Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Ronald Halma
Vandaag om 11:49:42
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:57
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 11:35:50
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:14:23
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door roco
Vandaag om 10:38:10
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Jelmer
Vandaag om 09:54:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Rosbender
Vandaag om 08:58:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale door mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600 door Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa door Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48

Auteur Topic: Modelspoor hardware en software icm Apple Mac(book): Z21 software, OC32, Anyrail  (gelezen 2853 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Modelspoor hardware en software icm Apple Mac(book): Z21 software, OC32, Anyrail
« Reactie #15 Gepost op: 08 December 2024, 23:34:02 »
Die stekel is niks grappigs aan.. Op een of andere manier hebben sommige Windows gebruikers dit nog steeds nodig om zich superieur te voelen. We zullen het er maar niet over hebben dat alle systeemupdates en echt bruikbare meegeleverde software gratis altijd gratis is. Daar bespaar je toch een honderden, zo niet duizenden Euro’s door de jaren heen.

Ik heb de link inderdaad vergeten. Het was https://www.macmiep.nl/

Ook ik heb de Z21 via het draadloze thuisnetwork lopen, rechtstreeks op de router. Daarvoor moet je nog wel “bridging” aanzetten in Parallels, maar vraag daarover maar weer als je zover bent.

Parallels hoeft niet duur te zijn. Een versie kan jaren mee en als je het dan een keer opnieuw moet kopen, omdat de nieuwe systeem update niet compatible is (een of twee keer in 10 jaar), koop je het op Black Friday of andere speciale aanbiedingsdag. Zo is Parallels nu in de aanbieding voor £41,24 (ik kan de Euro prijs niet zien). Zie https://www.parallels.com/desktop-upgrade/
Voor een Windows versie kun je het registratienummer van een oude PC gebruiken of je koopt een bedrijflicentie die over is genomen van vervangen bedrijfscomputers via eBay.

Als je eenmaal een Mac hebt, zul je je afvragen waarom je zo lang gewacht hebt, is mijn ervaring. En ik heb jaren Macs verkocht en ondersteund, dus ik heb veel nieuwe gebruikers ontmoet. Het geeft rust, is het eigenlijk, kort omschreven. Je kunt je richten op wat je wilt doen, in plaats van je met systeemonderhoud bezig te houden.
« Laatst bewerkt op: 08 December 2024, 23:37:34 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

C-rails

• Gast
Re: Modelspoor hardware en software icm Apple Mac(book): Z21 software, OC32, Anyrail
« Reactie #16 Gepost op: 09 December 2024, 07:09:20 »
Op een of andere manier hebben sommige Windows gebruikers dit nog steeds nodig om zich superieur te voelen.

Sorry, Sven, ik wist niet dat ik mij als Windowsgebruiker superieur moest voelen. Wel weet ik, dat beide systemen hun voors en tegens hebben. Zo zijn de Mac-spullen onverslaanbaar in grafische zaken en bewerken van film en fotomateriaal. Maar als je daar weinig mee bezig bent en meer algemeen gebruik, dan heeft Windows weer zijn sterke punten.
Wat ik meer wilde aangeven, dat er soms behoorlijk veel tijd gaat zitten in het 'laten praten van software' met het systeem.
Steve Jobs en Bill Gates zijn natuurlijk de gezamenlijke ontwikkelaars geweest van DOS en daarna hun eigen kant op gegaan. Jobs meer de grafische kant en Gates meer zakelijk gebruik.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 09 December 2024, 07:19:40 »
Ik denk dat we allemaal over 1 ding eens kunnen zijn.

Zowel mac als Windows zijn allebei beter dan...Chromebook  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 09 December 2024, 08:41:22 »
Hear, hear.  ;D ;D (y) (y)

kar

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 December 2024, 17:09:53 »
Thanks Sven voor de diverse links. Onderaan de streep zie ik vooralsnog geen enkele blocker waarom het in mijn situatie niet zou kunnen werken en dat uitsluiten was mijn belangrijkste reden voor dit topic. Kan nu rustig gaan nadenken over de vervolgstappen en welk device daar het beste bij aansluit.

Als je eenmaal een Mac hebt, zul je je afvragen waarom je zo lang gewacht hebt, is mijn ervaring.
Tien jaar geleden was ik nog niet overtuigd (grotendeels gebaseerd op eigen ervaring met een iMac waar ik mee aan de slag geweest ben), maar door ontwikkeling van hardware en OS bij Apple is die situatie voor mij nu anders geworden en zie ik meer voordelen dan destijds.

