Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 12:11:49
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?  (gelezen 1903 keer)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Gepost op: 06 December 2024, 14:03:33 »
Ik kan het zo snel niet vinden, maar bij het zoeken naar een NS500 serie bleek al snel dat er dus ook de NS600- en NS700 serie gebouwd zijn.
Hier kwam ik dus ook de NS450 Serie tegen die verder niet genoemd werd onder de noemer Hippel/Bakkie.

Is de NS450 serie derhalve een verlengde NS200/NS300 serie?
Carpe Diem

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6859
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #1 Gepost op: 06 December 2024, 14:07:11 »

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2024, 14:24:38 »
Ja die had ik gevonden maar geeft geen uitsluitsel nadat ik 'm doorgelezen had.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_500  overigens ook niet.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 14:34:23 door Biessendorf »
Carpe Diem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2024, 14:31:09 »
Bij mijn weten worden alleen de 500/600/700 serie Hippel of Bakkie genoemd. Gebouwd door English Electric.
De 450 is gebouwd door Werkspoor. Lijkt er enigszins op, ook 3 gekoppelde assen. Maar lichter en kleiner motorvermogen, maar desondanks een hogere max. snelheid dan de Hippels. Dat zal ten koste zijn gegaan van de trekkracht.

De 200/300 serie zijn de Sikken, 2 niet gekoppelde assen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2024, 14:33:06 »
Ja dat las ik dus net ook op Wikipedia maar is verwarrend.

Daarom schreef ik ook "verlengde" Sik
Carpe Diem

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7688
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2024, 14:37:34 »
Nee, beide niet. Er bestaat wel een zg. 'Grote Sik', maar dat was de serie 400. De serie 450 waren tramlocomotieven voor door de NS geërfde interlocale tramlijnen. Deze waren al lang en breed afgevoerd voor de naam Hippel door een bekend modelspoorblad bekend werd gemaakt. 
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2024, 14:37:45 »
De serie 400 werd de grote sik genoemd, de 450 hadden zo ver ik weet geen bijnaam

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2024, 14:40:14 »
Ah, d'r komt informatie uit de antwoorden. Dank Arjen. en Paul  ;D

Even ter verduidelijking wat bij mij vraagtekens op begon te roepen.



Dit komt dus uit het Wikipedia artikel waar Klaas al uit voorlas en ik aan refereerde.
« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 14:42:13 door Biessendorf »
Carpe Diem

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2024, 16:24:21 »
De 'tram'locs serie 450 zijn inderdaad een andere serie dan de zgn Hippels of Bakkies 500/600/700.
In dit verband is het wel aardig te melden dat de serie 700 aanvankelijk als 450 genummerd was:


NS 456 (in de loop van 1953 vernummerd als 706) Utrecht 20 feb 1953 HUA-X127364-NS-9450

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2024, 16:30:55 »
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders.
Maar tevens zegt dit plaatje uit het artikel het tegendeel.
Carpe Diem

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2646
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #10 Gepost op: 06 December 2024, 16:39:10 »
Dit plaatje moet je begrijpen vanuit het onderschrift. Aanvankelijk waren de latere 700-en als 450 genummerd.
Zij zijn juist omgenummerd omdat er een nieuwe serie 450 aankwam.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8569
  • Spoor N
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #11 Gepost op: 06 December 2024, 16:50:51 »
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders..
Dat doet het artikel niet, je negeert de eerste zin van de alinea die de context geeft. Het antwoord op de vraag staat al in de eerste alinea van het artikel:

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #12 Gepost op: 06 December 2024, 16:52:47 »
Toch suggereert het Wikipedia artikel over de 500/600/700 anders.
Maar tevens zegt dit plaatje uit het artikel het tegendeel.
Hi Bert,

Het artikel zegt dat de 450 een rangeerlok is. Niet daarmee ook een Hippel

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1459
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #13 Gepost op: 06 December 2024, 17:47:28 »
Op wikipedia staat ook nog het volgende:

Tot slot nog vijftien locomotieven die zonder motor uit Engeland werden geleverd en in Nederland van een Stork-Thomassen motor voorzien, na eerst andere nummers gehad te hebben, werd dit uiteindelijk de 'serie 700' (701-715).

Die 'andere' nummers waren dus 451-465.

Toen de hoeveelheid diesellocs serieuze vormen begon aan te nemen, is een aantal series omgenummerd:

451-465 -> 701-715
601-619 -> 2001-2018
801-806 -> 2601-2606

Zodoende waren de diesellocs (weer) genummerd in volgorde van vermogen (pk resp. kW).

Vervolgens kwamen de tramlocs voor ex NTM en WSM netten, die de inmiddels vrijgekomen nummers 451-460 kregen.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Is de NS450 serie ook een Hippel/Bakkie?
« Reactie #14 Gepost op: 06 December 2024, 18:29:56 »
Dat doet het artikel niet, je negeert de eerste zin van de alinea die de context geeft. Het antwoord op de vraag staat al in de eerste alinea van het artikel:


Nou nou nou wat een toon gelijk.

Ik heb niet het idee dat ik überhaupt iets negeer.
Laten we het iig eens zijn dat we het hierover oneens zijn.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HUA-151501-Afbeelding_van_de_diesel-electrische_rangeerlocomotief_nr._456_(serie_400,_nrs._451-465,_in_1953_vernummerd_tot_de_serie_700)_van_de_N.S._op_het_emplacement_te_Utrecht.jpg

Hiermee wordt volgens mij gesuggereerd dat de 451 etc. omgenummerd werden naar 700 en daarmee ineens weer wel Hippel/Bakkie werden genoemd.
Hopelijk begrijp je m'n dilemma nu beter?
« Laatst bewerkt op: 06 December 2024, 18:32:01 door Biessendorf »
Carpe Diem