Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Reinout van Rees
Vandaag om 11:49:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 11:25:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:47:06
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:05:48
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:06:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 08:29:11
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54

Auteur Topic: Formaat treintafel spoor N op voorbereiden baanplan.  (gelezen 1872 keer)

Stefan666

• Offline Offline
Formaat treintafel spoor N op voorbereiden baanplan.
« Gepost op: 23 December 2024, 05:22:09 »
Goedemorgen!

Ik heb nog géén rail plan, ( alleen ideeën zat )

Maar ik ben NU op het punt aangekomen dat ik moet beslissen hoe breed mijn tafel gaat worden
( moet de balken monteren voor de tafels in de nieuwbouw-treinen-kamer )

Ik ben lang ( ruim 2 meter ;p )  dus kan overal relatief makkelijk bij.

Het eenvoudigste zou zijn handelsmaten te pakken van hout,  dus als ik een tafel maak van 60cm ..
( totale lengte, een U vorm van ruim 7 meter ) dus .. plek voor rail is er.

Is die tafel-breed van 60 genoeg, of zet ik mezelf op voor problemen, en zou beter naar de 80 gaan ?
( 80, als in, dan kan ik 3 "delen" uit een plaat van 244 halen )

Ondergrond word 18mm OSB , dus ik reken in OSB maten van 59x244 ( anders passen ze niet door het raam  ;D )

Verdere relevante ( ? ) info :

1 keerlus verbod op de gehele baan.
2 er komt een "buiten ovaal" waarvan de treinen rond kunnen rijden naar ook naar het volgende "deel" ( ik ga die 7 meter niet in 1x vullen )
3 schaduwstations komen er niet, dat word een aangekleed emplacement die bereikbaar zal zijn vanaf "het buiten ovaal"
4 Vanaf dat ovaal wil ik alles "naar binnen" laten komen,

Mvg! Stefan
« Laatst bewerkt op: 23 December 2024, 05:52:16 door Stefan666 »

C-rails

• Gast
Re: Formaat treintafel spoor N op voorbereiden baanplan.
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2024, 05:50:44 »
Als je diepte 800mm is dan kun je bogen R3 en R4 gebruiken. Dat zijn wel mooie ruime bogen en geeft mogelijkheden. Toch zou ik eerst eens komen met je ideeën en dan pas gaan beslissen, wat de juiste diepte is.
Daarnaast zou je ook kunnen overwegen om de tafel aan de uiteinde wat dieper te laten zijn (dus naar voren laten uitsteken) om daar die ruime bogen te kunnen leggen en de tafel in het midden wat minder diep. Maar het één en ander is ook wel afhankelijk van wat je wil.

Stefan666

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2024, 05:54:20 »
Bedankt !

Eerst een compleet plan maken is technisch gezien helaas onmogelijk ,

Later de tafels gaan maken word ook een logistieke nachtmerrie,  dat spul moet nu naar "binnen" voor ik de wanden kan afwerken.

reden : 
Deze week gaan de balken er in en kan ik pas aan "spoor" gaan denken op het moment dat de spoor-bouw begint ,
en dat kan gerust pas komende zomer worden. ( tafels worden wand gemonteerd )

« Laatst bewerkt op: 23 December 2024, 05:56:18 door Stefan666 »

C-rails

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2024, 05:57:38 »
Waarom zijn die balken zo bepalend? Of zijn die onderdeel van de draagconstructie voor de vloer of zo? Voor het gewicht van een treintafel is het niet nodig daar rekening mee te houden.

Lobomotion69

• Offline Offline
  • Confusius zei het al.
« Reactie #4 Gepost op: 23 December 2024, 07:13:14 »

Ondergrond word 18mm OSB
Echt? Dat is toch veel te zwaar en dik voor een N-baan. Neem 10mm populieren multiplex. Dat is sterk zat voor je baan en veel makkelijker te bewerken. Je doet jezelf daar een groot plezier mee.

De eerder gedane aanbevelingen kan ik ook volledig onderschrijven.
Bedoel je met de balken die in de wand (Drywall) moeten komen? Omdat je later zegt dat de tafel aan de wand gemonteerd gaat worden.

