de RESET en GND met 0603 10uF capacitor verbinden om het resetten te voorkomen op de NANO (dedicated instrument geworden zo)
En een 4.7k weerstand inline gesoldeerd in de Data line van de aangesloten Dupont 3pins Female kabel (pin D6)
GND en 5V 'lenen' we van de NANO.
Schema op https://github.com/mraardvark/pyupdi in de readme.md

Weer wat geleerd.

Zo kunnen we de AtTiny1616 dus programmeren.

Eric

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 04 July 2025, 14:20:24 »
Hi Eric

Je moet even op GitHub dxcore opzoeken. Daar staat veel over UPDI. Long story short: een Aliexpres serial USB converter met een CH340 chip komen. Daaraan een schottky diode en weerstand. That’ all.

Aiko

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #50 Gepost op: 04 July 2025, 16:33:43 »
Aiko,

Bedoel je dit https://github.com/SpenceKonde/DxCore/blob/master/README.md#updi-programming

Stevige documentatie, en als ik het snel lees begrijp ik dat een groot deel van wat ik eerder gevonden had achterhaald is.

Jij hebt wat besteld snap ik dat goed (anders graag via PB afstemmen aub)

Ik hoor hier en daar ook dat voor de stepper-motoren (die wij getest hebben) er ook lineaire servos als alternatief bestaan.
Die zijn betrouwbaarder maar ook iets duurder,

De afmetingen zijn prima,

Wellicht moeten we die ook gaan testen in dit verband.
Die hebben makkelijke aansluiting en aansturing.

Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 04 July 2025, 16:58:49 »
Dikke spanningsregelaar er op. Niet te veel schakelen  (y)
Train-Science.com
Train-Science github

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #52 Gepost op: 04 July 2025, 17:41:07 »
Bas,

Op het RocRail Forum wees Berthold (Babbel) me op deze GCA PCB (bouwpakket) voor een Raspberry die door RocRail worden ondersteund.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=gca-pi03-en

Die kunnen met PWM 16  servo's aansturen. PCA9685
Wellicht ook een alternatief

We moeten ze maar eens naast elkaar zetten qua prijs, gemak, onderhoudbaarheid ed

Eric

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 04 July 2025, 18:00:54 »
Hallo Chris

Ja, die link is goed en je conclusie dat veel achterhaald is en veeeeel eenvoudiger kan, klopt. Wat je nodig hebt is, kan je vinden met een zoekterm zoals “ aliexpress usb TTL converter ch340”. Kosten:1,5 à 2 Euro. Daarnaast een Schottky diode en weerstand van iets tussen 220 Ohm en 1KOhm. Het aansluitschema staat, ietwat onduidelijk, op de bovengenoemde link.

Het programmeren gaat het makkelijkst met een pogo pin connector. Kan ook bij Ali worden gekocht. We moeten het even met elkaar eens worden wat de afstand tussen de pinnen wordt. @Bas: hen je een voorstel?

De ATTiny1616 lijkt me in principe prima, maar ik weet niet of 16K RAM niet wat te weinig is. De ATtiny 3216 zou een goed alternatief zijn. Wel vind ik 2 TCBs wat weinig: de eerste is nodig voor Arduino’s millis() en de tweede voor de AP-DCC-Lib. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik mijn eigen library verkies boven die van de NMRA.

De kern vraag voor mij is welke Stepper library we nemen, of dat we die zelf maken. @Bas (of anderen): heb je een voorstel?

@Eric: in het plaatje staan steppers. Daar heb ik ooit ook mee gespeeld. Ze zijn veel duurder, en ik kan me moeilijk (gezien al het plastic) voorstellen dat ze steviger zijn dan de microsteppers (die helemaal uit metaal zijn). Daarnaast zijn ze ook nog eens een stuk groter.

Bas’ print heeft 1 A4988. Ik zou eigenlijk een print met 2 A4988 willen, om alle drie de standen met eenzelfde decoder te doen.

Groet, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 04 July 2025, 18:08:43 »
Hi Eric

Ieder heeft natuurlijk eigen wensen en eisen, en dat is OK.
Zelf heb ik een redelijk grote baan (althans, veel elektronica onder de baan) en voor mij is eenvoudige bedrading het belangrijkste criterium. 2 draden naar deze sein-decoder, en niet meer. En het moet compact zijn, zodat het makkelijk meteen onder het sein past.