Dank en mocht iemand nog iets objectiefs willen toevoegen voor wat betreft het praktisch gebruik van Mac icm aansturing van de modelbaan dan blijft dat welkom.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 December 2024, 17:57:28 »
Er zijn meerdere manieren om Windows software op een Mac te kunnen draaien. VirtualBox is nog niet genoemd, en CrossOver (Wine) ook nog niet. Beide gebruik ik zelf. VirtualBox is gratis.

Alle oplossingen hebben hun voor en nadelen.

Groet, Aiko

AndrevdG

• Offline Offline
    • Baan in Los Angeles
« Reactie #22 Gepost op: 09 December 2024, 20:53:00 »
Ik gebruik een mix van Windows en Mac.

- Mac
    - iTrain - voor het ontwerp zit ik meestal achter mijn bureau met een Mac, lekker groot scherp scherm, en werkt prima
    - Arduino - programmeer ik met mijn Mac.
    - En als ik onderweg op reis ben (zoals nu), heb ik altijd mijn Mac bij me, mocht ik wat ideeen hebben die ik wil uitproberen
    - Onshape in de browser voor mijn 3D ontwerp

- Windows
    - iTrain - in de garage stuur ik mijn baan aan met een Windows PC, werkt prima
    - BiDiB - programmeer ik op Windows, in de garage
    - Kan ik mijn 3 (goedkope) schermen mee aansturen, was met een standaard Mac destijds nog wel een dingetje
    - Pro versie, want die Home versie was niet altijd even handig. Ondertussen Windows 11, werkt prima
    - Houdt in een VMware omgeving mijn inventaris bij. VMWare heeft Windows 11 geinstalleerd, draai ik eigenlijk alleen op mij Mac als server. Gebruik officiele versie van VMware Fusion, heb ik toch nodig voor enkele applicaties voor mijn werk.
    - 3D software om naar de printer te sturen. Zou ook met een Mac moeten werken, maar de printer staat naast de Windows PC in de garage

- Dropbox
    - Om te syncen tussen mijn Mac en Windows apparaten, werkt prima.

Een beetje een hybride gebruiker dus.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 10 December 2024, 10:18:27 »
10 jaar geleden was de situatie voor Mac gebruikers hetzelfde als vandaag. Het is meer de onbekendheid van overstappende Windows gebruikers die het wat lastig maakt in het begin. Maar dat is met alles zo.

Sommige mensen staan gewoon niet open voor het Mac concept. Ik heb daar geen moeite mee, maar dat fitten op Macs en Mac gebruikers blijft kinderachtig en zegt meer over de persoon. Kies wat voor jezelf het beste past. Als men blij wordt van een Windows-computer, dat is dan heel fijn. Begrijp me goed, ik ben geen fanboy, want ik heb genoeg over het bedrijf te zeuren, maar mijn ervaring is dat mensen blij en rustig worden van een Mac. En dat vind ik ook heel fijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #24 Gepost op: 10 December 2024, 12:26:36 »
Draai alleen mijn boekhouding op een windhoos.

kar

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 December 2024, 12:29:15 »
Van mijn kant geen enkel gefit op Macs en gebruikers - ben simpelweg objectief de mogelijkheden aan het verkennen en ik zie diverse voordelen.

Afijn, ben blij met de input in dit draadje - er zijn uitsluitend deuren open gegaan en niet gesloten.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

kar

• Offline Offline
Nog even terugkomend op dit draadje: doordat mijn laptop het vroegtijdig begaf heb ik versneld de stap naar de macbook gemaakt. Met hulp van de info in dit draadje en wat goede pointers van Sven op de achtergrond (dank!) heb ik alles nu operationeel gekregen en kunnen de treinen hun rondjes weer rijden.

De software die alleen op een windows omgeving kan draaien werkt via de oplossing met Parallels.

Blij met de gemaakte overstap. En dat is een understatement.

Paulogic

• Offline Offline
Ik werk ook zo via Parallels op een Intel Mac mini.
Echter op mijn MacBook Air M processor, werkt een gewone windows niet via Parallels.
De Windows die er geïnstalleerd kan worden is een ARM versie (geen Intel) en draait in de soep. Maw... onbruikbaar op Mac.
Misschien is VM ware een oplossing, dat zal ik nog eens moeten testen...

kar

• Offline Offline
Voor wat het waard is met m'n beperkte ervaring tot op heden: ik gebruik een MacBook Air met een M4 processor icm de ARM versie van windows via Parallels. Werkt goed en vlot.

Paulogic

• Offline Offline
Dank u. Dan zijn er updates die het blijkbaar werkbaar maken. Het lukte niet enkele maanden geleden...
En ik had alles geprobeerd hoor... (it-er...)