Wat ik echter niet begrijp is dat je later geen platen naar binnen kunt krijgen. Het gebouw heeft toch wel deuren anders kun je er zelf ook niet in komen. Plaat heeft een afmeting van circa 244 x 122cm. Die laat je door de leverancier (bouwmarkt) in drie gelijke stukken zagen van 81 x 122cm. Een plaat van dergelijks afmetingen krijg je toch met gemak naar binnen? Waar zijn dan de beren?
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 December 2024, 07:26:24 »
Hallo,
Idd is 18 mm dik veel te veel.
Ik heb een lattenframe van planken 12x 2 cm en daar vakken van 50 x 50 cm van gemaakt met in de verbindingen en op de vloer stalen hoekjes van de bouwmarkt en dan 12 mm  multiplex.
En dan evt nog laag zachtboard daarop. Dit voor geluiddempend en om rail e.d. in vast te zette de reikwijdte van je armen is 80 a 90 cm. Maak er geen toestand van er hoeven geen echte treinen over.
Kijk evt op mijn website www.blokpost9.nl voor mijn uitvoering. Succes

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 December 2024, 07:51:07 »
Plaatdikte is al een en ander over gezegd en dat kan ik alleen maar onderschrijven.

Ik ben lang ( ruim 2 meter ;p )  dus kan overal relatief makkelijk bij.
Ik zou daar niet te optimistisch over zijn. Voor veel lange mensen is de rug een kwetsbaar punt en lang voorovergebogen staan te werken is niet heel fijn voor je rug. 60cm is eigenlijk al teveel voor het mooie is mijn ervaring (ik ben 188), 50 vind ik zelf de max vanaf één zijde.

Ik lees niet helemaal duidelijk waarom zaken nu al gemonteerd of gemaakt moeten worden. Is de kamer straks niet meer te bereiken of laat je nu spullen in één keer met een kraan naar binnen of op zolder hijsen?
Mijn advies zou zijn om alleen dat aan te brengen wat voor het bouwproces noodzakelijk is. En de rest  (balken, platen) in de kamer op te slaan en aan de slag te gaan als je een plan hebt.
« Laatst bewerkt op: 23 December 2024, 07:53:23 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Stefan666

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 December 2024, 16:37:15 »
Eigenlijk heel eenvoudig

18mm  omdat het ( bijna ) geheel zelfdragende tafel is,  geen poten of frame  , dus alle steun komt uit de wanden.
Achterwand = montage / ondersteuning over de lengte ,  dan om de +- meter een V steun .

* op deze manier

Ik weet dat het zwaar is uitgevoerd,  elders in het huis staat een een complete straalkast op :)
maar buigen doet t niet  ;D

De tafels *nu* maken hoeft niet per see, maar ben de bende op de vloer juist beu :)
Ben al genoeg over die platen gestruikeld ;p

Dus hoe sneller ze tafels zijn geworden ,  hoe beter.
Geen moetje , maar een "wil"

Het is een oud huis met een wenteltrap, dus alles wat groter is als een verhuisdoos moet zo ongeveer door t raam heen
op 4 meter hoogte.
En van buiten liggen is nog nooit een stuk hout beter geworden ;p

« Laatst bewerkt op: 23 December 2024, 16:52:48 door Stefan666 »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 December 2024, 07:22:05 »
Ok helder. Ik zou nog wel even goed nadenken over de bereikbaarheid van de hele baan.
Ik heb zelf ook ooit eens een dergelijke constructie gemaakt voor een bureau/werkplek. Lekker zonder poten.

En van buiten liggen is nog nooit een stuk hout beter geworden ;p
Ja hoor, alleen doen we dat nauwelijks meer want tijd=geld: wateren van hout  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 08:26:08 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Stefan666

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 December 2024, 15:07:24 »
Dat vuren wat je tegenwoordig koopt groeien zowat de takken nog uit :)
De houthandel is iets beter als de bouwmarkt, maar dan was het alsnog uitzoeken voor "recht ! "

Wat een troep,  maar we moeten het er maar mee doen.

Het plan is iets concreter geworden,  het idee is het nu op 60 te maken ( te smal ! )  maar dan ben ik
wel van m'n bouwmateriaal in de slaapkamer af ,  en ik kan daarna gemakkelijk koppelen om het zo
breed te maken als gewenst .  En al wat experimenteren wat "goed te doen is" tegenover, jezelf martelen

Inmiddels ook het spelen met anyrail  , maar dat oogt makkelijker als het is ;p
( waarom past het nou niet ! )  .. dit idee ,   ga er wel uitkomen,    even doorhebben hoe het werkt .

Tot nu toe.. met wat zeer beperkt "spelen" met anyrail , wil ik absoluut niet smaller als 80cm , en eigenlijk stond het me nog niet
helemaal aan met wat het idee was.