Voor mij is het geen probleem om zelf printen te ontwerpen en laten maken, en de software helemaal zelf doen gaat ook. Mijn ervaring is dat de kosten niet zitten in de processor, maar eerder in afmetingen van de print (hoe groter, hoe zwaarder, hoe meer verzendkosten, en die zijn substantieel). Verder moet je niet te veel extended componenten nemen, tenzij je veel printjes laat maken.

Oplossingen waarbij je de processor deelt over veel steppers, lijkt me de verkeerde oplossingsrichting. En voor seinen zijn servo’s volgens mij te groot en duur.

Groet, Aiko

Eric v C

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 04 July 2025, 19:52:26 »
Aiko,

Dat idee van die 2 draadjes is ook mijn idee DCC met voeding
Gebruik van de stalen micro steppers is mij prima hoor, ik verken alleen de alternatieven.
De FPC-connectie is kwetsbaar, maar in een behuizing (zoals je suggereerde) lost dat in principe op.
2 A4988 op 1 PCB is heel aantrekkelijk.
Ook ik heb veel 2 vleugelseinen.

Ik wil jullie niet met al het werk opzadelen en gelijk wat leren ;)

Inmiddels weet ik dat ik met DCC accessory command in principe elk DCC signaal naar de PCB vanuit RocRail kan sturen. dus dat moet ook lukken.

Ik stuur je morgen een PB voor verdere afstemming.

Eric

bask185

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 04 July 2025, 19:56:16 »
Die lineaire servo's zijn relatief duur met ongeveer €5 per stuk. Voor armseinen zou ik dan eerder die sketchy sg90 dingen pakken, voor wissels mg90s. Maar die lineaire dingen zijn nog best handig. Die stappendingetjes zijn €0.50 ofzo?

Citaat
Die kunnen met PWM 16  servo's aansturen. PCA9685
Wellicht ook een alternatief
Dan moet je een paar posts terug kijken  ::) Op dat ding zit een pca9685, ik heb er alleen een 8 voudige van gemaakt om meer dan 1 reden. Zo'n ding kost trouwens iets rond de €10 om te laten maken, afhankelijk van de aantallen. Voor een single decoder heb je geen pca nodig.

Maar voor servo's in het algemeen geldt dat je korte kabels wilt houden. En wat Aiko zegt dat hij de bedrading simpel wilt houden, vind ik ook wenselijk.
Ik zou dan eerder of een kleine servo print maken, die ik dan compatibel maak voor een van deze relais dingen. 2 mosfets en een socket zijn de kosten niet. Misschien dat we die nog afbreekbaar kunnen uitvoeren, zodat je ook echt een hele kleine decoder heb.

Deze relais printen zijn bedoeld om in of de open-source spoel decoder of servo decoder te steken. Je kan ze ook afbreken en als standalone relais ding gebruiken... Of je plugt ze in de te maken "single servo" decoder of in de "single stepper" decoder. Dan kan je je single sein of wissel decoder voorzien van een relais uitbreiding. Dat kan altijd handig zijn. Seintje wat een stuk spoor kan schakelen, misschien spanningsloos, misschien met abc diode.. wees creatief. Maar dat is misschien een optie, want het enige wat ik nodig heb, is een zo'n groene socket.

Citaat
De ATTiny1616 lijkt me in principe prima, maar ik weet niet of 16K RAM niet wat te weinig is.
Bro, dit is echt heel erg veel voor dat geld. Je kan zelfs op een attiny 45 met 25% van dat ram de NMRA library laten werken. Zoveel heb je allemaal niet nodig voor dit werk.

Ik had trouwens voor het programma van die stepper (stuurde ik aan met een puls, de pulslengte bepaalt de slag) gewoon gebruik gemaakt van
delay(2) ; //  (y)ja... if it works, it ain't stupid.

Een 2 in 1 print, vind ik trouwens ook helemaal geen slecht idee. Dat zijn de kosten ook niet echt. Laat de print dan een €1,- duurder zijn, dan kost die misschien €4 ipv €3.

Wat wellicht ook leuk is. Een hybride maken, afhankelijk van welke connector je er op soldeert, kan die dan of servo of stepper motor aansturen. Een servo heeft niet echt meer nodig dan de microprocessor, alleen een stevigere spanningsregulator (en dan je servo's afschakelen). Het zal wel iets aan ruimte kosten, dus dat kan wellicht een probleem vormen? Het moet natuurlijk in een wattenscheider passen.

Ik heb voor mijn grote printen een 1x06 ICSP connector voor pogopin clamp in 2.54mm pitch. Voor kleine boards heb ik een 2x3 in 1.27mm. Voor een udpi, zou ik ook 1.27mm nemen

Ik zou echter alleen niet meer dan 2 versies max willen hebben. Die prototype printen groeien niet aan bomen. Ik kan wel wat ongeroute printen in mekaar flansen en kijken hoeveel ruimte wat kost. En dan kunnen we knopen doorhakken, wat wel en wat niet.
- afbreekstukje met een socket, voor een dubbele relais?
- 2 in 1 of een single?
- servo, stepper of beide?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #57 Gepost op: 04 July 2025, 20:54:51 »
<a href="https://www.youtube.com/v/817azkPXNgg" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/817azkPXNgg</a>
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 04 July 2025, 21:52:05 »
Hi Bas

Leuk  :)

Het verhaal rond de relais begrijp ik niet helemaal. Die hebben we voor armseinen toch helemaal niet nodig?

Verder ben ik geen voorstander van een gecombineerde servo en stepper print voor armseinen. Voor steppers heb ik een betere voeding nodig, en ik wil daarvoor speciale “driver IC” in de uitgang en voeding. Dat is een overkill voor deze microsteppers. Een stepper wil ik ook op een aparte voeding aansluiten, en niet van het DCC signaal afhalen.

Je puls software doe je wel heel erg elementair. Ik zou dat waarschijnlijk wat anders doen maar eenieder kan dat natuurlijk aanpassen naar zijn of haar eigen wensen. Of later uitbreiden. Zoals gezegd, zet ik er gewoon mijn AP-DCC-Library en (een uitgeklede versie) van AP-DCC-Core op. Ik heb dan meteen alles wat ik nodig heb, inclusief PoM en CVs. Mijn voorkeur zou verder waarschijnlijk uitgaan naar een standaard stepper library, met daarop de mogelijkheid om curves te volgen. Exact zo als bij mijn servo library. Maar zoals gezegd, wat software betreft kan iedereen dat naar eigen wensen doen; het belangrijkste is de print.

Ik vermoed dat je de ATTINY1616-MNR | C507118 wilt gebruiken. Met 3x3mm inderdaad lekker klein. Wat  gecombineerde DCC/Voeding wil k LCSC C8387 gebruiken. Die heeft een steek van 3,81mm en daardoor kan ik die niet met andere bedrading verwisselen.

Momenteel maak ik een treinreis door Zwitserland, en kan dus zelf even niets doen wat print ontwerp.

Groeten, Aiko

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #59 Gepost op: 04 July 2025, 22:01:51 »
Hi Bas

Ik heb je video bekeken. Dank. Mijn eerste reactie is wel dat ik de print erg (te) lang geworden vind. Ook ben ik nog niet helemaal overtuigd van de connectoren. Er zijn immers verschillende modellen steppers op de markt met allemaal verschillende aansluitingen.

Een ander belangrijk verschil tussen jouw aanpak en die van mij, is dat jij de stepper meteen op de achterkant van de print doet. Ik heb juist een aparte 3D houder, waarin ik de mogelijke afstand meteen beperk en het vastschroeven van de trekdraden vereenvoudig. Ik weet niet hoe jij dat straks mechanisch wil doen.

Mijn oorspronkelijke gedachte was om de stepper “draden” op de achterkant van de print te solderen. Dat scheelt veel ruimte / hoogte.

Verder ben ik voor deze toepassing niet zo’n fan van just JST connectoren. Ze zijn wat mij betreft veel te lastig aan en af te koppelen. Mijn eerder genoemde connector vind ik beter. Maar misschien moeten we op de print beide oplossingen mogelijk maken.

Groet, Aiko
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 08:27:57 door AP3737 »