( heb nog wat moeite met de juiste R waarde van bochten , zeker als je ze parallel wilt laten lopen )
Nog effe pielen

Eerst de komende dagen maar t plafon in de gipsplaten zetten

C-rails

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24 December 2024, 15:19:25 »
Anyrail heeft ook een eigen forum. Maar ook hier is wel wat expertise te vinden met Anyrail. Zelf al een gebruiker van af 2018. Welk maten ga je precies hanteren en welke rail ga je gebruiken?

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #11 Gepost op: 24 December 2024, 15:42:46 »
Echt? Dat is toch veel te zwaar en dik voor een N-baan. Neem 10mm populieren multiplex. Dat is sterk zat voor je baan en veel makkelijker te bewerken. Je doet jezelf daar een groot plezier mee.

10 is eigenlijk 9 mm ;) In de praktijk wisselt dat een beetje en wordt het verkocht als 9.

Inderdaad is dat meer dan genoeg voor een N-baan. Sterker nog, zelfs voor een H0 en 0 baan! Zie mijn bouwdraadjes  ;D ;)

18mm

Wat wil je  daarop zetten? Een tank? ;)
« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 15:44:22 door Ronald Halma. Reden: Citaat toegevoegd »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Stefan666

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 24 December 2024, 20:11:27 »

Wat wil je  daarop zetten? Een tank? ;)

Dat is in mijn geval zeker niet onmogelijk ;p

Ik heb nog een 1:16 full option RC tank staan die een paar kilo weegt, ( bijna 7 kilo ;p )
ook de 1:6 FG bigscale auto's zetten aardig wat kilo's neer op de weegschaal per stuk.  Die van mij tegen de 12 kilo per stuk.

( en de kans is best aanwezig dat die op die tafels ook gaan huizen ;p )

3d printers hebben ook een trillingvrije ondergrond nodig ( als in, een 50x50 stoeptegel als ballast )

Hoewel de tafels echt bedoeld zijn voor "de treinen" is de kans best aanwezig dat die er ook wel eens plek op moeten hebben.

Stefan666

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 24 December 2024, 20:21:18 »
Anyrail heeft ook een eigen forum. Maar ook hier is wel wat expertise te vinden met Anyrail. Zelf al een gebruiker van af 2018. Welk maten ga je precies hanteren en welke rail ga je gebruiken?

Minitrix, N ,

Ik was vooral het "spelen" met bochten,  hoeveel ruimte ik nodig had om 180 graden te draaien met de R waarde's
( R4 180 graden bocht.. ) ,  dan met R2 .. ect..  dan er plaats "tussen" verzinnen om te kunnen aftakken, en hoeveel ruimte
er nodig is om een redelijke lengte station / inhaal spoor te leggen.
Puur experimenteren

Puzzelen hoe van transformator te kunnen wisselen ( buitenring wil ik op een aparte transformator laten lopen,  "binnenkant/rangeren" op een 2e .. ect..

Heel erg basis dus .

Dit spul was er 20/30 jaar terug allemaal niet ( ja, een teken sjabloon ;p ) ,   eigenlijk wel erg leuk om te doen en er wat handigheid in te krijgen.

Als je een engels wissel gebruikt,  welke R bochten+lengte je moet gebruiken om parallel uit te komen,   zelfde verhaal met de 24 graden wissels ..
Het was echt puur spelen, en kijken wat er nodig is .

Het meeste lukt nu wel, maar als je van 0 moet beginnen, is het best wel even zoeken .

Voor het idee, heb de baan(delen) die ik nu heb, zijn gekocht van een krantenwijk dat ik 16 was...  ben nu 30 jaar ouder, en die baan heeft nog nooit
een houten plaat gezien ,  die ruimte was toen niet beschikbaar :)
Ik wist tot deze week niet eens van verschillende R waardes in bochten... ik dacht echt dat er maar "1 radius"  was :) :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 December 2024, 20:56:09 »
Ja het duurt even, maar uiteindelijk ken je straks de gehele geometrie uit je hoofd te samen met de artikelnummers. Ik ken Märklin c-rails en deels ook K-rails uit mn koppie. Lang leve anyrail.

Het helpt ook om de catalogus er bij te pakken. Bij Märklin stond de geometrie er duidelijk in. Je kan ook googlen naar geometrie mini trix

Probeer ook vooral de flex rail tools. Ik heb al 2 man blij gemaakt door de smooth flex tool te laten zien. Je kan boog naar keuze maken of zelfs een helix.

Er stond laatst wat uitleg over "cab control' waarbij je met een 3 standen schakelaar elk stuk spoor kan koppelen aan 2 trafo's of niks. Ik zal dat later opsnorren tenzij iemand me voor is.

Bas

« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 20:58:10 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)